In 2009 heb ik de pc van m'n ouders voor het laatst geupgrade. Deze pc draait nu een AMD athlon II x2 250 met een of ander goedkoop passief gekoeld videokaartje. De pc staat in de woonkamer en is met een HDMI kabel van 10 meter aangesloten op de tv in de woonkamer. Vandaar het multimedia gedeelte.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc moet snel opstarten. Dit wil ik gaan bereiken door een SSD te gebruiken Windows 10 te installeren.
Verder wordt de pc gebruik voor e-mail, Word, Excel, internet, popcorn time en d.m.v. VLC gedownloade films van ondertiteling voorzien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade mag rond de €300,- kosten. (daar ga ik het niet mee redden dus iets meer mag ook, als ik het maar kan verantwoorden)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing ATX
Sweex voeding, 400watt rendement 85% (sata aanwezig maar is al 11 jaar oud)
4GB Geil DDR 3-1600mhz
1x DVD speler + 1x DVD-RW (beide 11 jaar oud, IDE)
1x floppydrive. (gaat dus niet meer werken)
Samsung SpinPoint F1 HD332HJ, Puur voor data, i.c.m. m'n NAS.
VGA monitor en overige randapparatuur wat wel redelijk up-to-date is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Samsung 850 SSD 250GB
CPU & GPU of APU
DVD drive
Moederbord
Het geheugen wil ik blijven gebruiken als 4gb voldoende is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar intel, maar AMD is volgens mij veeeeel voordeliger is dit geval.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb niet echt bepaalde wensen, geluid mag niet te veel worden, maar hoeft geen fluister pc te zijn
Energieverbruik mag ook wel iets op gelet worden, pc staat eigenlijk de hele dag aan/slaapstand
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?
Wat ik van jullie wil weten. Ik moet nu omdat de pc ontzettend traag is, en filmpjes via Popcorn time niet afgespeeld krijg gaan upgraden. Wat ik verwacht is dat de pc dit na de upgrade wel weer kan.
Waar ik zelf aan twijfel; is de gpu hier verantwoordelijk voor. Ik heb zitten kijken naar de APU van AMD:
A10-7850k. Deze kost maar € 125,-
Een vergelijkbare intel I3 4370, kost €150,-
Opzich heb ik dat er best voor over, De pc zal dan zuiniger en stiller zijn. (Dat is intel in het algemeen)
Maar als ik d.m.v. PassMark GPUbenchmark de GPU prestaties ga vergelijken begin ik heel erg te twijfelen. AMD 994 vs Intel 716.
Er worden absoluut geen spellen gespeeld op de pc, het gaat mij puur om fullHD/Blu-ray met DTS of DD naar de tv te sturen via HDMI zonder haperingen.
Is de GPU belangrijk voor vloeiende HD beelden, of zou de intel I3 hier ook prima geschikt voor zijn?
of hebben jullie een beter alternatief?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc moet snel opstarten. Dit wil ik gaan bereiken door een SSD te gebruiken Windows 10 te installeren.
Verder wordt de pc gebruik voor e-mail, Word, Excel, internet, popcorn time en d.m.v. VLC gedownloade films van ondertiteling voorzien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade mag rond de €300,- kosten. (daar ga ik het niet mee redden dus iets meer mag ook, als ik het maar kan verantwoorden)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing ATX
Sweex voeding, 400watt rendement 85% (sata aanwezig maar is al 11 jaar oud)
4GB Geil DDR 3-1600mhz
1x DVD speler + 1x DVD-RW (beide 11 jaar oud, IDE)
1x floppydrive. (gaat dus niet meer werken)
Samsung SpinPoint F1 HD332HJ, Puur voor data, i.c.m. m'n NAS.
VGA monitor en overige randapparatuur wat wel redelijk up-to-date is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Samsung 850 SSD 250GB
CPU & GPU of APU
DVD drive
Moederbord
Het geheugen wil ik blijven gebruiken als 4gb voldoende is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar intel, maar AMD is volgens mij veeeeel voordeliger is dit geval.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb niet echt bepaalde wensen, geluid mag niet te veel worden, maar hoeft geen fluister pc te zijn
Energieverbruik mag ook wel iets op gelet worden, pc staat eigenlijk de hele dag aan/slaapstand
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?
Wat ik van jullie wil weten. Ik moet nu omdat de pc ontzettend traag is, en filmpjes via Popcorn time niet afgespeeld krijg gaan upgraden. Wat ik verwacht is dat de pc dit na de upgrade wel weer kan.
Waar ik zelf aan twijfel; is de gpu hier verantwoordelijk voor. Ik heb zitten kijken naar de APU van AMD:
A10-7850k. Deze kost maar € 125,-
Een vergelijkbare intel I3 4370, kost €150,-
Opzich heb ik dat er best voor over, De pc zal dan zuiniger en stiller zijn. (Dat is intel in het algemeen)
Maar als ik d.m.v. PassMark GPUbenchmark de GPU prestaties ga vergelijken begin ik heel erg te twijfelen. AMD 994 vs Intel 716.
Er worden absoluut geen spellen gespeeld op de pc, het gaat mij puur om fullHD/Blu-ray met DTS of DD naar de tv te sturen via HDMI zonder haperingen.
Is de GPU belangrijk voor vloeiende HD beelden, of zou de intel I3 hier ook prima geschikt voor zijn?
of hebben jullie een beter alternatief?