Aanschaf netwerk apparatuur - Help

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke-dus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-07-2024
Voor een vrijwilligers organisatie die computer lessen geeft aan oudere mensen ben ik aan het kijken naar het netwerk. In een wijkgebouw wordt een ruimte gehuurd waarin deze lessen gegeven worden. Ik heb dus geen invloed op het internet abonnement en provider. In de ruimte komt een ethernet kabel binnen die aangesloten is op een 16 poort switch, waarop 10 PC's, een printer en een wireless router aangesloten zijn. Een netwerk schijf volgt binnenkort. De DHCP functie zit in de apparatuur van het wijkgebouw. PC's krijgen een IP nummer dat start met 172. De wireless router creert een eigen IP range die begint met 192. Wil ik dus een aanpassing doen aan de wireless router, dan moet ik dat doen met een labtop zodat ik in de goede IP range zit. Via de PC's lukt het nu niet. Op dit moment zijn zowel de 10 PCs, de switch en de wireless router 100Mbit. Vervangen van PC's is niet aan de orde, ze zijn nog snel genoeg voor de lessen. De netwerk snelheid willen we echter wel naar 1Gbit brengen, zodat het maken van backups, maar ook de interne communicatie sneller wordt.
Dat zou betekenen dat alle PC's een 1Gbit ethernet kaart nodig hebben. Gezien de prijs van zo'n 7 a 8 euro per kaartje valt dat wel mee. Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe switch en router. Zelf zat ik er aan te denken om de router het eerst in het netwerk te plaatsten en dan pas de switch, zodat alle apparatuur op het zelfde IP nummer tercht komt. Als router had ik een AC-1200 in gedachte en als switch een TL-SG1024DE, alhowel de sitch niet managed hoeft te zijn. Als interface kaart per PC kwam ik uit op TP-Link TG-3468. Ik wil in ieder geval alles in 1 IP range hebben.

Maak ik hier goed keuzes of heeft iemand een beter voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Dat is erg moeilijk in te schatten aangezien je weinig informatie geeft over de router en de beoogde setup. Welke router had je precies in gedachte? En wat voor draadloze apparatuur gaat er gebruikt worden? Waarom is het van belang om de router eerst in het netwerk te plaatsen? Verwacht je dat de volgorde van aansluiten bepaald welke DHCP server de computers gebruiken (dit is overigens niet het geval)? Of was je van plan om de netwerkkabel naar het internet aan te sluiten op de WAN poort van de rotuer en de switch op een van de LAN poorten van de router? Zo ja, waarom is het belangrijk dat de PC's een eigen IP range krijgen (configuratiegemak is een raar antwoord omdat je dit ook op een andere manier voor elkaar kunt krijgen)?

Overigens is TP-Link een prima merk voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke-dus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-07-2024
Luxan bedankt voor je reactie, maar die roept nu dus nieuwe vragen op.
Draadloze apparaturr worden labtops, en tablets (Ipad en Androids).
Nee ik hoef geen speciaal eigen IP nummer te hebben, die van het wijgebouw is ook goed. Je creeert er wel een scheiding mee, zodat er niet in ons netwerk gaat poeren.
Ik wou de router eerst plaasten zodat ik e DHSP functie van de router wou gebruiken om een eigen netwerk te maken.
Netwerk kabel die binnenkomt op de WAN van de router en de switch op een van de LAN poorten van de router. Het is vooral de bedoeling om ons interne netwerk sneller te maken. Wijkgebouw zal waarschijnlijk toch geen sneller netwerk aanschaffen. Dat kost allemaal maar geld en dat heeft de organisatie niet die het wijkgebouw beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:32

TommieW

Numa numa.

Je laat nog een paar gaten in je verhaal zitten. Ten eerste: het budget? Hoeveel wil je maximaal aan dit project uitgeven? Verder is het mij nog niet helemaal duidelijk in hoeverre je alles gescheiden wil hebben. Wil je voorkomen dat gebruikers op het WiFi netwerk bij de computers en printers kunnen komen?

Zelf zou ik overwegen om aan de slag te gaan met verschillende netwerken. Ik neem even als voorbeeld een netwerk voor de PC's en een netwerk voor de WiFi. Je hangt een router aan de kabel waarbij het internet binnen komt. Daarna kan je aan een poort een unmanaged switch hangen, en aan de andere je bestaande WiFi router die je als accesspoint configureert.

Kortom, het ligt er maar net aan hoe professioneel je het wil hebben. Én natuurlijk wat je budget is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Indien mijn reacties vragen oproepen zou ik ze posten zodat we daar ook antwoord op kunnen geven.

Om hoeveel laptops en tablets gaat het ongeveer? En reken voor de zekerheid ook de telefoons mee, die zullen ongetwijfeld ook aangesloten worden. Het maximum aantal bepaald namelijk of een consumenten router gaat werken of niet.

Het is prima om de DHCP server van de router te gebruiken maar let er wel op dat je hierdoor een zogenaamde dubbele NAT situatie creeert. Sommige online diensten kunnen hier slecht of zelfs helemaal niet mee omgaan. Het kan dus ook nadelige gevolgen hebben. Of dit een probleem zal worden kan ik echter niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid.
Je hebt een netwerkkabel waarop Internet op binnenkomt vanaf het wijkgebouw. Deze kabel gaat nu rechtstreeks de switch in en geeft via DHCP IP adressen uit vanaf de router van het wijkgebouw waar jij geen invloed op hebt.

Voor het draadloze gedeelte gebruik je een router met AP. Hier heb je een kabel van de switch naar de WAN poort van de router gebruikt. De router geeft IP adressen uit in een ander private subnet (192.168.x.x)

Om alle pc's en draadloze clients _in eigen beheer_ in hetzelfde subnet te krijgen zal je de kabel van het wijkgebouw niet in de switch moeten plaatsen, maar in de WAN poort van de router. In een van de LAN poorten sluit je de switch aan.

Nu zal de eigen router als DHCP server fungeren voor al hele netwerk. Ook kan er van buiten het netwerk niet zomaar verbinding gemaakt kunnen worden door andere pc's die in het wijkgebouw van het netwerk gebruik maken.

De pc's voorzien van een Gb netwerkkaartje is geen rocket science. Je zal er wel voor moeten zorgen dat je switch dan ook Gb functionaliteit heeft. De gesuggereerde TP-Link switch kan daar prima voor gebruikt worden.
De pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point gaat hem niet worden want dit is GEEN router, maar een Accespoint. Deze heeft niet de mogelijkheid om als router te fungeren.
Ik zou zoeken naar een router waar ook nog een USB3 poort op zit waar je een externe harddisk op kan aansluiten om je backups naar toe te schrijven. Dat is dan veruit de goedkoopste NAS die je kan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het lastig om gewone leesbare paragrafen te maken; scheelt een hoop dubbel leeswerk voor sommigen? ;)

Door de huidige scheiding van IP-ranges, gaan wireless en wired machines elkaar nooit zien. Ik haal er niet uit of dit wenselijk is maar we hebben het hier over een subnetje van niks dus waarom niet alles aan elkaar knopen? In hetzelfde subnet kan je tot 252 clients/devices met elkaar laten communiceren; neem aan dat het gebouw niet zo groot is/wordt?

De wens voor Gbit snap ik sowieso niet; zelfs als er een duur Ziggo-abonnement wordt afgenomen, krijg je 200Mbit van internet; tenzij je wil dat alles en iedereen zomaar dat volledig mag/kan gebruiken, kan je ook uit de voeten met standaard 100Mbit intern op de kabels en 802.11n voor wireless. Dit scheelt, in ieder geval in aanschaf, in de kosten alhoewel het over enkele Euro's zal gaan.

/edit: Gbit nodig voor backups etc? Wat was je van plan op het interne netwerk dat je 1Gbit off-peak nodig gaat hebben? En waar/hoe maak je backups; ik lees absoluut niets over eventuele servers, tape-libraries etc.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 05-10-2015 19:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1