Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3 WiFi Access Points in één netwerk

Pagina: 1
Acties:

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-10 15:00
Netwerk vraagje; situatie is een Ziggo Cisco kabelmodem in de kelder. Daarop haal ik ca 40 Mbps (zowel bedraad als WiFi). DHCP staat aan, range 192.168.1.100 - 199. Aan 2 van de poorten hangen 2 TP Link TL-WR542G routers. DHCP staat daarop uit, de WAN Poort gebruik ik niet. Deze twee routers zijn - hoop ik - dus eigenlijk 'domme' access points, die de aangesloten apparaten gewoon doorsturen naar de Ziggo modem. De routers hebben allebei een vast IP Adres, buiten de range van de DHCP server. Ook de WiFi connectie van die TP Links deelt geen adressen uit. Op deze TP Link routers heb ik SSIDs ingesteld, verschillend van het SSID van het Ziggo modem.

Symptoom: als ik meet op een bedrade poort van de TP link routers, dan haal ik die 40 Mbps... Maar als ik draadloos een connectie maak, zakt de snelheid naar ca 5 Mbps. Op het WiFi van de Ziggo modem haal ik dus wel 40 Mbps. De gebruikte kanalen zijn 1, 6 en 11. Ze zitten elkaar niet in de weg en qua andere netwerken is het ook niet heel druk op die kanalen.

Nu weet ik dat de TP Link routers geen 802.11n ondersteunen, alleen b of g. Zou het vervangen van die routers leiden tot een 40Mbit connectie? Zijn er andere fouten in de configuratie? Als vervangen waarschijnlijk helpt, welke hardware kan ik dan het best hiervoor inzetten?

NB; ik wil geen router functionaliteit gebruiken met een eigen dhcp range, omdat bijvoorbeeld de printer via een switch direct aan de Ziggo modem hangt. Die zou dan dus een IP adres aan de WAN kant van het netwerk krijgen.

Uiteindelijke doel zou zijn : 3 WiFi Access Points, met één SSID, apparaten moeten op het beste access point connecten en het liefst ook kunnen roamen.

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:41

lier

MikroTik nerd

Er zijn heel veel topics te vinden over dit onderwerp. Actief roamen lukt niet zo maar, Ubiquity Unify kan dat wel (en is redelijk betaalbaar). Maar gewoon even zoeken op GoT is de eerste stap :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
En inderdaad, op 802.11g is het niet vreemd dat je die 40 Mbit/s niet haalt, terwijl dat op 802.11n geen enkel probleem is in de meeste gevallen. Verder sluit ik me aan bij m'n buurman hierboven.