Voor een vrijwilligers organisatie die computer lessen geeft aan oudere mensen ben ik aan het kijken naar het netwerk. In een wijkgebouw wordt een ruimte gehuurd waarin deze lessen gegeven worden. Ik heb dus geen invloed op het internet abonnement en provider. In de ruimte komt een ethernet kabel binnen die aangesloten is op een 16 poort switch, waarop 10 PC's, een printer en een wireless router aangesloten zijn. Een netwerk schijf volgt binnenkort. De DHCP functie zit in de apparatuur van het wijkgebouw. PC's krijgen een IP nummer dat start met 172. De wireless router creert een eigen IP range die begint met 192. Wil ik dus een aanpassing doen aan de wireless router, dan moet ik dat doen met een labtop zodat ik in de goede IP range zit. Via de PC's lukt het nu niet. Op dit moment zijn zowel de 10 PCs, de switch en de wireless router 100Mbit. Vervangen van PC's is niet aan de orde, ze zijn nog snel genoeg voor de lessen. De netwerk snelheid willen we echter wel naar 1Gbit brengen, zodat het maken van backups, maar ook de interne communicatie sneller wordt.
Dat zou betekenen dat alle PC's een 1Gbit ethernet kaart nodig hebben. Gezien de prijs van zo'n 7 a 8 euro per kaartje valt dat wel mee. Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe switch en router. Zelf zat ik er aan te denken om de router het eerst in het netwerk te plaatsten en dan pas de switch, zodat alle apparatuur op het zelfde IP nummer tercht komt. Als router had ik een AC-1200 in gedachte en als switch een TL-SG1024DE, alhowel de sitch niet managed hoeft te zijn. Als interface kaart per PC kwam ik uit op TP-Link TG-3468. Ik wil in ieder geval alles in 1 IP range hebben.
Maak ik hier goed keuzes of heeft iemand een beter voorstel?
Dat zou betekenen dat alle PC's een 1Gbit ethernet kaart nodig hebben. Gezien de prijs van zo'n 7 a 8 euro per kaartje valt dat wel mee. Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe switch en router. Zelf zat ik er aan te denken om de router het eerst in het netwerk te plaatsten en dan pas de switch, zodat alle apparatuur op het zelfde IP nummer tercht komt. Als router had ik een AC-1200 in gedachte en als switch een TL-SG1024DE, alhowel de sitch niet managed hoeft te zijn. Als interface kaart per PC kwam ik uit op TP-Link TG-3468. Ik wil in ieder geval alles in 1 IP range hebben.
Maak ik hier goed keuzes of heeft iemand een beter voorstel?