Toon posts:

Foto edit/Game PC - 1000-1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eerste prioriteit is fotobewerking met Photoshop & Lightroom. Gebruik op het moment een Laptop met extern scherm. De laptop is 5-6 jaar oud en voldoet prima voor normale dagelijkse taken, maar editen e.d. begint steeds trager te worden.
Naast t foto editen wil ik weer normaal een game kunnen draaien. Het hoeft geen 4k ultra vloeiend te spelen. Maar 1080p op hoge kwaliteit zou fijn zijn. Het gaat om games als GTA.
Daarnaast misschien nog video editen in de toekomst, maar daar ben ik op het moment nog niet mee bezig. Dit heeft ook geen prioriteit verder, maar kan wellicht een rol spelen bij het kiezen van componenten. Wellicht met eventuele uitbreiding/toevoeging van componenten in de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1200 euro. Uiteraard zo goedkoop mogelijk, maar heb eventueel wel wat speling. Het systeem moet weer een aantal jaar mee kunnen dus als het eerder richting de 1200 gaat is het ook goed, zolang dit t waard is natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm (Dell U2412m), toetsenbord en muis, dus het gaat alleen om de PC

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart voor het gamen en voldoende werkgeheugen/cpu om Photoshop en lightroom (tegelijk) te kunnen draaien. Met name Photoshop wil ik nog wel eens flink belasten met grote panorama's, foto edits met veel layers e.d.
Ik heb een NAS draaien thuis (DS214play) dus heb niet veel opslag nodig. Wel een SSD voor OS, programma's en files waaraan ik werk. Naast de SSD een kleine harde schijf voor de minder intensief gebruikte files. Office files, foto's die gereed zijn etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC wil ik voorzien van een window, ben de NZXT H440 case tegen gekomen en ben van plan daar de PC in te bouwen. Wil de PC een zwart/wit thema geven, zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Dus dit is van belang bij t kiezen van de componenten. Ik wil hier ook best wat geld aan spenderen. Dus naast de performance speelt het uiterlijk ook een rol.
Het zou fijn zijn als de PC enigszins stil is. Bij zware belasting mag je best wat horen, maar liefst zo stil mogelijk. Ben nu een loeiende hete laptop gewend, dus ga er sowieso op vooruit.

Ga je overklokken?
Dit wordt mijn eerste build, dus dat is al genoeg denk. Heb de kennis er niet van, dus was t nog niet van plan

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf een lijstje opgesteld aan de hand van de verschillende informatie topics. (waarvoor hulde, erg overzichtelijk en duidelijk) Ik zit nog met een aantal vragen:
- Gaan deze componenten samen werken?
- Ik heb nu voor een i5 CPU gekozen. Is dit slim, of haal ik meer uit een Xeon/i7? Rekening houdend met het budget.
- Is deze voeding geschikt? OF is er een betere optie. Ik weet dat deze gekleurde kabels heeft, dus wil witte verlengstukken gebruiken voor de grote kabels.
- Van deze witte kabels heb ik er 3 nodig als ik het goed heb? 1x24 pins en 2x8?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 224,80€ 224,80
1ASRock B85 Pro4€ 65,95€ 65,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 358,94€ 358,94
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1NZXT H440 Wit€ 118,80€ 118,80
1Gelid Solutions 8-Pin Extension Cable - UV White 30CM€ 4,01€ 4,01
1Gelid Solutions 24-Pin Extension Cable - UV White 30CM€ 8,05€ 8,05
1NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Wit€ 16,13€ 16,13
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 28,89€ 28,89
1Kingston HyperX Fury white HX316C10FWK2/16€ 85,-€ 85,-
1Antec VPF Series 450W€ 53,-€ 53,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,64€ 95,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,11

Dit zijn op het moment de vragen waar ik mee zit, er komen er vast nog wel een paar.
Ik hoop dat ik een goede basis heb gelegd en dat deze hier en daar met jullie hulp kan worden gefinetuned.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Als die 8 pin kabel de 8 pins kabel voor je moederbord is heb je er maar 1 nodig (tenzij je er twee aan elkaar wil zetten om een nog langere kabel van te maken, maar dan zou ik op zoek gaan naar een enkele 60cm kabel; zo min mogelijk connectoren is altijd het beste). Is het de 8 pins voedings kabel voor je videokaart dan hangt het af van het aantal aansluitingen op je videokaart.

Voor gamen en photoshop is een i5 prima, wil je echt gaan videobewerken op uitgebreide schaal dan zou een i7 een betere optie kunnen zijn. Videobewerkingsprogramma' s vinden veel cores wel fijn en presteren dan ook duidelijk beter (check wel even of dat voor het videobewerkings-programma dat jij wilt gaan gebruiken ook geldt).

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam op 1x24 en 1x8 voor het moederbord en 1x8 voor de videokaart. Wil ze inderdaad zo min mogelijk verlengen. Je moet ze ook allemaal nog kwijt in de kast.

Voor Photoshop/Lightroom maakt een i7 dus niet heel veel verschil?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders misschien nog advies/feedback?
Heb na wat doorzoeken de voeding omgewisseld voor deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master GM G450M€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 53,95

Ongeveer dezelfde prijs, maar wel semi modulair en geen regenboog aan kabels.
Las dat de levensduur misschien minder is, maar dat vind ik opzich geen probleem. Zolang die de komende jaren maar meegaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 08:41 ]