Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betrouwbare "live" energiemeting (verbruik) met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Sinds oktober 2014 heb ik zonnepanelen liggen en een slimme meter in huis.

Via slimmemeterportal kan ik via P4 data met ongeveer 24 uur vertraging mijn verbruiksgegevens zien. Erg nuttige informatie allemaal die me ook al veel bespaard heeft en inzicht gegeven heeft.

Ik wil nu 1 stapje verder gaan en kijken of ik mijn sluipverbruik aan kan pakken. Aangezien ik ook een homewizard heb, heb ik via marktplaats een Wattcher gekocht en aangesloten..... Werkte leuk en verbruik was zichtbaar, alleen op zonnige dagen als er teruglevering plaatsvond klopte de gegevens niet meer.... Dit omdat de meter dus ook teruglevering registreert en daar een puls op geeft.

De Wattcher is inmiddels weer verkocht maar ik ben aan het zoeken naar een alternatief wat wel kan werken. Als ik de Youless bekijk, dan krijg ik daarmee hetzelfde probleem.

Bestaan er oplossingen die alleen mijn verbruik meten en niet mijn teruglevering (en die dan tellen als verbruik?)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dit kan eigenlijk alleen door een aparte meter/meetspoel aan te brengen in je meterkast en hier op te meten OF door zowel je brutoproductie en de P1-poort van je meter uit te lezen en e.e.a. bij elkaar op te tellen / af te trekken.

Maar als workaround: je kan ook wanneer het donker is je sluipverbruik bepalen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Inderdaad, dat kan alleen met een kWh meter tussen hoofdschakelaar en verbruikers groepen, de panelen ook met een kWh meter uitvoeren die dan voor die verbruiksmeter aangesloten word.
Dan meet je apart, ik heb het hier ook zo en stuur bruto verbruik en opwek naar pvoutput met een netduino.
Maar dat zelfde kan ook met een arduino, youlessen, flukso.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52
miel schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:16:
Aangezien ik ook een homewizard heb, heb ik via marktplaats een Wattcher gekocht en aangesloten..... Werkte leuk en verbruik was zichtbaar, alleen op zonnige dagen als er teruglevering plaatsvond klopte de gegevens niet meer.... Dit omdat de meter dus ook teruglevering registreert en daar een puls op geeft.

De Wattcher is inmiddels weer verkocht maar ik ben aan het zoeken naar een alternatief wat wel kan werken. Als ik de Youless bekijk, dan krijg ik daarmee hetzelfde probleem.
Tja, de Homewizard in combinatie met de Energielink (€ 129,00) en tussen kWhmeter doet precies wat jij wil.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
MadDog11 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:16:
[...]

Tja, de Homewizard in combinatie met de Energielink (€ 129,00) en tussen kWhmeter doet precies wat jij wil.
Dan moet ik dus de Energielink op de P1 zetten en een kWh meter tussen de zonnepanelen op de S1 poort..... Dat is het me niet waard om eerlijk te zijn (kosten...)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539