Raar geluid uit iPhone oplader

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:09
Ik heb gisteren mijn iPhone geupdate naar iOS 9. Vandaag merktte ik op dat de oplader een raar geluid maakt als hij aangesloten is op de telefoon. Het is een soort fluitachtig/piepend/sissend geluid, wat niet continue aanwezig is maar wel om de paar seconden. Zodra je de telefoon afkoppelt, en de stekker erin laat is het geluid weg. Is dit normaal? Ik weet niet of het al langer is maar volgens mij wel, ik gebruik hem normaal nooit eigenlijk als hij oplaad, vandaag wel en nu viel het mij op. Wat kan dit zijn? De telefoon en lader zijn in gebruik sinds februari 2014. Hij werkt nog goed, slaat wel tijdens gebruik 10% ongeveer over. Dus dan schiet hij van bijv. 65 procent naar 55%. Dit is al lang zo. Ik heb een Belkin lader ook gebruikt om te testen, die maakt niet dat fluitend geluid, maar ook daar hoor je wel een geluid uit de lader komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als coil whine (zoek maar op ;) ). Doet die iPhone lader het ook als je er een ander apparaat op aansluit? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
The Eagle schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:23:
Klinkt als coil whine (zoek maar op ;) ). Doet die iPhone lader het ook als je er een ander apparaat op aansluit? :)
Cool Whine heb ik wel eens van gehoord idd en had net een filmpje bekeken. Ik heb niet zo gauw een apparaar waar ik het mee kan testen. Ik heb een iPad kan het daar mee? Die vraagt meer vermogen dan de lader kan geven toch?! Of mijn digitale camera pakken?

Edit: ik heb hem op de Nikon camera aangesloten, dan maakt ie niet dat rare geluid! Dus het ligt niet aan de lader dan?

[ Voor 11% gewijzigd door dennis_rsb op 05-10-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

IPad vraagt idd meer vermogen. Ik zou verwachten dat het geluid dan luider wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Zolang het de lader is, zal het geen grote problemen geven.
Als je iPhone een piepend of sissend geluid begint te maken, dan kun je maar beter maken dat je weg komt. iPhones zijn tegenwoordig dan wel beveiligd, maar elke beveiliging kan ook eens problemen hebben, en Li-Ion batterijen die beginnen te piepen of sissen staan op het punt van ontploffen (denk een mega-rotje of een striker). Filmpjes genoeg op youtube over Li-Ion batterijen die tot ontploffing worden gebracht.
Maar, als het de lader is, zo'n eentonige piep, niets aan het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
The Eagle schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:39:
IPad vraagt idd meer vermogen. Ik zou verwachten dat het geluid dan luider wordt.
Nope, ik dacht dat ook eerlijk gezegd. Omdat een iPad meer stroom vraagt als een iPhone zou je denken dat hij meer onder belasting staat waardoor hij dan juist meer ''lawaai'' zou maken. Ik weet nu niet exact of een Nikon P520 meer stroom vraagt als een iPhone maar ik denk het wel. Maar goed zowel de iPad als Nikon doen het goed op die lader. Alleen die iPhone daar hoor je de lader wel dus een fluitachtige toontje om de paar seconden. Een maat van mij die op de TU Eindhoven studeerd, die zei dat het wel kan kloppen dat de lader meer lawaai op de iPhone omdat die minder stroom trekt waardoor de lader ''uit z'n neus wreet'' en hij zei ook dat het vrij normaal is dat een lader geluidjes kan maken.

[ Voor 17% gewijzigd door dennis_rsb op 05-10-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Anoniem: 176232 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:15:
Zolang het de lader is, zal het geen grote problemen geven.
Als je iPhone een piepend of sissend geluid begint te maken, dan kun je maar beter maken dat je weg komt. iPhones zijn tegenwoordig dan wel beveiligd, maar elke beveiliging kan ook eens problemen hebben, en Li-Ion batterijen die beginnen te piepen of sissen staan op het punt van ontploffen (denk een mega-rotje of een striker). Filmpjes genoeg op youtube over Li-Ion batterijen die tot ontploffing worden gebracht.
Maar, als het de lader is, zo'n eentonige piep, niets aan het handje.
Accu's is idd riskant, vandaar dat ik ook geen fan ben van imitatie accu's. Lees verder even wat ik hierboven heb gequote. En ik ga denk ik mijn Belkin lader in gebruik nemen, geeft toch een geruster gevoel. Hoewel het wel mee zal vallen, als ik het zo hoor van die maat van mij en van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

The Eagle schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:39:
Meestal in dit soort systemen is het de voeding die een soort van ID geeft hoeveel mA hij maximaal kan geven zodat de lader zich instelt naar die specs.
https://www.maximintegrat...p-notes/index.mvp/id/4803

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is het een orginele Apple lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Die dat vreemde geluid maakt is idd origineel. Namaak begin ik niet aan. Belkin heb ik wel liggen maar die zijn gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
dennis_rsb schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 08:52:
[...]

Die dat vreemde geluid maakt is idd origineel. Namaak begin ik niet aan. Belkin heb ik wel liggen maar die zijn gewoon goed.
In dat geval kan je als je het geluid storend vind hem gratis omruilen bij een AASP or APSP of Apple's eigen Apple Store (Amsterdam, Den Haag of Haarlem), hoewel het verder behalve vervelend geen probleem hoeft te zijn dat ie piept of 'zeurt' tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
johnkeates schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:11:
[...]

In dat geval kan je als je het geluid storend vind hem gratis omruilen bij een AASP or APSP of Apple's eigen Apple Store (Amsterdam, Den Haag of Haarlem), hoewel het verder behalve vervelend geen probleem hoeft te zijn dat ie piept of 'zeurt' tijdens het laden.
Het rare is, vanochtend toen ik hem even testen maakte hij niet die fluittoon? Dus dat is raar, ik denk dat ik voor de zekerheid maar die Belkin lader pak, die is toch zo goed als nieuw. Maar ik meen dat een oplader van Apple maar een half jaar garantie had? De iPhone heb ik dik 1,5 jaar en heb die bij Dixons gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Bij Apple is het vaker zo dat ze dit soort dingen graag voor nop even omwisselen dan dat ze een ontevreden klant hebben die misschien wel iets op internet zet a la "apple opladers zijn stom". Bij Dixons kan je dat wel vergeten, maar bij Apple's eigen stores en veel APSP's en AASP's wisselen ze gewoon om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53
The Eagle schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:23:
Niet helemaal.

Magnetostriction

En het feit dat je het om de paar seconden hoort is simpelweg een gevolg van trickle charging oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

memphis schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:05:
[...]

Meestal in dit soort systemen is het de voeding die een soort van ID geeft hoeveel mA hij maximaal kan geven zodat de lader zich instelt naar die specs.
https://www.maximintegrat...p-notes/index.mvp/id/4803
En Apple doet het natuurlijk weer anders dan de standaard ;) Voordat er een specificatie was opgesteld voor opladen via USB, heeft Apple een systeem bedacht om bijvoorbeeld de iPod en iPhone te laten weten hoeveel vermogen een lader kon leveren door een spanning tussen de datalijnen te zetten. Dat is ook de reden dat - toendertijd in ieder geval, geen idee of dat nog geldt - Apple apparaten niet of slechts met een minimale laadstroom op wilden laden aan universele USB laders.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet dat Apple bij een eigenbouw lader ook een weerstandnetwerk op de datalijnen nodig heeft om de laadstroom te bepalen.

http://www.epanorama.net/...18/apple-charger-secrets/

Dat dit misschien iets anders werkt dan bij een gewone USB standaard kan ik mij voorstellen maar het idee is hetzelfde.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Ik heb weet niet of elke usb lader werkt. Maar een Belkin lader die ik heb werkt er wel mee. Maar die heb ik bij de amac gekocht dus dan mag je ook verwachten dat ie apple apparaten kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Thralas schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:51:
[...]

Niet helemaal.

Magnetostriction

En het feit dat je het om de paar seconden hoort is simpelweg een gevolg van trickle charging oid.
Mijn Engels is te matig om heel die tekst goed te kunnen begrijpen. Waar komt het op neer? Want magnetostriction is dus waar mijn lader last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dennis_rsb schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:35:
Accu's is idd riskant, vandaar dat ik ook geen fan ben van imitatie accu's.
Het zijn niet alle accu's. Een 12V loodaccu kan veel hebben en ontploft niet. En NiCad of een MiMH kent dat probleem ook niet. Het zijn vooral de Li-Ions die dat probleem wel kennen als ze te snel worden opgeladen of te snel worden ontladen, helemaal bij een kortsluiting.
Ik ben het 100% eens met @dennis_rsb, nee, als ik kon was ik het 100.000% met hem eens. Zoek maar eens op youtube waar Li-Ions even worden kortgesloten. Niet alles dat gemaakt wordt in China is tegenwoordig rommel, zeker niet, maar op het gebied van Li-Ions is het drama. Er staat op die paarse goedkope Ulrtrafires dik gedrukt dat ze beveiligd zijn en 4200 mAh. Nou, ze zijn niet beveiligd en ze hebben zeker geen 4200 mAh, eerder ergens tussen 400-900 mAh, net zoals het hen uit komt (ouwe batterijen opnieuw verpakken).
Tegenwoordig zijn 75% van de 18650-Li-Ions onbeveiligd. Ook van de beste merken. Dat komt omdat je niet in elke batterij een beveiliging wilt in elke situatie, die beveiliging kan vaak beter extern worden gemaakt. Waar wil je wel beveiliging in de batterij? In apparaten die geen beveiliging kennen. Beste voorbeeld: enorm sterke zaklampen met CREE-LEDs. Die worden niet voor niets heel snel warm. Doe NOOIT onbeveiligde batterijen in een enorm sterke LED-zaklamp.
Helemaal officieel heten 18650-accu's met beveiliging 18670-accu's, maar in de praktijk heten ze nog steeds 18650-accu's met beveiliging. Vertrouw nooit goedkope Chinese troep waarop staat dat het beveiligd is.
En dan de bottomline: er bestaan geen 18650-Li-Ions die meer capaciteit hebben dan 3500 mAh. De goedkoopste en beste varianten zijn in mijn ogen de Panasonic NCR18650B van 3400 mAh en de MJ1-line van LG, de LG INR18650 MJ1 3500mAh.
Echter capaciteit is één, maar powerproductie is 2. De accu's met enorm hoge capacieteit (nogmaals max 3500 mAh voor een 18650) kunnen niet altijd het hoogste vermogen leveren. Sony Konions staan bekend enorm hoge vermogens te leveren, tot wel 40 Ampère op gemiddeld 3,7 Volt (dàs een batterijtje in minder dan 4 minuten leeg trekken).
Nogmaals een enorme waarschuwing: weet wat je gebruikt voor welke toepassing, pas als zelfbouwer zeker een BMS toe en giet de hele boel desnoods in hot-glue of een ander waterafstotende stof. Li-Ions zijn echte bommetjes en zeker nu 75% van de 18650-accu's geen interne beveiliging meer heeft. Okay, zelfs zonder BMS (Battery Management System) gaat het niet heel vaak fout, maar als het fout gaat, dan gaat het goed fout. Bedenk dat tegenwoordig alle smartphones er dubbel op zijn beveiligd en dat is niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
johnkeates schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:48:
Bij Apple is het vaker zo dat ze dit soort dingen graag voor nop even omwisselen dan dat ze een ontevreden klant hebben die misschien wel iets op internet zet a la "apple opladers zijn stom". Bij Dixons kan je dat wel vergeten, maar bij Apple's eigen stores en veel APSP's en AASP's wisselen ze gewoon om.
Maar denk je dat de amac bijvoorbeeld mijn lader eventueel zou willen omwisselen? Mij lijkt het stug dat ze daar trek in hebben als ze weten dat ik mijn iPhone (dus ook lader/kabel) bij de Dixons heb gekocht. Daarnaast kan ik het op dit moment niet 100% aantonen omdat het dus niet altijd is. Op dit moment gebruik ik de laatste paar dagen nu dus de Belkin lader, dan kan ik nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik denk niet dat dat een APR dat gaat doen nee. Daarom zeg ik ook Apple Store, APSP or AASP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
johnkeates schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:41:
Ik denk niet dat dat een APR dat gaat doen nee. Daarom zeg ik ook Apple Store, APSP or AASP.
Ben trouwens benieuwd hoe eventuele garantieafhandelingen gaan bij mensen die iets gekocht hebben bij Dixons. Waarschijnlijk moet je nu bij de fabrikant van het product zijn indien je product defect is is binnen de 2 jaar wettelijke garantie. Ik had eigenlijk 3 jaar garantie op die iPhone, daarom heb ik hem daar gekocht. Anders had ik hem destijds bij MM wel gekocht, daar heb je 2 jaar garantie en hij was daar 50 euro goedkoper ofzo. Achterop gezien stelt dat 3de jaar weinig voor meestal heb ik gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik zou met veel IT spul sowieso de winkel negeren. Sure, regels en afdelingen en procedures zijn leuk, maar als ik een RMA bij de fabrikant kan krijgen doe ik dat toch echt liever dan via een retailer. Voor sommige merken zoals Apple is het zelfs beter om de hele retailer bende gewoon te negeren en rechtstreeks naar Apple te gaan. Dat zal bij Microsoft's hardware ook zo gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dennis_rsb schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:40:Maar denk je dat de amac bijvoorbeeld mijn lader eventueel zou willen omwisselen? Mij lijkt het stug dat ze daar trek in hebben als ze weten dat ik mijn iPhone (dus ook lader/kabel) bij de Dixons heb gekocht.
Een lader kost nog geen 2 Dollar in China. Kun je zo bestellen en duurt misschien 6-8 weken voordat je 'm hebt. Een nieuwe i-Phone kost nog geen 100 USD om te laten maken.
Kortom, Apple is een zooitje oplichters en je bent een rund als je die rommel koopt.
Voorts gelden natuurlijk de EU-regeltjes dat je garantie hebt op basis van het kopen van een
degelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:00
Anoniem: 176232 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 04:14:
[...]

Een lader kost nog geen 2 Dollar in China. Kun je zo bestellen en duurt misschien 6-8 weken voordat je 'm hebt. Een nieuwe i-Phone kost nog geen 100 USD om te laten maken.
Kortom, Apple is een zooitje oplichters en je bent een rund als je die rommel koopt.
Voorts gelden natuurlijk de EU-regeltjes dat je garantie hebt op basis van het kopen van een
degelijk product.
Heb je onderstaande wel eens gelezen en heb je hierna nog altijd dezelfde mening?
http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html
Ik geef liever een paar euro extra uit dan dat er brand uitbreekt met zo'n goedkoop ding uit China.
Sterker nog als ik zo'n ding uit China krijg dan gaat ie regelrecht de prullenbak in.

Natuurlijk zijn er ook andere goede merken. Het volgende verslag is ook interessant.
http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html

[ Voor 13% gewijzigd door Sepio op 08-10-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dan heb ik nog dezelfde mening.
De beveiligingsmethodes die worden genoemd kosten nog minder dan het hele oplaad-apparaat zelf.
Het verklaart nog niet waarom een i-Phone hier ruim 600 euri kost terwijl het amper 100 kost om die krengen te maken, Nu vind ik het niet erg dat iets te duur wordt verkocht, maar wel als mensen daarvoor worden uitgebuit.
En nee, de garantie-regels zijn vrij duidelijk in de EU: je hebt garantie zolang als je kan verwachten dat een product mee gaat (even simpel gezegd).
Pagina: 1