PC voorzien van 12v toevoer op mobo

Pagina: 1
Acties:

• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-02 16:40
Ik zoek een?
4pins CPU voedingskabel 12v

Wat is je budget?
tot 30 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een SFF desktop samengesteld uit een pricewatch: HP Pavilion Slimline s3260.nl. Uit dit systeem heb ik de voeding van 180W meegenomen, de kast, een HDD en een TV-kaart. De componenten die ik vernieuwd heb zijn
pricewatch: Crucial BX100 120GB pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ
pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-H81N-D2H

Ik heb alles ingebouwd, het past mooi in de kast, er is echter een probleem. Toen ik de PC wilde starten deed die het niet. Na een analyse blijkt dat ik geen 4pins 12v stekker heb aangesloten om de CPU van stroom te voorzien. De meegenomen voeding uit het oude systeem heeft echter niet zo een 4pin 12v aansluiting, alleen een HP eigen ATX kabel (hier heb ik al een verloopkabel voor gekocht). De voeding heeft ook nog twee sata power kabels, daar houdt het wel mee op.

Om het systeem dus aan te krijgen moet ik een 12v stekker aan sluiten. De mogelijkheden die ikzelf heb bedacht zijn;
1. Een picoPSU bijkopen en hiervan de 12v stekker aansluiten, het nadeel is dan wel een dubbele stroomstekker voor je PC, met twee voedingen en een relatief hoog stroomverbruik.
2. Handmatig wat kabeltjes van de 24pins ATX stekker splitten en een verloopje creeeren naar een 12v stekker (kan dit zomaar, is dit veilig voor mijn componenten?)
3. Als dit ooit te krijgen is een sata power--> 4pins 12v verloop kabel kopen en hiermee de CPU van stroom voorzien.

Hebben jullie een goede tip voor mij?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Ik zou niet lopen kloten met verlengkabels enzo, maar gewoon een decent voeding halen van rond de 30 euro. Rond dat budget Is er 1 degelijke optie, en dat Is de bequiet 7 300w

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 11:24
Ardjee schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:15:
Ik zou niet lopen kloten met verlengkabels enzo, maar gewoon een decent voeding halen van rond de 30 euro. Rond dat budget Is er 1 degelijke optie, en dat Is de bequiet 7 300w
Past in dat kastje wel een normale atx voeding dan?

• jocd
skipe schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:20:
[...]

Past in dat kastje wel een normale atx voeding dan?
Nope

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
http://www.informatique.n...ex-naar-4-pin-atx-p4.html
plus
SATA naar Molex kabel (kan er zo snel geen vinden)
denk ik

[ Voor 34% gewijzigd door RocketKoen op 05-10-2015 23:36 ]

TheS4ndm4n#1919

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Zelf een 4 pin stekker maken gedeeld met 12V van de 24 pin stekker is geen enkel probleem als je weet wat je doet. De 24 pins moet die extra stroom makkelijk aan kunnen, enige wat mis kan lopen is dat je je van draad vergist of dat je de boel niet stevig genoeg bevestigt.

Ik weet wel niet meteen waar je de stekker vandaan moet halen, misschien bij een hobby elektronica winkel bij je in de buurt.

Alternatief is er RocketKoens suggestie, dat gaat er iets minder mooi uitzien met al die adapters maar werkt ook.

Een extra picoPSU er bij halen zou ik zeker niet doen, dan hang je beter het hele systeem aan die pico.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-02 19:21

Nutral

gamer/hardware freak

Handigst is om een molex connector naar een 4 pin cpu te maken. dan heb je nog steeds een aparte kabel naar je voeding lopen en kun je het later eventueel anders doen.
Molex doet max 11A op 12v volgens mij en een 4pin 13A. Met een zuinige CPU kom je daar beiden sowieso niet aan.

• jocd
Nutral schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:51:
Handigst is om een molex connector naar een 4 pin cpu te maken. dan heb je nog steeds een aparte kabel naar je voeding lopen en kun je het later eventueel anders doen.
Molex doet max 11A op 12v volgens mij en een 4pin 13A. Met een zuinige CPU kom je daar beiden sowieso niet aan.
Hoe bedoel je vanuit de sata zoals rocketkoen aangaf of door zelf te knutselen?

Ik heb nu 2 sata power aansluitingen vanuit de voeding, ik kan er een opofferen voor de cpu 4pin, de andere moet ik dan opsplitsen naar 3 sata powers voor de DVD speler, de ssd en de hdd. Als ik een extra molex overhoud zou het daar natuurlijk ook mee kunnen. De hoeveelheid aan kabels maakt me niets uit, die kan ik wel wegwerken.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02 16:28
be quiet! TFX Power 300W € 48,- of een ander modern SFF PSU?

• jocd
Ik wil het denk ik zo gaan doen: mijn eerste sata poort ga ik aansluiten op deze kabel: http://www.onlinekabelsho...-4x-vrouwelijk-0-15-meter daarmee ga ik de SSD, HDD en DVD van stroom voorzien.

Sata poort 2 van de voeding ga ik eraf halen en met deze kabel aansluiten (je bent tweaker of je bent het niet, :9)
http://www.onlinekabelsho...tern+gebruik+%26gt%3B+ATX

Dus molex connector eraf en de losse kabels verbinden aan die van de voeding.

Zo heb ik mijn sata power supply over een kabel lopen en de stroomvoorziening van de CPU over een kabel, voor de beste stroomverdeling

Akkoord?

[ Voor 5% gewijzigd door jocd op 06-10-2015 19:57 ]

Pagina: 1