[RPi] Met een RPi draadloos LED-strips aansturen?

Pagina: 1
Acties:

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Hoi,

Ik ben al langere tijd aan het kijken naar LED-strips om mijn kamer wat mooier en efficiënter te verlichten. Ik zou m'n account hier echter niet waardig zijn als ik simpelweg naar de action ging, en zo'n setje met IR-afstandsbediening zou kopen. Vandaar dat ik wat wil klooien met mijn RPi.

Ik heb al een tijdje rondgezocht, maar heb niet gevonden wat ik zoek. Ik zie vooral opstellingen waar de LED-strip direct aan de RPi wordt gekoppeld, en wat wil ik eigenlijk niet. Ik zoek meer iets in deze richting:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HqY3cEy.png

WT: Wireless transmitter
WR: Wireless receiver
PWR: Power supply

Zoals jullie zien wil ik dus op een of ander manier mijn RPi en de led strips als losse modules houden, waar de LED-strips bestaan uit een stekker, iets van een ontvanger en verwerker, en de strip zelf, en waar de RPi een toevoeging van één of meerdere transmitters krijgt.

Daarna zou ik de strips nog graag vanaf zowel m'n PC als Android willen besturen (maar dat is dan weer voor later, eerst het hardware deel maar).

Heeft iemand enig idee of er zoiets mogelijk is, zonder fortuinen uit te geven?
Ik gok dat het hele project hangt op de draadloze verzenders/ontvangers en de verwerking van de ontvangen commando's bij de strips, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ik hoor graag van jullie wat jullie überhaupt van het idee vinden, en wat jullie qua mogelijkheden zien.

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:53
Pimatic werkt in combinatie met de Milight Wifi Bridge en bijhorende ontvangers.

Ben er zelf ook naar aan het kijken en dit lijkt mij de meest eenvoudige oplossing.

Anders zou je nog eens kunnen kijken naar mysensors, ik geloof dat zij een diy oplossing hebben.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11
Op diverse protocollen is iets dergelijks mogelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar zWave. Op de raspberry pi met een razberry (zWave bordje voor de Pi) gaat dat prima in combinatie met bijvoorbeeld Domoticz. Om een idee te geven:
pricewatch: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2)
pricewatch: Fibaro RGB Set

iRacing Profiel

• timmiej93
Ten eerste, mijn excuses voor de (extreem) late reactie. Ik zou graag wat meer tijd hebben voor het geklungel (want meer kan je het niet noemen) met elektronica wat ik graag doe, maar school is de toekomst zeggen ze he.
Llewy schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:01:
Pimatic werkt in combinatie met de Milight Wifi Bridge en bijhorende ontvangers.

Ben er zelf ook naar aan het kijken en dit lijkt mij de meest eenvoudige oplossing.

Anders zou je nog eens kunnen kijken naar mysensors, ik geloof dat zij een diy oplossing hebben.
Ben je zeker dat Pimatic samenwerkt met Milight? Welke hardware heb je daarvoor gebruikt aan de RPi kant?
kroegtijger schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:25:
Op diverse protocollen is iets dergelijks mogelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar zWave. Op de raspberry pi met een razberry (zWave bordje voor de Pi) gaat dat prima in combinatie met bijvoorbeeld Domoticz. Om een idee te geven:
pricewatch: Z-wave.me RaZberry Module (versie 2)
pricewatch: Fibaro RGB Set
De Z-Wave module staat mij heel erg aan, gewoon simpel plug 'n play, én past mooi in m'n behuizing, maar ik heb geen idee waar ik op kan baseren of deze zender/ontvanger (er vanuit gaand dat het ding beide doet?) samenwerkt met bepaalde apparaten.

De LED-strip die je er bij gelinkt hebt is in principe prima, alleen eigenlijk veel te lang. Om te beginnen heb ik slechts een 2-meter versie nodig, en had ik het liefst een RGBW versie gehad. Een RGBW versie van 5 meter had ik wel gevonden van hetzelfde merk, maar een kortere helaas niet. Zou je misschien kunnen aangeven waar ik aan kan zien of de Z-Wave module werkt met een bepaald merk, of welke van welke merken jij weet dat het werkt, zodat ik daar een geschikte strip uit kan zoeken?

Ik wil solderen e.d. zo veel mogelijk voorkomen. Hoewel ik het graag zou doen, zou het met mijn soldeerervaring een prijzige bezigheid worden, en ik heb er helaas ook geen tijd voor. Plug 'n play zou voor ij op het moment het handigst zijn.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11
timmiej93 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:26:
Ten eerste, mijn excuses voor de (extreem) late reactie. Ik zou graag wat meer tijd hebben voor het geklungel (want meer kan je het niet noemen) met elektronica wat ik graag doe, maar school is de toekomst zeggen ze he.

[...]

Ben je zeker dat Pimatic samenwerkt met Milight? Welke hardware heb je daarvoor gebruikt aan de RPi kant?

[...]

De Z-Wave module staat mij heel erg aan, gewoon simpel plug 'n play, én past mooi in m'n behuizing, maar ik heb geen idee waar ik op kan baseren of deze zender/ontvanger (er vanuit gaand dat het ding beide doet?) samenwerkt met bepaalde apparaten.

De LED-strip die je er bij gelinkt hebt is in principe prima, alleen eigenlijk veel te lang. Om te beginnen heb ik slechts een 2-meter versie nodig, en had ik het liefst een RGBW versie gehad. Een RGBW versie van 5 meter had ik wel gevonden van hetzelfde merk, maar een kortere helaas niet. Zou je misschien kunnen aangeven waar ik aan kan zien of de Z-Wave module werkt met een bepaald merk, of welke van welke merken jij weet dat het werkt, zodat ik daar een geschikte strip uit kan zoeken?

Ik wil solderen e.d. zo veel mogelijk voorkomen. Hoewel ik het graag zou doen, zou het met mijn soldeerervaring een prijzige bezigheid worden, en ik heb er helaas ook geen tijd voor. Plug 'n play zou voor ij op het moment het handigst zijn.
zWave is niet merk-gebonden of wat dan ook en alle merken e.d. werken gewoon netjes samen als ze aan de standaard voldoen. Lees anders even http://www.robbshop.nl/over-z-wave/wat-is-z-wave en http://www.robbshop.nl/over-z-wave/eigenschappen-z-wave door. Daar wordt netjes uitgelegd hoe de boel in elkaar steekt.

Voor RGBW zul je uiteraard wel een RGBW-controller erbij moeten hebben om deze aan te kunnen sturen. Wat de led-strips betreft zul je zeer waarschijnlijk wel moeten gaan solderen, maar heel spannend is het niet. Afknippen op de juiste lengte en een paar adertjes vast zetten volstaat al. Een minimale hoeveelheid handigheid met de soldeerbout dus, maar dat is hopelijk geen probleem?

iRacing Profiel

• timmiej93
kroegtijger schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:27:
zWave is niet merk-gebonden of wat dan ook en alle merken e.d. werken gewoon netjes samen als ze aan de standaard voldoen. Lees anders even http://www.robbshop.nl/over-z-wave/wat-is-z-wave en http://www.robbshop.nl/over-z-wave/eigenschappen-z-wave door. Daar wordt netjes uitgelegd hoe de boel in elkaar steekt.
Handige linkjes, bedankt daarvoor!
kroegtijger schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:27:
Voor RGBW zul je uiteraard wel een RGBW-controller erbij moeten hebben om deze aan te kunnen sturen. Wat de led-strips betreft zul je zeer waarschijnlijk wel moeten gaan solderen, maar heel spannend is het niet. Afknippen op de juiste lengte en een paar adertjes vast zetten volstaat al. Een minimale hoeveelheid handigheid met de soldeerbout dus, maar dat is hopelijk geen probleem?
De controller had ik inderdaad gesnapt. Over het solderen, tja 8)7 .
De laatste keer dat ik het geprobeerd heb met wat ik hier had liggen was t bepaald geen succes, maar had er toentertijd misschien ook nog niet het geduld voor. Echter is de bout die hier ligt 3x niks, en zijn mijn soldeerkunsten 4x niks, dus om onnodige kosten te voorkomen (kortsluiting zie ik mezelf nog wel veroorzaken), liever niet.

Bericht aangepast (oude tekst aan het einde van deze reactie):
Na wat rondvragen en kijken, m'n setje toch aangepast, mede door het advies om bij onzekerheid uit Nederlandse webshops (of winkels) te bestellen, vanwege het makkelijk(er) retourneren en eenvoudigere contact.Een nieuw, misschien wel interessant stukje, komt met de toevoeging van de Fibaro controller. Deze controller heeft 4 ingangen, die gebruikt kunnen worden met bijvoorbeeld een schakelaar (zie deze video @1:00. In het portugees, maar het gaat om het idee).
Mijn idee is om deze afstandsbediening er aan te koppelen, zodat ik niet altijd per se mijn telefoon of ander medium moet gebruiken om de LEDstrip te gebruiken. Echter ben ik niet helemaal zeker of het goed zou werken. In de handleiding van de controller staan wel een aantal voorbeelden e.d., maar daar wordt ik niet echt wijs uit, dus als iemand me daar wat hulp mee zou kunnen bieden zou dat zeker gewaardeerd worden.

Op de afstandsbediening na ga ik nu alles bestellen, dus jullie kunnen zo rond het weekend (als ik er aan toe kom) een foto van het eindresultaat verwachten, en misschien wel een kleine impressie van hoe en wat.

Toevoeging 7-12:
Zoals gezegd, alles besteld en uiteindelijk ook geïnstalleerd. De complete set is iets uitgebreider geworden qua kleine dingetjes, maar in basis hetzelfde gebleven. De complete lijst staat onder aan deze aanpassing.

De installatie was relatief simpel (daar had ik t ook op uitgezocht). Het enige wat ik tegenkwam was het samenvoegen van de voedingskabel van de adapter en de voedingskabel naar de LED-strip in de Fibaro module. Je moet (kan ook anders) hier 2 kleine kabeltjes in één kleine opening krijgen, en dan een klein schroefje aandraaien. Op zich geen groot probleem, maar de omhulling van de kabels zat hierbij wel een beetje in de weg af en toe. Mijn tip is om goed te controleren of beide kabels echt vast zitten. Heb je geen zin in dit gepriegel, voeg dan de kabels samen in een kroonsteentje, lasklem, of iets van die soort, en ga vanuit daar verder met één kabel. Je kan natuurlijk ook solderen als je wilt.

Verder was het echt een klik, plak en schroef installatie, veel makkelijker kon niet.

De definitieve set:
  • RaZberry 2.0
  • Fibaro RGBW controller
  • LED-strip
  • Adapter
  • DC stekker - Let hierbij op. Bij de LED-strip is de zwarte kabel de spanning, bij deze kabel komt de spanning van de rode kabel, en is zwart de aarde (gnd).
  • Afwerkprofielen - Ziet er toch net wat mooier uit
  • Aansluitkabel - Omdat ik geen zin had om de Fibaro module tegen het plafond op te plakken, dus maar een kabeltje naar beneden. Ook makkelijker met stroomtoevoer.
  • Verloopkabeltje - HARD NODIG!!! Mijn veronderstelling was dat er 5 korte kabeltjes aan de LED-strip gesoldeerd waren, dat klopt dus niet. Er zit een stekkertje aan, waardoor ik dus dit verloopkabeltje nodig had, om van die stekker naar de losse kabel die ik had te gaan. De losse kabel en de verloopkabel heb ik gewoon met kroonsteentjes aan elkaar gemaakt (zorg wel dat je kleine kroonsteentjes hebt, de kabels zijn echt ongelofelijk klein).
Uiteindelijk heb ik ongeveer €200 uitgegeven aan de hele set, inclusief verzendkosten etc.. Je zou het een duur lampje kunnen noemen, maar voor mij is dit ook meer dan alleen een lampje. Het is ook een basis om verder op uit te breiden (de €50 voor de RaZberry is een éénmalig iets, kan meerdere apparaten aansturen), en om van te leren.
Ik wil hierbij iedereen bedanken die gepoogd heeft me te helpen, zonder jullie had ik het vertrouwen niet gehad om hieraan te beginnen.

Als laatste ben ik nog steeds op zoek naar tutorials/beschrijvingen/topics over het maken/gebruiken van een UI voor Android apps en webaplicaties, en hoop ik ook nog uit te zoeken of ik een afstandsbediening kan aansluiten op de 4 input poorten van de fibaro module. Als iemand me daarbij kan helpen zou ik altijd fijn vinden!

Oude bericht:

Daarom heb ik even doorgezocht, en ben ik nu op het volgende setje uitgekomen:
De RaspBee - Opklik module van Dresden Elektronik voor de Pi, lekker makkelijk lijkt me zo.
FLS-PP - Ontvanger voor één strip. (Zie dit filmpje, dan snap je waarom ik voor deze module kies).
LED-strip - Mede vanwege de voorgesoldeerde aansluitdraden gekozen.
Adapter - Met mijn berekeningen (16,8W/m / 16,8 × 2 = 33,6W) vind ik een 36 Watt adapter niet voldoende, een te kleine marge, vandaar de 72 Watt versie.

Uiteindelijk nog een vraag over dit ding. Ik neem aan dat ik hiervan gewoon een stuk af kan knippen en kan strippen om hetzelfde stukje (wat ze in het filmpje de DC-Adapter (0:29) noemen) te krijgen wat je in het filmpje ziet?

Nu mijn echte vraag: Denk je dat dit setje samen zal werken? Persoonlijk zou ik niet weten waarom niet, maar als leek is de kans dat ik iets over het hoofd gezien heb zéker aanwezig. Ook ervaringen met bepaalde merken/webshops of suggesties zijn zeer zeker welkom!
Zou dit setje samenwerken, is de kans groot dat ik snel genoeg dit ook daadwerkelijk heb hangen. Ik begin in de donkere dagen toch te merken dat de huidige verlichting van mijn bureau niet goed genoeg is om goed bij te studeren.

Hopelijk kan je me weer wat wijzer maken, en de zekerheid geven om door te gaan met de aanschaf. _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door timmiej93 op 07-12-2015 21:30 ]

Pagina: 1