• lfw
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-11-2025
Hoi,

Ik draai windows 10 op mijn computer (i7 3770, 8gb ram, 256 ssd, 280x). Zaterdagavond ging mijn computer ineens langzamer lopen. Na een aantal keer te hebben herstart lukte het me helemaal niet meer om windows op te starten. Ik kreeg de melding: unmountable_boot_volume, windows probeert dit zelf te repareren maar dit lukt vervolgens niet. Hij start dan opnieuw op en het hele gebeuren begint weer van voren af aan.

Om het op te lossen heb ik windows 7 opnieuw geïnstalleerd omdaarna weer te updaten naar windows 10. Alles loopt vlot. Nadat ik een aantal programma's heb geïnstalleerd, waaronder de driver voor de videokaart, moest ik de computer opnieuw opstarten. Vervolgens krijg ik gelijk weer de melding: unmountable_boot_volume.

Ik heb wat lopen googlen en het kan blijkbaar zijn dat het RAM-geheugen kapot is. Nu lijkt me dit raar aangezien het wel gewoon mogelijk was windows 7 en 10 zonder problemen te installeren. het lijkt me in ieder geval wel dat het een hardware probleem is. Ik heb er verder nog te weinig verstand van om te weten of deze conclusies juist zijn.

Heeft iemand een idee wat de melding kan betekenen? Nog een keer windows opnieuw installeren lijkt me in ieder geval niet de juiste oplossing.

Bij voorbaat veel dan voor de hulp!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou ook kunnen dat je ssd slecht is. In ieder geval laat eens memtest draaien voor een aantal uur.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Niet toevallig nog een USB stick in de pc zitten?
Staat de bootvolgorde goed?

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:10

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Je zegt dat het goed draait tot je een aantal programma's installeerd. Probeer eens om de updates en het automatisch zoeken naar drivers uit te zetten (of gewoon je ethernetkabel uitpluggen/wifi uitzetten en alle drivers voor je syteem op een usb-stick zetten). Het zou zomaar kunnen dat er een niet-ondersteunde driver geinstalleerd wordt, of een driver die niet lekker werkt met je SSD waardoor die ineens onvindbaar is voor windows

Kalm aan! En rap een beetje!

Verwijderd

lfw schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:11:
Om het op te lossen heb ik windows 7 opnieuw geïnstalleerd omdaarna weer te updaten naar windows 10.
Als 10 eenmaal geactiveerd is hoef je 7 niet meer eerst te installeren, mits je 10 op een dvd of usb-stick hebt. (bootable)
Verder: Loop de sata kabel naar de ssd eens na, vervang deze indien mogelijk.
Heb je nog andere schijven in het systeem?

• lfw
W10 heb ik helaas nooit op een dvd gezet. Moet ik de volgende keer maar eens doen.
Ik heb nog een tweede harde schijf erin zitten maar die gebruik ik alleen voor backup.
Zal de kabel eens nakijken maar als dat het probleem was zou hij toch helemaal niet werken?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de ISO gewoon bij MS downloaden of met de Media Creation Tool maken. Je hebt toch nog een ander systeem dat werkt, waar je dit op post, of doe je 't met je mobiel/tablet?

Verder is de error eigenlijk altijd een teken dat er iets met je harde schijf is. Als er iets met het geheugen zou zijn, krijg je andere errors en komt het niet spontaan na een reboot. Een rotte disk of kabel doet dat wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• lfw
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd. Werkt weer prima, voor even... Daarna in windows 7 hetzelfde probleem. Het geheugen heb ik gecontroleerd, daar is inderdaad niets mee aan de hand. De kabels van de ssd lijkt me prima. Het ziet er dus naar uit dat de ssd zelf de boosdoener is. Is dit dan een logisch probleem (voor even werkt alles prima maar daarna lijken er windows bestanden niet toegankelijk)?
Ik ga in ieder geval maar even kijken of ik nog garantie hebt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37
Wat voor een SSD is het, en wat geeft een eventueel hulpprogramma van de fabrikant aan?

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 11:02
Check de smart status van je harddisk, klinkt niet echt ls een ram issue..

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13
Met hierboven, en werkt de parameters van die UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME eens uit, param 2 is de filesystem error code..

• lfw
Het gaat om een Crucial MX100

Bij de foutmelding worden geen parameters aangegeven. Alleen dat je de betekenis van de melding via internet kunt opzoeken met een grote : ( erbij (als iets me geïrriteerd kan maken dan is het wel een smiley bij een foutmelding...)

Ik heb inmiddels een nieuwe ssd besteld (als ik een nieuwe RMA krijg dan gaat deze de laptop in). Ik zal hem dan als tweede schijf erin hangen en kijken of ik het probleem kan opzoeken.

Weet iemand een goed programma om een ssd mee te checken?
Pagina: 1