Game PC met monitor, 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• TGS1200
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-12-2022
Beste Tweakers,

Na jaren met alleen laptops is het tijd voor een game pc! Ik sluip al een tijdje op het forum en in de pricewatch, en heb daarmee een lijstje gemaakt. Feedback zou ik zeer waarderen, dit gaat mijn eerste build worden. Thanks!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Voornamelijk gamen, beetje browsen / programmeren, af en toe videobewerking (geen 4K)

Games: Battlefield 4, GTA5, Fallout 4 (bijna uit :), yay), en nog wat simpel spul als Counterstrike en World of Warcraft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ongeveer 2000 euro, inclusief monitor

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Muis / keyboard, deze upgrade ik later.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Freesync monitor, radeon kaart, i5 (non K), cpu koeler, moederbord, ram, sdd, hdd, psu, case + fans

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Het begon met de Asus MG279Q, 1440p, 144hz, ips, 4ms responsetijd en met freesync. 4K gaming is nog niet te doen, tenzij er budget is voor een Titan SLI, maar 1440p lijkt me te doen. Door freesync dus een radeon kaart, heb de 390x gekozen, fury is me wat te duur.

Nog geen skylake gekozen om de kosten te drukken, het verschil in prestaties is minimaal, maar de processor, nieuwer moederbord en ddr4 ram worden samen al snel 100-150 euro duurder, tov het spul wat er al even is.

Phanteks Enthoo Evolv kast gekozen, vind de looks tof en heeft veel ruimte. I.v.m. het window ook de grote Dark Rock 3 processor koeler gekozen en 3 fans boven in de case voor licht + overbodige koeling

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het geheel mag best wat geluid maken (woonkamer), maar liefst natuurlijk niet te veel.

Ik wil graag de mogelijkheid tot crossfire hebben (over een jaar, of 2, als de prijzen lager zijn). Door het enorme verbruik van de 390x heb ik hier voor de voeding (650w) nog geen rekening mee gehouden, het moederbord laat het wel toe.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Graag advies over de samenstelling. Ik twijfel vooral over:

Het moederbord, gekozen omdat het crossfire toelaat, en rood is... niet de beste argumentatie dus, tips zijn welkom! (liefst wel rood ;))

Het RAM geheugen, gekozen omdat het rood is, geloof dat het effect op prestaties toch nihil is (16 gig is overkill, maar heb graag veel open staan)

De voeding, is 650w genoeg voor een 390x? is het slim om direct een grotere te nemen met het oog op crossfire?

De gekozen case heeft geen externe bays en daardoor geen ruimte voor een fan controller, kan ik toch 3 fans aansluiten (en regelen?) voor boven in de case?

Hieronder de copy-paste van mijn lijstje. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 199,75€ 199,75
1MSI H97 GAMING 3€ 97,95€ 97,95
1Asus Radeon R9 390X DC2 8GD5€ 439,-€ 439,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 87,22€ 87,22
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 168,-€ 168,-
1Asus MG279Q Zwart€ 586,-€ 586,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
3Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood, 120mm€ 13,-€ 39,-
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16€ 92,95€ 92,95
1Corsair RM650€ 108,50€ 108,50
1Crucial BX100 500GB€ 157,04€ 157,04
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.040,31

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Over smaak valt niet te twisten, dus wat betreft de kleustellingen en het uiterlijk van de kast wil ik niet zo veel zeggen. Een aantal dingen vallen me op aan de build zoals die nu is.
Ten eerste het moederbord. Dat bord is niet zo geschikt om een crossfire opstelling te draaien, het PCIe2.0 x16 slot kan maximaal 4 lanes bieden (x4) en PCIe2.0 x4 is nogal krap voor een moderne grafische kaart. Het is dus te overwegen om een bord als deze te kiezen: ASUS Z97-E. Dat bord kost 2 euro meer, in ruil daarvoor zullen beide sloten terugvallen naar PCIe3.0 x8 modus indien een tweede kaart wordt geplaatst. Voor de duidelijkheid: twee lanes in de 2.0 standaard bieden dezelfde bandbreedte als eentje van de 3.0 standaard. PCIe3.0 x8 komt dus overeen met de bandbreedte van een PCIe2.0 x16 slot, wat zeker voldoende is. PCIe2.0 x4 is een kwart daarvan...

Verder valt me op dat je werkgeheugen hebt gekozen dat op 2400MHz draait, maar je gekozen moederbord ondersteunt maximaal 1600MHz. Dit setje zou dus volstaan en is 20 euro goedkoper (en heeft betere timings).

Mocht je toch heel graag vast willen houden aan je rode thema, dan wordt je PC een stukje duurder. Ik vind dan dit setje RAM en dit Gigabyte moederbord.

Bijkomend voordeel van de Z97 moederborden is dat het door overclocken mogelijk is om het RAM toch op 2400MHz te laten tikken, dus dan zou je jouw originele RAM keuze erin kunnen stoppen. Maar ik denk niet dat je prestatieverschil kunt merken tussen 2400 en 1600MHz. IMHO kun je het prijsverschil beter in een Z97 moederbord stoppen dan in je RAM. Het Gigabyte bord heeft overigens ook een betere geluidschip dan die van ASUS. De stroomvoorziening van de Z97 borden is ook beter dan het H97 bordje.

Met betrekking tot de fans: Alleen met 4 pins connectors is het mogelijk om fan control te doen met de BIOS. Voor casefans met 3 pins is dus een tussenliggende stap nodig. Uit Foritains fantastische review hier op Tweakers kun je opmaken dat er zo'n oplossing in de kast van Phanteks wordt meegeleverd. Maximaal 6 fans met 3pins connectors kunnen daarop rechtstreeks aangesloten worden (maar er kunnen altijd splitters gebruikt worden), waarna je dat apparaatje aansluit op een 4pins connector op je moederbord. Vervolgens kan het BIOS de fancontrol doen. Vereist is wel dat het moederbord het juiste signaal uitstuurt over de 4pins header. Dat is alleen gegarandeerd zo als je de controller op een 4pins CPU header aansluit. De 4pins casefan headers werken niet per se op dezelfde manier. Je kunt dus gewoon al je 6 fans inpluggen op de meegeleverde controller. De stroom komt rechtstreeks vanaf de voeding, dus als het goed is moet je daar ruimschoots voldoende vermogen voor krijgen. Wel kan het dus zijn dat je de daadwerkelijke CPU fan op een casefanheader moet plaatsen, maar dat de kabel daar te kort voor is. Dan zou je kunnen proberen of de controller ook op casefanheaders werkt (als de fans op maximum RPM blijven draaien dan weet je dat het niet werkt).

Met betrekking tot de voeding: voor een enkele 390X is 650W nogal overgedimensioneerd. Een R9 390X neemt maximaal 323W, je i5 heeft een TDP van 84W. Tel daarbij op 10W voor iedere HDD en 5W per fan dan kom ik uit op maximaal 10+35+84+323 = 452W. Een kwaliteitsvoeding van 550W is bijvoorbeeld deze van Seasonic. De 450W variant zou ook volstaan, maar die is duurder 8)7
Uiteraard zul je een nieuwe voeding moeten aanschaffen als je ooit een tweede GPU installeert. (Houd er ook rekening mee dat die voeding dan voldoende 6 en/of 6+2 pins connectors heeft voor de grafische kaarten)

[ Voor 3% gewijzigd door GeneralX op 05-10-2015 07:34 ]

• TGS1200
Dank voor deze snelle en uitgebreide reactie! Ik heb het moederbord, ram en de voeding aangepast. Toch voor de rode kleurstelling gegaan, door het goedkopere ram geheugen en de voeding kwam het toch op minder uit :)

Wat betreft de fans, daar heb ik duidelijk heel weinig verstand van. Als ik het goed begrijp zou het dus kunnen werken met de 3 pins connectors, door de controller in de case, maar die setup zou lastig kunnen zijn door de lengte van de CPU fan kabel? Ik heb die fans redelijk random (rode led) gekozen, zou dit met 4 pins fans makkelijker zijn? Als dat het geval is kies ik wel een 4 pins fan (zoals in de onderstaande lijst, 2x140mm).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 199,81€ 199,81
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 110,-€ 110,-
1Asus Radeon R9 390X DC2 8GD5€ 439,-€ 439,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 87,22€ 87,22
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 168,-€ 168,-
1Asus MG279Q Zwart€ 586,-€ 586,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Corsair Air Series SP140 LED Red High Static Pressure 140mm Fan Twin Pack€ 27,54€ 27,54
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 84,49€ 84,49
1Seasonic G-series 550 watt€ 76,-€ 76,-
1Crucial BX100 500GB€ 158,-€ 158,-
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.000,96

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
EDIT: DISREGARD THAT, I **** ****
Er zitten TWEE (2) CPU fan headers op dit Gigabyte bord, beiden doen perfecte PWM, dus sturen het juiste signaal. Dit ivm waterkoeling. Er zitten een zwarte en een witte connector naast de socket. Ik had die witte niet herkend, omdat de rest van het bord zwart is en de tekst niet meteen naast de witte connector staat. Je kunt dus gewoon je originele idee aanhouden: 6 fans op de controller, controller op CPU_OPT header, CPU fan op de echte CPU_FAN header. Kabelengtes zijn geen issue. Dit stond allemaal gewoon in de manual, ik schaam me diep :+

4pins casefans zijn sowieso niet nodig, want 3pins passen ook op 4pins headers. Dus zelfs als de CPU_OPT om een of andere bijzonder onwaarschijnlijke reden niet doen wat Gigabyte belooft, dan zullen al die andere headers ook geen 4pins fans kunnen aansturen, dus dan kun je net zo goed de controller gebruiken met goedkopere 3pins fans.

Alles onder de streep mag je dus negeren, maar ik vond het zonde om weg te gooien.
_______________________________________________________________________________________

Nadat ik je eerste post had gelezen (rond 5:00 's ochtends), was ik meteen begonnen met schrijven, maar heb toch nog een uurtje zitten zoeken naar hoe die fancontroller werkte. Dit zijn de mogelijkheden als je de bijgeleverde controller wilt gebruiken:
-Alle fan headers op je moederbord blijken het jusite signaal uit te zenden. Dan ben je klaar. Dit zou je evt aan Gigabyte kunnen vragen. Er zit namelijk gewoon een tweede header bij de CPU socket, dus dan is de kabellengte geen probleem.

-Er is maar 1 fan header met het juiste signaal. Dan zal je fancontroller daar op MOETEN, anders heb je niet genoeg aansluitingen voor al je casefans. Ik zie op de foto van het Gigabyte moederbord dat de System Fan 1 header zeker binnen bereik van de CPU koeler zit, maar dan heb je kans dat je CPU fan niet regelbaar zal zijn. Als dat onwenselijk is, heb je opnieuw opties:
*Met een converter de 4pins van je CPU fan omzetten naar 3pins en dan die op de controller aansluiten. Als je daar al 6 fans op hebt zitten dan zul je een splitter moeten regelen en 2 fans daarmee aan moeten sluiten op een 3pins header van de controller, voor een totaal van 7 fans.
*De CPU fan vervangen door een 3pins model, zodat hij op de controller kan. Hierbij opnieuw: als je al 6 fans hebt, moet je met een splitter werken.
*De 4pins CPU fan rechtstreeks aan de voeding hangen middels een 4pins->molex aansluiting.

Dan heb je nog de keuze om een andere fancontroller aan te schaffen. Je kunt kiezen voor een 3.5" model voor in een drivebay en het deurtje van de kast open doen als je wilt regelen. Er zijn ook fan controllers die in de expansion slots van de kast passen (dus aan de achterkant bij de videokaart). Je kunt ook een 5.25" model ergens in de kast neerleggen. (Als laatste zou je nog een fan controller buiten de kast kunnen leggen en alle kabeltjes leiden door een waterkoelingsopening oid ;( )

Wat betreft de casefans die je had gekozen: als het signaal op de 4pins headers niet naar behoren is, zal de aansturing voor 4pins fans gewoon niet werken. Ze draaien dan altijd op maximale snelheid. Als je dat prima vindt, dan kun je ook gewoon 3pins fans op de controller aansluiten, wat waarschijnlijk scheelt in cable management (of in de aanschaf van verlengkabels). De controller zal de fans nl gewoon maximaal zetten als de 4pins aansturing niet werkt.

Overigens wil het voorkomen dat er al splitters (2 keer 3pin naar 1 keer 3pin) of 4->3 pins converters meegeleverd worden. Soms komen er ook 4pins->molex stekkers mee, waarmee de CPU fan meteen aan de voeding kan worden gehangen. Soms ook met een lompe weerstand erbij zodat ze niet op maximale snelheid (bij 12V), maar op een lagere snelheid draaien (7V, de rest wordt opgebrand in de weestand). Dit is bijvoorbeeld het geval bij de CM Hyper*nogwatnogwat*. Kijk dus goed voor je splitters e.d. aanschaft, of er ook accessoires bij je product komen. Ik meende namelijk ergens gezien te hebben dat er een 3pins splitter bij de Phanteks controller meekwam, maar volgens mij hebben ze meerdere modellen (ze verkopen nl ook een losse controller). Check dat dus, evt door Phanteks te mailen.

[ Voor 13% gewijzigd door GeneralX op 05-10-2015 22:06 ]

• TGS1200
Ik heb zojuist alle onderdelen besteld (dus de 3 fans uit de eerste lijst). Hopelijk is het snel hier :).

Bedankt voor het uitzoeken en de feedback! Als het me lukt om alles in elkaar te zetten, volgen er snel wat foto's ;)