Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

spanning verlagen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ,
waarschijnlijk geplaatst in een verkeerd forum ( excuses ) maar een toepasselijker vond ik niet op de site ....

wie weet hier raad , heb een bosch volautomaat koffiemachine uit 2007 . maalwerk is kapot en wordt aangedreven door een 220 volt motor . bosch levert helaas enkel de nieuwe uitvoering die voorzien is van een 120 volt motor....
wat kan ik doen , kan ik de spanning toevoer verlagen door een weerstand zodat de nieuw geleverde motor
gewoon zijn werk kan doen ? zo ja , welke weerstand is er nodig ?
of moet er een spanningsregelaar tussen zoals die op internet te koop zijn ?
of , een snoerdimmer ?

graag advies , alvast bedankt voor reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:23

FeaR

In GoT we trust

CEA > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-11 16:50
Misschien kan je de typenummers etc.. hier plaatsen en is een-en-anders wel correct te vinden via ebay/onafhankelijke dealers..?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36

Rmg

Je kan de spanning verhogen/verlagen met een verhuistransformator.

Let wel op het vermogen

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Eeehm ja, curieus dat ze nu een 120V motor inbouwen...... Heb je de motor al liggen?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36

Rmg

OgWok schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:52:
Eeehm ja, curieus dat ze nu een 120V motor inbouwen...... Heb je de motor al liggen?
Gokje, Amerikaanse spare parts

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
OgWok schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:52:
Vind ik ook.
Maar is de oude echt wel een exemplaar van 230 V? Ik ken dat ding niet, dat vooropgesteld. Maar ik acht een een lagere spanning heel goed mogelijk. Dit omdat het slechts het maalwerk is, dus het voorstadium van de koffiebereiding en dat dit motortje in dat stadium in serie staat met het verwarmingselement. Dat is een methode die uit besparingsoogpunt op andere terreinen ook wel eens wordt toegepast. Ik heb namelijk ooit de wasmachine van mijn ouders gerepareerd en daarvoor even het schema geritseld.
Zodra het element zelf aan de beurt komt schakelt dit naar de volle spanning, m.a.w. dan wordt het motortje overbrugd. In zo'n constructie heeft het motortje niet een nominale spanning van 230 V, maar aanmerkelijk lager, de helft is dan heel aannemelijk. Versta me goed, ik beweer niet dat dit bij jou het geval is, ik acht het alleen maar mogelijk. Dus mijn advies, bekijk dat motortje eens zorgvuldig welke spanning erop staat. gedrukt..

Mocht het niet zo zijn wat ik suggereer, een weerstand er mee in serie kan, in principe wel (ik zou het niet aanraden), maar zo'n weerstand moet dan, rekenend dat de spanning ongeveer wordt gehalveerd, ruwweg dezelfde zijn als de bedrijfsweerstand van de motor R = U2/P, het vermogen ervan gelijk aan dat van het motortje en dat betekent een stevige hittebron, onderschat dat niet. Een beetje over dimensioneren kan, maar er moet maar plaats voor zijn.

Een verhuistrafo van het juiste vermogen zoals in een van de berichten wordt voorgesteld kan ook, maar wil je dat? Zo'n lomp ding naast de machine aan een paar draadjes.

Vervolgens deze suggestie:
Rmg schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:42:
[...]
Gokje, Amerikaanse spare parts
Heb ik naast de bovenstaande mogelijkheid ook aan zitten denken. Want die spanning komt overeen met die in Amerika. Maar dan moeten ze toch dunkt me ook de Europese variant hebben. Wellicht waard om daar toch nog eens naar te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties .
heb het nogmaals gechecked , de oude vermeld 220 volt en de nieuwe 120...en ja , ik heb het ding al liggen .
Werd me ook bevestigd door de onderdelen afdeling van Bosch , de medewerker gaf aan dat ik dan het oude model had / heb en dat de oude motor niet meer verkrijgbaar is .
wat is het nadeel van een weerstand in serie? enkel de warmte ? en , waaruit herleid ik het vermogen van de motor ?

ben n.a.v. de tip voor amerikaanse onderdelen verder gaan zoeken , bedrijf in Zwitserland verkoopt dit onderdeel en vermeld 220v. heb ze gemaild , wordt vervolgd :)

p.s. het type nummer is : TKN68E751

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
http://www.europart.nl/ko...d-598686/648981+90541230/

Die dus (De 220 versie).
Als je kijkt op de "extra info" tab zie je de specs van de motor. Daarmee is hij misschien makkelijker te vinden in andere winkels

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Kan je niet gewoon een spanningsdeler inbouwen met 2 weerstandjes? Wel handig om in dat geval een indicatie van het vermogen van die motor te weten te komen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 00:10:
Kan je niet gewoon een spanningsdeler inbouwen met 2 weerstandjes? Wel handig om in dat geval een indicatie van het vermogen van die motor te weten te komen.
150W
Zou ik dus niet doen :P

TheS4ndm4n#1919

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Precies, met 150W worden dat hele grote weerstanden; niet aan beginnen.
Overigens: kan je het maalwerk van de 120V niet op de 230V overzetten? Lijkt me de mooiste oplossing.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb zelf goede ervaringen met onderdelen voor o.a. Jura espresso automaten die geleverd worden door Komtra uit Duitsland.
https://komtra.de/
Hebben zij niet het juiste onderdeel voor je?
Leveringen uit Duitsland is praktisch gezien wat makkelijker (=EU) dan uit Zwitserland (niet-EU)

BTW: lijkt me niet zo'n goed idee om een verkeerd voltage motor te monteren. En al helemaal om te gaan klooien met zware vermogensweerstanden in een koffiemachine...is geen goed idee... :N

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 06-10-2015 09:55 ]

Mooie Plaatjes   

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Uitstekend advies, ik kende dat bedrijf nog niet. Maar het ziet er heel hoopvol uit, want met een beetje zoeken zag ik het model koffiezetapparaat er inderdaad gewoon tussen staan.

Nogmaals, ik had het in m'n eerdere bericht al aangegeven m.b.t. die weerstand(en), inderdaad zoals ook ehtweak zegt, nooit aan beginnen. Tenzij je het ding ook wil gebruiken als elektrische kachel :), want het zouden loeiers van weerstanden worden. Afgezien van de vraag of je ruimte genoeg zou hebben om ze te plaatsen. Iemand een paar berichten terug dacht ook slim te zijn met een dergelijk voorstel "een spanningsdeler met een paar weerstandjes" Let wel "weerstandjes", helemaal niet realiserend om welk vermogen het gaat.

Ten overvloede, die vermogensberekening, het vermogen moet op het motortje staan aangegeven, had ik in mijn vorige bericht al aangegeven. Had je dat niet gezien? Niet aan beginnen dus, maar heel ruw weg zit dat ding op de helft van de netspanning, dus zou die voorschakelweerstand minimaal het zelfde vermogen moeten hebben als die van het motortje en ook dezelfde bedrijfsweerstand. Maar goed, dit dus even terzijde.

Ik denk dat je het verkeerde exemplaar wel kosteloos terug kan sturen.

Edit:
Inmiddels zag ik ook andere adressen voorbijkomen, dus kortom er is alom kans dat je ergens slaagt.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 06-10-2015 12:50 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

RocketKoen schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:49:
http://www.europart.nl/ko...d-598686/648981+90541230/

Die dus (De 220 versie).
Als je kijkt op de "extra info" tab zie je de specs van de motor. Daarmee is hij misschien makkelijker te vinden in andere winkels
Zelf zou ik niet eens verder zoeken. (nou ja, behalve als het ergens anders echt goedkoper is) Ik heb goede ervaringen met Europart

Onder andere motoren van afzuigingen, onderdelen van combi-ovens, en thermostaten van koelkasten heb ik daar besteld. Ging altijd prima. Ook wel eens de verkeerde onderdelen daar besteld. Terugsturen is kosteloos en doen ze helemaal niet moeilijk over.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Dit wordt de mafste update ooit ....
vandaag 40 min. ( geklokt op de telefoon ) met diverse medewerkers van bosch gesproken voor ze snapten wat er fout is gegaan.

wat blijkt . via Zwitserse webshop onderdeelnummer achterhaald ( via de sticker op de motor ) . onderdeelnummer ge-googled . gevonden bij , inderdaad europart. is 220 volt versie ( :) ) wat zegt men bij bosch : er is u een verkeerd onderdeel gestuurd . de informatie die u heeft gekregen was niet correct .
omdat wij u niet in gevaar wilden brengen hebben wij geen verdere informatie mogen of kunnen geven want als u zelf aan de apparatuur gaat werken zou dit voor ons aansprakelijkheid met zich mee kunnen brengen.

alsof een 120 volt motor opsturen , terwijl ik het juiste e-nummer van de machine opgaf , geen risico's meebrengt....

nou ja , het onderdeel mag terug naar bosch ( mits ik eerst betaal ) zodat het daarna gecrediteerd kan worden ( hoezo omslachtig )

en sorry ogwok , het was juist de 220 versie die was overleden

De nieuwe 220 motor / maalwerk is onderweg , wordt vervolgd , allemaal wel zeer bedankt voor het meedenken !

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@chris: begreep even dat alleen het maalwerk kapot was; ging ervan uit dat de 230V motor nog ok was.

En inderdaad omslachtig; maar dat gaat sinds we de computer veel gebruiken wel vaker zo ;) Veel klikken en typen......
Het is in ieder geval goed opgelost en da's mooi.

Pagina: 1