Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hitdragon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 17:13
Mede tweakers,

graag jullie hulp/ervaring/reacties voor het volgende:

In mei dit jaar heeft mijn (ex)mede vennoot mij uit de VOF gekocht. hierover is ook een ontbindingsovereenkomst gemaakt en getekend. Waarin staat dat ik mijn volledige investeringsvergoeding terug krijg. (dit is dus nog niet gebeurt)

Nu zijn we (eindelijk) bijna zo ver dat de boeken kunnen worden afgesloten en ondertekend. Sinds Mijn vertrek "runt" hij in zijn eentje dus de VOF/Eenmanszaak zo ook geregistreerd bij de KvK.
Maar hoe zit het met:

Schulden die nog open staan van voor mijn vertrek? Dus voor Mei dit jaar.
Schulden die nog open open staan van na mijn Vertrek? Na Mei dit jaar.

Omdat hij persoonlijk heeft getekend voor het ontbindingsovereenkomst, is hij dan ook persoonlijk aansprakelijk om de beloofde terug betaling te voldoen? Of kan hij hiervan de eventuele nog verschuldigde bedragen afhalen van de VOF?

Wetend dat het allemaal slecht gelopen is tussen ons en ik alle reden heb argwaan te hebben. Kom ik liever goed voorbereid naar de vergadering om te jaarstukken in te zien en te tekenen.

alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik neem aan dat je zo rond mei (of al eerder) een persoon in de arm heeft genomen om jou hierin te begeleiden zoals een advocaat of een belastingconsultant? Die personen kunnen veel zorgen tijdens & na een dergelijke zaak voor je uit handen nemen. Indien je hiervoor mensen hebt ingehuurd; wat hebben zij te melden op jouw vragen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
hitdragon schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:08:
Mede tweakers,

graag jullie hulp/ervaring/reacties voor het volgende:

In mei dit jaar heeft mijn (ex)mede vennoot mij uit de VOF gekocht. hierover is ook een ontbindingsovereenkomst gemaakt en getekend. Waarin staat dat ik mijn volledige investeringsvergoeding terug krijg. (dit is dus nog niet gebeurt)

Nu zijn we (eindelijk) bijna zo ver dat de boeken kunnen worden afgesloten en ondertekend. Sinds Mijn vertrek "runt" hij in zijn eentje dus de VOF/Eenmanszaak zo ook geregistreerd bij de KvK.
Maar hoe zit het met:

Schulden die nog open staan van voor mijn vertrek? Dus voor Mei dit jaar.
Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die de VOF onder jouw (mede) gezag is aangegaan. Dat blijft ook zo na jouw uitschrijving en zelfs na het opheffen van de VOF.
Schulden die nog open open staan van na mijn Vertrek? Na Mei dit jaar.
Verplichtingen die zijn aangegaan door een VOF waarvan jij geen vennoot meer was, behoren niet jouw probleem te zijn. Datum van uitschrijving is van belang, niet de datum waarop je met je partner overeenstemming bereikte over de uitschrijving.
Omdat hij persoonlijk heeft getekend voor het ontbindingsovereenkomst, is hij dan ook persoonlijk aansprakelijk om de beloofde terug betaling te voldoen?
Ja, deze overeenkomst is tussen vennoot A en vennoot B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Omdat hij persoonlijk heeft getekend voor het ontbindingsovereenkomst, is hij dan ook persoonlijk aansprakelijk om de beloofde terug betaling te voldoen? Of kan hij hiervan de eventuele nog verschuldigde bedragen afhalen van de VOF?
De vof is geen rechtspersoon. Elke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van alle schulden van de vof.
(van de Belastingdienst)

Omdat niemand zich eenzijdig aan zijn verplichtingen kan onttrekken, geldt dat de voormalig vennoot hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de schulden die zijn ontstaan in de periode dat hij/zij vennoot van de vennootschap onder firma was. Met name in het geval er sprake is van duurovereenkomsten, zoals bijvoorbeeld huurovereenkomsten en overeenkomsten met nutsbedrijven, is dit een belangrijk punt van aandacht op het moment van uittreding. Ook voor de schulden die voortvloeien uit deze duurovereenkomsten blijft de voormalig vennoot namelijk hoofdelijk aansprakelijk. Deze hoofdelijke aansprakelijkheid eindigt niet eerder dan op het moment dat bijvoorbeeld de huurovereenkomst wordt beëindigd of door de voortzettende vennoten van de vennootschap onder firma de overstap wordt gemaakt naar een ander nutsbedrijf en de financiële verplichtingen op grond van deze inmiddels beëindigde overeenkomsten volledig is nagekomen. Men kan zich situaties voorstellen dat de voormalig vennoot nog heel lang het risico loopt om aangesproken te worden voor schulden van de vennootschap onder firma. Zelfs jaren na uittreding kan de voormalig vennoot nog geconfronteerd worden met schuldeisers van de vennootschap onder firma.

http://www.knuwer.nl/verb...na-uittreding-uit-de-vof/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:17:
[...]

Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die de VOF onder jouw (mede) gezag is aangegaan. Dat blijft ook zo na jouw uitschrijving en zelfs na het opheffen van de VOF.

[...]

Verplichtingen die zijn aangegaan door een VOF waarvan jij geen vennoot meer was, behoren niet jouw probleem te zijn. Datum van uitschrijving is van belang, niet de datum waarop je met je partner overeenstemming bereikte over de uitschrijving.

[...]

Ja, deze overeenkomst is tussen vennoot A en vennoot B.
Allemaal juist. Als je uit een vof treedt, doe je er daarom verstandig aan een vrijwaring te bedingen van de achterblijvende venno(o)t(en). Die bevrijdt je niet van aansprakelijkheid jegens wederpartijen voor verbintenissen die tijdens je periode in de vof zijn aangegaan, maar je hebt wel verhaal op de achterblijver(s). Wat dat verhaal waard is, is natuurlijk afhankelijk van de financiële gegoedheid/soliditeit van de achterblijver(s).

Ik hoop dat je dat hebt bedongen; zoniet, dan lijkt me dat wel een aandachtspunt.
In het algemeen zou ik zeggen dat als de vof is geëindigd door jouw vertrek (en dat gebeurt van rechtswege als er nog maar één vennoot resteert), een eventuele vergoeding zal moeten worden betaald door degene die de onderneming voortzet als éénmanszaak. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van wat er daadwerkelijk is afgesproken, daar hebben wij geen zicht op. Datzelfde geldt voor de vraag of er iets kan worden verrekend.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 12:08 ]