Verschillende HDDs (merk en rpm's) combineren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scon
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10-2024
Beste Tweakers. Ik heb ruim 2 jaar een Synology DS413j draaien met 4 3TB Seagate schijven met 7200RPM. Sinds enkele dagen krijg ik van de Nas I/O waarschuwing voor de 3e schijf en ook de s.m.a.r.t. test geeft fouten aan. Het wordt geadviseerd de disk te vervangen.

Uiteraard ben ik bijzonder teleurgesteld in de betrouwbaarheid van de Seagate schijven, de schijf in kwestie is nog geen 2 jaar oud dus ik ga er zeker mee terug naar de winkel. Ondertussen heb ik z.s.m. een nieuwe disk besteld en wel een WD Red 3TB. Nu kom ik er net achter dat die eigenlijk op 5400rpm draait. Al zoekend op het internet zegt de één dat het geen probleem is om schijven van verschillende merken en draaisnelheden te gebruiken. De ander zegt juist dat dit beter niet gecombineerd kan worden.

Ik wil juist graag schijven die (de komende jaren) falen gaan vervangen door WD Red schijven en niet weer dezelfde lage kwaliteit Seagate schijven toevoegen.

Denken jullie dat deze werkmethode een probleem kan opleveren of kan ik inderdaad gewoon deze schijven mixen?

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, je kan schijven mixen in een NAS.
Het gaat niet om snelheden, want zelfs twee gelijke schijven kunnen van elkaar afwijken.

Echter, voor mooi schalende performance, zijn identieke schijven wel het beste om te doen.
Sommige RAID controllers willen liever ook alleen arrays van dezelfde disks.
Echter, NASsen hebben meestal geen RAID controller, maar doen alles in software en zijn daarom lang niet zo kieskeurig. Dus zolang het herkend wordt, kan het in de array.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Ik heb aantal jaar geleden een ds210j in raid 1 gemaakt met twee verschillende desktop schijven. Onlangs ook één vervangen door een wd red en dat ging zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt me in raids juist aan te raden om verschillende merken te mixen. Als je 4 schijven uit dezelfde batch gebruikt, is de kans groter dat ze op ongeveer hetzelfde tijdstip overlijden.

Overigens zijn WD Reds niet speciaal geschikt voor software raid. Het belangrijkste verschil met een Green (buiten de garantietermijn) is dat een Red TLER ondersteund. Dat betekend dat hij minder lang blijft proberen om een slecht leesbare sector nog te lezen. In plaats daarvan geeft hij een I/O error door aan de controller, met als gevolg dat de disk uit de array wordt gegooid, en hij moet rebuilden.
Als hij wel meer tijd had gebruikt, had hij mogelijk de sector alsnog kunnen lezen, waarna hij kon worden uitgewisseld met een reserve-sector. De array zou in dat geval intakt blijven, en alleen die specifieke leesactie iets (paar seconden) vertraagd.

TLER is wel belangrijk voor sommige hardware raid controllers.

[ Voor 7% gewijzigd door Mijzelf op 04-10-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook voor onboard RAID en PseudoRAID op goedkope addon contorllers ('fakeRAID') heb je TLER nodig.