Toon posts:

Plaat klinkt vals

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb dit weekend mijn allereerste platenspeler en plaat gekregen voor mijn verjaardag. Ik heb de plaat afgespeeld en hij heeft heel even (misschien net twee nummers) in de zon gestaan.
Nu draait de plaat langzamer op een bepaald stuk, waardoor hij vals klinkt. Kan ik hier nog wat aan doen (door hem schoon te maken, want hij is best stoffig al) of moet ik het opgeven en de plaat weggooien?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een extra LP kost 50 cent bij de kringloop. Hiermee kan je testen. Ja, zon kan zeker het oppervlak van een LP aantasten (kromtrekken) maar omdat we niet weten hoe oud de platenspeler is, of welk type, kan ook de aandrijfband uitgedroogd zijn.

Ongetwijfeld post je later nog even het merk & type platenspeler :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:08

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je toevallig een tube houtlijm staan? Daarmee kan je een plaat namelijk goed, veilig en goedkoop schoonmaken:

Edit: Als de plaat vervormd is (en dat kan prima door de zon komen) gaat dit echter vrij weinig helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2015 14:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:03:
Een extra LP kost 50 cent bij de kringloop. Hiermee kan je testen. Ja, zon kan zeker het oppervlak van een LP aantasten (kromtrekken) maar omdat we niet weten hoe oud de platenspeler is, of welk type, kan ook de aandrijfband uitgedroogd zijn.

Ongetwijfeld post je later nog even het merk & type platenspeler :)
Ik heb een gloednieuwe Crosley Cruiser, ook ditzelfde weekend gekregen

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 21:51
Niet lullig bedoelt, maar Crosley staat nou niet bepaald bekent om kwalitatief goede producten, ik vermoed dat je het probleem daar bij moet zoeken. Kijk anders even of je de plaat misschien bij iemand anders op een echte platenspeler kunt luisteren om dat in ieder geval uit te sluiten.

fotoblog

Verwijderd

Als de plaat krom getrokken is door de zon zal een andere platenspeler ook niet helpen want de plaat blijft nog even krom. Daar zullen vast wel trucjes voor zijn om die plaat weer wat rechter te krijgen. Maar platen zijn altijd sowieso mechanisch gevoelig en het gros van de platen zijn altijd wat 'bobbelig'.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 21:51
Er staat alleen nergens dat hij krom is getrokken, alleen dat hij 2 nummers in de zon heeft gestaan, tenzij hij op de zon zelf stond mag ik aannemen dat dat er niet voor gaat zorgen dat hij krom trekt :)

fotoblog

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
een vinyl plaat trekt sneller krom dan je denkt. Zelfs in de hoes met af en toe indirecte zon willen ze nog kromtrekken.

Koop een platenborsteltje (die zijn echt niet duur) en doe je plaat eens afstoffen. Die truc met houtlijm werkt goed tegen stof maar is wel heel veel werk. Leuk voor die ene bijzondere plaat.

En anders gewoon een andere plaat kopen, wen er maar aan haha ;)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-12 16:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Twee nummers in de zon zal een plaat niet krom doen trekken....

Crosley's zijn inderdaad op zijn zachts gezegd geen beste spelers.
Maar het kan ook aan de plaat liggen.
Ik zou inderdaad even een plaat bij de kringloopwinkel halen om te testen. Koop er één die er goed uitziet (dus geen diepe krassen en rare vlekken). En neem een plaat met muziek die je kent.

De houtlijm reinigingsmethode is trouwens compleet overbodig en tijdrovend. Gebruik een mengsel van gedenatureerd water (een euro bij de bouwmarkt) en isopropanol (bij de betere speciaalzaak). Maar dit is nu helemaal niet nodig.

Testen dus!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Toevallig een mooie zware 180 grams persing op die gammele Crosley gelegd?

Sowieso, als je lang wilt genieten van je platen zou ik snel iets anders zoeken. Die Crosleys zijn zo grof gebouwd dat ze letterlijk de groeven uitwonen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:56
Hoe heb je je platenspeler aangesloten op je versterker? Als dat niet op een specifieke phono ingang is, moet je nog een RIAA compensatiemodule ertussen doen om het geluid goed hoorbaar te maken. Dit zal geen toonhoogtes aanpassen, maar wel de volume van de verschillende toonhoogtes wat als je dat niet doet een vervormd geluid geeft. Bastonen moeten dan ook meer versterkt worden.

Maar afgezien daarvan is een "vals" geluid vaak een toerentalprobleem. Of zoals al geopperd is je plaat krom waardoor je naadsnelheid niet constant is, of de aandrijving is niet helemaal goed door bijvoorbeeld een slappe snaar, of een slechte toerentalregeling.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 11:24
TS zegt toch duidelijk dat er maar 1 stukje is waar de plaat wat stroever draait? De rest is prima, dus dan is er niets mis met aandrijfriem en aansluiting.

Begin eens met schoonmaken zou ik zeggen.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

frickY schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 08:31:
TS zegt toch duidelijk dat er maar 1 stukje is waar de plaat wat stroever draait? De rest is prima, dus dan is er niets mis met aandrijfriem en aansluiting.

Begin eens met schoonmaken zou ik zeggen.
En wat gaat schoonmaken helpen? Plaat en speler zijn nieuw en ik heb nog nooit meegemaakt dat een plaat zo ranzig is dat de wrijving van de naald ervoor zorgt dat de speler onregelmatig gaat lopen. De naald zou nog eerder afbreken, maarja, die is van plastic bij zo'n Crosley :X

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1