Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:14
Mijn vriendin heeft het aan haar schildklier en is hierdoor (tijdelijk) arbeidsongeschikt geworden.
Bij haar huidige werkgever is zij nu 2 jaar ziek en is ze al aangemeld bij het uwv die nu haar inkomen verzorgd. De arbo arts heeft haar voorlopig weer voor een half jaar arbeidsongeschikt verklaard.

Ze heeft een vast contract en dat is officieel nog niet ontbonden. Maar nu wil haar werkgever haar afkopen.
Het bedrag dat ze hiervoor beschikbaar stellen is sowieso een klein bedrag maar volgens mij moet zij dit sowieso niet accepteren want dan raakt zij haar recht op een uitkering kwijt?

Ik heb twee vragen:

- klopt het dat zij recht op een uitkering kwijt raakt wanneer ze de afkoopsom accepteert.

- En waarom wil de werkgever haar afkopen? Na twee jaar ziekte kan hij toch de ontslagvergunning aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:49

weebl

YARR!

2 minuten doorklikken op UWV.nl...
Uw werkgever mag u niet zomaar ontslaan wanneer u ziek bent. Maar als u langer dan 2 jaar ziek bent, mag uw werkgever u wel ontslaan. Dan moeten u, uw werkgever en UWV het wel eens zijn over de volgende 3 zaken:

U kunt het werk waarvoor u ooit bent aangenomen niet meer doen.
Uw werkgever en u hebben genoeg geprobeerd om te zorgen dat u weer aan het werk kunt, maar dat is niet gelukt.
Ook in ander of aangepast werk lukt het niet om u snel terug te laten keren naar het bedrijf. Ook niet nadat u een cursus of opleiding heeft gedaan.
Als de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden wordt beëindigd, dan is een ontslagvergunning niet nodig. U heeft dan wel recht op een WIA-uitkering. Bent u minder dan 35% arbeidsongeschikt? Dan krijgt u geen WIA-uitkering maar een WW-uitkering.
edit:
verkeerde tabje gecopy paste :P

[ Voor 71% gewijzigd door weebl op 05-10-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Gewoon de twee jaar uitzitten, dan komt ze in de WIA terecht.

Eerder ontbinden lijkt me niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

t_captain schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:26:
Gewoon de twee jaar uitzitten, dan komt ze in de WIA terecht.
Die twee jaar heeft ze al uitgezeten, maar overgang naar WIA is niet automatisch.
Eerder ontbinden lijkt me niet verstandig.
Eerder is ondertussen dus niet aan de orde (maar inderdaad wel onverstandig).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
maar waarom wil haar werkgever haar afkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Artwido schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:39:
maar waarom wil haar werkgever haar afkopen?
Transitievergoeding

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
ja maar heeft dat geen consequenties dan wanneer zij dat aanneemt en ervoor tekent?
Lijkt me dat je dan wederzijds het contract ontbind en dat zij dan het recht op een uitkering verspeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Heeft ze recht op een uitkering?
Wat zei het UWV toen de vraag daar gesteld werd?

Wij beoordelen niet of ze een uitkering krijgt, dat doet het UWV. Laat ze gewoon even daarheen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Meeste kantonrechters gaan, ondanks versoepelde ontslagrecht, nog steeds voor minstens 1x kantonrechtersformule i.v.m. te weinig dossier. Let daar goed op! Sinds welk moment is ze 2 jaar ziek? Voor of na het nieuwe ontslagrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Artwido: de werkgever mag haar nu ontslaan, daar is geen ontslagvergunning voor nodig. Zij hoeft ook niet in te stemmen met het ontslag. Wel mag ze een beëindigingsovereenkomst tekenen (en dus half akkoord gaan met ontslag). Deze zou ik zeker even na laten kijken door een jurist, om te voorkomen dat ze daarmee wel haar toekomstige rechten verspeelt.

Wel is de werkgever de transitievergoeding verschuldigd (zolang het initiatief tot ontslag vanuit de werkgever komt). Is dat wat je bedoeld met ontslagvergoeding?

Een ontslag op deze manier heeft geen invloed op haar eventuele uitkeringsrechten.

Let wel: het kan zijn dat de werkgever eigen risico-drager is. Dan zijn ze, ondanks dat ze ontslagen is, nog wel haar WIA-uitkering verschuldigd, maar dit gaat dan lopen via het UWV. Voor je vrouw verandert er dus niks.

Je vragen:
* indien de "afkoopsom" de transitievergoeding is, raakt ze daarmee niet haar uitkering kwijt
* na 2 jaar is geen ontslagvergunning nodig. En de "afkoopsom" is vermoedelijk de transitievergoeding. Deze is in alle gevallen waarin het initiatief tot ontslag van de werkgever uitgaat verplicht, hiervan kan de werkgever niet afzien.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik zie niet in waarom de werknemer ergens voor zou moeten tekenen. Als werkgever conform de wet kan ontslaan dan doet hij dat toch. Als werkgever daar conform de wet een transitievergoeding voor hoort te betalen dan is dat zo. Ik zie geen punt waarop instemming nodig zou zijn voor een correcte afwikkeling. Behalve het bij voorbaat uitsluiten van een eventueel bezwaar van werknemer - of belangrijker - UWV. Ken namelijk wel een voorbeeld waar een werkgever en UWV voor de rechter eindigden m.b.t. reintegratie en daar wil je als werknemer niet tussen zitten.

Als werknemer zie ik geen voordeel voor actieve meewerking boven semi-passief het laten gebeuren. (Al zijn er werkgevers die werknemers in dienst laten om transitievergoeding te besparen, maar daar moet je m.i. als werknemer niet eens rouwig om zijn als het om klein bier gaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De werknemer hoeft ook niet te tekenen, maar het kan (voor toekomstig werk) positief zijn om niet te hoeven spreken van eenzijdig ontslag, maar van ontslag met wederwijds goedvinden.

En wat betreft dat laatste (na 2 jaar in dienst blijven terwijl je niet werkt om zo de transitievergoeding te ontlopen), dat kan inderdaad voordelen hebben, bijv. dat, mocht je weer arbeidsgeschikt worden, de werkgever de plicht heeft je ook van werk te voorzien.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De betalingsverplichting van de werkgever vervalt na 104 weken ziekte. Het arbeidscontract blijft gewoon geldig, en daar wilt de werkgever vanaf. Logisch ook, er is immers geen betalingsverplichting meer.

Waarschijnlijk heeft de werkgever gewoon van de site van het UWV een voorbeeldbrief gehaald voor ontslag met wederzijds goedkeuren, met daar in een x-bedrag als ontslagvergoeding waar ook in zal staan dat alle financiele zaken afgewikkeld zijn.

Die ontslagvergoeding heeft 0,0 impact op de WIA.

Als je er niet mee accoord gaat, zal er ontslag moeten worden aangevraagd bij het UWV, en die krijgt de werkgever natuurlijk direct. En dan is er geen vergoeding voor de zieke werknemer. Het is voor de werkgever eenvoudiger om het met de zieke werknemer zelf te regelen. Dan is het na een krabbel zetten een gedane zaak.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Het ziet er naar uit dat het idd is zoals de meesten hier al zeggen.

- mijn vriendin krijgt haar loon al via UWV
- ze heeft nog steeds een vaste aanstelling bij haar werkgever
- werkgever heeft een concept gestuurd van een beëindigingsovereenkomst

Dit concept heeft ze voorgelegd aan een jurist met de vraag heeft het ondertekenen van die beëindigingsovereenkomst consequenties voor mijn uitkering?
Maar naar ik nu begrijp, nee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Correct :Y

Je hoeft het helemaal niet te melden bij het UWV, want ze zien het niet als inkomsten. Met die beëindiging zal wellicht ook instaan dat alles financiele zaken zijn afgehandeld, en daarmee kan je - dacht ik - nergens meer aanspraak op maken. Immers teken je dat alles netjes afgerond is.

Bij een ontslag via het UWV is dat niet aan de orde, en zou je eventueel nog naar de rechtbank kunnen stappen. Je bouwt normaliter minimaal 20 vrije dagen op per jaar. In veel gevallen wordt dat 50% als je in ziekte zit. Bij het tekenen dat dat afgerond is, doe je afstand van uitbetaling van die vrije dagen.

Maar het Europesche Hof van Justitie heeft al een uitspraak gedaan dat tijdens ziekte er 100% vrije dagen moeten worden gegeven, en bij ziekte van 2 j aar is dat minimaal 40 vrije dagen. Opzich heb je dus recht op die 2 maanden loon (op basis van fulltime dienstverband).

Dus eigenlijk zou er een ontslagvergoeding moeten zijn van minimaal 2 maanden loon bruto als de werkgever het netjes wil afhandelen. In veel gevallen is die ontslagvergoeding lager.

Je hoeft niet accoord te gaan, en dan zal de werkgever dus naar het UWV moeten voor ontbinding van het arbeidscontract, en daarmee zijn die 2 maanden loon via de rechtbank wel opeisbaar.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinroosje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-01 10:37
let je op de vakantiedagen die eventueel wel worden opgebouwd tijdens ziekte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Een update:

Het is idd gegaan zoals hier al geopperd is.
Mijn vriendin kon zonder consequenties voor haar Wia-uitkering de beeindigingsovereenkomst tekenen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Artwido schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:49:
Een update:

Het is idd gegaan zoals hier al geopperd is.
Mijn vriendin kon zonder consequenties voor haar Wia-uitkering de beeindigingsovereenkomst tekenen .
Eind goed al goed, gefeliciteerd.

Pagina: 1