Belang van nas hd in nas-systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb de nsa 325 v2 van zyxel. Dit is een 2-bay nas.

Ik bewaar mijn documenten lokaal, in google drive (onbeperkte limiet) en op externe hd die via usb3 aan nas gekoppeld is. Qua backup denk ik goed te zitten.

De 2-bays wil ik eigenlijk gebruiken als groot volume met mediabestanden die ik wil streamen naar smart tv/mediaplayer. Raid systeem is niet nodig. Ik vertrouw erop dat de hd's niet van de ene op de andere dag het volledig zullen begeven.

Ik wil starten met 4TB, 5TB of 6TB HD en in toekomst eventueel een 2de hd bijsteken als deze vol zou zitten.

Ik merk echter dat er een redelijk prijsverschil is tussen een gewone HD en een HD voor NAS. Ik vroeg me af waar het verschil zit en als het -in mijn situatie- nuttig is om voor NAS HD te gaan.

Bedankt voor jullie mening.
Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor Synology geldt, geldt zeer waarschijnlijk ook voor Zyxel:

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).

Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om met de utility WDIDLE.EXE de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Vanuit de praktijk kan ik bevestigen dan de Greens zonder die mod niet oud worden. Ik heb 3 1,5Tb greens gehad welke allemaal na 3-4 jaar problemen gaven. Gelukkig de data wel kunnen recoveren (stond ook niets onmisbaars op, en alles wat onmisbaar is heb ik 3 dubbel....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:22
Tortelli schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:19:
Vanuit de praktijk kan ik bevestigen dan de Greens zonder die mod niet oud worden. Ik heb 3 1,5Tb greens gehad welke allemaal na 3-4 jaar problemen gaven. Gelukkig de data wel kunnen recoveren (stond ook niets onmisbaars op, en alles wat onmisbaar is heb ik 3 dubbel....).
Ik deel je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Interessante vraag, ik heb een GREEN in me NAS zitten. Als ik de headparking op 300 zet is het verder ok? of moet ik kijken naar een andere HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:43
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:11:
Wat voor Synology geldt, geldt zeer waarschijnlijk ook voor Zyxel:

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).

Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om met de utility WDIDLE.EXE de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.
Waar kan ik deze tool vinden?
Download link naar de WD site die ik op veel fora vind werkt niet (meer).
En is dit nog steeds nodig? Ook al staat de green als supported bij Synology op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WD heeft hem weggehaald zo schijnt het. Lief van ze. O+

Hier een alternatief: http://idle3-tools.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diefightdie schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:10:
[...]
Waar kan ik deze tool vinden?
Download link naar de WD site die ik op veel fora vind werkt niet (meer).
En is dit nog steeds nodig? Ook al staat de green als supported bij Synology op de site
Als je een Synology nas hebt of aanschaft, krijg je de tool erbij. Zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" en het oorspronkelijke bericht waar ik die informatie weghaalde: japie101 in "WD Red 4TB LCC probleem back?"

En volgens het bericht van maratropa in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2", die onlangs 'groene' schijven in een Synology nas installeerde, stond e.e.a. uit zichzelf goed. Maar het kan geen kwaad het te toetsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 21:29 . Reden: Vertrouw maar controleer. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:43
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:14:
[...]
Als je een Synology nas hebt of aanschaft, krijg je de tool erbij. Zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" en het oorspronkelijke bericht waar ik die informatie weghaalde: japie101 in "WD Red 4TB LCC probleem back?"

En volgens het bericht van maratropa in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2", die onlangs 'groene' schijven in een Synology nas installeerde, stond e.e.a. uit zichzelf goed. Maar het kan geen kwaad het te toetsen.
Thanks!

code:
1
2
Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully
Get /dev/sdb WD idle3 timer [0] successfully

ziet er goed uit. niets meer aan doen gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Een ander voordeel van NAS HDD's is dat deze beter gebalanceerd zijn. Dus minder (kans op) resonantie e.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DukeBox schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:44:
Een ander voordeel van NAS HDD's is dat deze beter gebalanceerd zijn. Dus minder (kans op) resonantie e.d.
Niet zozeer beter gebalanceerd, maar uitgerust met resonantiesensoren.
Op basis daar van gaan ze een paar RPM langzamer of sneller draaien, om zo de resonantie van meerdere exact even snel draaiende schijven tegen te gaan.
Ze zijn in essentie collectief aan het balanceren tussen performance en het zorgen voor minder vibraties, wat weer moet vertalen in langere levensduur en meer stilte.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 07-10-2015 21:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

McKaamos schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:47:
Niet zozeer beter gebalanceerd, maar uitgerust met resonantiesensoren.
Mogelijk bij WD zo, maar bij seagate blijft de RPM constant. Zou ook een gigantische performance impact hebben.
NASWorks helps dampen drive vibrations with dual-plane balance. By better balancing the drive motor, drive vibration is minimized.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59

tozzke

aka tozzert

Tortelli schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:19:
Laat ik nu nét bezig zijn met een rebuild van mijn NAS (DS415+) waar 4 3TB WD Red's in zaten waarvan er 1 bad sectors begon te geven. Heb die schijf nu vervangen door een 4TB Red.
De NAS en de 4 3TB Red's zijn allen 11 maanden oud... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de opgegeven specificaties voor bijna alle consumentenschijven kunnen deze maximaal één bad sector per dag genereren als je heel veel stuks test over een langere tijd, dus gemiddeld. Dus dit is gewoon normaal en conform de opgegeven specificaties.

Het probleem is niet de hardeschijf, het probleem is dat jullie ouderwetse technologie gebruiken die gemaakt is voor een ander tijdperk, waarbij bad sectors alleen optraden indien hardeschijven fysiek beschadigd waren. Dat is allang niet meer zo. Het hele euvel heeft een naam: uBER.

Dat is dus waarom je in dit tijdperk allang over had moeten stappen naar een 3e generatie filesystem. Echter lopen Microsoft en Apple hierin hopeloos achter. Zelfs Linux heeft de opvolger van het ouderwetse bestandssysteem Ext4 nog niet op orde: Btrfs. Al is Synology er al wel mee bezig. Dit is mede de reden dat veel mensen nu een ZFS NAS draaien - dat is in dit tijdperk de enige betrouwbare opslagmethode voor consumentenhardware zoals die thans wordt verkocht.
Pagina: 1