4 verschillende SSIDs, en het werkt niet perfect

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen van het Tweakers-forum,

Sinds dat wij draadloze netwerken in ons huis hebben, werkt het niet optimaal bij ons.

Onze hoofdrouter staat namelijk niet goed gepositioneerd, en is het internet op zolder behoorlijk sloom. Het herpositioneren van de router is helaas geen optie, en hebben wij het de afgelopen jaren opgelost met een nieuwe router (5Ghz, AC-verbinding), een wifi-repeater en een powerline-adapter waarop een oude router is aangesloten als AccessPoint.

In het plaatje hieronder heb ik geprobeerd onze situatie te schetsen:
Afbeeldingslocatie: http://sngrs.com/Dia1.png

Door deze situatie is het snelheid-probleem opgelost, maar hebben we nu het probleem dat wij steeds op het verkeerde netwerk zitten.
Over het algemeen zijn alle apparaten verbonden met het 5Ghz-netwerk, maar zoals jullie misschien zijn is dat bereik niet zo groot..
Als ik dus beneden met mijn laptop zit en naar zolder ga, switcht hij automatisch over naar het _zolder-netwerk. Maar omdat het _zolder-netwerk een groter bereik heeft, switcht hij niet terug naar het hoofdnetwerk als ik weer naar beneden ga.

Dit probleem hebben wij bijvoorbeeld ook als ik thuis aan kom. Het eerste netwerk dat hij namelijk ziet, is het _zolder netwerk.
En omdat wij thuis nogal vaak video's bekijken op onze telefoons, tablets en laptops begint het een groter probleem te worden dat de apparaten steeds het 'verkeerde' netwerk selecteren.

Zou dit op te lossen zijn door alle netwerken hetzelfde SSID te geven? Of gaat dat dan storen tussen de 5 en 2,4Ghz band?
Zo ja, weet misschien iemand hoe dit op te lossen valt?

Alvast bedankt,
Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:36
Dit is altijd het lastigste gedeelte met WiFi planning thuis.
Ik ben zelf geen voorstander van 1 SSID voor alles, puur omdat ik zelf wil bepalen of ik op 5GHz (bij voorkeur) zit of op 2.4GHz (eigenlijk nooit).

Je kan eens proberen het signaal van je _oud, _ext en _zolder te verminderen. Nu staan ze waarschijnlijk vol te blazen waardoor je ze beneden ook nog "ziet", en dus verbonden blijft.
Als het signaal wat minder sterk is zou het al beter moeten gaan.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
1 SSID gebruiken voor alles.
Accesspoints nemen met seamless roaming zoals bijvoorbeeld Unify of Cisco Meraki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

5GHz gaat niet goed door muren heen. Signalen met een hogere frequentie gaan minder goed door muren heen namelijk.

[ Voor 101% gewijzigd door Zeehond op 05-10-2015 14:34 ]

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
1 SSID voor alles, laat je client lekker zelf bepalen welk AP of band hij neemt. Die weet dat namelijk het beste ;) En gebruik geen repeaters, die trekken alleen de bandbreedte omlaag. Het beste kun je gewoon APs toevoegen die je met een kabel verbindt met je router. (wel even in bridge modus zetten die APs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Tenzij APs gebruikt met een Single Channel Architectuur (zoals "seamless roaming" hierboven), wordt het roaming bepaald door de client. Er zijn wel een aantal truken die worden toegepast in high-end apparatuur (qua features, anyway) om roamen te bespoedigen, maar de essentie blijft hetzelfde. Kort door de bocht, als je laptop dus op je zolder SSID blijft zitten, komt dit omdat de laptop dat een betere optie vindt dat een ander SSID. Dit is overigens niet ongebruikelijk, meestal gaan clients er namelijk niet van uit dat je van SSID wil wisselen, dit impliceert normaal namelijk ook een ander netwerk. Roaming gaat (dus) uit van een een enkel SSID, al dan niet op hetzelfde kanaal (SCA/seamless roaming). Beide oplossingen hebben voor en nadelen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Heb je er al aan gedacht om het zendvermogen van het AP op zolder te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Bij het overschakelen van het ene netwerk naar het andere zijn alle clients tamelijk conservatief.
Dat wil zeggen dat ze eigenlijk pas overschakelen als het netwerk waarmee ze verbonden zijn echt niet meer te bereiken is.
Er zijn verschillende apps te vinden die dat voor je kunnen verbeteren.

Verder is je opzet er een van een hoog knutsel gehalte.
Powerlines zijn ondingen en repeaters al helemaal.

Als je een kabel naar de eerste verdieping legt en je hangt in de gang op de eerste verdieping een fatsoenlijk accesspoint heb je bijna zeker overal goed bereik.

Als je op de begane grond nu voldoende dekking hebt kun je overwegen het accesspoint op zolder op een centraal punt te leggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik weet niet hoe accuraat die tekening van je is, en in hoeverre de overlappingen kloppen met de feitelijke dekking, maar waarom die extender ertussen ? De dekking in de slaapkamers lijkt me al toereikend zonder die extender. En wat Vinnienerd ook al aangaf, extenders halveren de bandbreedte.

Geef je alles 1 SSID dan gooi je alles op 1 hoop om het zo te zeggen, en weet je niet met welk device en welke band (2.4 of 5GHz) je verbinding maakt. Dat maakt het qua troubleshooten lastiger.

In hoeverre is het AP op zolder in te regelen qua zendvermogen ?
Dat kun je ook overwegen, want hij is wel dominant aanwezig in je WLAN.
Pagina: 1