sc-lx81 pioneer versterker reageert op het aangaan koelkast

Pagina: 1
Acties:

• Joka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05-2023
Een goedendag, ik heb een probleem met men versterker(sc-lx81 pioneer). ik heb als setup via de computer hdmi en dvi een monitor scherm en een sony kdl50w656 televisie.
Wanneer ik de settings via de pc op scherm uitbreiden of dupliceren zet valt het scherm van de televisie welleens (regelmatig) weg zodra de koelkast aanspringt. ik heb de tv via videokaart -versterker -tv aangesloten en de monitor via dvi direct op de videokaart en de monitor blijft aanstaan als het beeld van de tv wegvalt.(valt weg voor ongeveer 5-10 seconden)
ondertussen heb ik een andere koelkast aangeschaft maar het probleem blijft bestaan.
ik heb 4 verschillende soorten groepen aangesloten maar de nul is ook gelijk aan de aarde en doorgelust aan dezelfde groep dus waarschijnlijk is er een piek of verschil die invloed heeft op de versterker.
mijn vraag is heeft iemand hier een oplossing voor?
b.v.d Aaron

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bij ons gingen de dimbare spotjes in het plafond aan door (en ook harder en zachter branden in relatie tot de snelheid van:) de stofzuiger in een stopcontact van dezelfde groep te plaatsen.

Dit hadden enkele elektriciens die we hebben laten komen nog nooit gezien en onderzoek naar de leidingen wees uit dat er toch iets doorgelust is qua aarde waardoor die lekt oid.

We weten het nog steeds niet, maar ik zou toch eens zoeken bij de randaarde. Ik weet persoonlijk niet of dit mogelijk is, maar kun je niet de multimeter tegen de aarde houden op de plek waar normaal de monitor is ingestoken? Dan negatieve pen maar ergens op aarden, wachten tot koelkast aanslaat en kijken of er iets van spanning op komt te staan. Ik ben geen expert, ik wil alleen even aangeven wat in mij opkomt :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Ga even goed na welke apparaten met een geaarde kabel op een geaard stopcontact zijn aangesloten.
Hoe oud is de woning waarin je woont en heb je daar onlangs wat aan de waterleiding, de CV of iets in de kruipkelder laten wijzigen? Klinkt misschien als een vreemde vraag, maar in oude huizen werd vaak geaard op de waterleiding. Mijn vader had 78 Volt tussen metalen douchekop en metalen doucheputje staan (en dat voel je, is zelfs gevaarlijk), omdat CV-installateurs in de kruipkelder wel even de aarde-kabels van de waterleiding hadden ontkoppeld, maar vergeten waren die weer aan te sluiten.
Krijg je wel eens een schok of een tinteling als je een metalen deel van 1 van die apparaten aanraakt?
Als er van alles geaard is aangesloten kun je ook nog last hebben van een aardlus.
Dit zijn vaak lastige problemen om te achterhalen, ik heb al de gekste zaken meegemaakt.

• Joka
ik heb er een aardpen later, (echt vlak naast de plek) in de grond gestoken (3meter) en daarop aangesloten.
maar ik heb dus de null en de aarde met elkaar verbonden maar het probleem blijft bestaan.
het is regelmatig voorgekomen dat de leds/ halogeen lampen gesneuveld waren die op dezelfde groep of via die draden verbonden waren ook van de koelkast.
ik heb begrepen dat de koelkast een soort kortsluiting veroorzaakt in het stroomnet om aan te gaan maar of dat nu de reden zou moeten zijn. ik weet niet of er toevallig een filter of opvanging voor is maar ik heb het gevraagd bij meerdere bouwmarkten en die zijn clueless.
ik heb op geen enkel metaal apparaat ook maar ooit iets gevoelt of gemerkt dat er een schok vanaf kwam.

[ Voor 7% gewijzigd door Joka op 05-10-2015 22:09 ]

Verwijderd

Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is het niet gebruikelijk de (rand-)aarde in een woning op de nullijn aan te sluiten. Voorts weet ik wel dat het nogal eens voor komt dat in een woning de nul-draad en de fase-draad zijn omgekeerd, vooral als hobby-isten zelf wat hebben aangelegd.
Misschien heb je nu ook wel zelf een aardlus gecreëerd door de null met aarde te verbinden. Een aardlus ontstaat door plaatselijke wijzigingen in potentiaal waardoor er een stroom gaat lopen. Als er een lus gevormd wordt (dat de stroom zeg maar rond kan stromen) kunnen die stromen gaan oplopen. Heb je een 1-op-1 verbinding, dan gebeurt dat niet. Veel elektronica is gevoelig voor aardlussen.
Koelkasten maken geen kortsluiting, maar zoals zoveel apparaten vertonen ze een inschakelpiek. Op het moment dat ze inschakelen trekken ze heel kort even een grote stroom, terwijl eenmaal werkende koelkasten juist heel weinig verbruiken. Dat hoor je vaak als *tik* via een versterker, of even een fractie van een seconde zie je een lamp 1 keer knipperen. Maar dat duurt natuurlijk geen 5-10 seconden.
Er zit iets niet goed in jouw stroomnet, als je het al bij 2 koelkasten hebt en er regelmatig lampen sneuvelen. Het kan zijn dat die piek zo hoog is dat van de TV een condensator even helemaal wordt leeg getrokken en die weer even wat tijd nodig heeft om bij te komen (ongeveer net zo lang als het duurt nadat je de TV aan hebt gezet). Als die piek inderdaad zo groot is kunnen halogeenlampen/LEDlampen ook wel sneuvelen, maar dat wil wel zeggen dat er een fikse stroom wordt onttrokken en dat is niet normaal.
Ik zou dus de aardpen verwijderen en eens wat gaan meten. Ik ben niet 100% zeker, maar volgens mij mag je zelfs de null-leiding in een woning niet verbinden met aarde i.v.m. veiligheid. Een aardlek-schakelaar knalt immers om als er op wat voor manier dan ook iets naar aarde lekt. Een goede electrotechnicus erbij halen kan ook geen kwaad.

• Joka
in de 'oude installatie' is helemaal geen aarde aanwezig daarom heb ik die 3meter aardpen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41

DjVe

Hatsaflats!

Hier geeft iemand aan dat een gefilterde stekkerdoos (of hoe zoiets in net Nederlands mag heten) heeft geholpen:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/119969/2

Verwijderd

Joka schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 00:40:
in de 'oude installatie' is helemaal geen aarde aanwezig daarom heb ik die 3meter aardpen.
Zoals gezegd: ik ben geen electrotechnicus, maar een beetje logisch nadenken?
Waarom zou je in een woning een extra aardleiding door de gehele woning trekken als je toch de null-draad al op de aarde aansluit? Dat lijkt mij niet logisch. Dan had je wel kunnen volstaan met een null-draad en die direct op aarde kunnen aansluiten, dat had je een hoop aanlegkosten gescheeld. Helaas is de aanleg van aparte aarde-kabels wel verplicht, want anders zou niemand die extra investering doen.
Verzekeringstechnisch ben je het ook nog eens verplicht om het op z'n minste te laten keuren.
Mijn advies: stop met je eigen geknutsel en start met een goede elektrotechnicus erbij te halen. Een beetje meten en een beetje slim nadenken van de pro met ervaring is niet zo duur, is mijn ervaring. Kabeltjes aan elkaar knopen en doormeten kun je zelf ook wel en dan laten keuren. Kennelijk zit ergens in het huis iets fout en om allerlei redenen is het handiger daar even een erkend bureau naar te laten kijken, dat je verzekeringstechnisch ook bent gedekt.

Verwijderd

Ik denk dat je even bij het electronicadeel van Got langs moet, want het lijkt erop dat er ofwel in je koelkast ofwel in je versterker (een) niet goed werkende X2 / Y2 condensator(en) (=onstoringscondensator(en)) zit(ten).

Als je op je versterker een aardlus zou hebben, dan is de kans groot dat ie zou brommen/zoemen (op 50 Hz dus). Ik denk dat het de onstoringscondensatoren zijn.

Dit, en dat ik eraan twijfel of het juist is om binnen je huisaansluiting de aarde en de nul aan elkaar verbonden te hebben. De aarde en de nul zijn doorgaans wel aan elkaar verbonden, maar dan centraal in de wijkkast van de netbeheerder. Binnen in het huis wordt de aarde gebruik om een juiste ontstoring (ontkoppeling) te maken bij/met/in geaard aangesloten apparaten.

Aarde en nul binnen huis doorverbinden zou een ongewenste aardlus (potentiaalverschil) op kunnen leveren op een plaats waar je dat niet wilt. Maar alsnog denk ik niet dat je receiver/versterker geen aardlus kent, want die brommen meestal bij een aardlus.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 15:56 ]

Pagina: 1