MSI R9 380 geeft 'no signal'

Pagina: 1
Acties:

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik ben stilaan mijn computer aan het upgraden, en heb vorige week een MSI R9 380 toegevoegd aan het systeem (ter vervanging van mijn oude hd4850).

Tijdens het opstarten van de pc komt ie zelfs niet tot aan de bios (ik hoor de piepjes niet).
M'n scherm geeft ondertussen de melding 'no signal' (samsung P2770HD).

Al een en ander opgezocht en uitgetest:

- met de oude videokaart erin werkt het opnieuw vlekkeloos (normale boot + scherm krijgt signaal)
- Ander scherm / andere kabel (hdmi, dvi, vga) icm de nieuwe videokaart werkt niet.

Dus oorzaak volgens mij:

- voeding komt te kort (Xilence SPS XP550W)
- DOA videokaart.

Echter, hoe kan ik nu te weten komen welke van de twee bovenstaande de oorzaak is?
Ik heb ondertussen ook eens zo kaal mogelijk gestart (geen geluidskaart, geen dvd drive, geen licht keyboard, ...)
Ik zou een andere voeding kunnen testen, maar ik heb geen krachtigere voeding dan de huidige.

PS:
De voeding heeft slechts één 6-pins connector, de nieuwe videokaart vraagt er echter twee. Ik heb een verloopkabeltje molex->6pins gebruikt hiervoor. Al weet ik niet of dit voldoende wattage levert.

Klik: .joeri. !

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je een moederbord met onboard video? Misschien moet je in de BIOS de prioriteit instellen.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• .joeri.
Nee, geen onboard videokaart aanwezig.
Echter heb ik wel iets gelezen van een Legacy modus, maar dat geldde voor de R9 280. Ik weet niet hoe dat zit met de 380.

Verwijderd

Grote kans dat het inderdaad de voeding is. De kwaliteit ervan is niet echt denderend en het feit dat een 550 watt voeding maar 1x een 6 pins PCIE aansluiting heeft geeft ook al weg dat hij waarschijnlijk niet veel meer aankan.

Dus om meer zekerheid te krijgen van wat het probleem is, de videokaart in een andere pc testen of aan een andere voeding van goede kwaliteit zien te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 18:11 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kan zijn dat je moederbord een te oud bios heeft om een moderne videokaart te herkennen.

En je voeding is idd niet echt goed, dus het is sowieso beter om die te vervangen door één van goede kwaliteit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NitroZ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:36
Bij je pci settings op x16 zetten, weet FF niet meer hoe het heet, kijk morgen ochtend voor je, ik heb het namelijk ook gehad

Edit:
Hier een foto als je het kan zien (is oudere foto)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ri6HHns.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door NitroZ op 05-10-2015 22:50 ]

• .joeri.
Er staat de meest recente bios op, maar die is ondertussen ook zeker al 2j oud.

In het geval van de voeding, naar welke power output moet ik dan op zoek? 650, 750? Een 80+ gold certificate doet natuurlijk ook iets, maar een richtwaarde is wel handig.

@NitroZ: thanks! Ik geef dat zeker ook nog een kans!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
zoveel output heb je helemaal niet nodig, tenzij je in de toekomst crossfire wil draaien. Tussen de 420 en 500 zou genoeg moeten zijn maar het belangrijkste is het merk voeding wat je kiest. Op dit moment lijken seasonic, corsair en (op een paar uitgezonderde modellen) coolermaster betrouwbare voedingen te leveren.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
NitroZ schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:44:
Bij je pci settings op x16 zetten, weet FF niet meer hoe het heet, kijk morgen ochtend voor je, ik heb het namelijk ook gehad

Edit:
Hier een foto als je het kan zien (is oudere foto)
[afbeelding]
Dat maakt geen verschil, bij allemaal moet het prima werken. Enige wat je daar kan instellen is de hoeveelheid bandbreedte per slot. De CPU heeft maximaal 16 PCI Express lanes en die verdeel je hiermee over de 3 slots.
.joeri. schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:09:
Er staat de meest recente bios op, maar die is ondertussen ook zeker al 2j oud.
Intel Desktop Board DP43TF is het moederbord?
In het geval van de voeding, naar welke power output moet ik dan op zoek? 650, 750?
Nee 650W en 750W is bedoeld voor twee videokaarten.
Een 80+ gold certificate doet natuurlijk ook iets, maar een richtwaarde is wel handig.
Nee klopt, dat zegt alleen wat over het rendement en niks over de kwaliteit.

Wat zijn de volledige systeem specificaties?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• .joeri.
-The_Mask- schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:49:

[...]
Nee 650W en 750W is bedoeld voor twee videokaarten.
Oké, dus niet zozeer de power output verhogen, vooral een psu met beter rendement kiezen.

Systeem:
Intel Desktop Board DP43TF, inderdaad.
intel E8400
Kingston 4Gb ram
Ati HD4850 => nu dus vervangen door de R9 380
Xilence XP550

Verwijderd

Een pricewatch: Antec VPF Series 450W is een geschikte goede voeding. Je CPU is trouwens wel een dikke bottleneck voor de videokaart, maar daar was je wellicht al van op de hoogte. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 19:29 ]

• at00mb0m
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-02-2023
bios updaten, bij mij heeft dit gewerkt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
at00mb0m schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:05:
bios updaten, bij mij heeft dit gewerkt.
Topic is 4 maand oud, is hopelijk al opgelost inmiddels :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1