• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb samen met mijn dochter (6) een pc gebouwd (heb er zelf al veel gebouwd dus was geen probleem)

Hij bestaat uit

- a4-5300 cpu
- gig f2a85x mobo
- sharkoon kastje
- boxed koeler
- cx450 voeding

Nou is het probleem dat de eerste paar dagen draaide hij goed op win7 ze heeft eigenlijk alles kunnen doen, maar hij sloeg vast en kon alleen uit met reset knop.

Bij het opstarten piepte hij 8 keer kort 3 keer lang.

Na alles nagekeken te hebben en niet werkend te krijgen begonnen met verwisselen van het geheugen.
1 stick eruit en hij werkte.
Maar nu doet hij het een paar uur en begint het gezeur weer van voren af aan.
Ik ben nu 2 weken verder, en heb alle mogelijke combinatie met 3 verschillende setjes geheugen (adata corsair en onbekend merk) geprobeerd, en soms pakt hij er 1 de andere keer weer 2, soms start hij op soms begint hij meteen te piepen.
Bij testen van het geheugen via memtest (als hij een keer wilde opstarten) kreeg ik meteen foutmeldingen bij alle reepjes, dezelfde reepjes werken probleemloos in mijn pc en in die van mijn vrouw.
Dus ik denk dat of het moederbord kapot is of de cpu, het zijn allebei gebruikte onderdelen dus garantie zit er niet meer op.
Heeft iemand enig idee welke van de 2 het meest logische is om te vervangen?
Zelf denk ik het moederbord.

Advies van harte welkom

• Elmo_b
niemand? :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Elmo_b op 06-10-2015 19:29 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die voeding is niet heel denderend. Kan je die uitwisselen met een andere pc.
Topic kicken binnen 24h uur is niet gewenst trouwens. Daarmee kan je een draai om je oren krijgen van de heren met rode namen.

Een friendly heads up. :)
)

[ Voor 52% gewijzigd door Lip op 06-10-2015 19:33 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:18

Nemesizz

Untouchable

Zo lang je nog piepjes krijgt, doet de CPU nog wat (wil niet meteen zeggen dat ie 100% goed is).
En CPU's gaan echt zelden of nooit kapot bij normaal gebruik, dus ik zou dan als eerste het moederbord verdenken dat daar iets niet helemaal goed mee is.

En gezien AMD nog PGA (pin grid array, dus pinnetjes op de processor) heeft en je wel heel gek moet doen wil je een pin krom krijgen en een PC die de ene keer start en de andere keer niet (kan eigenlijk niet, als een pin krom is, die verantwoordelijk is voor het geheugendeel, werkt het gewoon niet, simpel zat ) :P .
En voordat iemand het verkeerd begrijpt; ja, een pin heb je zo krom, maar nee, dan werkt ie niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Goed, zo denk ik erover, en waarom ik het moederbord eerder zou verdenken dan de CPU zelf.

• Elmo_b
Lol net buiten de 24 uur :9

Maar ik heb nog wel een voeding liggen. Ik kan hem even proberen.
Dacht eigenlijk niet dat het dat kon zijn. Het is het enigste nieuwe onderdeel van de pc.
Maar proberen kan geen kwaad.

Ik ga de voeding nog proberen en dan maar een mobo fm2 zoeken. Ik gok er dan wel op.

[ Voor 16% gewijzigd door Elmo_b op 06-10-2015 19:53 ]