Huis kopen, toekomstige buurman staat over de grens

Pagina: 1
Acties:

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe woning. Nu zijn we een leuk vrijstaand huis tegen gekomen waar we interesse in hebben. Echter bij het bekijken van de Kadastrale kaart blijkt dat de buurman die in 2000 verbouwd heeft over grens van het door ons te kopen perceel heeft gebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5wvbiaV.png

Waar rechts van de zwarte lijn de erfscheiding is.

Nu heb ik al het een en het ander gezocht maar dat gaat vaak over schuttingen, hier is dus sprake van een uitbouw dat over de grens staat.

Ik was sowieso van plan de verkopende partij hier opheldering over te vragen maar wat zijn je rechten als je het huis in deze staat koopt?

Verwijderd

Is het niet zo dat als dit te goeder trouw gebeurd is dat dit na 10 jaar verjaart en dit stuk grond dus eigendom wordt van buurman? Zoiets meen ik gelezen te hebben.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Lastig, maar wel goed om hier nu al naar te kijken.

Als ik wat Google vind ik het volgende:
Staat uw schuur of een ander gebouw op uw erf voor een klein deel op het perceel van uw buren? Dan kunnen uw buren eisen dat het deel dat over de erfgrens staat wordt afgebroken. Omdat dit meestal de eigenaar van de schuur te veel benadeelt, zal dit voor de rechter waarschijnlijk niet standhouden. Andere opties zijn:
  • De benadeelde (u of uw buren) verleent tegen een vergoeding een erfdienstbaarheid (zie volgende alinea) aan degene van wie het gebouw is.
  • De benadeelde (u of uw buren) draagt een deel van het erf over aan de buren, tegen betaling.
Eerste stap zal dus zijn, opheldering vragen bij de huidige eigenaar van het perceel. Misschien is er al iets afgesproken en is er al een overeenkomst gesloten hierover. Verjaren van dit recht gebeurt volgens mij pas na 20, niet al na 10 jaar.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42
Hoe veel praten we over? 40 meter op jouw (toekomstige) grond of 4 centimeter?

• GrooV
MuddyMagical schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:39:
Hoe veel praten we over? 40 meter op jouw (toekomstige) grond of 4 centimeter?
10 meter in de lengte en het zal dan ~50-100cm breed zijn? 10x0,50-1m dus.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wij hebben hier het omgekeerde: een van de vorige eigenaren van onze woning heeft een stukje van 15-20cm x 6 meter ingepikt van de achterbuurman. Dat is niet gemeld tijdens de verkoop, je hebt kans dat ook de verkoper er niet van op de hoogte was.

Wij hebben met de buren afgesproken dat als we de tuin opnieuw gaan doen, dat dit weer gecorrigeerd wordt.

In jullie geval staat er een gebouw op, en is het lastiger. Wat zei de verkoper toen je ernaar vroeg? Tenzij het echt heel storend is, kun je het laten vastleggen, en er een (symbolische) vergoeding voor vragen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
GrooV schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:42:
[...]

10 meter in de lengte en het zal dan ~20cm breed zijn? 10x0,20m dus.
Totale oppervlakte van de "gestolen grond" = 2 m2. Hebben we het dan over een perceel van 200 m2 of van pakweg 2000 m2?

In het eerste geval zou ik het niet zo fijn vinden, in het tweede geval zou ik iets hebben van: "Ach, laat ook maar".

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij moeten ze (als je er een zaak van maakt) de uitbouw gewoon slopen...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• GrooV
Ardana schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:44:
Wij hebben hier het omgekeerde: een van de vorige eigenaren van onze woning heeft een stukje van 15-20cm x 6 meter ingepikt van de achterbuurman. Dat is niet gemeld tijdens de verkoop, je hebt kans dat ook de verkoper er niet van op de hoogte was.

Wij hebben met de buren afgesproken dat als we de tuin opnieuw gaan doen, dat dit weer gecorrigeerd wordt.

In jullie geval staat er een gebouw op, en is het lastiger. Wat zei de verkoper toen je ernaar vroeg? Tenzij het echt heel storend is, kun je het laten vastleggen, en er een (symbolische) vergoeding voor vragen.
Nog niet aangekaart, kwamen hier pas achter na de bezichtiging maar willen dit wel van de week na gaan vragen

• GrooV
demichel schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:44:
[...]

Totale oppervlakte van de "gestolen grond" = 2 m2. Hebben we het dan over een perceel van 200 m2 of van pakweg 2000 m2?

In het eerste geval zou ik het niet zo fijn vinden, in het tweede geval zou ik iets hebben van: "Ach, laat ook maar".
Ik heb mijn post inmiddels aangepast en het gaat over 50 tot 100cm breed waar je dan alweer over 4m2 praat.

Het totale perseel is ~300m2

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DennusB schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:45:
Volgens mij moeten ze (als je er een zaak van maakt) de uitbouw gewoon slopen...
Daar zal volgens mij vrijwel geen rechter in meegaan, omdat het de buurman veel te veel benadeeld. Wel kan er een vergoeding tegenover komen te staan.

Verder is het, ondanks het maar' om 2 m² op 300 m² gaat, nog steeds goed om uitgezocht/geregeld te hebben. Jij zult mogelijk ooit ook weer verhuizen en dan zul jij het ook uit moeten leggen aan de koper op dat moment.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Puur pragmatisch mag je dus gewoon huur vragen voor de grond. Erfrecht of zoiets. Dan verjaart je claim op je grond ook niet.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Cloud schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:33:
[...]
Verjaren van dit recht gebeurt volgens mij pas na 20, niet al na 10 jaar.
De verjaringstermijn van 20 jaar waar je het over hebt is de algemene verjaringstermijn en ook van toepassing in het geval van te kwader trouw. Art. 3:306 jo. 3:105 BW

Te goeder trouw geldt een verjaringstermijn van 10 jaar, ex artikel 3:99 BW. Het is echter wel lastig het e.e.a. aan te tonen als het gaat om te goeder of te kwader trouw.

Een leuk arrest om even te lezen (kort samengevat door een advocatenkantoor):

http://www.banning.nl/pub...ndom-van-een-strook-grond

Er wordt ook een stuk gezegd over de verjaringstermijn van tien jaar:
Het is wat merkwaardig dat de eigenaren van perceel A niet ook een beroep hebben gedaan op de korte verjaringstermijn van 10 jaar, die eindigde voordat zij eigenaar werden van perceel A. Zij hadden daarbij kunnen stellen dat hun rechtsvoorganger, die de muur had geplaatst, te goeder trouw was en meende dat de muur op de erfafscheidingsgrens stond. De eigenaren van perceel B hadden dan de afwezigheid van goede trouw moeten aantonen.
Edit:

Even voor de TS.

Ik sluit me aan bij hetgeen eerder is gezegd. Vraag opheldering aan de verkopers.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisk. op 06-10-2015 15:10 ]

Reviews

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
Klopt die kaart wel met de feitelijke situatie? En is het niet een dakoversteek of zo?

Verder snap ik je probleem niet zo. Je hebt interesse in het object zoals het er nu bijligt. Aan die situatie gaat niets meer veranderen. Dus wat wil je dan nog met rechten? Het is hooguit zo dat als je het koopt, dat je dan weet dat een stukje van de uitbouw van de buren op jouw grond staat. Als je daar wakker van ligt moet je het niet kopen.

Regeren is vooruitschuiven

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou dit toch wel graag goed geregeld willen hebben... kadaster aanpassen dus, op kosten van de verkoper.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 17:04
Gewoon even navragen bij de verkoper

Niet meteen heisa gaan maken bij de buren, daarmee maak je jezelf niet bepaald geliefd in de buurt
Side note: die online kadaster kaarten kloppen voor geen meter

[ Voor 18% gewijzigd door FabianGTI op 06-10-2015 15:20 ]

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
het zij er bij vanaf hangen, hoe breed het stuk is, vanaf die bebouwing. is het te smal dankzij die overschrijding?

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:10:
Klopt die kaart wel met de feitelijke situatie? En is het niet een dakoversteek of zo?

Verder snap ik je probleem niet zo. Je hebt interesse in het object zoals het er nu bijligt. Aan die situatie gaat niets meer veranderen. Dus wat wil je dan nog met rechten? Het is hooguit zo dat als je het koopt, dat je dan weet dat een stukje van de uitbouw van de buren op jouw grond staat. Als je daar wakker van ligt moet je het niet kopen.
Dakoversteek (mits buiten de toegestane kaders) of dakgoot kan ook grondslag zijn voor verjaring van de grond, dus dat maakt in principe niet veel uit.

Verder is het vooral een kwestie tussen de huidige verkoper en de TS. Minder grond -> minder m2 -> lagere prijs.

Reviews

• GrooV
Allemaal bedankt voor de info, we gaan het sowieso bij de verkopende partij aankaarten en eventueel met de buren overleggen. Wil best dat stukje grond ruilen voor een stukje aan de achterkant :)

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 17:04
Hmm, ik zou het zelf niet meteen aankaarten bij de buren, niet echt een goede binnenkomer...

Verwijderd

Prijs in mindering laten brengen bij de huidige verkoper en nergens meer over praten.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:19:

Side note: die online kadaster kaarten kloppen voor geen meter
Deze side note wilde ik toch nog even extra benadrukken !

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Ligt eraan of het de gekochte kaart is. ;) Maar als eerste contact met de koper. Als het al te goeder trouw is geweest en afgekocht dan hebben ze alleen de gang niet gemaakt naar de notaris. Een grens aanpassen + notariskosten + evt inmeten kost je zomaar 1.000-1.500 euro.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:29

Player1S

Probably out in the dark

FabianGTI schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:57:
Hmm, ik zou het zelf niet meteen aankaarten bij de buren, niet echt een goede binnenkomer...
Ik zou het verhaal wat de verkoper brengt wel even verifiëren bij ze.

En vaak is het de toon die de muziek maakt he.

[ Voor 41% gewijzigd door Player1S op 07-10-2015 17:02 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Pagina: 1