Magere batterijduur op accu vrij nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:45
Zo'n 2 maanden geleden heb ik een laptop aangeschaft voor schoolgebruik. Wat mij opviel, was dat je niet heel lang op de accu kon werken. Nu heb ik vaak de beschikking over een stopcontact (opleiding tot applicatie-ontwikkelaar), maar alsnog blijft het een puntje.

Het betreft deze laptop: pricewatch: Lenovo B50-80 (80EW00HENX)

De laptop zit nu op 71%, full brightness (wat al niet heel helder is bij deze laptop :) ) en er is nog 1 uur en een kwartier resterend. Geen batterijbesparening en gewoon het gebalanceerde profiel.

Op batterijbesparing en het energie besparende energieschema, met de helder behoorlijk omlaag zat hij zo'n 10 minuten geleden op 2u en 20 minuten. Alsnog niet heel denderend.

Gewoon gebalanceerde energieschema, geen batterijbesparing en een batterij van 100% en hij kan waarschijnlijk nog geen 2 uur op de accu.

Mijn vraag is dan ook: is zoiets normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat hij een mager 4-cells accu heeft. Ik ben bang dat het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
Waarschijnlijk met een 4 cell accu wel ja. Heb je al eens getest met vliegtuigmodus aan en 50-60% brightness?

[ Voor 10% gewijzigd door tweegroenethee op 05-10-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:20:
Ik zie dat hij een mager 4-cells accu heeft. Ik ben bang dat het normaal is.
Hm, ik kon dat zo snel niet vinden. 4-cells is een beetje het minimale, correct? Is er een mogelijkheid om een andere batterij te gebruiken? Het is een vrij nieuw en voornamelijk niet heel populaire laptop dus ik had zelf wat moeite om iets te vinden..
Daan87423 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:43:
Waarschijnlijk met een 4 cell accu wel ja. Heb je al eens getest met vliegtuigmodus aan en 50-60% brightness?
Ik ga het testen wanneer ik terug kom van werk, dit wordt na 9 uur. En de gateway kan ik hoogstwaarschijnlijk wel gewoon pingen. Wat heeft dat ermee te maken trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
Danny.G schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:22:
Ik ga het testen wanneer ik terug kom van werk, dit wordt na 9 uur. En de gateway kan ik hoogstwaarschijnlijk wel gewoon pingen. Wat heeft dat ermee te maken trouwens?
Haha dat is mijn motto, heeft hier weinig mee te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Daan87423 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:36:
[...]

Haha dat is mijn motto, heeft hier weinig mee te maken ;)
Haha, het zorgde even wat voor verwarring omdat het leek alsof je de reactie bewerkt had met als reden.. :) Dan zit ik hier elke dat zo vaak op en alsnog gebeurt zoiets. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Luca op 05-10-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
Daan87423 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:43:
Met vliegtuig modus, het gebalanceerde energieschema en 100% helderheid geeft Windows aan dat er met 88% nog 2 uur en een 11 minuten resterend is. Dat is al beter.

Het lijkt er op dat de laptop gewoon geen sterke accu heeft. Ik heb zelf nog even gezocht of er ook 3rd party opties zijn o.i.d. zijn met een wat sterkere accu, maar so far no good. Mijn laptop komt uit een niet heel 'populaire' serie. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Danny.G schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:04:
[...]

Met vliegtuig modus, het gebalanceerde energieschema en 100% helderheid geeft Windows aan dat er met 88% nog 2 uur en een 11 minuten resterend is. Dat is al beter.
Zou best wel eens je WLAN (NIC) kaartje kunnen zijn welke energie slurpt. Wellicht dat een clean install van Windows helpt? Lenovo staat er nogal om bekend bloatware mee te installeren, welke misschien internet nodig hebben?
Zou ook best het bluetooth gedeelte kunnen zijn; misschien kun je deze eens volledig uitschakelen?

Misschien dat je dit kunt nazien met software welke je internetverkeer logt? - iemand een tip en/of iemand die dit kan uitlezen?

Je kunt ook eens de driver hiervan updaten, mits dit nog niet is gebeurd:
http://support.lenovo.com...ps/lenovo-b50-80-notebook - alle drivers; zoek naar BT en WLAN

http://support.lenovo.com...tebook/downloads/DS104166 - energymanager van Lenovo - wellicht dat deze juist stoort (haal 'm eens van je laptop af of installeer 'm juist).

Update voor de zekerheid al je drivers eens - kan nooit kwaad.
Het lijkt er op dat de laptop gewoon geen sterke accu heeft. Ik heb zelf nog even gezocht of er ook 3rd party opties zijn o.i.d. zijn met een wat sterkere accu, maar so far no good. Mijn laptop komt uit een niet heel 'populaire' serie. :-(
Ook even gekeken bij onze leverancier en kan helaas niets vinden. En ja, ik denk ook dat het grotendeels aan je accucapaciteit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat zegt de Resource Monitor, Taskmanager, Event log, etc?

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 06-10-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
HetGezegde schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:21:
[...]

Zou best wel eens je WLAN (NIC) kaartje kunnen zijn welke energie slurpt. Wellicht dat een clean install van Windows helpt? Lenovo staat er nogal om bekend bloatware mee te installeren, welke misschien internet nodig hebben?
Zou ook best het bluetooth gedeelte kunnen zijn; misschien kun je deze eens volledig uitschakelen?

Misschien dat je dit kunt nazien met software welke je internetverkeer logt? - iemand een tip en/of iemand die dit kan uitlezen?

Je kunt ook eens de driver hiervan updaten, mits dit nog niet is gebeurd:
http://support.lenovo.com...ps/lenovo-b50-80-notebook - alle drivers; zoek naar BT en WLAN

http://support.lenovo.com...tebook/downloads/DS104166 - energymanager van Lenovo - wellicht dat deze juist stoort (haal 'm eens van je laptop af of installeer 'm juist).

Update voor de zekerheid al je drivers eens - kan nooit kwaad.

[...]

Ook even gekeken bij onze leverancier en kan helaas niets vinden. En ja, ik denk ook dat het grotendeels aan je accucapaciteit ligt.
Thanks! Ik koop over een week of 2 een SSD en zou eerst gewoon een kopie maken van Windows met zo'n HDD naar SSD programma, maar ik denk dat een clean install inderdaad veel beter gaat zijn. Ik verlies er werkelijk niks mee, bepaalde driver bewaar ik voor de zekerheid maar wel (webcam etc).

Ik ga even de WLAN en Bluetooth drivers updaten, ik zie dat die van mij behoorlijk verouderd zijn. Ik meende dat ik die al een update had gegeven, maar blijkbaar is dat niet helemaal lekker gegaan. Wordt aan gewerkt. ;) Ik heb DriverBooster op m'n PC draaien en die geeft me altijd een melding wanneer er nieuwe drivers (die door de Microsoft getest zijn) beschikbaar komen, dus dat zit in principe snor. Gek dat ik deze nog niet had geüpdatet.
Trommelrem schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:22:
Wat zegt de Resource Monitor, Taskmanager, Event log, etc?
Op dit moment worden zowel de CPU als het werkgeheugen behoorlijk gebruik, CPU zo'n 70% en RAM 78%. Nu ben ik daar veel mee bezig geweest en wat betreft het RAM, hoort dat vaker voor te komen. 'Systeem' neemt nu 512MB in en bepaalde servicehosts gebruiken veel van de CPU, iets wat niet normaal is en iets wat de boel soms behoorlijk kan vertragen. Hier heb ik al wat dingen over opgezocht, maar weinig met echt resultaat. Soms is het er, soms niet. Hopelijk gaat de clean install over 2 weken wat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Als je hem trouwens aldoor enorm leeg laat lopen slijt hij alleen maar sneller. Dus mocht je de mogelijkheid hebben hem tussentijds aan de lader te leggen zou ik dat vooral doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
MsG schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:28:
Als je hem trouwens aldoor enorm leeg laat lopen slijt hij alleen maar sneller. Dus mocht je de mogelijkheid hebben hem tussentijds aan de lader te leggen zou ik dat vooral doen.
Ik laat hem in ieder geval liever niet beneden de 15% komen. Opladen liever ook niet tot 100%. Wat raad jij aan qua percentages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Ben zelf niet zo'n fan van DriverBooster (of om het even welke software van ioBit). Ik zoek liever zelf naar nieuwe drivers wanneer ik problemen heb. Voor mijn GPU ben ik geabonneerd op de updateservice van Nvidia.

Qua percentages;
1. NOOIT beneden de 20%
2. niet aan de lader laten wanneer 100%
3. als het kan liever niet beneden de 50%

sweetspot is +/- 70 a 80%; probeer je NB hier zoveel mogelijk rondom te houden. Is een hele taak. Je kunt het ook negeren en over een paar jaar een nieuwe accu kopen (mocht die er dan wel zijn xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:08
Zet de maximale cpu power op 90 of 75%. Dan gaat je CPU niet naar de laatste Speedstep trap, en is ook turbo uitgeschakeld. Scheelt enorm veel energie.
http://superuser.com/a/429326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Wat is eigenlijk zo erg bij het aangesloten laten bij 100%? Gezien elke lader dan zelf vaak wel afkoppelt. En ook al zou dat niet gebeuren is elke keer van 99 naar 100 toch minder cycli dan hem afkoppelen tot hij weer bij 70% is?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06
Met MsG, het battery management system weet wat goed is voor je accu, niet druk om maken. Ik heb altijd, volgens de zgn "experts", mijn accu mishandeld. En toch, geen enkele is kapot gegaan. Ergo, ze doen het nog geweldig. Gewoon aan de lader houden dus, zelf bijhouden gaat je niks brengen behalve stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je accu is gewoon beperkt voor de taken die je doet. Kijk even op ebay of je voor die notebook een grotere variant kunt vinden. Anders moet je gewoon heel erg veel optimizen in energiebeheer van o.a WLAN, HDD, CPU, GPU, NB enz enz om zoveel mogelijk te besparen. Een scherm lichten is hetgeen wat het meeste energie vreet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 19:37

JT

VETAK y0

Scherm op 70-100 procent zuipt ook aardig wat. Verschil tussen laagste helderheid en hoogste kan zomaar 4 watt uitmaken ofzo. Dat is veel voor een laptop. Dus je kunt ook eens uittesten wat dat uitmaakt.

De accuduurindicatie van Windows is overigens niet heel precies.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1