Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik zit met een aantal vraagjes over ontslag nemen, en hoe je dat het beste aanpakt. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik kan starten aan de opleiding van politie-inspecteur, het probleem is dat ik niet exact weet wanneer dat is (verschillende lichtingen). Bij mijn huidige job heb ik inmiddels al meer dan vijf jaar ancienniteit, waardoor de opzegtermijn drie maanden bedraagt. Stel nu dat ik in juli 2016 aan de politieopleiding kan starten, is het dan een goed idee om nu al het HR-departement bij mijn huidige werkgever op de hoogte te stellen van mijn mogelijk vertrek? Of wacht ik best tot iets meer dan drie maanden voor ik zeker weet dat ik aan de opleiding kan beginnen?

Het is de eerste keer dat ik ergens ontslag neem,dus het is allemaal nieuw voor me ^^ Andere tips,do's en dont's zijn ook welkom ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In een geval als deze is goed overleg te prefereren.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je niet 3 maanden tevoren zou weten wanneer je zou starten. Kun je niet met hen in overleg om een instroommoment af te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 12:51
Gooi je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt. Oftewel wacht tot het definitief is dat je ergens anders terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:13
Ik zie de toegevoegde waar de er niet van in om tegen de HR-afdeling nu te gaan vertellen dat je volgend jaar misschien weggaat. Dat heeft geen nut.

Wat je moet doen is wachten totdat je zeker weet wanneer je kunt beginnen. Vervolgens zeg je per het einde van de maand ervoor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Pas als je de afspraak met je nieuwe werkgever op papier hebt staan, formeel ontslag indienen bij je huidige werkgever.

De nieuwe werkgever wel van te voren inlichten dat je 3 maanden opzegtermijn hebt bij je huidige werkgever.

Als je van te voren gaat melden dat je mogelijk gaat vertekken, kan je huidige werkgever niets mee. Immers kunnen ze nog niemand aannemen om je te vervangen, omdat je vertrek niet zeker is.
Daar tegenover heb je nog de kans dat de vertrouwensband tussen je huidige werkgever en jou beschadigt. Je geeft immers geen duidelijkheid en daarmee laat je de boel in de steek.

Praat er ook niet over met collega's dat je mogelijk gaat vertrekken, als die informatie via de wandelgangen bij je teamleider terecht komt is nooit handig.

[ Voor 55% gewijzigd door FunFair op 05-10-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

FunFair schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:36:

Praat er ook niet over met collega's dat je mogelijk gaat vertrekken, als die informatie via de wandelgangen bij je teamleider terecht komt is nooit handig.
Dat ligt ook sterk aan de cultuur binnen een bedrijf..
Er zijn bepaalde bedrijven waar dat je grote problemen kan opleveren, vaak bedrijven met onderling sterke concurrentie.

Anderszijds zijn er evengoed bedrijven waar dat minder 'heerst' en een eerder familiaire atmosfeer en omgang bestaat.

Oftewel, ik denk niet dat er één vaste regel hoe ermee om te gaan bestaat, maar dat dat moet afhangen hoe de Topicstarter zn werkgever en chef,alswel de bedrijfscultuur inschat..
Hoe zn omgang met meerderen en collega's is.

Mocht het mogelijk zijn, denk ik dat het altijd goed is zoiets in 'goed overleg' te doen

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 05-10-2015 10:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:31:
In een geval als deze is goed overleg te prefereren.
Dat hangt toch een beetje van de situatie af. Als er ontslagrondes dreigen, dan hoor je ook niet een jaar van tevoren dat jij mogelijk op de lijst staat om er uit te vliegen. Waarom zou je dat andersom wel doen?

Ik zou *nooit* mijn huidige werkgever op de hoogte stellen van een mogelijk vertrek, totdat ik ergens anders een nieuw contract heb getekend. Wat nou als om de een of andere reden dat nieuwe contract toch niet doorgaat? Dan heb je aan je huidige werkgever laten blijken dat je op zoek bent naar wat anders, waarschijnlijk minder gemotiveerd, en niet meer de moeite waard om in te investeren. Dat is echt je eigen glazen ingooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:46:
[...]

Dat hangt toch een beetje van de situatie af. Als er ontslagrondes dreigen, dan hoor je ook niet een jaar van tevoren dat jij mogelijk op de lijst staat om er uit te vliegen. Waarom zou je dat andersom wel doen?
Zeker ook niet tever van tevoren, maar een paar maanden kan over het algemeen prima. Zeker omdat het vertrek i.v.m. een opleiding is wordt dat veelal toch anders gezien dan wanneer er naar de concurrent etc wordt overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunFair schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:36:
Pas als je de afspraak met je nieuwe werkgever op papier hebt staan, formeel ontslag indienen bij je huidige werkgever.

De nieuwe werkgever wel van te voren inlichten dat je 3 maanden opzegtermijn hebt bij je huidige werkgever.

Als je van te voren gaat melden dat je mogelijk gaat vertekken, kan je huidige werkgever niets mee. Immers kunnen ze nog niemand aannemen om je te vervangen, omdat je vertrek niet zeker is.
Daar tegenover heb je nog de kans dat de vertrouwensband tussen je huidige werkgever en jou beschadigt. Je geeft immers geen duidelijkheid en daarmee laat je de boel in de steek.

Nieuwe werkgever? TS gaat een opleiding volgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:00:
[...]

Nieuwe werkgever? TS gaat een opleiding volgen. ;)
Betaald door zijn nieuwe werkgever, in opdracht van zijn nieuwe werkgever waar TS ook gewoon in dienst is tijdens de opleiding. In ieder geval als TS uit Nederland komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bazziek op 05-10-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 25-09 11:55
RM-rf schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:46:
[...]
Dat ligt ook sterk aan de cultuur binnen een bedrijf..
Er zijn bepaalde bedrijven waar dat je grote problemen kan opleveren, vaak bedrijven met onderling sterke concurrentie.

Anderszijds zijn er evengoed bedrijven waar dat minder 'heerst' en een eerder familiaire atmosfeer en omgang bestaat.
Klopt, maar ook hoe goed het bedrijf in de markt staat. Als er mensen uit moeten en men heeft gehoord dat jij sowieso al naar ander werk aan het kijken bent, sta je onbewust bij jou teamleider boveaan de lijst. Het mag natuurlijk niet, want afspiegeling etc., maar daarom ook het woordje onbewust ;)

Iemand kan overigens je grootste vriend zijn, maar kan achteraf je vijand blijken als er banen op de schop komen te staan. Een beetje achterdocht is wel gezond in deze. Het gaat om je primaire bron van inkomsten, ga er dus voorzichtig mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 18:48

Dido

heforshe

Bazziek schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:52:
Betaald door zijn nieuwe werkgever, in opdracht van zijn nieuwe werkgever waar TS ook gewoon in dienst is tijdens de opleiding. In ieder geval als TS uit Nederland komt.
Ik had daar na het lezen van de TS mijn twijfels bij, misschien kan vchristophe daar uitsluitsel over geven?

Het maakt kennelijk nogal uit of dit over Nederland gaat of niet - en ik vermoed van niet.

In Nederland is een opzegtermijn van langer dan een maand voor de werknemer slechts mogelijk al sde termijn voor de wergever minimaal het dubbele bedraagt, en ik kan me weinig situaties voorstellen waarin iemand in 5 jaar de zekerheid opbouwt dat de werkgever het ontslag een half jaar van tevoren moet aankondigen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:28:
Hey iedereen,

Ik zit met een aantal vraagjes over ontslag nemen, en hoe je dat het beste aanpakt. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik kan starten aan de opleiding van politie-inspecteur, het probleem is dat ik niet exact weet wanneer dat is (verschillende lichtingen).
Maar het is wel zeker dat je mag beginnen en je hebt voor jezelf ook al besloten dat je daadwerkelijk gaat beginnen :? En wanneer (hoever van te voren) laten ze je weten wanneer je kunt beginnen :?
Bij mijn huidige job heb ik inmiddels al meer dan vijf jaar ancienniteit, waardoor de opzegtermijn drie maanden bedraagt. Stel nu dat ik in juli 2016 aan de politieopleiding kan starten, is het dan een goed idee om nu al het HR-departement bij mijn huidige werkgever op de hoogte te stellen van mijn mogelijk vertrek? Of wacht ik best tot iets meer dan drie maanden voor ik zeker weet dat ik aan de opleiding kan beginnen?

Het is de eerste keer dat ik ergens ontslag neem,dus het is allemaal nieuw voor me ^^ Andere tips,do's en dont's zijn ook welkom ^^
Afhankelijk van je relatie met je directe leidinggevende en of hij wel of niet hiervan op de hoogte is, lijkt hij me de juiste persoon om dit mee te bespreken. Wij kennen de bedrijfscultuur niet waar jij nu in werkt.

And now for something completely different:
Gefeliciteerd met het vervullen van een langgekoesterde wens (dit soort dingen doe je niet zomaar in een opwelling).
Dido schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:25:
[...]
Ik had daar na het lezen van de TS mijn twijfels bij, misschien kan vchristophe daar uitsluitsel over geven?

Het maakt kennelijk nogal uit of dit over Nederland gaat of niet - en ik vermoed van niet.

In Nederland is een opzegtermijn van langer dan een maand voor de werknemer slechts mogelijk al sde termijn voor de wergever minimaal het dubbele bedraagt, en ik kan me weinig situaties voorstellen waarin iemand in 5 jaar de zekerheid opbouwt dat de werkgever het ontslag een half jaar van tevoren moet aankondigen.
Kan dat niet per CAO anders geregeld zijn :? Er staat mij bij dat er nogal wat zaken in de CAO geregeld kunnen worden (soms ook ten nadele van de werknemer) die afwijken van standaard wettelijke bepalingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Freee!! op 05-10-2015 12:31 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:54
Freee!! schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:29:
Kan dat niet per CAO anders geregeld zijn :? Er staat mij bij dat er nogal wat zaken in de CAO geregeld kunnen worden (soms ook ten nadele van de werknemer) die afwijken van standaard wettelijke bepalingen.
Het kan zijn dat er dingen anders staan dan in de wet, echter is de wet bindend. Als jij er als werknemer dus op achteruit gaat zal de wet leidend zijn in de uitkomst van de regeling. Echter met een lastige werkgever zal hier een gerechtelijk proces aan te pas moeten komen.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Frunz schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:47:
[...]
Het kan zijn dat er dingen anders staan dan in de wet, echter is de wet bindend. Als jij er als werknemer dus op achteruit gaat zal de wet leidend zijn in de uitkomst van de regeling. Echter met een lastige werkgever zal hier een gerechtelijk proces aan te pas moeten komen.
Ik dacht aan onderstaande:
Afspraken in cao en wettelijke afspraken over arbeidsvoorwaarden

De afspraken in een cao zijn vaak gunstiger dan afspraken over arbeidsvoorwaarden in de wet. Zo kan het loon in een cao hoger zijn dan het minimumloon. Of krijgen werknemers meer vakantiedagen dan het wettelijke minimum. De afspraken in een cao mogen nooit in strijd zijn met de wet. Bijvoorbeeld met het Burgerlijk Wetboek (BW) en de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. In de cao mag dus geen lager loon staan dan het minimumloon of minder vakantiedagen dan in het BW. Ook kan een wet, bijvoorbeeld het BW, bepalen dat bij cao van wettelijke regels mag worden afgeweken.
Die afwijkingen kunnen soms minder gunstig zijn voor de werknemers (zoals belachelijk lange opzegtermijnen voor werkgevers).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 18:48

Dido

heforshe

Freee!! schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:52:
Die afwijkingen kunnen soms minder gunstig zijn voor de werknemers (zoals belachelijk lange opzegtermijnen voor werkgevers).
Ik heb toevallig laatst even zitten kijken. In het BW worden een aantal zaken genoemd die in een CAO mogen afwijken van de standaard (berucht is natuurlijk dat per CAO mag worden bepaald dat er een extra contractverlenging mag worden gegeven alvorens een vast contract moet worden aangegaan).

In het geval van opzegtermijnen geldt dat de opzegtermijn voor werkgevers langer wordt naarmate het dienstverband langer duurt, maar dat de opzegtermijn voor de werknemer 1 maand is, tenzij daar in een contract (indivicueel of CAO) van afgeweken wordt. Bij zo'n afwijking moet de termijn van de werkgever minimaal de termijn zijn die in het BW staat en die moet minimaal twee maal zo lang zijn als d etermijn voor de werknemer (hoewel in een CAO kennelijk bepaald kan worden dat het slechts 1 keer de werknemrstermijn hoeft te zijn).

Het is dus prima mogelijk dat iemand zich na 5 jaar inderdaad aan een opzegtermijn van drie maanden moet houden, maar dan heeft de werkgever minimaal een half jaar opzegtermijn (of eventueel per CAO "slechts" drie maanden). Dat lijkt onwaarschijnlijk. De wettelijke termijn is slechts twee maanden voor een dienstverband tussen de 5 en 10 jaar.

Vandaar mijn gok dat de TS het wellicht over een Belgische situatie heeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 05-10-2015 13:07 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 23:31
Dido schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:05:
[...]
Het is dus prima mogelijk dat iemand zich na 5 jaar inderdaad aan een opzegtermijn van drie maanden moet houden, maar dan heeft de werkgever minimaal een half jaar opzegtermijn. Dat lijkt onwaarschijnlijk. De wettelijke termijn is slechts twee maanden voor een dienstverband tussen de 5 en 10 jaar.
.....
Dat staat er niet. Lid zeven geeft aan :
Lid zeven geeft dus ruimte om er vanaf te wijken via collectieve overeenkomsten. Enige voorwaarde die daaraan gesteld wordt is dat de opzeg van de werkgever niet korter mag zijn dan die voor de werkgever.

Als je relatie met je teamleider goed is, en het bedrijf verder ook gezond draait, dan zou ik het gesprek gewoon aan gaan. Dat je vol enthousiasme je tijd nuttig wil gebruiken zolang je er nog werkt. En zodra je startdatum bekend is, ook moet een goed gevoel je werk wil gaan overdragen.

Aan iedereen voor wie 't nog niet helder is/was, politieacademie is geen vrije opleiding die je kan volgen.
Je wordt pas aangenomen op de opleiding als je ook daadwerkelijk aangenomen bent bij de politie. De opleiding is dual. D.w.z. leren èn werken.
Wikipedia: Aspirant (politie)

[ Voor 26% gewijzigd door PROnline op 05-10-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een paar zaken duidelijk maken:

- Ik ben uit België, dus de situatie is vermoedelijk anders dan in NL
- De relatie met mijn leidinggevende? Hij weet dat ik bestaat. Dat is het zowat. Heb het gevoel dat hij me liever kwijt dan rijk is, maar dat wil niet zeggen dat hij toegeeflijk zal zijn als het op de opzegtermijn aan komt.
- Ik mag 100% zeker aan de opleiding beginnen. Heb de volledige selectieprocedure doorlopen, het is dus zeker geen opwelling maar een weloverwogen keuze. (proeven namen meer dan een jaar in beslag)
- De regering weet zelf niet wanneer er een nieuwe opleiding start. Net telefoon gekregen dat ik in december zou kunnen beginnen, maar da's dus al over anderhalve maand en niet haalbaar denk ik. De volgende opleiding zal wellicht in juni zijn, maar ook daar kunnen ze geen uitsluitsel geven.

Net omdat de politie zelf niet weet wanneer er een volgend inlijvingsmoment is, weet ik niet hoe ik het dus moet aanpakken op het werk. Het kan zijn dat ze me tijdig laten weten wanneer ik kan starten (bij de politie), maar voor't zelfde geld weet ik het de volgende keer ook pas twee maand op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Als je over anderhalve maand kan starten, en dit is definitief geen probleem, kun je gewoon aangeven dat je weggaat bij je huidige werkgever hoor. Er kan nog zo hard op papier staan dat de opzegtermijn 3 maanden is, maar bij elke werkgever kan dat ook korter in overleg. En als er ellende van komt is er geen rechter die hem gelijk geeft. Niemand is onvervangbaar. Veel Succes met je nieuwe opleiding!

tip: overleg gelijk even hoe je met de resterende vakantiedagen omgaat. Dit is een mooie manier van goodwill tonen van beide kanten. (uitbetalen, of juist blijven werken om zo een vervanger op te leiden)

[ Voor 20% gewijzigd door Meester_J op 08-10-2015 11:24 ]

Pagina: 1