Krakend geluid Zelfbouw PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo,
Ik heb 3 maanden geleden een PC gebouwd met deze onderdelen
-Intel Core i5-4460
-ASRock B85M Anniversary
-Kingston 8 GB 1600Mhz RAM
-MSI GTX 970 4G Gaming Edition\
-Crucial BX100 250 GB
-WD Blue 1 TB

Als ik de pc opstart, kraakt het geluid heel erg. Het lijkt alsof het geluid misvormd en er een krakend geluid doorheen komt. Na een minuut is het kraken grotendeels weg, maar als ik bijvoorbeeld een nieuw tabblad op chrome open, komt het kraken weer even terug.
Ik heb een Logitech G35 headset en een logitech speakerset, bij beide is het kraken aanwezig, dus het zal zeker niet aan de kabels van de headset en speakers liggen.
Waar kan het nog meer aan liggen?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dus het is gerelateerd aan harddisk-activiteit ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
Carpento schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:15:
Dus het is gerelateerd aan harddisk-activiteit ? ;)
ja dat zal heel goed kunnen, maar is dit eigenlijk op te lossen?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de pc en randapparatuur op een geaard stopcontact aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:18:
Heb je de pc en randapparatuur op een geaard stopcontact aangesloten?
ja, dit is ook niet een probleem dat sinds het begin speelt, maar pas sinds een paar dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

krakend geluid via skype (niet opgelost? Zelfde type vraagstelling).

Sorry maar je troubleshooting-skills lijken er niet echt op vooruit te gaan. Er zijn verschillende zaken die je kan uitsluiten puur & alleen door simpel te testen. Ten eerste moet ik raden of je de headset en speakerset tegelijk hebt aangesloten en zo ja/nee op welke uitgangen de apparaten zijn aangesloten. Indien back-panel, is inderdaad je aarding goed? Indien front-panel, wat gebeurt er als je het omprikt naar back-panel (of andersom).

Als het pas sinds een paar dagen speelt: wat heb je de afgelopen dagen mogelijk allemaal geinstalleerd/gedaan? Is de PC van de stroom geweest? Verhuisd? Andere/nieuwe kabels? Updates van je OS? Updates van je drivers? Applicaties? etc.

Dit klinkt voorlopig als een enorme hoeveelheid deductie die je eerst zelf mag proberen en daarna de resultaten posten; iets gebeurt (vaak) niet zomaar en de oorzaak zal voornamelijk door jezelf gezocht moeten gaan worden door logisch en gestructureerd zaken uit te gaan sluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
MAX3400 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:46:
krakend geluid via skype (niet opgelost? Zelfde type vraagstelling).

Sorry maar je troubleshooting-skills lijken er niet echt op vooruit te gaan. Er zijn verschillende zaken die je kan uitsluiten puur & alleen door simpel te testen. Ten eerste moet ik raden of je de headset en speakerset tegelijk hebt aangesloten en zo ja/nee op welke uitgangen de apparaten zijn aangesloten. Indien back-panel, is inderdaad je aarding goed? Indien front-panel, wat gebeurt er als je het omprikt naar back-panel (of andersom).

Als het pas sinds een paar dagen speelt: wat heb je de afgelopen dagen mogelijk allemaal geinstalleerd/gedaan? Is de PC van de stroom geweest? Verhuisd? Andere/nieuwe kabels? Updates van je OS? Updates van je drivers? Applicaties? etc.

Dit klinkt voorlopig als een enorme hoeveelheid deductie die je eerst zelf mag proberen en daarna de resultaten posten; iets gebeurt (vaak) niet zomaar en de oorzaak zal voornamelijk door jezelf gezocht moeten gaan worden door logisch en gestructureerd zaken uit te gaan sluiten.
Het probleem in die andere topic is niet hetzelfde, dit ging over mijn laptop en dat ging niet over luidsprekers maar over mijn microfoon. Ik zal zelf proberen om eens van stopcontacten wisselen en kabels te switchen. De enige reden waarom ik deze topic aanmaak is om het vragen van tips van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:33

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

als je het op 2 apparaten heb zal het wel de hardware(headset) zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
caanova1984 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:00:
Nee dit is niet het probleem van de headset. Op de laptop heb ik een compleet ander probleem. Dit is namelijk dat vrienden mij krakend horen. Dit is dus een probleem bij de microfoon. Op mijn desktop ligt het probleem bij de luidsprekers. Overigens heb ik ook een speakerset waarbij precies hetzelfde gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

caanova1984 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:00:
Lekker simpel; ik vraag net hoe de bende is aangesloten. Speakerset kan toch op backpanel zitten en headset op frontpanel (met interne header); hoezo is het dan hardware (headset) en niet mobo (chipset) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
MAX3400 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:03:
[...]

Lekker simpel; ik vraag net hoe de bende is aangesloten. Speakerset kan toch op backpanel zitten en headset op frontpanel (met interne header); hoezo is het dan hardware (headset) en niet mobo (chipset) 8)7
Mijn headset zit voor op een usb 2.0 aansluiting, de 3.0 aansluiting heb ik ook gebprobeerd maar dit heeft geen effect. Mijn luidsprekers zitten achter in de pc ingestoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
Heb je toevallig nog een "simpele" headset (met zo'n 3,5 inch jack plug aansluiting) ofzo die je eventueel op beide outputs(voor en achter) kunt testen?

Daarna als deze ook kraakt eventueel nog testen in een andere audiobron (Mobiel / MP3 speler / andere PC) om te cross-checken dat je headset / speaker echt niet kraakt).
Indien deze andere headset dan ook kraakt lijkt het me dat het inderdaad vanuit je PC komt.

Dan zou ik inderdaad is gaan kijken naar Aarding zoals hier ook al gesuggereerd.
Ik heb het zelf al eens gehad en bleek bij mij een Aardlus te zijn. Wikipedia: Aardlus

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
soepah schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:57:
Heb je toevallig nog een "simpele" headset (met zo'n 3,5 inch jack plug aansluiting) ofzo die je eventueel op beide outputs(voor en achter) kunt testen?

Daarna als deze ook kraakt eventueel nog testen in een andere audiobron (Mobiel / MP3 speler / andere PC) om te cross-checken dat je headset / speaker echt niet kraakt).
Indien deze andere headset dan ook kraakt lijkt het me dat het inderdaad vanuit je PC komt.

Dan zou ik inderdaad is gaan kijken naar Aarding zoals hier ook al gesuggereerd.
Ik heb het zelf al eens gehad en bleek bij mij een Aardlus te zijn. Wikipedia: Aardlus
Zou ik hier ook gewoon oortjes voor kunnen gebruiken?
Mijn headset kraakt niet op mijn asus laptop, dus het ligt daar niet aan
Overigens ga ik vandaag alles eens ompluggen naar een ander stopcontact
even off-topic, weet iemand toevallig hoe het komt dat mijn USB-apparaten aan blijven nadat ik mijn pc uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iantje31 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

even off-topic, weet iemand toevallig hoe het komt dat mijn USB-apparaten aan blijven nadat ik mijn pc uitzet?
Omdat je je handleiding van je moederbord niet hebt gelezen en dus weinig/geen aandacht hebt besteed aan de powersaving settings van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
MAX3400 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:28:
[...]

Omdat je je handleiding van je moederbord niet hebt gelezen en dus weinig/geen aandacht hebt besteed aan de powersaving settings van het moederbord?
Waarschijnlijk wel haha, is gewoon in bios aan te passen neem ik aan? want via apparaatbeheer werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 09:15
[...]

Zou ik hier ook gewoon oortjes voor kunnen gebruiken?
Mijn headset kraakt niet op mijn asus laptop, dus het ligt daar niet aan
Ja, hiervoor kun je ook oortjes gebruiken (als het maar een ander apparaat is).
oke, maar dubbel/crosscheck is altijd beter om iets uit te sluiten.
[...]
Overigens ga ik vandaag alles eens ompluggen naar een ander stopcontact
Als dat stopcontact hetzelfde verder is aangesloten gaat het niet helpen, kijk even of het geaard is, en of je bv een geaarde netslof gebruikt.
iantje31 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:37:
[...]

Waarschijnlijk wel haha, is gewoon in bios aan te passen neem ik aan? want via apparaatbeheer werkt het niet
Max geeft je hier een tip om de handleiding eens door te lezen, dat zou ik eens eerst doen.

[ Voor 18% gewijzigd door soepah op 06-10-2015 13:41 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

soepah schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:39:
[...]

Als dat stopcontact hetzelfde verder is aangesloten gaat het niet helpen, kijk even of het geaard is, en of je bv een geaarde netslof gebruikt.
Als aanvulling; het is wel zaak om zeker te weten dat het stopcontact ook daadwerkelijk een aarddraad heeft lopen. Ken genoeg (oudere) huizen waar het stopcontact wel leuk de zijdelingse ijzertjes heeft maar als je contactdoos loshaalt, zit er dus geen aarding achter.
[...]

Max geeft je hier een tip om de handleiding eens door te lezen, dat zou ik eens eerst doen.
Yups, dat klopt... En de subtielere hint om bepaalde informatie eerst in te winnen alvorens vragen te stellen. Maar ja, niet altijd hebben we daar allemaal tijd voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
soepah schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:39:
[...]

Ja, hiervoor kun je ook oortjes gebruiken (als het maar een ander apparaat is).
oke, maar dubbel/crosscheck is altijd beter om iets uit te sluiten.

[...]

[...]

De handleiding heb ik erbij gepakt, ik vind niks over powermanagement, maar goed.
Vervolgens heb ik de kabel omgeplugd naar een ander stopcontact en ik heb tot nu toe geen gekraak meer gehoord. Ik heb het idee dat het door de situatie bij mij thuis komt, ik leef eigenlijk in de garage van het huis. we hebben de poort weggehaald en hebben er een kunststof kozijn neer gezet. Mijn kamer heeft helaas maar 1 stopcontact. Dus liet ik een xbox one, een 48 inch tv, een router, een pc met 600 watt voeding en 3 asus schermen lopen. Nu heb ik via een ander deel van de garage dat ik niet gebruik om in te leven een lange verlangkabel naar mijn computer gelegd. En dit heeft het opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iantje31 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:21:
[...]

De handleiding heb ik erbij gepakt, ik vind niks over powermanagement, maar goed.
Sorry maar dat is niet waar; ik heb gewoon op de site van Asrock jouw moederbord erbij gezocht, Engelstalige PDF van de handleiding gedownload en binnen 10 seconden de correcte pagina's gevonden die te maken hebben met power. Neemt niet weg dat er mogelijk een correlatie kan bestaan met jouw OS; ook hiervan/hiervoor ben je zelf "verantwoordelijk" om zaken op te snorren.

Dat je mogelijk bepaalde termen uit de handleiding of bepaalde schermen niet snapt/kent, wil niet zeggen dat je het niet kan vinden. Google maar ook de zoekfunctie op GoT leveren tientallen/honderden hits op over de betreffende termen; zowel voor beginners als zwaargevorderde PC-gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
MAX3400 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:40:
[...]

Sorry maar dat is niet waar; ik heb gewoon op de site van Asrock jouw moederbord erbij gezocht, Engelstalige PDF van de handleiding gedownload en binnen 10 seconden de correcte pagina's gevonden die te maken hebben met power. Neemt niet weg dat er mogelijk een correlatie kan bestaan met jouw OS; ook hiervan/hiervoor ben je zelf "verantwoordelijk" om zaken op te snorren.

Dat je mogelijk bepaalde termen uit de handleiding of bepaalde schermen niet snapt/kent, wil niet zeggen dat je het niet kan vinden. Google maar ook de zoekfunctie op GoT leveren tientallen/honderden hits op over de betreffende termen; zowel voor beginners als zwaargevorderde PC-gebruikers.
Ik heb perongelijk in de guide gekeken die werd meegeleverd. sorry

Pagina: 1