Gaming PC €1750,-

Pagina: 1
Acties:

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-12 23:23

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers!

Binnenkort ben ik jarig en ik ben hard bezig met het sparen van een nieuwe PC. Het wordt een build waarmee ik de komende jaren goed mee vooruit wil kunnen en daarom wil ik jullie vragen om jullie mening! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mijn plannen zijn voor het systeem zijn als volgt: voornamelijk gamen (1080p, het liefst op 60FPS), en denk hierbij aan games zoals Battlefield 4/Hardline, GTA V, Need for Speed (2015), F1 2015 en Assassins Creed. Ook wil ik voor school kunnen werken aan bepaalde dingen, waaronder virtualisatie (Windows Server, Linux).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had als budget maximaal 1750 euro in gedachten, inclusief randapparatuur (muis, toetsenbord en muismat).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, 2 Dell U2414H schermen, maar ik denk niet dat ik met beiden wil gaan gamen, dus het gamen gebeurt echt maar op 1 scherm. Tevens ben ik al in het bezit van een Windows licentie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een computer, omdat ik hem vanaf 'scratch' wil bouwen. Er moet dus nog een kast komen, moederbord, processor, geheugen, SSD, HDD, toetsenbord, muis, muismat, koeler en videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk Corsair trekt me wel heel erg qua design en kwaliteit, maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor andere merken. :) Voor bijvoorbeeld een moederbord en videokaart vind ik MSI wel een redelijk goed merk als ik de reviews zo lees. Alleen de processor staat vast: Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Misschien is het niet nodig, maar omdat het toch een flink bedrag is wil ik wel het nieuwste: Intel Skylake, hoe raar dat misschien ook klinkt en ook al biedt dat misschien geen extreme meerwaarde tov Haswell. Een SSD verplicht ik mezelf natuurlijk en HDD minimaal 1TB.

Ga je overklokken?
Nee, althans, ik zie er nu nog niet echt de meerwaarde van in, maar heb toch voor de K processor gekozen omdat dat maar een paar tientjes scheelt...

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk wil ik jullie maar heel weinig vragen: wat vinden jullie ervan, en is dit het 'beste' systeem voor dit bedrag, of kan er nog flink wat aan gesleuteld worden? :9 Eigenlijk heb ik met nog geen enkel product echt ervaring, dus in de zin van: ik heb er nooit langdurig mee gewerkt, alleen tijdens m'n bijbaantje een keer voorbij zien komen. (op dit moment Mac en PS4 gebruiker :D)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 267,89€ 267,89
1MSI Z170A GAMING M5€ 176,95€ 176,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 128,95€ 128,95
1Corsair Obsidian 450D€ 121,95€ 121,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout)€ 113,95€ 113,95
1Corsair Gaming M65 RGB Zwart€ 68,99€ 68,99
1Steelseries Qck+€ 14,95€ 14,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 103,95€ 103,95
1Corsair RM650€ 108,50€ 108,50
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 191,95€ 191,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.695,93

Mocht ik nog dingen vergeten zijn of hebben jullie nog meer info van me nodig hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Marco

• milkow
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-10 20:13
Mooi lijstje :)

Wat ik zou doen is geen k processor nemen. Het staat niet vast dat je gaat overklokken, en in veel gevallen resulteert dit in een nee (ervaring in het echt, als je het hier niet mee eens bent gewoon zeggen :)) Ja, de processor is niet gek veel duurder, maar je moet dan extra betalen voor koeling, en natuurlijk een overklok moederbord.

Voorderest vind ik het wel een mooi lijstje, als ik er zo voor t eerst naar kijk :)

Groet,
Milko

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Je kunt aardig wat besparen door voor een non-OC setup te kiezen!
Minimaal €35 op de CPU besparen.
Afhankelijk van jouw moederbordkeuze/-smaak toch ook wel een eurootje of 40 besparen.
Koeling zo'n €15 --> pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is ook prima.

Dan hou je +- €90 over, terwijl je in games toch gebonden bent aan de bottleneck van de GPU en je dus geen verschil zult merken. (Ook bespaar je waarschijnlijk nog wat op het verbruik, maar dat is te verwaarlozen)
Dit kun je investeren in van alles... of in je zak houden. :)

Waarom zo'n dure HDD? Welke voordelen van die HDD ga je nodig hebben / Wat zet jou er toe om voor die dure HDD te kiezen?

Informaticus of vakkundig Googler?

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
@milkow Thanks! Nee je hebt wel gelijk denk ik hoor, zat even na te denken maar ik ga het waarschijnlijk nooit doen inderdaad. En over de andere spullen heb je ook gelijk...

Dus dan neem ik de i5-6600 variant gewoon. :)

@TheTinusNL CPU ga ik idd veranderen, alleen de koeling krijgt van Tweakers niet echt een positieve review, ook op internet lees ik niet heel erg veel positieve reviews en zie dat de Scythe Mugen 4 toch wel als één van de beste koelers op het moment is... Dus dan verander ik denk ik tot nu toe alleen de CPU.

De WD Black heb ik gekozen vanwege de snelheid en goede reviews, maar als er een andere schijf is die ook prima voldoet en er daardoor weer wat geld bespaard kan worden hoor ik dat ook graag :)

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
De Mugen 4 PCGH aanhouden. Qua geluidsniveau en koelvermogen is er geen betere keuze dan deze.

Qua snelheid gebruik je toch je SSD schijf. De HDD is puur voor bulk opslag en doorgaans is er niks mis mee om daar even op te wachten (nou ja wat is in de praktijk eigenlijks het verschil tussen een blue en een black HDD qua wachtijd) Het is gewoon best veel geld voor een HDD, punt.

Het mobo kan ook echt wat goedkoper nu je geen K cpu neemt. enkele tientjes.

Kast is persoonlijk maar er zijn een aantal goede alternatieven voor ongeveer 100 euro. Fractal R5, Cooler Master 652s etc.

Je zou met 8GB ram ook toe kunnen voor gamen.

Je psu kan met minimaal 100W. naar beneden. Seasonic en antec hebben kwalitatief een paar goede voedingen in de 450-550W. range voor enkele tientjes minder.

Qua SSD tja... Voor voornamelijk gaming weet ik niet of je veel baat hebt bij een m2 SSD. Een overweging om op te besparen of om voor een grotere sata variant te kiezen. 250GB wil met de huidige games nog relatief snel vol raken. Helemaal als je zoveel titels hebt staan :)

Van je randapp blijf ik af. Erg persoonlijk. Hoewel ik je kan aanraden altijd naar overige merken te kijken valt er niet veel winst te behalen zonder in te leveren op kwaliteit op je ramplank na. Maar ja die ledjes erin...gewoon eye-candy.

Normaliter ben ik niet zo van het besparen op builds met (redelijk) hoog budget. Echter omdat het systeem puur voor gamen is zou ik overwegen om een gtx 980 te nemen. Ik weet het, 1080P en het is misschien niet helemaal nodig.
Echter puur gericht op gamen heb je qua prestaties meer winst door een 980 te nemen en te bezuinigen op de punten die ik aangaf ipv dat je al die overige onderdelen net wat duurder neemt en geen 980.
Ik spreek uit ervaring dat wanneer je gta 5 op een 970 speelt op 1080p je hoe dan ook graphic settings naar beneden moet halen.

Ik ga er van uit dat je in ieder geval 2 jaar met je gpu wilt doen. Ook is het gewoon mogelijk om een 980 te nemen met een budget van 1750 euro excl. schermen.
Wat je ook kiest, het zal een goed systeem zijn. Het is gewoon een (financiele) overweging. Wel of geen 980, maak ik het hele budget op, of neem ik net dat beetje extra op alle overige onderdelen.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
@Leijenaar, ik snap even je stukje van SSD/HDD niet. Qua snelheid gebruik je inderdaad je SSD, waar vaak het OS op staat. Echter, als er games geladen moeten worden - waarvan er misschien 1 of 2 op de SSD staan - gaan veel games gewoon via de HDD, dus dan is het 'belangrijk' dat die HDD ook snel toegankelijk is. Maar ik ben het wel met je eens dat tussen de Blue en Black weinig verschil zit, behalve 5 jaar garantie op de Black, maar dat is me die paar tientjes ook niet waard. Tegen die tijd zullen de kosten wel zodanig gedaald zijn dat het helemaal niets meer kost. :D

Moederbord kan idd minder, moet ik even mee puzzelen...

8GB RAM voor gamen is idd voldoende, maar naast gamen ben ik ook bezig met virtualisatie voor school en dan is het toch wel handig om voldoende GB geheugen te hebben. Is ook een stukje zekerheid voor de toekomst :)

Voeding wist ik idd niet zeker, alleen er zit +- 6 euro verschil tussen de RM550 en RM650... Is niet de moeite waard denk ik. :p

Over de SSD heb je wel gelijk, misschien dat ik ipv de SM951 een 850 EVO 500GB neem dan.

Over de randapparatuur: heb de Strafe geprobeerd en vond het echt een fantastisch keyboard, maar das idd voor iedereen weer verschillend. Muis weet ik echter niet zeker, is de muis die ik heb geselecteerd OK?

Heb mezelf even verdiept in benchmarks en reviews tussen de 2 en zie dat er weinig verschil is op 1080p. Ik snap je punt inderdaad, en ik zou op 1800 euro uitkomen met een GTX 980, das nog wel te doen. Vraag is alleen meer: ga ik er daadwerkelijk meerwaarde uithalen? In de reviews kan ik het antwoord op die vraag niet overtuigend terugvinden. En dat een GTX 970 misschien niet alles op Ultra, 1080p/60fps aankan.. Tja... Jammer, maar ik kan niet altijd alles hebben. :P

Dus eigenlijk de vragen die voornamelijk nog blijven steken:
- Is de muis een OK optie?
- GTX 970 vs. GTX 980 voor 1080p gaming echt een wereld van verschil?

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
970 vs 980 is een overweging. Ik heb deze aangekaart omdat het budget ruim is. Met andere woorden het is mogelijk! Echter hoeft het budget niet op natuurlijk.
Het is voornamelijk een financiele overweging want op 1080P. is er absoluut niet sprake van een wereld van verschil.
GTA V. Niet te veel klooien met Anti-Aliasing en zet vooral de Grass quality NIET op ultra. Hoe vet dat ook is je zult het met high moeten doen. Voor de rest kun je dan ook al het overige zonder problemen op very high/ultra knallen.

In dat eerste stukje bedoel ik dat je voor je dingen die snel moeten zijn, besturingsysteem + software +games, je de SSD gebruikt en voor de rest HDD (bulk)
Tijdens gamen e.d. ga je geen files lopen verplaatsen. Wanneer je dat wel doet is de snelheidwinst van black tov blue niet interessant omdat je toch al moet wachten.

Ik ging voor de 850 SSD. M2 is leuk maar duur per GB. En uit ervaring 250GB is redelijk snel vol met de huidige generatie games :(

Gebruik als muis zelf een logitech G502. Voldoet prima. Ik kan je niet vertellen of de Corsair goed noch slecht is. Voor het bedrag mag ik hopen dat het goed is. Net als de G502 kostbare muis. Mijn keuze gebasseerd op de middelste muisknop. Vanwege mijn 3D software navigatie moet deze robuust zijn en goed kliken. Ik heb er nogal wat muizen doorheen gejaagd vanwege deze knop... Tot zover doet de 502 het prima!

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Oké, ik ben de afgelopen dagen nog wat bezig geweest met overwegingen maken en reviews lezen van bepaalde componenten en heb het één en ander veranderd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 189,90€ 189,90
1MSI Z170A GAMING M5€ 175,95€ 175,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 83,25€ 83,25
1Corsair Obsidian 450D€ 120,95€ 120,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout)€ 113,95€ 113,95
1Corsair Gaming Sabre RGB Optical Gaming Mouse€ 49,-€ 49,-
1Steelseries Qck+€ 14,95€ 14,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 101,95€ 101,95
1Corsair RM650€ 112,51€ 112,51
1Samsung 850 EVO 500GB€ 168,95€ 168,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 188,-€ 188,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.717,26

Ik heb een aantal dingen veranderd, de processor bijvoorbeeld, ik heb nu gekozen voor de i5-6400 ipv 6600 omdat de kloksnelheid naar mijn idee toch niet veel uitmaakt... Correct me if I'm wrong. Daarnaast heb ik voor een iets goedkopere muis gekozen en de HDD dus vervangen door de Blue van WD. Ook heb ik een 850 EVO 500GB erbij gedaan om spellen en VM's op te slaan (heb al redelijk wat VM's en het is ook wel nice als je spellen die je veel speelt snel kan laden).

Kom ik dus net onder het budget uit!

@ Leijenaar:
Je hebt idd gelijk, alleen mijn grootste struikelpunt is nu een dure kaart aanschaffen die weinig verschil gaat maken in vergelijking met de GTX 970, en als over een paar jaar blijkt dat deze kaart het niet meer trekt koop ik liever een goede kaart op dat moment. Ook omdat er dan vast wel weer allemaal nieuwe technieken zullen zijn voor GPU's.

Over HDD/SSD: ah zo.. Nu snap ik wat je bedoelt, en heb idd eea uitgezocht en kwam er ook op uit dat de snelheidswinst tov de Blue idd niet heel extreem is...

Misschien moet ik maar een keer ergens wat muizen uitproberen, is namelijk moeilijk beslissen op internet. :p
Pagina: 1