Videokaart advies

Pagina: 1
Acties:

• MarcelM89
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik zoek een?
Videokaart?

Wat is je budget?
Afhankelijk van het advies (geen prijs op dit moment)

Specs
Behuizing: CM storm scout II advanced, ATX
Geheugen: Kingston hyperX 8GB DDR3-2133 KIT
Koeling: Scythe Mugen 4
Moederbord: Gigabyte G1.Sniper A88X
Processor: AMD ATHLON X4 760K Black edition
Videokaart: Sapphire dual-x r9 280x 3GB GDDR5 OC
Voeding: SilverStone Strider SST-ST85F-P, 850watt
(Pc aangeschaft in 2013)

Geachte lezer,

Als eerste wil ik zeggen dat ik een leek ben op het gebied van hardware en dus graag advies zou willen over de volgende kwestie:

Recentelijk merkte ik dat mijn pc ontzettend begon te blazen ondanks dat ik geen zware grafische programma's draaide (na enigzins wat kleine testjes kwam ik eracher dat het mijn videokaart was ;( ) . Als eerste heb ik mijn pc inwendig laten reinigen, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
Al bij een simpele youtube video begint de videokaart om de zoveel minuten hard te blazen.
Waarschijnlijk is het zo dat de fans op mijn videokaart inmiddels wat versleten zijn waardoor ik niet weet hoe lang ik nog door kan met mijn huidige videokaart (Sapphire dual-x r9 280x 3gb gddr5 oc), en/of wat de gevolgen zijn als deze helemaal stuk gaan. Zou dit bijvoorbeeld de rest van mijn componenten kunnen beschadigen? Of is het een simpele kwestie van eruit halen, nieuwe kopen en die in je pc steken?

Nou heb ik wat research gedaan en ben ik uitgekomen op een paar kaarten die mij wel aanstonden.
Dit zijn de
1. Asus STRIX-GTX980TI
2. Asus GeForce GTX 980
3. Asus GeForce GTX 970

Ik ben een redelijk fanatieke gamer die zijn pc aardig wat uurtjes aan heeft staan per dag, en dus hierbij (indien ik aan nieuwe videokaart moet) opzoek is naar een kaart die aantal wat jaartjes meegaat waarmee ik zonder zorgen steady 60fps kan halen op de hoogste settings. Denk hierbij aan de huidige generatie games zoals Battlefield 4, GTA5 etc. Maar natuurlijk ook voor de games die in de nabije toekomst zullen uitkomen zodat ik niet weer met een jaartje aan een nieuwe kaart moet.

Zelf zat ik met de GTX980 in mijn hoofd aangezien deze toch net een stukje beter is voor de langere termijn t.o.v. de 970 en het prijsverschil tussen de 980TI en GTX980 toch best wel groot is.

Passen deze beide kaarten uberhaupt in het huidige plaatje van mijn PC, of zijn de rest van de componenten inmiddels alweer zo verouderd dat ze deze kaarten al sowieso niet ondersteunen?

Alvast bedankt voor de genomen moeite en ik hoor graag wat ik het beste zou kunnen doen!

Mvg,

Marcel

Verwijderd

Die kaarten aan een FM2 hangen zou ik niet aanraden. Een i5 + B85 + GTX 970 heb je voor bijna hetzelfde geld als een GTX 980 en zal je betere prestaties mee halen dan een GTX 980 + Athlon X4 760K.

Verwijderd

Ik zou zelf als je zeker weet dat de cooler de oorzaak is een nieuwe koeler kopen dat is niet heel duur vgm ~40€ voor een redelijke. Ik neem aan dat je nog wel ff doorkan met deze kaar toch?

edit : Het vervangen is met een paar youtube filmpjes opzich niet zo heel moeilijk :p

ik denk niet dat je athlon een 980 of een ti kan pakken..

je r9 moet geen probleem zijn :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 17:49 ]

• MarcelM89
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:44:
Ik zou zelf als je zeker weet dat de cooler de oorzaak is een nieuwe koeler kopen dat is niet heel duur vgm ~40€ voor een redelijke. Ik neem aan dat je nog wel ff doorkan met deze kaar toch?

edit : Het vervangen is met een paar youtube filmpjes opzich niet zo heel moeilijk :p

ik denk niet dat je athlon een 980 of een ti kan pakken..

je r9 moet geen probleem zijn :)
Ik waardeer het antwoord, ik vraag mij alleen of hoe je er bij komt dat ik heb gezegd dat het aan mijn koeler ligt :P ? Tenzij je bedoelt met koeler de fans op mijn videokaart, dan heb ik je verkeerd begrepen. En het is lastig te bepalen hoelang ik nog met de videokaart door kan, vandaar dat ik alvast opzoek ben naar alternatieven.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcelM89 op 05-10-2015 18:17 ]

• MarcelM89
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:46:
Die kaarten aan een FM2 hangen zou ik niet aanraden. Een i5 + B85 + GTX 970 heb je voor bijna hetzelfde geld als een GTX 980 en zal je betere prestaties mee halen dan een GTX 980 + Athlon X4 760K.
Met FM2 bedoel je het moederbord of de processor? Stel ik zou wel 1 van deze kaarten kopen welke componenten zou ik dan het beste kunnen vervangen zodat ik de videokaart niet te kort doe.

Verwijderd

Jaa bedoel dan de fans op je gpu want je hebt 't over de vinnen op je fans

Als je het moederbord wilt vervangen wil je wss niet weer een fm2 maar bijv een 1151, 1150 of een 2011 van intel of een am3+ van amd (heb vrij weinig verstand van amd sockets :) )

Waardoor je dus genoodzaakt bent een nieuwe cpu aan te schaffen waardoor je toch veel geld gaat uitgeven.

En wil je wat iemand hierboven aangaf nog een nieuwe gpu erbij ook zit je toch wel vrij snel 800+ als je bijv een 980 of 970 rekent

Edit : ik rekende een i7 trouwens

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 18:23 ]

Verwijderd

MarcelM89 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:15:
[...]

Met FM2 bedoel je het moederbord of de processor? Stel ik zou wel 1 van deze kaarten kopen welke componenten zou ik dan het beste kunnen vervangen zodat ik de videokaart niet te kort doe.
Dan adviseer ik ten minste het volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,50€ 178,50
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,40

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:20:
[...]

Dan adviseer ik ten minste het volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,50€ 178,50
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,40
Ik zie niet waarom je een 60€ moederbord een kaart van 350€ laat handelen .
Ik zou beter voor een €100 plus moederbord gaan..

edit : persoonlijk zou ik dan een nieuw mobo + nieuwe cpu kopen en vervolgens dan een jaartje of 2 wachten en dan de videokaart vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 18:27 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:25:
[...]

edit : persoonlijk zou ik dan een nieuw mobo + nieuwe cpu kopen en vervolgens dan een jaartje of 2 wachten en dan de videokaart vervangen
Wat maakt het mobo nou uit of je een kaart van 350 euro er aan hangt of eentje van 150 euro (voorbeeld)???

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:25:
[...]

Waarom niet? Het moederbord ondersteund gewoon pci-e 3.0 en zelfs zonder 3.0 heeft het genoeg bandbreedte voor zijn gpu....

Verwijderd

pwillemske schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:30:
[...]

Wat maakt het mobo nou uit of je een kaart van 350 euro er aan hangt of eentje van 150 euro (voorbeeld)???
Ardjee schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:30:
[...]

Waarom niet? Het moederbord ondersteund gewoon pci-e 3.0 en zelfs zonder 3.0 heeft het genoeg bandbreedte voor zijn gpu....
Excusses klopt helemaal 8)7

• MarcelM89
Ardjee schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:30:
[...]

Heb jij het hier over mijn huidige moederbord of de gene ACB adviseert?

Want wat zou de reden moeten zijn waarom ik aan een nieuw moederbord moet, volgens de producten die ACB adviseert?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Je 760K zou best wel een een bottleneck kunnen gaan vormen voor een 970/980, dat is wat in de eerste post van ACB bedoeld wordt. Andersgezegd, een 760K zou een 970/980 wel eens niet kunnen bijbenen.

Verwijderd

MarcelM89 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:12:
[...]

Heb jij het hier over mijn huidige moederbord of de gene ACB adviseert?

Want wat zou de reden moeten zijn waarom ik aan een nieuw moederbord moet, volgens de producten die ACB adviseert?
Jou AMD Athlon gebruikt socket FM2, een i5 gebruikt socket 1150. Vandaar dat je met een upgrade naar een Intel i5 een ander moederbord nodig hebt.
Voor jou huidige moederbord is gewoonweg geen snellere cpu te krijgen en die heb je echt nodig wil je optimaal gebruik maken van bijv. een GTX 970.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 22:23 ]

• MarcelM89
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:20:
[...]

Jou AMD Athlon gebruikt socket FM2, een i5 gebruikt socket 1150. Vandaar dat je met een upgrade naar een Intel i5 een ander moederbord nodig hebt.
Voor jou huidige moederbord is gewoonweg geen snellere cpu te krijgen en die heb je echt nodig wil je optimaal gebruik maken van bijv. een GTX 970.
Bedankt voor de uitleg, ik denk wel als ik aan nieuwe componenten ga beginnen dat ik gelijk voor een i7 ga, ik koop liever spulletjes waarmee ik een paar jaar vooruit kan zeg maar.

Wat zou je in dat geval adviseren voor een budget van +/- €800 ?

Verwijderd

Als je geen software gebruikt dat hypethreading ondersteunt is een i7 weggegooid geld. Voor gaming heeft het vooralsnog weinig nut.

Wat is de resolutie van je monitor?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 22:32 ]

• MarcelM89
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:30:
Als je geen software gebruikt dat hypethreading ondersteunt is een i7 weggegooid geld. Voor gaming heeft het vooralsnog weinig nut.

Wat is de resolutie van je monitor?
Hoelang schat jij dat ik vooruit zou kunnen met het eerdere advies dat je uit hebt gebracht ?
En daarnaast nog de vraag, wat zou er gebeuren als mijn fans momenteel van mijn videokaart kapot gaan? Zorgt dat voor veel problematiek of kan ik dan gewoon een nieuwe videokaart kopen? (Met daarnaast dan wel de componenten die de videokaart ondersteunen.) Of aangezien ik nu weet dat mijn videokaart niet meer helemaal optimaal is het beter voor zijn en dus al bijtijds nieuwe spullen kopen?

edit Resolutie is 1680x1050 (16:10 scherm) Asus VW220. Ik weet dat ik voor gaming beter aan een 144hz scherm kan. Maar dit laat ik nog even buiten beschouwing.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelM89 op 05-10-2015 22:37 ]

Verwijderd

Videokaarten zijn doorgaans eerder over de gebruiksdatum dan cpu's. De i5 zal het nog wel even redden maar met een GTX 970 zal het over 2 jaar wel gedaan zijn. Een gelijkpresterende AMD R9 390 zal het iets langer uithouden door, volgens sommige mede-tweakers, betere ondersteuning voor dx12 en 8gb geheugen.

Je kan ook in v&a kijken voor een gebruikte 7970/R9 280x en nog even doorgaan met je huidige systeem. Intussen nog wat bij sparen en over 1 a 2 jaar een nieuw systeem kopen met de nieuwste videokaart.

• MarcelM89
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:48:
Videokaarten zijn doorgaans eerder over de gebruiksdatum dan cpu's. De i5 zal het nog wel even redden maar met een GTX 970 zal het over 2 jaar wel gedaan zijn. Een gelijkpresterende AMD R9 390 zal het iets langer uithouden door, volgens sommige mede-tweakers, betere ondersteuning voor dx12 en 8gb geheugen.

Je kan ook in v&a kijken voor een gebruikte 7970/R9 280x en nog even doorgaan met je huidige systeem. Intussen nog wat bij sparen en over 1 a 2 jaar een nieuw systeem kopen met de nieuwste videokaart.
Oke top! Hartelijk dank voor de uitleg, niet alleen jij maar ook de andere binnen dit topic! _/-\o_

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:36
Ik snap niet waarom je de videokaart volledig afschrijft omdat ie wat lawaai maakt bij lage belasting, dat hoort niet en moet dus 'gratis' op te lossen zijn.
Misschien eerst eens kijken of de koeler (nog) goed gemonteerd zit?

Als het echt om de fans zelf gaat zou je deze kunnen vervangen.

'Worst case scenario' kun je de koeler vervangen, á 35-60 euro.
http://tweakers.net/price.../380957;314013/categorie/
Pagina: 1