Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-04 23:02
Ik was zo eens tussen de lenzen aan het kijken in de pricewatch, omdat ik toch wel graag met de tijd eens een betere telelens wil. (zit nu op 200mm met een nikon d5100). En toen kwam ik Walimex tegen. Een merk waar ik nog nooit iets van gehoord had.

Ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt, maar kwam weinig spannends tegen, en op google vind ik er hele gemengde ervaringen mee, de foto's die geschoten worden lijken goed te zijn, maar een veel gelezen comment is dat het wel echt windstil moet zijn en je ongeveer een 2e statief nodig hebt als je met de grote lenzen gaat spelen. Maar wind lijkt me bij alle tele lenzen een probleem, of zie ik dat verkeerd? (tenzei je een tig-duizend euro model hebt met VR/IS en nog meer toeters en bellen).

Met andere woorden, wat bied Walimex? Ze zijn goedkoop, maar is het ook een duurkoop?

Ik zag deze lens, en vond hem erg vriendelijk geprijsd.
pricewatch: Walimex Pro 650-1300mm f/8-16

Ik kom er echt net achter dat het hetzelfde is als een samyang is...

Alsnog zijn alle ervaringen met deze of vergelijkbare lenzen welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 05-10-2015 23:28 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 22:47

Yero

Reviewer
If it sounds too good to be true, it probably is...

De laatste generatie Samyang lenzen zijn prima: goede prijs-prestatie verhouding. Samyang = Walimex = Rokinor, echter deze namen zijn in het verleden ook gebruikt voor allerlei andere 'merkloze' lenzen. En die zijn meestal niet zo best.

De lens die je noemt moet je om meerdere redenen verre van blijven. Optisch matig en extreem sloom qua lichtsterkte. Je hebt altijd een statief nodig. Dat maakt hem niet erg bruikbaar, nog los van het gebrek aan stabilisatie. En handmatige focus uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door Yero op 05-10-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 16:45
Een deel van de prijs is ook dat er geen enkele elektrische koppeling in zit. De camera ziet dus alleen dat er een lens aan hangt, verder niet wat voor lens. Ook de focus is handmatig, net zoals het diafragma. Dit alles gecombineerd zorgt ervoor dat het misschien een grappig ding is om mee te spelen, maar voor alles waarbij je enigszins goede foto's wilt niet aangeraden.

Als je wat wijder wilt kun je kijken naar een Nikon 70-300, deze zijn vrijwel constant in de aanbieding bij Nikon Service in Beverwijk (alleen momenteel dus even niet...). Maar ook de Tamron/Sigma 70-300 lenzen zijn best okay. Wil je verder dan dat dan word het inderdaad erg prijzig. Je kunt nog spelen met teleconverters, maar dat heeft ook weer een impact op je maximale diafragma en de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Yero schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:04:
If it sounds too good to be true, it probably is...

De laatste generatie Samyang lenzen zijn prima: goede prijs-prestatie verhouding. Samyang = Walimex = Rokinor
Rokinon inderdaad

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-04 15:08
Wat wil je er mee fotograferen? Dat is een flink bereik. Wil je een betere telelens of wil je verder in kunnen zoomen? De genoemde 70-300 lenzen zijn volgens mij veel beter bruikbaar omdat ze sneller zijn en op 650mm zit je meteen al zo ver ingezoomd dat het bijna onbruikbaar is. Je zult alles vanaf statief moeten doen. De reflex lenzen van Samyang zijn volgens mij wel wat beter en nieuwer als je echt ver in wilt zoomen (alleen de bokeh/onscherpe deel vind ik lelijk). Als ik snel even google in ieder geval beter dan die 650-1300.

Edit: handmatig focussen zonder statief is wel echt een gedoe op die lengtes. Probeer maar eens met je huidige lens op 200mm.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluw op 05-10-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Thx allemaal voor de reacties. Mijn wens is om meer echt tele te gebruiken. Zowel voor bijvoorbeeld fotografie van de maan als natuurfotografie (details, zoals dieren over lange afstanden).

Ik zal dus nog eens wat beter gaan kijken naar lenzen. Vind 300mm misschien te weinig, Had inderdaad al naar de sigma tamron en nikon gekeken die hierboven werden aangehaald. Maar wil dan liever naar >400mm,en dat is in die categorie onbetaalbaar voor mij, dus dan wellicht kijken naar de 500mm walimex/samyang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wannial schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:40:
Thx allemaal voor de reacties. Mijn wens is om meer echt tele te gebruiken. Zowel voor bijvoorbeeld fotografie van de maan als natuurfotografie (details, zoals dieren over lange afstanden).

Ik zal dus nog eens wat beter gaan kijken naar lenzen. Vind 300mm misschien te weinig, Had inderdaad al naar de sigma tamron en nikon gekeken die hierboven werden aangehaald. Maar wil dan liever naar >400mm,en dat is in die categorie onbetaalbaar voor mij, dus dan wellicht kijken naar de 500mm walimex/samyang
staar je niet blind op die 500mm, je zal er waarschijnlijk meer detail krijgen met een goede 300mm en evt een door stukje digitaal te zoomen, dan met een waardeloze 500mm (scherpe foto's maken met manual focus en zonder stabilisatie is erg moeilijk)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
Voor foto's van de maan kun je kijken voor goede spiegellens. Ze zijn er wel, maar de Samyang 500's horen daar niet bij.
Je kunt inderdaad beter naar een degelijke 300mm lens kijken dan naar een spiegellens voor algemener gebruik zoals natuurfotografie. Bekijk vooral eens wat er voor resultaten er gehaald worden met bijvoorbeeld 70-300 lenzen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik kijk vaak in Flickr groups om te zien wat je kunt verwachten van een lens. Hier bijvoorbeeld van de Samyang 500mm. Zoals ik al zei, de bokeh is raar en zoom even in voor de kwaliteit. Maar handmatig focussen op 500mm is wel echt een gedoe. :X

Edit: en hier van de 650-1300 klein lijkt het allemaal ok maar als je in gaat zoomen... ;w zelfs de maanfoto's lijken minder goed.

[ Voor 30% gewijzigd door Sluw op 07-10-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ik zie inderdaad wat je bedoelt met de bokeh. Ik ga de 70-300 optie nog eens herzien van tamron of sigma, die van de nikkor is toch weer wat duurder. Of zijn deze echt zo veel beter dat dit de investering waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
Kijk eens in het nikon f-mount topic voor deze informatie. In de afgelopen paar maanden is hier al vaker over gediscussieerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ik liep bij toeval een Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro Lens tegen het lijf, refurbished met 3 maanden garantie voor €85. Die kans heb ik dus niet laten liggen en heb hem direct aangeschaft, verwacht hem overmorgen binnen te hebben. De reden dat ik er niet over twijfelde was omdat ik deze lens al op het oog had voordat ik deze walimex tegen kwam, en die iegelijk wel wou aanschaffen, nu voor deze prijs is het helemaal een topper.

Ik ga denk ik nog wel eens expirimenteren met samyang/walimex, wellicht dan de 500mm. Wil het toch eens proberen, maar zal dan alleen 2e hands zijn als ik hem eens tegen het lijf loop. Hoop dat de 500mm wat handzamer is dan de 650-1300. (gezien al het handmatige, en het ontbreken van anti vibratie etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wannial schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:31:
Ik liep bij toeval een Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro Lens tegen het lijf, refurbished met 3 maanden garantie voor €85. Die kans heb ik dus niet laten liggen en heb hem direct aangeschaft, verwacht hem overmorgen binnen te hebben. De reden dat ik er niet over twijfelde was omdat ik deze lens al op het oog had voordat ik deze walimex tegen kwam, en die iegelijk wel wou aanschaffen, nu voor deze prijs is het helemaal een topper.
Topper? nou nee.

ik heb die sigma, (nouja de non apo verie)), en die is nogal.... Pauper. Scherpe foto's komen daar ieder geval niet uit. ook afgestopt is het niet om over naar huis te schrijven. Ik had ook last van CA, geen idee of het met de apo versie beter is. Ik heb m nu al 2 jaar op de plank liggen. sinds ik een sigma 300mm F4 APO heb, gebruik ik de 70-300 niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 07-10-2015 20:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Volgens mij is dit die 650-1300. Die lijkt gewoon krom te hangen :+

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5485/10683438236_3f9fe07cb1_c.jpgSamyang / Phoenix 650-1300mm f/8-f/16 telephoto lens on Nikon D600 by Darron Birgenheier, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Compensatie voor andere dingen :D
Heb net wat meer ervaringen en filmpjes gekeken, zal die ook niet nemen als ik er voor ga, maar ga dan voor de 500mm om te spelen/proberen, maar dat zal iets voor later worden denk ik, heb nu een 70-300mm.
mrc4nl schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:39:
[...]

Topper? nou nee.

ik heb die sigma, (nouja de non apo verie)), en die is nogal.... Pauper. Scherpe foto's komen daar ieder geval niet uit. ook afgestopt is het niet om over naar huis te schrijven. Ik had ook last van CA, geen idee of het met de apo versie beter is. Ik heb m nu al 2 jaar op de plank liggen. sinds ik een sigma 300mm F4 APO heb, gebruik ik de 70-300 niet meer.
Zonde dat je er slechte ervaringen mee hebt. Ik zal zien wat het voor mij doet, ik heb wellicht een iets minder hoge verwachting, we zullen het zien! En anders kan ik hem zo weer tekoop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 17:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo te zien dus geen HSM versie die je hebt gekocht? Dus geen autofocus op een D5100. Denk dat dat je snel gaat tegenstaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Orion84 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 08:51:
Zo te zien dus geen HSM versie die je hebt gekocht? Dus geen autofocus op een D5100. Denk dat dat je snel gaat tegenstaan.
Volgens de specs wel
pricewatch: Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG APO Macro (Nikon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 17:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, die versie had ik even over het hoofd gezien. Mijn zusje heeft deze (of een iets recentere versie) op haar D5200. Echt ragscherp kan ik dat niet noemen op 300mm, maar voor wat jij er voor betaald hebt kan het inderdaad geen kwaad om het eens te proberen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Juist daarom, en als mijn budget weer eens wat groter word dan kan ik deze altijd weer verkopen en investeren in een betere lens! (wil met de tijd overstappen op canon en dan een mooie 400mm canon L lens)
Pagina: 1