Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:37
Graag zou ik wat advies willen mbt het aanleggen van een netwerk in onze nieuwbouw woning.
Klik hier voor de plattegronden.

Data-aansluitingen:
Woonkamer 6x
Elke slaapkamer 4x
Hobbykamer 4x

Alle data komt samen in de CV-kast op de verdieping.
De glasvezel komt binnen in de meterkast. Van daaruit wil ik een kabel naar de CV-kast.
In de CV-kast wil ik dan switch en een eigen router naast de Experiabox. (zie neterkje.com)

De vragen die ik heb:
Welke UTP-kabels moeten er gebruikt worden?
Nu heb ik [url="ttp://www.netwerkkabelshop.nl/welke-netwerkkabels-heb-ik-nodig-korte-uitleg"]deze[/url] , deze en deze site al doorgelezen.
Er vanuitgaande dat het huis toch op z'n minst 50 jaar mee zal gaan is het dan niet verstandig om voor CAT6A of CAT7 te gaan?
Het lijkt mij niet nodig om voor een afgeschermde kabel te gaan aangezien er alleen 2 UTP kabels door hetzelfde buisje gaan.
CCA, CCS of 100%? Ik heb zelf geen idee/ervaring.
Een soepele (Stranded) of stugge (Solid) kabel? Volgens mij een Solid voor alles wat uit de wand komt.

Kan ik met alleen een goede router zorgen voor een goede dekking van de WiFi? Dezel dus in de CV-kast komen. Of is het verstandig om ergens een AP te plaatsen? Zo ja waar is dat het verstandigste?
Voor buiten zal er sws een AP voor de WiFi moeten komen, waar zou ik deze het beste kunnen plaatsen? Onder de verranda of in de schuur? En wat voor AP is hiervoor het beste geschikt?

Qua switch/router weet ik ook niet heel goed wat ik moet nemen, de router/switch combi die op netwerkje.com staat voldoet deze voor mijn wensen/eisen of kan ik beter naar wat anders kijken? Ik zie wel dat deze niet zal voldoen zodra ik voor CAT6A of 7 ga. Ook heeft deze geen 5GHz.

Indien er verder nog tips zijn dan hoor ik deze ook graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom 50 jaar vooruit plannen? De afgelopen 20 jaar zijn we van een 56K-modem naar 500Mbps glas gegaan. Voor hetzelfde geld kan je over 20 jaar 10Gbit glas krijgen of misschien wel 25Gbit. Hier gelden dan hele andere randvoorwaarden voor om dit door je huis te leggen.

802.11ac en/of 802.11ax zijn nog lang niet af en "nu" al te koop. Misschien dat er over 5 jaar gewoon wireless 10Gbit door 16 plafonds te beamen is voor 100 Euro per router; dan heb je nu een enorme investering gedaan die eigenlijk nergens over gaat.

Maar waarom niet plannen? Het kan geen kwaad om in goed overleg een dikkere/bredere buis in een aantal wanden te laten plaatsen waar je makkelijk zelfs Cat5e nu in kan leggen (kost de wereld niet) en mogelijk over een paar jaar vervangen door wat dan een nieuwe/vette/snelle standaard is.

Ook mag ik aannemen dat zometeen IPv6 volledig ingeburgerd is; heb je geen router meer voor nodig (bot gezegd). Je kan nu al IPv6 intern praten (en bij sommige providers ook extern).

Denk er nog eens goed over na en kom ook zeker even met een goed budget; zaken door de aannemer laten inbouwen/doortrekken kosten vaak het tienvoudige (of meer) van zelf doen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Daar heb je opzich wel een punt, de kabels een keer vervangen over 20 jaar is denk ik veel verstandiger.
Beetje hetzelfde principe als een videokaart selecteren obv de mogelijk het tot het plaatsen van een 2e. Dit heb ik als eens eerder gedaan, maar tegen de tijd dat ik een 2e er bij wilde zetten was het al beter om gewoon 1 nieuwe te kiezen.
CAT6 lijkt me voor een woning niet nodig dus gewoon CAT5E is wat dan overblijft. Rest wat de kabels betreft alleen nog de vraag CCA, CCS of 100% koper?

Een budget is niet echt van toepassing. Er geldt één regel en dat is dat het goed moet zijn, maar ook niet meer dan dat. Iets wat voor € 75,- gewoon goed is hoeft geen € 100,- te kosten voor iets wat toch weinig/geen nut heeft.
Ik ben zelf een bouwkundige en uit ervaring weet ik dat vaak op installaties bezuinigd wordt, omdat je hier niet echt veel van terug ziet. Echter zodra je gaat leven en gebruiken merk je het toch zeker wel en heb je achteraf spijt en is het niet zo gemakkelijk meer aan te passen zonder heel veel extra kosten.

Installatie technisch hebben wij niets met de aannemer te maken, wij hebben de installaties buiten het bouwkundige deel gelaten. De aannemer coördineerd alleen de installateur verder niet. De hoge kosten voor een simpele wijziging zijn niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Bij UTP: 100% koper. En NIETS anders. Bespaar nu een tientje, en geef later honderden uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Genoeg loze leidingen laten aanleggen. Ruime leidingen met ruimte voor dikke kabels en/of mixed kabels. Bijvoorbeeld COAX en UTP samen zonder issues. Of twee keer UTP met vlans voor televisie en internet. Geen strakke bochten, geen flexibele leidingen. Dan kan je aanleggen wat je wilt als de standaarden veranderen. En vergeet ook niet dat wireless beter werkt op centrale plekken. Liever bovenin de overloop dan achter het nachtkastje. En liever bovenin de woonkamer dan de meterkast achter twee deuren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Let op je aantal aansluitingen per hoek van een ruimte, met name je woonkamer. Bij een tv heb je al vaak 3 Electra leidingen nodig ( Coax voor je zendersignaal, 1e UTP voor je SmartTV, 2e UTP voor je mediaspeler/mediabox/gameconsole/versterker ) Je zult al dus moeten nadenken welke apparaten je bij de tv gaat plaatsen die mogelijk UTP nodig hebben.

Wat daarbij komt kijken is de manier van afwerken, je inbouwdozen. Kun je ze combineren ( Keystones ) of wellicht niet, en heb je meer inbouwdozen nodig.

Deze situatie komt wellicht 1 keer in je woonkamer voor, maar mogelijk heb je in je woonkamer de wens/mogelijkheid om een andere indeling te realiseren ( tv andere kant van kamer bijvoorbeeld ) Dus dan zou je daar hetzelfde aanbod willen hebben qua inbouwdozen.

als je dit al over je hele huis uitgedacht hebt, dan is het kiezen van het type kabel een eitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Er komen per elektrabuis 2 UTP kabels verder niet.
COAX komt helemaal niet meer in de woning.

De aansluitingen ed. heb ik helemaal uitgedacht. De kabels ben ik nu ook uit.

Waar ik dus alleen nog niet uit ben is de apparatuur als een switch/router en eventuele AP. En hoe ik zorg voor een goede WiFI dekking in het huis en in de achtertuin. De router komt in de CV-kast op de verdieping is het dan nog verstandig om op de bgg een of meerdere AP te maken? En hoe kan ik het beste voor dekking zorgen in de tuin, een AP in de schuur of onder de veranda?

EDIT: en als het qua router niet veel duurder wordt zou ik graag een aparte WiFi voor gasten willen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gait op 06-10-2015 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
je zou kunnen starten met een AP in je woonkamer. en vanuit daar met een wifi scanner op je laptop het bereik testen, en van daaruit conclusies trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:09
Gait schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:00:
Er komen per elektrabuis 2 UTP kabels verder niet.
COAX komt helemaal niet meer in de woning.

De aansluitingen ed. heb ik helemaal uitgedacht. De kabels ben ik nu ook uit.

Waar ik dus alleen nog niet uit ben is de apparatuur als een switch/router en eventuele AP. En hoe ik zorg voor een goede WiFI dekking in het huis en in de achtertuin. De router komt in de CV-kast op de verdieping is het dan nog verstandig om op de bgg een of meerdere AP te maken? En hoe kan ik het beste voor dekking zorgen in de tuin, een AP in de schuur of onder de veranda?

EDIT: en als het qua router niet veel duurder wordt zou ik graag een aparte WiFi voor gasten willen.
Zo te zien zorg je overal voor netwerkaansluitingen, dus zou ik me nu nog niet al te druk maken over wifi bereik. Weet niet hoe groot je huis is maar begin gewoon met een (goede) router en zet die centraal neer. Mocht je op bepaalde plekken toch wat missen kun je altijd nog een AP ergens bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Dat klopt wel, maar als je ik een AP in de schuur of onder de veranda wil zal daar ook een UTP kabel naar toe moeten. Nu kan alles nog in vloeren en wanden gemaakt worden. Dus dat vind ik wel lastig.

De woning is vrij groot 9x14m op de BG en 9x12m op de verdieping.
Voor de tuin zal denk ik sowieso een AP nodig zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Gait op 06-10-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08
Als je het volgens het boekje wil doen, dan moet je nog wel aan de volgende zaken denken (zie dit maar als ongevraagd advies ;))

- UTP kabels met stugge kern door de loze leidingen
- Die UTP kabels met stugge kern met de punchdown tool vastzetten op de outlets
- Patchpaneel plaatsen in je CV-kast. Ook hier zet je de stugge kern met punchdown tool vast op de patchpaneel
- UTP kabels met flexibele kern krimpen op een RJ45, en aansluiten tussen je patchpaneel en switch.

Mijn ervaring met loze leidingen is dat je er maximaal 2 doorheen krijgt met de standaard leidingmaat. Gebruik vooral siliconenspray anders trek je de kabels (of je trekveer) kapot. Indien gewenst kun je wellicht om een grotere diameter vragen (mits de ruwbouw al niet al opgeleverd is...)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
vooral als alles nog moet worden aangelegd, is het aan te raden om hier streng maar vooral tijdig op toe te zien dat er de juiste leidingen worden toegepast!

Kijk ook goed naar hoe je naar je tuin toe electra wilt aanleggen qua leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
UTP kabels met stugge kern had ik al genoemd.

Een patchpaneel had ik niet genoemd, maar komt er inderdaad wel.

Even voor de duidelijkheid er worden niet alleen loze leidingen aangelegd, maar de UTP kabels worden ook door de installateur getrokken.

De elektra tbv de tuin is ook al doordacht.

Mij grootste punt op dit moment is nog of ik kabels moet trekken naar bepaalde punten tbv een AP.

Welke router/switch/AP dat kan later nog wel bepaald worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Gait op 06-10-2015 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt AP: beste performance krijg je vanaf het plafond. As je wilt voorzien in meerdere AP's, zorg dan voor UTP naar centrale punten op plafonds. Denk daarbij ook aan PoE, je hoeft dan geen stroomkabels te trekken naast de Ethernet.

Mbt de vraag hoeveel... met 802.11n/ac is meestal een enkele per verdieping voldoende, maar 802.11ad dat op 60GHz werkt is al in aantocht. 60GHz gaat niet eens met goed fatsoen door een vel papier, dus je moet dan richten op 1 per kamer. Of dat echt nodig is... tja, dat is een tweede. Is budget geen issue, dan is een punt per kamer in het plafond voorbereid (aparte centraaldoos, want mag niet in zelfde als 230V) het beste. Is budget wel een issue... dan zou eentje per verdieping op centrale plek meestal wel genoeg zijn).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
AP werken altijd het beste als er zo weinig mogelijk van zijn en op een centrale plaats zitten.
Seamsless wifi werkt alleen als je dure apparatuur die daar voor gemaakt is hebt.
Als je gewoon consumenten spul hebt en je hebt overlappende wifi netwerken dat schakelen je devices altijd op het verkeerde moment (meestal te laat).

Heb je een reden waarom je de experiabaox (zoals op netwerkje.com) wilt uitschakelen?
Als je dat alleen maar doet omdat het ergens beschreven staat dat het handig is lijkt me dat niet zo zinvol.
Voor 98% van alle mensen is een experiabox prima werkbaar.

Mij lijkt het plaatsen van de experiabox in de meterkast en zijn wifi gebruiken voor de begane grond een prima oplossing.
Je kunt dan als de dekking op de eerste verdieping niet voldoende is later eenvoudig op de eerste verdieping vanuit de cv ruimte een AP aansluiten.
Je kunt zoals dion_b voorstelde ook andersom werken en eerst een centraal ap op de overloop maken en als dat niet voldoet uitbreiden met wifi in de meterkast.

Houd er rekening mee dat een CV ruimte meestal een brandwerende deur heeft waar wifi heel slecht doorheen komt, een leiding naar het plafond van de overloop zou beter zijn. Een versie met Poe is dan wel heel prettig anders moet je twee leidingen daar naartoe leggen en een wandcontactdoos in het plafond maken.

Voor wifi buiten zou ik gaan voor een aansluiting buiten onder de veranda.
Zelf gebruik ik daarvoor gewoon een binnen model want het kan daar niet nat regenen en in het najaar haal ik hem weg, omdat dan wifi buiten toch overbodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2015 10:40 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik zorg voor een AP onder de veranda en tpv de bijkeuken, tpv de woonkamer heb ik al de mogelijkheid er 1 te maken. Op de verdieping ga ik er vanuit voldoende sterkte van de router te hebben.

De reden dat ik een eigen router wil is dat ik wat meer opties tot port forwarden heb en dat de wifi van de Experiabox niet echt top is. De meterkast komt in de garage dus vandaar dat de Experiabox in de CV-kast komt. Als ik hem wil herstarten moet ik anders naar de garage.

De CV-ruimte krijgt hier geen brandwerende deur.

PoE is inderdaad wel scherp opgemerkt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Port forwarding werkt prima in een experiabox en waarom je ooit een router zou moeten herstarten zou ik niet weten.

De wifi van een experiabox is niets beter of slechter dan welke andere router dan ook, alles is eigenlijk alleen maar afhankelijk van de plaatsing. Maar ik kan me voorstellen dat de garage voor wifi niet de optimale plaats is. Maar een extra router voor alleen wifi lijkt niet zinvol.
Een AP op de overloop op de eerste verdieping lijkt me om te beginnen voldoende.

Verder zou ik ook voor een netwerk aansluiting op de zolder/vliering zorgen.
Als je ooit nog eens zonnepanelen neemt (zou ik persoonlijk in de bouw al meenemen want is altijd rendabel) dan wil je daar ook een netwerkaansluiting hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2015 11:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Op de experiabox heb je maar een bepaald aantal regels voor het forwarden en daar kom ik eigenlijk aan te kort. Tevens wil ik graag een aparte WiFi voor gasten. Het herstarten moet heel af en toe als hij er uit ligt.

Er komen al direct 22 zonnepanelen op en de omvormer komt ook in de CV-kast en daar kan de data dus gelijk verbonden worden met de switch/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

In je huis bij verbouwing zoveel mogelijk systematisch 32-40 mm grijs pvc aanleggen, naast je CV-leidingen, van hoek naar hoek etc.- dat heb ik zelf gedaan.
Die gele pvc voor elektra zijn echt veel te krap om stugge S/FTP en andere kabels doorheen te jassen!
Een buurman wilde zijn 10m lange gold-label-super-dure HDMI-cable door zijn gele, in de zandcement-vloer ingegoten pvc-elektrabuis heen trekken, tot hij erachter kwam dat de connector zich toch niet door dat smalle gat heen liet persen, een behoorlijke inschattingsfout achteraf van deze teleurgestelde buurman (waar ik gelukkig van geleerd heb.)

Nu komt er voor in de woning, maar ook achter in de woning (afstand hemelsbreed 10m) een managed Gbit switch met VLAN's om al het verkeer goed af te handelen, met het plan voor een trunk van 4xCAT7 van voor naar achter, om geen bottlenecks te ondervinden bij een grote transfer.

Na het volgen van het topic over netwerk-kabels, een rol van 100m CAT7 besteld voor ca. €65 incl. verzenden, uit de pricewatch hier op Tweakers.
Want waarom zou je voor dezelfde prijs dan nog CAT5, 6 of 6a aanschaffen :?
Die logica ontbreekt mij totaal, waarom tweakers dat hier op het forum aanraden…"je hebt niet meer nodig" is echt een onzin-reden imo, je krijgt veel meer bang-for-the-(dezelfde)buck, de specs zijn vele malen beter, alles shielded- OK, je moet iets duurdere RJ-45 connectoren aanschaffen (éénmalig) en de massa krimpen om de omgeslagen mantel heen- maar verder?

Why settle for less, if you can get the best-of-the-best? :/

En deze (ietwat stugge) CAT7 gaat ook gebruikt worden voor alle bekabeling, ook voor de bonding-links tussen de machines naar de switches (o.a. bonding interfaces & trunked VLAN's etc.), slechts daar waar echt incidenteel flex-CAT7 nodig is, bestel ik kant-en-klare connects.

De grijze pvc-leidingen lopen in het plafond, de CAT-kabels van de begane grond, gaan in een K-nog iets buisje (K25?) omhoog, het plafond in, dan verdwijnen zij met de CAT-kabels van de 1e verdieping (door de houten vloer) de pvc leiding in. Mooie is dat je ook alle handige koppelstukken kunt gebruiken, die de kabel gelijk de goede richting meegeven (geen haakse T-stukken, maar 45gr. en ronde bochten gebruiken), waardoor trekken van lange stukken, koekie-eitje is.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 06-10-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85345

Wat ik gemerkt heb in de nieuwbouw woningen van tegenwoordig is dat die zo geïsoleerd zijn dat je daarmee niet overal goed wifi bereik hebt.

Ik ben toen op zoek gegaan naar een wifi oplossing die seamless roaming ondersteund. Dit betekend in jip en janneke taal dat je door je huis, met meerder accesspoints, kunt lopen en dat je wifi apparaat (bv. mobiele telefoon) altijd met het sterkste accesspoint verbinding heeft. De huis tuin en keuken accesspoints ondersteunen dit niet, dan kan je wel weer wifi repeaters gebruiken, maar doordat wifi half duplex is gaat je snelheid dan flink omlaag als je met zo'n repeater verbonden bent .

Accesspoints die meshing ondersteunen zijn vaak dure oplossingen die door bedrijven ingezet worden, echter heb ik er een gevonden die prima werkt en redelijk betaalbaar is: Openmesh

Kijk eens op: http://www.open-mesh.com/solutions/modular-wifi.html

Ik zeg niet dat je dit moet hebben, ik zeg alleen dat dit een oplossing is die ik goed vind werken en doet wat ik ervan verwacht.

Qua routers hou ik ook wel van wat opties. Ik gebruik zelf Mikrotik routers, die hebben veel features voor een betaalbare prijs... kijk eens op: www.routerboard.com
Je moet je overigens wel even verdiepen in de throughput die je wilt halen, want als je echt 500/500 wil kunnen natten en je hebt flink wat firewall rules, dan zul je een wat zwaarder apparaat moeten hebben.
Het Mikrotik OS is overigens niet echt heel geshikt voor beginners.

Nogmaals, wat ik hierboven noem zijn zaken die ik gebruik, leuk vind om te gebruiken en voor mij functioneel zijn. Hoeft voor jou niet zo zijn, maar je kan er allicht eens naar kijken (je vroeg hier tenslotte om).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Anoniem: 132566 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:17:

Why settle for less, if you can get the best-of-the-best? :/
Nou 1 goede reden, een CAT7 kabel is al snel 8mm dik die ga je niet door een 16 mm buis krijgen en ook niet door een 19mm buis met een bocht. En aangezien dat net de maten zijn die de electricien gebruikt. Tenzij je langs een machinehal woont waar sterke elektromagnetische velden worden opgewekt heeft CAT7 vrij weinig nut.

Overigens maakt het niet zo veel uit in een huis situatie voor 10gbit:
Cat7=100m
Cat6a=100m
Cat6~55m
Cat 5e~35m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 18:12
Anoniem: 85345 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:26:
Ik ben toen op zoek gegaan naar een wifi oplossing die seamless roaming ondersteund. Dit betekend in jip en janneke taal dat je door je huis, met meerder accesspoints, kunt lopen en dat je wifi apparaat (bv. mobiele telefoon) altijd met het sterkste accesspoint verbinding heeft.
Misschien "semi-seamless", maar voor thuis werkt een simpele oplossing van meerdere (goedkope) AP`s met hetzelfde SSID en in hetzelfde L2 domein toch prima ? Ik heb dat hier en als ik met mijn telefoon van kamer naar kamer loop merk ik niks van het overschakelen van AP naar AP. SSH en RDP sessies blijven ondanks de korte onderbreking ook gewoon actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien "semi-seamless", maar voor thuis werkt een simpele oplossing van meerdere (goedkope) AP`s met hetzelfde SSID en in hetzelfde L2 domein toch prima ? Ik heb dat hier en als ik met mijn telefoon van kamer naar kamer loop merk ik niks van het overschakelen van AP naar AP. SSH en RDP sessies blijven ondanks de korte onderbreking ook gewoon actief.
Wanneer je een oplossing kiest die geen "meshing" ondersteund dan ligt de handover logica in je client (dus bv. je mobiele telefoon). Wanneer je met je wifi client verbinding hebt met het accesspoint beneden en je gaat naar boven toe, dan zal je wifi client net zo lang verbinding houden met het accesspoint beneden zo lang ie deze ziet, ook al zou je wifi client een betere verbinding hebben met het accesspoint boven.

Zo werkt het in ieder geval met mijn wifi clients. Misschien dat jij in bezit bent van apparatuur die dat wat slimmer aanpakt, maar geen van mijn apparaten werkt zo. Ik moet dan wifi uit/aan zetten zodat ie opnieuw gaat zoeken naar het accesspoint met de beste verbinding.

Het zou natuurlijk wel werken wanneer je onderweg naar boven de verbinding verliest met het accesspoint beneden.

Daarom heb ik voor een oplossing gekozen die "meshing" ondersteund. Al mijn accesspoints hebben een wired internet verbinding en doordat ik meshing heb, heb ik altijd verbinding met het beste accesspoint op dat moment.
maar voor thuis werkt een simpele oplossing van meerdere (goedkope) AP`s met hetzelfde SSID en in hetzelfde L2 domein toch prima
Zoals ik al zei: Ik heb openmesh produkten gekozen omdat ze voor mij de problemen oplosten die ik ondervond, voor iemand anders hoeft dat niet te zijn. Als jij geen problemen ondervind met je simpele oplossing van meerdere AP's met hetzelfde SSID, dan zou ik daar lekker bij blijven.

TS vroeg specifiek over goede dekking met wifi... Ik heb mijn oplossing en mijn redenatie uitgelegd, ik heb dat getracht met enige voorzichtigheid te doen omdat er inderdaad niet 1 weg naar Rome is. Nogmaals: Dit is mijn oplossing en deze werkt voor mij, echter zullen andere dingen ook vast wel werken. Het ligt er maar net aan welke problemen je wilt oplossen.

Edit: Had net een verhaal staan over L2 domeinen en dat dat niet uitmaakte, maar ik had je verhaal nog niet goed gelezen over actieve SSH en RDP sessies die niet verbroken mochten worden. Mijn verhaal ging hier niet op, dus ff weg gehaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 85345 op 06-10-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ziet er goed uit die open-mesh.

Mijn ervaring is hetzelfde, je device probeert eigenlijk veel te lang op hetzelfde AP te blijven terwijl een ander AP veel beter zou zijn. Je blijft dan steeds handmatig overschakelen en kijken of een ander AP het niet beter doet.

Welk type heb jij gekocht en leveren ze ook naar Nederland of heb je ze bij een andere zaak gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben(V) schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:23:
Ziet er goed uit die open-mesh.

Mijn ervaring is hetzelfde, je device probeert eigenlijk veel te lang op hetzelfde AP te blijven terwijl een ander AP veel beter zou zijn. Je blijft dan steeds handmatig overschakelen en kijken of een ander AP het niet beter doet.

Welk type heb jij gekocht en leveren ze ook naar Nederland of heb je ze bij een andere zaak gekocht?
Ik heb 3 stuks van de: OM2P-HS

Overigens heb ik ze al een tijdje, nog voordat openmesh 5Ghz apparaten verkocht. Als ik ze nu zou kopen dan zou ik voor de OM5P-AN gaan, alhoewel mn huidige modellen nog prima hun werk doen.

Ik heb ze besteld via amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hmm amazon.de zet er een behoorlijke opslag op.

Die OM5P-HS kost in Amerika 135 dollar (= 120 euro) en bij amazon.de vragen ze er 179 euro voor.
Dat is 59 euro opslag.
Als ik er drie wil hebben is dat 177 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-06 15:44
Wifi is een soort bol rondom. Daarbij dempt iedere muur of vloer.
Daarom is 1 per verdieping net te kort door de bocht, ik zou er dan ook voor zorgen dat je aan iedere kant van het huis wat hebt. Ik ken veel huizen waar ze boven elkaar zitten aan 1 kant van het huis en de andere kant slechte wifi heeft. Dan zit je eigen wifi achter paar muren en kijkt je raam vol op die van achterburen.
Als de volgende verdieping juist wifi boven je hebt pik je die mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Anoniem: 132566 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:17:
Nu komt er voor in de woning, maar ook achter in de woning (afstand hemelsbreed 10m) een managed Gbit switch met VLAN's om al het verkeer goed af te handelen, met het plan voor een trunk van 4xCAT7 van voor naar achter, om geen bottlenecks te ondervinden bij een grote transfer.
Overkill noemen we dat. Wanneer denk je deze capaciteit nodig te gaan hebben? Plannen om een 8k stream ongecomprimeerd van de ene kant naar de andere kant te sturen?

Ik weet niet waar je al die 40 mm pijpen hebt gelaten, dat moet bijna wel in een dekvloer geweest zijn. Want een 40 mm pijp krijg je niet zo maar gebogen, de standaard bochten zijn behoorlijk ruim, dus om de hoek in een muur wil dat al snel niet. Daarnaast vraag ik me af hoe verstandig het is in een gemiddeld huis met 10 cm brede bakstenen daar de helft van weg te slaan voor een leiding. Op één punt zal het echt geen probleem opleveren, maar als je dat in je hele huis gaat doen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oilman schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:08:
[...]
Overkill noemen we dat. Wanneer denk je deze capaciteit nodig te gaan hebben? Plannen om een 8k stream ongecomprimeerd van de ene kant naar de andere kant te sturen?

Ik weet niet waar je al die 40 mm pijpen hebt gelaten, dat moet bijna wel in een dekvloer geweest zijn. Want een 40 mm pijp krijg je niet zo maar gebogen, de standaard bochten zijn behoorlijk ruim, dus om de hoek in een muur wil dat al snel niet. Daarnaast vraag ik me af hoe verstandig het is in een gemiddeld huis met 10 cm brede bakstenen daar de helft van weg te slaan voor een leiding. Op één punt zal het echt geen probleem opleveren, maar als je dat in je hele huis gaat doen... 8)7
Durf te lezen… ;)

Oude woning (1900), houten verdiepings-vloer op balken laag, rustend op de WSW (woning-scheidende wand) van ca. 22-23 cm dik, niks uitgehakt (kijk wel uit) maar pvc loopt gewoon naast de kunstof CV-leidingen in het plafond, onder de balkenlaag op rachel-werk aangebracht, daaronder zitten weer de rachels van het plafond.

Juist 40mm is perfect; wil je een hdmi-kabel met connector doorvoeren? Geen punt. 4x7-8mm CAT7 kabel? Geen punt. Nog wat losse 5V en 12V kabels? Nog een eindje KOKA-799 voor een evt. schoteltje? Geen punt, past allemaal. Bochten, 45gr. stukken? Koop je allemaal kant en klaar, alleen even in elkaar schuiven en gereed. Alles met bijpassende zadels ophangen. Zelfs het verlijmen kun je achterwege laten. Als er over de vloer wat kabels liggen (begane grond en 1e etage), vind ik dat niet zo erg- het gaat mij vooral om de functionaliteit, niet de esthetica. Daarnaast staan de bureau's tegen de wand, dan wel in de hoek- dus de kabel die uit de K25 opbouw strip komt, loopt gelijk de machines in, of langs de plint/tapijt weg.
Als je scherpe 90gr. bochtjes moet maken, om je CAT achter een plintje weg te werken, tja- dan is een andere keuze wellicht beter, qua kabel (flexibele CAT.)

In de hoeken v/d woning 45gr. bocht 2x omhoog en omlaag, gat in de vloer of juist het plafond (boven netjes afwerken met het tapijt als rozet of een creatie zelf er overheen maken van laminaat bijv.) Je kunt een hele ring aanleggen zo, niks zit in de weg, geen kabels in het zicht etc. Niks uithaken, geen bochten buigen (hoe kom je daarbij? Dat heb ik nog nooit gezien!) van 40mm, hooguit wat zagen en zadels vastschroeven. Niks ingegoten in dekvloeren etc. Je giet toch in principe ook geen elektra in je vloer, hooguit je vloerverwarming en een pijpje voor je coax ofzo? Volgens de NEN1010 en 3140 is het de bedoeling dat je altijd van een centraalpunt/ster-systeem uitgaat, midden in het plafond je lichtpunt, vanuit daar door naar de andere contact/lasdoos of groepenkast (verdeler) en vanuit je lichtpunt (met extra lasdozen evt.) in het plafond naar je WCA's. Of wordt dit tegenwoordig in nieuwbouw niet meer zo aangelegd?

Waarom overkill? 6 IP-cams (Bellicher-style) met gem. 5-6MB/s is toch al gauw 50-60Mbit/s x6 levert ca. 360Mbit op, dan nog full-duplex, broadcast traffic (vandaar ook o.a. de VLAN's, om dat te terug te brengen), 1x AP voor (voorzijde woning en op stoep zitten) en 1x AP achter (achterzijde woning + in de tuin zitten) dan nog je eigen traffic vwb streaming bijv. op 2K/4K/1080P FHD.

Een cluster van clients getrunked als WLAN clients op een public wifi, 4x100Mbit (je haalt lang niet de max. maar de theoretische ruimte moet wel gereserveerd zijn) dan zit je al met voorgaande zaken >2Gbit gem. Dat redundant en full duplex, nee- ik denk ook dat een backbone van 4Gbit overkill is NOT :')

Dan achter nog 2 IP-cams (HD en in de toekomst 4K), cluster WLAN clients op andere zijde public wifi (1 AP is niet zo denderend, maar pak je er drie of vier en dan gebonded, dan begint het ergens op te lijken, al zijn de speeds niet lineair op te tellen) 1x AP zoals gezegd en de traffic van een aantal machines onderling en naar voren in de woning.

Ik zit zelf nog te hannesen met dit alles hoor (moet erbij gezegd worden), het loopt nog niet 100%, sommige onderdelen moeten nog opgezet worden, mijn netwerk-kennis is ook niet meer wat het geweest is (verjaarde Cisco CCNA), maar dat is schematisch de voorstelling. Oordeel nu nog eens, of je het overkill vindt. ;)
Het is een 'douchebag-knutselhuis' van een IT'er, een playground voor (fancy) techniek, security, knowledge, DIY wifi-antennes, Raspberry-domotica etc. en niet een Jan Modaal gezinswoning met twee blèrende kinderen van 4 jaar oud en een hond/kat die iedere kabel stukbijt, de visite met kinderwagen die zelfs weekend's nog in pak lopen, niet te vergeten.

De enkele pijp pvc gaat nu vertakt worden (IP-cam HD in de gang/hal) en misschien maak ik er wel een ringleiding van. Iedereen die zegt dat je geen storing hebt in een normale woning; think again. De bobine van de knutselbrommer van je buurjongen of een sprite van een bliksem in de buurt, is al genoeg voor flinke storing, iedereen met wifi aan in de buurt, dadelijk 802.11ah op 900MHz etc.- beter gewoon 100% afgeschermd, geen risico. Waarom zou je alles trekken en dan over een jaar of 2-4 weer opnieuw moeten doen? Onlogisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 06-10-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
En denk je dat de TS dezelfde plannen heeft en er net zo over denkt? Misschien handig om je een beetje in de persoon die vraagt te verplaatsen voor je advies gaat geven.

Overigens, K25 profiel overal aan de muur, als ik dat in m'n hoofd haal wordt het hier direct afgeschoten (waar ik het zelf volledig mee eens ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oilman schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:53:
En denk je dat de TS dezelfde plannen heeft en er net zo over denkt? Misschien handig om je een beetje in de persoon die vraagt te verplaatsen voor je advies gaat geven.

Overigens, K25 profiel overal aan de muur, als ik dat in m'n hoofd haal wordt het hier direct afgeschoten (waar ik het zelf volledig mee eens ben).
Hij vraagt toch om CAT6 of CAT7?
Wifi voor en achter, maar ook in de tuin?
Beetje dezelfde situatie, kamertje meer en nieuwbouw, dus meer gebonden aan beton denk ik (dus ingegoten/gefreesde leidingen.)

Op twee plaatsen in de hoek vd kamer (voor/achter) één K25 omhoog, vastgeschroefd, in de kleur vd wand- ik zie het probleem niet zo. Je kunt je muurfrees pakken, tekeergaan en 2x pvc elektra (de dikste) buis erin wegwerken ipv, wat je zelf wil. Behalve de elektra voor de WCD's, frees ik liever niet teveel in de WSW, tevens zijnde een dragende wand.

Mijn laatste post was een uitgebreide reactie op jouw specifieke short-sighted, narrow-minded, zonder-te-lezen-reageren-antwoord, niet zozeer op de TS zijn vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 06-10-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Maar de TS heeft een nieuwbouwhuis, die kan dus lekker een leiding in laten frezen. Voor de rest heb ik geen enkel argument van jouw gelezen waarom je CAT 7 zou moeten nemen.

Er is tov CAT6A geen enkel voordeel met CAT7 in huizelijk gebruik. Sterker nog CAT6 is in de meeste Nederlandse huizen nog prima, want van punt naar punt zit je niet snel boven de 55 meter (al kan het natuurlijk wel met een groot huis) en dus ben je dan met CAT6 gewoon klaar voor 10 Gbit. Verder dan dat kijken heeft wat mij betreft totaal geen zin als je geen glazen bol hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oilman schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 21:13:
Maar de TS heeft een nieuwbouwhuis, die kan dus lekker een leiding in laten frezen. Voor de rest heb ik geen enkel argument van jouw gelezen waarom je CAT 7 zou moeten nemen.

Er is tov CAT6A geen enkel voordeel met CAT7 in huizelijk gebruik. Sterker nog CAT6 is in de meeste Nederlandse huizen nog prima, want van punt naar punt zit je niet snel boven de 55 meter (al kan het natuurlijk wel met een groot huis) en dus ben je dan met CAT6 gewoon klaar voor 10 Gbit. Verder dan dat kijken heeft wat mij betreft totaal geen zin als je geen glazen bol hebt.
Kijk, dat zijn mooie theoretische waarden (waarvan je uiteraard mag uitgaan dat je ze onder de meest ideale omstandigheden ook daadwerkelijk behaald) en als ik al CAT6a had liggen, had ik het (nog) niet vervangen door CAT7, maar als je toch gaat aanleggen en al je meuk-houtje-touwtje-kabels gaat vervangen voor profi, dan kun je imo beter gelijk CAT7 nemen, het kost hetzelfde!

Als jij voor 5000 euro een oude Kadet kunt kopen of een Porsche 911, koop jij dan maar die Kadet, dan neem ik die Porsche wel. Het voordeel van CAT7 boven de andere standaarden is met name de betere shielding vind ik, de AWG iets dikker of niet, daar win je oorlog niet mee, maar vooral de shielding van ieder paar en de 35% gevlochten mantel daar omheen, die de aarding weer doorgeeft aan de paren- je hebt gewoon een 100% lus van punt A naar punt B, zonder lekkage. Je weet nooit waar je storing vandaan kunt krijgen; dat is een prioriteit die helaas grotendeels buiten jezelf ligt- die wordt door een ander bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat6 prima cat6a kun je overwegen cat7 is onzin.
Straks ga je nog roepen dat je glas in je hele huis moet leggen. Duh

Cat7 heeft alleen voordeel als je last hebt van andere storingsbronnen en die zijn er in een woonhuis gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben(V) schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:48:
Cat6 prima cat6a kun je overwegen cat7 is onzin.
Straks ga je nog roepen dat je glas in je hele huis moet leggen. Duh

Cat7 heeft alleen voordeel als je last hebt van andere storingsbronnen en die zijn er in een woonhuis gewoon niet.
Glas is pas interessant >100m omdat je anders in de weer mag met rollen van 200-300m CAT7, waar je dan wellicht weer veel van overhoudt in dat geval en/of signaaldegradatie zal ondervinden, boven de aanbevolen max. lengte. Korte fiber multimode/singlemode zijn niet eens zo duur, wat je zegt heb ik idd overwogen (uiteraard!) namelijk, voor 20mtr. full-duplex zit je rond de €25-€30 incl. btw- alleen; je snelheid blijft gelimiteerd door je uplink en die is max. 1Gbit, dit heeft dus absoluut geen zin, alleen bij grote lengtes.
Daar komen je SFP-convertors nog bij, van goedkoop tot duur, maar wel 2x zijden benodigd, dus uiteindelijk betaal je 4-8x meer dan een goed (getrunked) Gbit-LAN.

Maar het wordt een welles-nietes discussie over CAT6-CAT7 zie ik, neem gewoon lekker CAT6 en betaal net zoveel als iemand die CAT7 koopt…ik word ook altijd heel vrolijk als ik de man naast mij in de vliegtuigstoel hoor zeggen dat hij 2x zoveel voor die stoel betaald heeft, prachtig- geniet gelijk 2x meer van mijn vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Het gaat inderdaad om een nieuwbouw huis waarin ik niets opbouw wil hebben en ben niet van plan om buizen van 40mm in de wanden te frezen. De gevel is van baksteen, de binnenspouwbladen en binnenwanden van kalkzandsteen d=100mm en de verdiepingsvloer een breedplaatvloer d=200mm + 50mm cementdekvloer.

Ik ben eens even prijzen gaan vergelijken betreffende de kabels.
CAT5E/CAT6 zijn bijna even duur, maar ga je naar CAT6A of zelfs CAT 7 dan wordt het toch wel een flink stuk duurder. Dus ik ga voor CAT6.

Betreffende de WiFi, er komt een router in de CV-kast hiermee hoop ik de hele verdieping te kunnen voorzien. Beneden heb ik een UTP kabel naar de bijkeuken laten lopen waar ik dan de mogelijkheid heb om een AP te maken. In de woonkamer lopen al voldoende UTP kabels dus dan zou ik daar ook nog een AP kunnen plaatsen. Voor buiten maak ik een AP onder de veranda.
Mocht bovenstaande niet voldoende zijn dan zal ik tzt gaan kijken hoe het op te lossen. Er worden ook een aantal loze leidingen getrokken dus ik verwacht daar wel uit te komen. Tenslotte weet je achteraf pas precies watje had moeten doen.

Nu ga ik opzoek naar hardware.
Patchpaneel van circa 24 poorten
Een switch en een router of een combi er van.
Acces points

Qua router/switch zat ik aan deze te denken MikroTik Routerboard CRS125-24G-1S-2HnD-IN Cloud Router, maar deze ondersteund geen 10Gbps en 5GHz.

De eisen die ik heb zijn: 10Gbps 1Gbps, vlan ondersteuning, voldoende mogelijkheden tot het port forwarden, een eigen WiFi en een aparte WiFi voor gasten.
5Ghz heb ik geen idee of dat echt nodig is. Nu hoef ik geen router die honderden euro's kost, de bovengenoemde kan wel qua prijs, maar ik zie ze ook van 4/500 euro staan.

De de acces points ga ik de eerder genoemde eens even bekijken. Ondersteunen AP ook een eigen WiFi en een aparte WiFi voor gasten?

[ Voor 3% gewijzigd door Gait op 07-10-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Denk ook na over je stopcontacten. Immers, elk Utp vraagt om een stopcontact. Ik zou ook er op letten dat je diepe inbouwdozen krijgt, daar heb je zelf heel veel plezier van als je eens iets moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik denk niet dat er 10Gb routers zijn buiten de professionele producten zoals Cisco en HP.
Het nut daarvan is er ook niet want routeren doe je tussen het internet en je Lan.
Als je nu al een 10Gb lan wilt maken zul dus achter je router een 10Gb switch moeten hangen.
Zo'n ding vind je niet onder de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Stopcontacten heb ik meer dan voldoende.

Oké dankje! Dan blijf ik gewoon bij een 1Gbps netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:27:
Ik ben eens even prijzen gaan vergelijken betreffende de kabels.
CAT5E/CAT6 zijn bijna even duur, maar ga je naar CAT6A of zelfs CAT 7 dan wordt het toch wel een flink stuk duurder. Dus ik ga voor CAT6.
CAT7 duurder? Heb je goed gekeken? http://tweakers.net/price...tus-cat-7-s-ftp-pimf.html

Toen ik CAT7 kocht, waren CAT5 en CAT6(a) zelfs duurder per 100m en los p/m dan deze kabel… :/

Guest-VLAN aanmaken op je AP (indien mogelijk) en anders een apart AP op een separaat VLAN.
Zo kunnen de gasten niet bij je administratie ;)

Voor je router/switch vraag: kijk ook eens naar de HP & Zyxel 24-poorts de GS1920-24 serie, daar ben ik nu zelf mee bezig (aanschaf, twijfel nog tussen de twee- zit momenteel +300 pag. manuals door te worstelen voor de zeer uitgebreide mogelijkheden) en de HP biedt ook L3 static routing, om routes aan te leggen tussen je VLAN's. Een redelijk kosten-efficiente en goede prestatie mogelijkheid, bieden deze twee devices.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 07-10-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat betreft die router is een routerboard een prima ding maar je moet wel behoorlijk verstand hebben van de materie om zo'n ding in te kunnen stellen. De gebruikers interface is een command prompt.

Ik zou een kijken naar een Draytek 2132ac.

Of een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 in combinatie met open-mesh accespoints zoals een stukje terug werd benoemd.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Anoniem: 132566 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:25:
[...]

CAT7 duurder? Heb je goed gekeken? http://tweakers.net/price...tus-cat-7-s-ftp-pimf.html

Toen ik CAT7 kocht, waren CAT5 en CAT6(a) zelfs duurder per 100m en los p/m dan deze kabel… :/

Guest-VLAN aanmaken op je AP (indien mogelijk) en anders een apart AP op een separaat VLAN.
Zo kunnen de gasten niet bij je administratie ;)

Voor je router/switch vraag: kijk ook eens naar de HP & Zyxel 24-poorts de GS1920-24 serie, daar ben ik nu zelf mee bezig (aanschaf, twijfel nog tussen de twee- zit momenteel +300 pag. manuals door te worstelen voor de zeer uitgebreide mogelijkheden) en de HP biedt ook L3 static routing, om routes aan te leggen tussen je VLAN's. Een redelijk kosten-efficiente en goede prestatie mogelijkheid, bieden deze twee devices.
Je moet wel appels met appels vergelijken. Die kabel die je noemt is volgens mij geen 100% koper.
Ik heb bij mijn post hierover precies dezelfde kabels vergeleken.

CAT5e UTP op rol 100m stug 100% koper € 37,15
CAT6 UTP op rol 100m stug 100% koper € 54,-
CAT6a S/FTP op rol 100m stug 100% koper € 169,95
CAT7 SFTP op rol 100m stug 100% koper € 206,59

De CAT6a/7 staat allen in SFTP op de site.

Ik zal ook die router eens bekijken, bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Gait op 07-10-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 09:31
Ben(V) schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:26:
De gebruikers interface is een command prompt.
Afbeeldingslocatie: http://wiki.mikrotik.com/images/thumb/0/00/Winbox-window-category.png/640px-Winbox-window-category.png

:?
Of een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 in combinatie met open-mesh accespoints zoals een stukje terug werd benoemd.
Nee die is lekker toegankelijk.

Voor zowel de EdgeRouters als alles uit de Mikrotik-stal geldt: niet kopen zonder (gedegen) basisnetwerkkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:35:
[...]

Je moet wel appels met appels vergelijken. Die kabel die je noemt is volgens mij geen 100% koper.
Ik heb bij mijn post hierover precies dezelfde kabels vergeleken.

CAT5e UTP op rol 100m stug 100% koper € 37,15
CAT6 UTP op rol 100m stug 100% koper € 54,-
Cat7 SFTP op rol 100m stug 100% koper € 206,59

Ik zal ook die router eens bekijken, bedankt!
Ja hoor, 100% koper- juist specifiek op gelet! Alle specs zeer grondig bestudeerd. Deze kabel verschilt in prijs zeer sterk bij de diverse winkels, bij Conrad kost dezelfde rol ca. €191 euro (100m) andere zaken bieden hem aan voor €85 etc. In Zeewolde besteld voor ca. €61 incl. verzenden, volgende werkdag binnen, goed verpakt- helemaal top. Let wel: het is een backbone-kabel, redelijk stug en massief koper. De RJ-connectoren zijn iets duurder dan de CAT5 variant, er moet een iets dikkere AWG in gepropt worden en de massa poot als laatste om de kabel met omgevouwen mantel heen krimpen (kun je een speciale tang voor kopen, maar een puntbek-tangetje i.c.m. zelf aanknijpen werkt ook prima.) Vergeet de tule's niet voor een nette afwerking.

Hier staat hij ook, maar dan duurder: https://netwerkproducten....lan-per-meter-p-3344.html

Specs: http://datasheet.digitus.info/en/4016032247449.html

Ik denk ook dat je bij CAT7 niet zo snel CLAD tegen zult komen, omdat je anders simpelweg je vereiste specs niet meer behaald, lijkt mij. Daarnaast is CAT7 volgens mij alleen in S/FTP, omdat de shielding nu eenmaal een harde spec is van de CAT7-standaard! (Shielded, Folding, Twisted, Pair als ik mij niet vergis.)

En het ging om switches, de HP & Zyxel GS1920-24 (beiden zelfde typenummer), niet om routers.
Switchen waar je kunt, daarna pas routeren (voor snelheid.) Zelf neig ik naar het meest naar de Zyxel icm een EdgeRouter Lite 3, ik vind de L3-mogelijkheiden van de HP-switch iets te gelimiteerd en over de Zyxel lees ik principe zeer goede verhalen, strakke performance, hanteerbare en responsieve interface etc. De Edge is hardware-accelerated, dus wederom geen bottleneck (tenzij je IPSEC gebruik, schijnbaar.)

Met een 24-poorts switch, schakel je gelijk de noodzaak voor een patch-panel uit, weer een potentiële error-factor minder- anderzijds gebruikt een patch-panel geen stroom en de 24-poorts switch meer dan een 8-poort, die je kunt uit-levelen op je patch-panel wellicht. Reden om de GS1920-24 te nemen bijv. boven andere switches of patch-panels; je kunt op 3-4 manieren VLAN's instellen, zowel port-based als IP-rule etc. Ik denk dat dit een significant voordeel is, als je een wat groter thuisnetwerk in gaat richten, met meerdere AP's etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 07-10-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Maar er staat toch tin-coated copper? Of is dat weer wat anders?

En kan deze kabel ook op Busch Jaeger? UAE-aansluitdoos, RJ45, cat. 6A iso, afgeschermd
(2 connectoren, 8/8 (8)-polig) Dit zie ik bij Busch Jaeger staan. Daar staat geen CAT 7 tussen.

https://www.busch-jaeger....atie/uae-datacontactdoos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:20:
Maar er staat toch tin-coated copper? Of is dat weer wat anders?

En kan deze kabel ook op Busch Jaeger? UAE-aansluitdoos, RJ45, cat. 6A iso, afgeschermd
(2 connectoren, 8/8 (8)-polig) Dit zie ik bij Busch Jaeger staan. Daar staat geen CAT 7 tussen.

https://www.busch-jaeger....atie/uae-datacontactdoos/
Dat is alleen de gevlochten mantel, om de alu-mantels heen! :)
Die heeft een 35% dekkingsgraad (om de kabel niet te stug te maken) is van vertind koper en geeft de massa door aan de getwiste, alu-shielded, geïsoleerd getwiste paren.
Deze vlechtmantel sla je met het krimpen om (nadat je hem getwist hebt/samengedraaid hebt) en daar leg je de massa-poot van de connector omheen, dan heb je een 100% aardlus.

Ik kan helaas geen uitspraken doen over wat specifiek past m.b.t. diverse merken, voor zover ik lees past een CAT6 connector ook op een CAT7 kabel, qua dikte vd kern. Je hebt namelijk CAT6 die uitgevoerd is in zowel AWG24 als AWG23 (=1 tandje dikker), dus als er staat "Compatible met CAT6" zou je er grotendeels vanuit mogen gaan dat AWG23 ook past, beter mail je hen en vraag je welke AWG erin gaat.

Check de verschillende kabels/AWG: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6-op-rol-c-334.html

Voor losse connectoren is het alleen oppassen dat je niet stranded neemt, want die pinnetjes krimp je door de kabel heen, dat gaat bij solid niet zo lekker :') en je hebt RJ's met een 'hulp' stukje en zonder (meer voor CAT5), die eerste zijn vaak iets ruimer en ze moeten shielded zijn, anders kun je net zo goed geen CAT7 nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 07-10-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Cat7 kabel is misschien niet heel veel duurder, maar de rest er omheen wel. Sowieso ga je er niet 2 door een 16mm buis krijgen.In theorie zou het door een 19mm buis kunnen maar zoals gezegd is het vrij stugge bekabeling, ik gok dat als er meer dan 1 bocht in zit het problemen gaat geven.

In principe is cat7 ook wel af te monteren op cat 6a connectors maar dan is het nut weer weg. Deze kabel heb ik alleen nog maar gebruikt zien worden in situaties waar veel datakabels gebruikt worden (en dan ook nog alleen maar specifieke verbindingen) of een machine opstelling.

Overigens zijn de specificaties wel beter maar lagere classificaties kunnen ook gewoon 10gbit aan. En wat daarna komt daar heb je een glazenbol voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morocius schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:50:
Cat7 kabel is misschien niet heel veel duurder, maar de rest er omheen wel. Sowieso ga je er niet 2 door een 16mm buis krijgen.In theorie zou het door een 19mm buis kunnen maar zoals gezegd is het vrij stugge bekabeling, ik gok dat als er meer dan 1 bocht in zit het problemen gaat geven.

In principe is cat 7 ook wel af te monterenop cat 6a connectors maar dan is het nut weer weg. Deze kabel heb ik alleen nog maar gebruikt zien worden in situaties waar veel datakabels gebruikt worden (en dan ook nog alleen maar specifieke verbindingen) of een machine opstelling.

Overigens zijn de specificaties wel beter maar lagere classificaties kunnen ook gewoon 10gbit aan. En wat daarnaar komt, daar heb je een glazenbol voor nodig.
Nou ja, glas bedoel je ;) en dan bij voorkeur multimode.

Ik vermoed dat er in de Busch-Jaeger doos wel een massa aansluiting zit, heb weleens van die wanddozen beet gehad (zelf ook overwogen), dus CAT7 is niet per se nutteloos in dat opzicht- wel even checken van tevoren natuurlijk. Dat het een vloek en een traan zal worden om meerdere tegelijk in een standaard elektra-buis te trekken, ben ik met je eens. Als ik mij niet vergis, heb je in elektra-buizen ook 2 maten, één generieke die je overal tegenkomt (ook bij de Gamma) en één variant, die een stuk breder is 3-4mm in diameter. Bochten zijn idd geen pretje, ik geef het je te doen! Toch kun je dit deels ondervangen, door niet zelf te buigen met een buigveer, maar kant-en-klare bochten te halen en op het moment dat je daar aanbelandt, voer je eerst de bocht door (handmatig) en daarna de rest van je pijp naar de WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Nou er zijn wel meerdere maten buis doorgaans word er 16 of 19mm (buitenmaat) buis gebruikt maar om nu duimse (25mm) buis te gaan verwerken, bovendien passen die niet op een inbouwdoos. En als ik mij niet vergis gaat OP in een nieuwboos wonen en word elektrische installatie dus deels in de breedplaat vloer gelegd.

Het kan allemaal, maar het word wel duurder. Terwijl er geen enkel nut is nu en in de voorzienbare toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik ga kiezen tussen CAT5E en CAT6, ik vind CAT6A/CAT7 geen meerwaarde en zoals eerder genoemd gaan dan de andere kosten vermoedelijk alleen maar omhoog. Zo ook de uren an de installateur.

Digitus CAT 6 U-UTP 305m voor € 132,24

[ Voor 32% gewijzigd door Gait op 07-10-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:24:
Ik ga kiezen tussen CAT5E en CAT6, ik vind CAT6A/CAT7 geen meerwaarde en zoals eerder genoemd gaan dan de andere kosten vermoedelijk alleen maar omhoog. Zo ook de uren an de installateur.
Weet je het zeker?
Het komt een beetje over als kiezen voor een 100Mbit netwerk omdat je denkt dat Gbit overkill is.

Overweeg dan nog iig CAT6a ipv CAT6, wikipedia:

"The latest standard from the TIA for enhanced performance standards for twisted pair cable systems was defined in February 2009 in ANSI/TIA-568-C.1. Category 6A is defined at frequencies up to 500 MHz—twice that of Cat 6.

Category 6A performs at improved specifications, in particular in the area of alien crosstalk as compared to Cat 6 UTP (unshielded twisted pair), which exhibited high alien noise in high frequencies.

The global cabling standard ISO/IEC 11801 has been extended by the addition of amendment 2. This amendment defines new specifications for Cat 6A components and Class EA permanent links. These new global Cat 6A/Class EA specifications require a new generation of connecting hardware offering far superior performance compared to the existing products that are based on the American TIA standard.[4]

The most important point is a performance difference between ISO/IEC and EIA/TIA component specifications for the NEXT transmission parameter. At a frequency of 500 MHz, an ISO/IEC Cat 6A connector performs 3 dB better than a Cat 6A connector that conforms with the EIA/TIA specification. 3 dB equals 50% reduction of near-end crosstalk noise signal power; see 3dB-point.[4]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
https://en.wikipedia.org/wiki/Half_power_point

Verder zal ik niet op je inlullen hoor, maar moest het toch even kwijt.
Succes met je keuze verder (inzake kabel en apparatuur) en je uiteindelijke netwerk thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Nja ik wilde wel naar CAT6A, maar die is meer dan een keer zo duur voor zover ik kan vinden.
Ik waardeer je input echt hoor! Het is wel lastig, het hoeft namelijk ook niet over de top, maar gewoon beetje goede prijs/kwaliteit verhouding

De prijs van die CAT7 kabel van jou is wel oke, CAT6A vind ik alleen maar veel duurder.
Ik heb even bij de installateur voorgelegd of die genoemde CAT7 past in de buizen die hij aan wil leggen en op hetgeen van Busch Jaeger.

[ Voor 32% gewijzigd door Gait op 07-10-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:42:
Nja ik wilde wel naar CAT6A, maar die is meer dan een keer zo duur voor zover ik kan vinden.
Ik waardeer je input echt hoor! Het is wel lastig, het hoeft namelijk ook niet over de top, maar gewoon beetje goede prijs/kwaliteit verhouding

De prijs van die CAT7 kabel van jou is wel oke, CAT6A vind ik alleen maar veel duurder.
Ik heb even bij de installateur voorgelegd of die genoemde CAT7 past in de buizen die hij aan wil leggen en op hetgeen van Busch Jaeger.
Geen punt hoor- je staat volledig vrij in je keuze, wij (medetweakers) zijn slechts een adviesbaak, meer niet.
Mij maakt het verder niet uit wat je koopt, heb ook geen aandelen in dergelijke bedrijven of wat dan ook.

Het is een scherpe prijs, voor 300mtr (CAT6) en idd zeker niet noodzakelijk om per se CAT7 te nemen hoor- zelf ben ik nogal perfectionistisch aangelegd hierin, koop liever het beste dan concessies te doen, gewoon omdat het kan, maar dat betekent niet dat dit altijd voor iedereen zo geldt natuurlijk.

Met een schuifmaat (resolutie 0.05mm) heb ik nog even de diameter voor je opgemeten van de CAT7 van MicroMail (100m/ca. €61) en kom op exact 7mm dik v.w.b. de buitendiameter (uiteraard.) Ook de aderen nog even gecheckt en het is idd 100% massief koper. No doubt. De isolatie buitenzijde voelt niet heel ruw, zeg maar redelijk glad, maar ook niet compleet glad (niet glimmend/spekglad.)
Ik kan mij indenken dat een bocht wel wrijving geeft, bij meerdere kabels of de kabel tegen een pvc-buis, maar dat een spekgladde kabel daar ook wel last van heeft, uiteindelijk kom je met wrijvingsweerstand op zo'n kleine schaal terecht dat iedere kabel daar wel hinder van ondervindt.

Het is een stevige, stugge kabel (heb ook wel eens slappe hap in mijn handen gehad) en ondanks de 7mm dikte, kan ik wel zeggen dat stevige/stugge kabels in de praktijk vaak makkelijker te trekken zijn, dan de stranded kabels, omdat wanneer zo'n 'slappe' kabel ergens in een bocht knel zit, je eerder geneigd bent de kabel 'uit te rekken', terwijl de stugge kabel dan meer 'body' heeft. Deze gaat dan verder, of niet en dan moet je hem aan het begin een beetje doorvoeren, een beetje duwen- dit lukt met een stranded kabel vaak niet, dan hoop je hem op aan het begin. Vaak zit er in die stranded kabels ook gewoon meer loze ruimte, lucht- terwijl een stugge kabel (zeker de CAT7!) gewoon 'opgevuld' is, echt massief zeg maar.
Ik denk dat de CAT6 die je aangaf, gelet op de stugge en AWG23 specs, ook fijn trekken is op zich.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 07-10-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
Anoniem: 132566 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:52:
Ik kan mij indenken dat een bocht wel wrijving geeft, bij meerdere kabels of de kabel tegen een pvc-buis, maar dat een spekgladde kabel daar ook wel last van heeft, uiteindelijk kom je met wrijvingsweerstand op zo'n kleine schaal terecht dat iedere kabel daar wel hinder van ondervindt.
Dat valt wel mee hoor daar worden de kabels ook wel een klein beetje op ontworpen, bovendien word er dan gewoon een (siliconen)glijmiddel gebruikt indien nodig. Maar de fabrikant geeft op 7,5mm een 16mm buis heeft een binnen diameter van pakweg 14mm en een 19mm buis een 17mm. Bij breedplaatvloeren worden vaak of nagenoeg altijd zwanenhalzen gebogen wat in mijn optiek het grootste probleem gaat worden.
Als de installateur flex gebruikt zou ik er niet eens aan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morocius schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Dat valt wel mee hoor daar worden de kabels ook wel een klein beetje op ontworpen, bovendien word er dan gewoon een (siliconen)glijmiddel gebruikt indien nodig. Maar de fabrikant geeft op 7,5mm een 16mm buis heeft een binnen diameter van pakweg 14mm en een 19mm buis een 17mm. Bij breedplaatvloeren worden vaak of nagenoeg altijd zwanenhalzen gebogen wat in mijn optiek het grootste probleem gaat worden.
Als de installateur flex gebruikt zou ik er niet eens aan beginnen
Wat je zegt zijn goede punten idd, standaard wordt die dikkere buis niet altijd gebruikt, sluit niet aan op je contact/lasdozen etc. (wat je eerder zei) en zwanenhalzen, tja- ik hoop niet dat je ze tegenkomt, lijkt mij in dat geval altijd een hel, welke kabel je ook gebruikt- om over (geribbelde) flex maar te zwijgen idd. :')
In dat geval zul na je de casco-oplevering snel met je installateur aan de bak moeten, om eerst wat (smalle) leidingen in te frezen (en met snelgips/snelcement weg te werken), specifiek voor je infra-structuur/LAN, voordat je de zaak aankleed met tapijt, laminaat, keukenblok, meubels etc.

In zo'n geval is een goed ontworpen WLAN-strucutuur wellicht een alternatief, maar met nieuwbouw stuit je toch ook gauw op (veel) wapening, mogelijk Lewis/zwaluw-platen in de (verdiepings-)vloer (m.b.t. een gietvloer bijv.), allemaal signaal-blockers.

7mm is wat ik meet, maar stel je voor dat ik hem met mijn worsten-vingers te hard heb aangedrukt (de schuifmaat), neem dan 7.5mm (of daar tussenin)- ik denk dat tussen CAT6 met 6.0-6.5mm en CAT7 met 7-7.5mm dat dit geen wet van Meden en Perzen is…bij het trekken van één kabel door een 14mm of twee door een 17mm buis.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 07-10-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
De bekabeling is inmiddels aangesloten en over circa 2 á 3 weken willen we overhuizen.
Nu ben ik dus nog opzoek naar de beste oplossing voor mijn netwerkapparatuur.

Wat komt er in het netwerk:
4x smart TV
4x KPN settopbox
1x MacBook
4x Mobiele telefoon (3x iOS 1x Android)
1x vaste telefoon
2x vaste PC (windows 10)
1x server (WHS 2011) (wordt misschien later vervangen voor een NAS)
1x HTPC (OpenELEC)
1x PS4
1x netwerkprinter
2x iPad

Wat wil ik graag:
Gast WIFI
Apple Airprint
1 of 2x AP met PoE

Verbinding is KPN glasvezel 100/100.

Volgens mij ben ik sowieso al een eigen router nodig voor het gast WiFi, maar ik twijfel hoe ik het netwerk op ga bouwen. Ga ik de Experiabox verder niet gebruiken waardoor ik dus een managed switch nodig ben en een eigen router. Of ga ik een eigen router naast de Experia box doen.

Graag zou ik wat advies willen. Mijn kennis van routers is niet geweldig. Ik red mij prima als er een normale interface op zit, maar de eerder genoemde met command line zie ik niet zo zitten.
Wel vind ik de mogelijkheden qua port-forwarden op de Experiabox erg krap, maar in principe zou ik mij er mee kunnen redden.

Qua AP vind ik het eerder genoemde erg interessant:
http://www.open-mesh.com/products/access-points/om5p-an.html

De switch moet 24 poorten hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Gait op 19-02-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
En je hebt ook al reviews gelezen van die AP ? Waarom niet gewoon gaan voor een Ubiquiti AP AC LR ? met als switch de Ubiquiti Edgeswitch 24 Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:19

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik ben ook in de markt voor een goede netwerk in huis. Ik heb een AC van Ubiquiti mogen leven van een kennis (Ubiquiti AP AC LR) en ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van het apparaat. Heb een 500/500 glas verbinding. Ik heb het maar kort getest. Via speedtest.net haalde ik 21MB/s down en 17MB's up. Dat is een behoorlijk resultaat als je het mij vraagt.

Ik ga een Ubiquiti router nemen, een andere nog te selecteren switch en 3 van deze AP's op elke verdieping 1. Grote voordeel van deze AP's is de fast roaming functie. Dus als je al lopend van de ene kant van het huis naar de andere kant aan het facetimen bent, verbreekt te verbinding niet.

Nu lijkt het net of ik aandelen heb, maar dat is niet zo. Ben gewoon erg gecharmeerd van de kwaliteit.

My 2 cents...

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Maar hebben deze ook net als de open mesh dat ze automatisch overschakelen naar de AP met de beste verbinding?

En moet ik de pro hebben voor buiten of kan die jullie noemen ook wel buiten onder een veranda?

En die switch met PoE is de pro versie van meer dan € 400,- dat kan volgens mij wel goedkoper.
De lite heeft volgens mij geen PoE.

[ Voor 54% gewijzigd door Gait op 19-02-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Gait schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:32:
Maar hebben deze ook net als de open mesh dat ze automatisch overschakelen naar de AP met de beste verbinding?

En moet ik de pro hebben voor buiten of kan die jullie noemen ook wel buiten onder een veranda?

En die switch met PoE is de pro versie van meer dan € 400,- dat kan volgens mij wel goedkoper.
De lite heeft volgens mij geen PoE.
Wat een switch met PoE betreft, dat moet ik voor mezelf ook nog uitzoeken. PoE schijnt in verschillende type te bestaan. Door een webwinkel werd my de zyxel GS1900 geadviseerd, maar ik weer dus niet op dat plug en play is. Bottomline: het kan zeer zeker goedkoper.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
In principe zou ik dan dus onderstaande nodig hebben:
UniFi UAP-AC-LITE (boven, beneden, buiten)
EdgeRouter X
EdgeSwitch Lite

Echter vraag ik mij af waarom ik deze switch zou nemen ipv een goedkopere.

Edit:
Bovenstaande gaat niet werken aangezien ik dan maar 1 PoE aansluiting heb.

[ Voor 116% gewijzigd door Gait op 20-02-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Gait schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:23:
In principe zou ik dan dus onderstaande nodig hebben:
UniFi UAP-AC-LITE (boven, beneden, buiten)
EdgeRouter X
EdgeSwitch Lite

Echter vraag ik mij af waarom ik deze switch zou nemen ipv een goedkopere.

Edit:
Bovenstaande gaat niet werken aangezien ik dan maar 1 PoE aansluiting heb.
Dat laatste is niet helemaal waar. Dat gaat wel werken, maar je maakt dan gebruik van de meegeleverde poe injector. Dat is een stroomadapter met een netwerk in en een netwerk uit. In de uit wordt dan de stroom meegeleverd naar de AP's.

Anderzijds kan je een edgerouter poe overwegen. Betere performance en meer poe poorten

...en waarom?

Pagina: 1