Klein en compact HTPC/Game-systeem

Pagina: 1
Acties:

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal in de woonkamer aan de tv en versterker gekoppeld worden. Hij zal gebruikt worden voor wat internetten, series en films kijken en gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een vast budget heb ik niet echt, maar wil kijken het in de buurt van de 750 euro te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
TV, versterker en toetsenbord & muis zijn voor handen. Ook heb ik nog 1 of 2 1TB harde schijven, die ik kan gebruiken ipv een nieuwe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso de standaard dingen. Behuizingskeuze ligt redelijk vast, ivm formaat computer. Mobo, processor, geheugen etc moet ik nog kiezen. Verder aangevuld met een SSD en blueray speler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig voornamelijk naar nvidia en intel, maar sta open voor amd. Verder geen echte keuze in merken. Gigabyte heeft nog wel een lichte voorkeur, ivm ervaringen in het verleden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
HIj staat in de wookamer, dus stilte is wel welkom. Gamen zal op max 1920x1080 gedaan worden. Beeld (en het liefst ook geluid, maar geen idee of dit mogelijk is) graag via hdmi naar de tv.

Ga je overklokken?
Niet direct een eis, maar als het mogelijk is zal ik me er wel mee bezig willen houden.

Wat verwacht je van ons?[i]
Nu is het een tijdje voor me geleden dat ik voor het laatst een pc heb gebouwd, dus ik ben wat onbekend met de huidige benamingen en typen processors en dergelijke. Na wel veel gelezen te hebben, heb ik wel wat ideeën opgedaan, maar wil graag jullie mening.

Allereerst een lijstje met dingen die ik sowieso denk nodig te hebben, met eronder een toelichting:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Obsidian 250D€ 92,46€ 92,46
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 64,-€ 64,-
1Corsair CX430M€ 50,51€ 50,51
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,92

- Behuizing: mooi design, genoeg ruimte voor wat ik nodig heb, en uit reviews gebleken redelijk stil te zijn.
- Voeding: Deze gekozen vanwege modulariteit, en 430 watt lijkt me meer dan genoeg.
- Blueray speler: De goedkoopste, icm brandmogelijkheden.
- SSD: Wordt vaak aangeraden in de bbg. 250GB lijkt mij voor windows+programmas meer als zat. Games en zo zal ik op een losse hdd zetten.

De overige componenten heb ik dus nog een 450-500 euro voor over. Krap genoeg om een leuk game systeem in elkaar te zetten. Qua videokaart zat ik te denken aan een Nvidia GTX960. Deze lijkt mij krachtig genoeg voor gamen op medium-high settings. Denk qua games aan van alles en nogwt, van GTA V tot aan age of empires.

De rest van de componenten met intel processor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 116,20€ 116,20
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 107,50€ 107,50
1Gigabyte GV-N960IXOC-2GD€ 196,95€ 196,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,55

- Moederbord: Lekker uitgebreid bordje, en vooral de ingebouwde wifi is een pluspunt. Scoort verder goeie punten in de reviews.
- Processor: Twijfelpuntje, maar de snelste i3, waardoor ik nog redelijk bij men budget kom. Een Pentium G3258 heb ik ook nog over nagedacht, vanwege de goeie overklokmogelijkheden, maar deze mist weer hyperthreading.
- Geheugen: 8 GB lijkt me genoeg. Eventueel voor 4 tientjes heb ik 16GB, maar ik heb geen idee of dit veel meerwaarde gaat hebben?
- Videokaart: Zoals eerder vermeld, een goeie midrange videokaart, met een korte bouw.
- Koeler: stille koeler, en lijkt mij genoeg capaciteit te hebben voor beide processoren.

De rest van de componenten met AMD processor:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7850K Boxed€ 125,-€ 125,-
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 97,95€ 97,95
1Gigabyte GV-R737WF2OC-2GD€ 157,95€ 157,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,80

Hier een A10-7850 gepakt icm een R9-370. Iets beter binnen budget, maar verder niet een duidelijke reden waarom deze 2.

Graag had ik advies, welke van de 2 beter is voor mij? Of eventuele tips met andere componenten?

Alvast bedankt!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Er is bijna niets aan jouw build op te merken, het ziet er allemaal prima uit en je hebt meer dan genoeg onderzoek gedaan :)

Dan is het meer een kwestie van voorkeur voor Intel/Nvidia of AMD. Qua prijs en prestaties ontlopen die systemen niet zoveel, behalve dat dan die van Nvidia een beetje duurder en beter is.

De Scythe Big Shuriken 2 is niet noodzakelijk aangezien een stock koeler ook past in de max hoogte van 95mm, als je het daar om te doen was.

8 GB aan geheugen lijkt me voldoende. Een R9 370 bestaat overigens niet, zal wel een typo zijn ipv R7 370.
Edit: Had het fout, bestaat wel. R9 370 is de OEM versie :F

[ Voor 34% gewijzigd door Ketho op 19-10-2015 11:58 ]

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:54

JesseMacaw

Electronicafanaat

Je gekozen voeding is niet echt van hoge kwaliteit, dan is een Antec VPF 450W veel leuker, modulariteit vind ik niet echt interessant (wel- en niet-modulair geprobeerd, alleen als je een window hebt zie ik er persoonlijk het nut van in). Daarnaast is een Athlon 860K van AMD veel interessanter dan een 7850K als je hem combineert met een dedicated GPU. Als je een AMD processor neemt, is de aparte processorkoeler zeer aan te raden!
Daarover gesproken, wat dacht je van een AMD kaart? Op de V&A staat ook deze aanbieding, met een veel betere prijs/prestatie verhouding.
Dan kun je misschien ook wel een i5-4460 in het budget kwijt. Dan heb je een veel krachtiger systeem!

• Evoluzione
Ketho schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:48:
Er is bijna niets aan jouw build op te merken, het ziet er allemaal prima uit en je hebt meer dan genoeg onderzoek gedaan :)

Dan is het meer een kwestie van voorkeur voor Intel/Nvidia of AMD. Qua prijs en prestaties ontlopen die systemen niet zoveel, behalve dat dan die van Nvidia een beetje duurder en beter is.

De Scythe Big Shuriken 2 is niet noodzakelijk aangezien een stock koeler ook past in de max hoogte van 95mm, als je het daar om te doen was.

8 GB aan geheugen lijkt me voldoende. Een R9 370 bestaat overigens niet, zal wel een typo zijn ipv R7 370.
De koeler had ik meer gekozen vanwege de stilte, stock koelers in de tijd dat ik veel bouwde, waren vaak zeer luidruchtig. Misschien dat dit inmiddels wel anders is.

En inderdaad, een R7-370, tikfoutje.
JesseMacaw schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:27:
Je gekozen voeding is niet echt van hoge kwaliteit, dan is een Antec VPF 450W veel leuker, modulariteit vind ik niet echt interessant (wel- en niet-modulair geprobeerd, alleen als je een window hebt zie ik er persoonlijk het nut van in). Daarnaast is een Athlon 860K van AMD veel interessanter dan een 7850K als je hem combineert met een dedicated GPU. Als je een AMD processor neemt, is de aparte processorkoeler zeer aan te raden!
Daarover gesproken, wat dacht je van een AMD kaart? Op de V&A staat ook deze aanbieding, met een veel betere prijs/prestatie verhouding.
Dan kun je misschien ook wel een i5-4460 in het budget kwijt. Dan heb je een veel krachtiger systeem!
In de kast zit een klein window, maar daar zie je alleen het moederbord door. de voeding zit er onder. Maar had ook modulair gekozen ivm minder kabelzooi. Ik zal nog eens kijken voor een betere voeding.

Ook zal ik nog eens naar je processor en videokaart kijken, deze zijn inderdaad een stukje sneller:)

De i5 slokt veel van het budget op, waardoor ik waarschijnlijk moet gaan besparen op de videokaart. Dit zal de gameprestaties denk ik niet ten goede komen:)

• Evoluzione
Toch nog even met de mogelijkheden bezig geweest, nu de prijzen van de langzamere skylakes ook bekend worden. Ook heb ik besloten mijn huidige SSD (is nog goed genoeg, en kan ik altijd nog vervangen) en HDD (1TB spinpoint) te behouden.

Hierdoor krijg ik toch weer 100 euro ruimte, wat ik kan besteden aan betere hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 189,90€ 189,90
1Gigabyte GA-H170N-WIFI€ 127,95€ 127,95
1Gigabyte GV-N960IXOC-2GD€ 195,95€ 195,95
1Corsair Obsidian 250D€ 90,-€ 90,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 46,50€ 46,50
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 64,-€ 64,-
1Corsair CX430M€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,30

Resumé: De langzaamste i5 skylake, een moederbord met voldoende aansluitmogelijkheden en werkgeheugen wat er in past. Ik heb nu gekozen voor een Geforce GTX 960, maar een R7-370 of R9-380 zijn ook kanshebbers.

De BD-rom brander mag eventueel ook nog vervallen, daar ik ze wel kan afspelen via de XBOX one. En als ik wat brandt, zijn het toch vaak cd's of dvd's. Windows installeren we tegenwoordig ook al via een usb-stick, dus dat is ook geen probleem.

Nu resten mij nog een aantal vragen:

- Welke videokaart zouden jullie kiezen bij de i5-6400?
- Is de i5 echt nodig voor gamen, of zou een i3 ook nog wel kunnen? (denk aan GTA-V, battlefield, COD)
- Is een extra koeler nodig? Geen idee hoe stil de stock koelers van intel zijn namelijk.

Voeding heb ik nog even laten staan, aangezien modulair mij wel handig lijkt. Zo groot is het kastje nu ook weer niet he;)

Alvast bedankt voor jullie input!

Verwijderd

Als voeding is de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM van betere kwaliteit en ook modulair.

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:58
Als je de BD-rom brander zou laten vervallen is een Node 304 misschien een leuk idee O-)

Iets smaller en lager dan je huidige case, wel iets langer.
Voordeel hiervan is dat je er normale, full length video kaarten in kan plaatsen, design is verder vergelijkbaar.
Mocht je hierbij een modulaire voeding willen plaatsen is de Seasonic G450 de beste keus(doordat alle modulaire stekkers onder de videokaart door kunnen).
De seasonic is echter weer wat duurder dan de voeding die je nu geselecteerd hebt.

Mbt de videokaart, op 1920x1080 zijn de Nvidia's over het algemeen wat beter in deze prijsklasse terwijl AMD's beter presteren op hogere resoluties(voor zover ik uit andere topics opmaak). Er is echter nog enige onduidelijkheid met betrekking tot de prestaties van Nvidia onder DX-12

• Evoluzione
Remco_O schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:29:
Als je de BD-rom brander zou laten vervallen is een Node 304 misschien een leuk idee O-)

Iets smaller en lager dan je huidige case, wel iets langer.
Voordeel hiervan is dat je er normale, full length video kaarten in kan plaatsen, design is verder vergelijkbaar.
Mocht je hierbij een modulaire voeding willen plaatsen is de Seasonic G450 de beste keus(doordat alle modulaire stekkers onder de videokaart door kunnen).
De seasonic is echter weer wat duurder dan de voeding die je nu geselecteerd hebt.

Mbt de videokaart, op 1920x1080 zijn de Nvidia's over het algemeen wat beter in deze prijsklasse terwijl AMD's beter presteren op hogere resoluties(voor zover ik uit andere topics opmaak). Er is echter nog enige onduidelijkheid met betrekking tot de prestaties van Nvidia onder DX-12
Die kast vindt ik wel strak, maar het gebruik van een sfx voeding maakt deze optie net zo duur als de gekozen kast. En ik wil de optie houden om deze alsnog in te bouwen.

Zelf zou ik dan eerder nog kiezen voor een silencio 352. Geeft iets meer vrijheid in moederbordkeuze (en goedkoper) en inbouwmogelijkheden, maar nog wel redelijk compact en mooi design (mijn mening). Echter moet de vrouw dit wel goedkeuren:-P
Ook een goeie optie ja:-) En niet veel duurder als de gekozen voeding door mij. Ik zal nog even verder puzzelen!

• Remco_O
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:58
Evoluzione schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 05:04:

Die kast vindt ik wel strak, maar het gebruik van een sfx voeding maakt deze optie net zo duur als de gekozen kast. En ik wil de optie houden om deze alsnog in te bouwen.
Is een atx voeding ;)
Niet modulaire voedingen zullen ook wel gaan, maar dan krijg je wat meer kabelbrij.

Maar ik ben het met je eens dat het qua prijs weinig uitmaakt
Pagina: 1