oude voeding met 'nieuwe' onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 21:33
Hallo,

Ik bouw een pc voor mijn ouders van mijn oude pc, de onderdelen zijn:
Moederbord - MSI X58 PRO
Processor - Intel Core i7 920
Vaste Schijf - Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ
Videokaart - Ati Radeon x1950
Geheugen - OCZ Platinum Triple Channel 6 GB

Omdat de voeding van de pc (Zalman 750 watt) is gesneuveld wil ik de voeding van een andere oude pc gebruiken, dat is een "AOpen Z400-08FC 350W (400W peak)". Mijn vraag is of dit gaat werken, of waar ik op moet letten. Qua wattage verbruik moet het net gaan denk ik, de i7 gebruikt max 200w, de 1950x gebruikt max 120w en de rest kan ik niet vinden maar ik denk dat het niet boven de 400 uitkomt. De pc zal bovendien niet gebruikt worden om te gamen.

Omdat het mobo een 8pin nodig heeft, en de PSU enkel 4pin heeft, sta ik op het punt om deze kabel te bestellen (had al een "pentium 4pin naar molex" besteld in de hoop er samen 8 van te kunnen maken maar dat lukte niet 8)7 ) : http://www.dx.com/nl/p/8-...facgod2uIPEw#.VhKc1ituVVw

Terwijl ik van alles en nog wat aan het lezen was, las ik ook over amps en voltage. Ik heb werkelijk geen kaas gegeten van elektronica dus vandaar mijn voorzichtigheid. Ik wantrouw de PSU een beetje omdat die uit een pc komt van 10-15 jaar geleden ofzo. Weet iemand of deze combinatie van oude PSU met 'nieuwe' onderdelen zal werken, of wat de risico's zijn of waarop ik moet letten. Alle info wordt erg gewaardeerd!

BVD

Verwijderd

Ik denk dat je moederbord 't na 3 weken begeeft als ie uberhaupt opstart. de voedingen van lang geleden / b of c merken hebben vaak last van slechte voltages. Een goed / nieuw moederbord is hier vaak nog wel beschermt tegen (tegen dat voltages niet de heletijd hetzelfde zijn) maar oudere / lower grade niet waardoor ie wss stuk zal gaan en misschien zelfs je ram / cpu stuk kan maken.

mijn oplossing is koop een goedkope 400w voeding van corsair 35€ + en zet deze erin voor je ouders.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
Zo te lezen heeft de voeding een piekvermogen van 400w, geen continu vermogen. Het continu vermogen zou dus wel eens fors lager kunnen liggen. En een voeding die minstens 10 jaar oud is lijkt mij ook geen goed plan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe kom je bij de waarden dat een i7 tot wel 200W verbruikt? Dat ding trekt nog geen 100W uit het stopcontact als ik verschillende benchmarks mag geloven mits je niet gaat overklokken. De Ati zal niet boven de 150W ooit uitkomen; er wordt namelijk maximaal 75W geleverd door het PCI-e slot en 75W door de 6-pin kabel. Als ze niet gaan gamen fulltime en alleen maar internetten, beetje YT kijken etc, blijft die kaart zo koel als het maar kan en zal er max. 100W uit het stopcontact komen.

Vergeet even niet dat een HDD (merk/type verschillend) tot wel bijna 50W bij opstarten kan trekken, een moederbord kan ook tussen de 40 en 60W trekken, van RAM, fans etc. is het allemaal wel bekend.

Kijk desnoods eens op http://outervision.com/power-supply-calculator (ja, outdated etc) om een betere inschatting te krijgen; ik denk zelf dat je met een goede 450W voeding (Gold/Platinum certificering) er wel moet komen. Helaas kosten die vaak meer dan een el-cheapo 600W.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 05-10-2015 19:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:24
MAX waarom denk je dat gold/platinum gelijk staat aan kwaliteit? Gewoon een antec vpf-450 in hangen. Meer dan genoeg voor dit systeem.

Gold/platinum is zelfden bedoeld als besparing voor je portomonee.

Verwijderd

FJA schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:36:
Hallo,
Omdat het mobo een 8pin nodig heeft
Nee dat heeft die hoogstwaarschijnlijk niet, ik heb namelijk nog geen normaal consumenten moederbord gezien die een 8 pins EPS connector perse nodig heeft, een 4 pins ATX12V stekker werkt ook altijd wel.
en de PSU enkel 4pin heeft, sta ik op het punt om deze kabel te bestellen (had al een "pentium 4pin naar molex" besteld in de hoop er samen 8 van te kunnen maken maar dat lukte niet 8)7 ) :
Nee dat past idd niet, dan heb je twee dezelfde connectors en de andere helft van de 8 pins EPS connector is anders.
Nee dat is echt een slimme optie.
Ik wantrouw de PSU een beetje omdat die uit een pc komt van 10-15 jaar geleden ofzo. Weet iemand of deze combinatie van oude PSU met 'nieuwe' onderdelen zal werken, of wat de risico's zijn of waarop ik moet letten. Alle info wordt erg gewaardeerd!
Nou 10-15 jaar lijkt mij overdreven, maar het nieuwste is idd van deze voeding af. Is ook een low-end FSP voeding met budget condensators, dus de vraag is of die nog wel goed werkt.
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:44:
Ik denk dat je moederbord 't na 3 weken begeeft als ie uberhaupt opstart. de voedingen van lang geleden / b of c merken hebben vaak last van slechte voltages. Een goed / nieuw moederbord is hier vaak nog wel beschermt tegen (tegen dat voltages niet de heletijd hetzelfde zijn) maar oudere / lower grade niet waardoor ie wss stuk zal gaan en misschien zelfs je ram / cpu stuk kan maken.
Ik denk niet dat je Aopen onder B of C merk kunt schuiven, want dan kun je dat bij elk merk wel doen. Het is gewoon een budget voeding van Aopen door FSP gemaakt.
mijn oplossing is koop een goedkope 400w voeding van corsair 35€ + en zet deze erin voor je ouders.
Corsair heeft geen goedkope voedingen van 35 euro, hooguit dure voedingen van 35 euro. De interessante redelijk geprijsde voedingen van Corsair beginnen pas bij iets van 100 euro, alles onder de 100 euro is te duur.
Philpend schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:20:
Zo te lezen heeft de voeding een piekvermogen van 400w, geen continu vermogen. Het continu vermogen zou dus wel eens fors lager kunnen liggen.
Het staat erbij, 350W.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 02:24
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:56:
Nee dat heeft die hoogstwaarschijnlijk niet, ik heb namelijk nog geen normaal consumenten moederbord gezien die een 8 pins EPS connector perse nodig heeft, een 4 pins ATX12V stekker werkt ook altijd wel.
Hey, dat wist ik nog niet.

Is zo'n EPS 8-pins header dan ook gelijk foolproof gemaakt voor een 4-pins ATX 12V connector dat je het er niet alsnog verkeerd in kan steken oid?

Verwijderd

Past idd maar op één manier.

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 21:33
Heel erg bedankt voor de snelle en goede reacties! Toch goed om bevestigd te zien dat zo'n oude voeding risico's meebrengt. De onderdelen van de pc zijn op zich best prima (op die oude videokaart na) en ik zou het zonde vinden als alles naar de knoppen gaat vanwege een voeding door doorbrand o.i.d.

Dan zal ik inderdaad kijken naar een goedkope, maar modernere voeding. En het feit dat de voeding dus geen 8 pin ATX 12V heeft zou dus geen ramp zijn, een 4 pin zou voldoende moeten zijn. En dan nog een andere vraag, moet ik bij het kopen van een voeding letten op ATX, ATX 12v of EPS? Zijn dat daadwerkelijk andere stekker-types?
Pagina: 1