Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor een project wil ik plantaardige en dierlijke weefsels en cellen in beeld brengen onder een microscoop en deze doormiddel van een dslr op fotograferen. Ik heb nog geen microscoop, maar wel een dslr vaan Nikon. Nu zijn er diverse soorten microscopen verkrijgbaar in verschillende prijsklassen, waardoor ik niet meer goed weet wat nu het beste past bij mijn wensen.

Ik wil hoofdzakelijk het volgende in beeld brengen:
- Plantaardige en dierlijke cellen
- Plantaardige en dierlijke weefsels
- Plantaardige en dierlijke structuren
- Voedsel dat wij consumeren, zowel 'vers' als bewerkt.

Nu zag ik dat de meeste microscopen met een trinoculaire kop de mogelijkheid hebben om een camera op te monteren door middel van een adapter/ring. De mogelijkheid om er een camera op te monteren is echt van belang voor mij.

Daarnaast zijn er nog verschillenden type microscopen. Per type lees ik overal wel de voordelen en nadelen, echter vind ik het moeilijk om te bedenken wat voor mijn doeleinde van belang is. Ik heb gekeken naar:
- Biologische microscopen; vergroting meestal tot ongeveer 1000x. Maakt gebruik van doorschijnend licht.
- Fasecontrastmicroscopen; vergroting meestal tot ongeveer 1000x. Maakt vrijwel transparante delen van bijvoorbeeld cellen zichtbaar die bij een biologische microscoop onzichtbaar zouden blijven.
- Stereomicroscopen; Maximale vergroting minder dan bij bovenstaande twee microscopen. Werkt met opvallend licht. 3-dementionaal beeld doordat beeld vanuit twee hoeken wordt weergegeven.

Ik denk dat de stereomicroscoop niet past bij mijn wensen, omdat de maximale vergroting lager is van bij de andere twee. Dan blijven er nog twee over. Hopelijk kan iemand mij tips geven.

Wensen qua beeld:
- Haarscherpe beelden
- Zoveel mogelijk kleur

Mijn budget is maximaal 1000 euro. Liever een stuk minder natuurlijk, maar ik wil wel kwaliteit. Daarnaast vraag ik mij af of onderstaande foto's haalbaar zijn om zelf te maken.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/41/bf/d7/41bfd7e1c186a0ad3c2974a7dac63992.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/BB5rvjZzgFU/maxresdefault.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/images_blogs/rawfile/2013/10/wired6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://totalhealthnowltd.files.wordpress.com/2012/12/blue-green-algae.jpg?w=500&h=356

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat om zulke foto's zoals je toont te maken er ongetwijfeld allerlei bewerkingen/kleuringen zijn gedaan op het materiaal.

En dat je voor sommige effecten een speciale microscoop nodig hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 04-10-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Om je DSLR op je microscoop te zetten heb je een adapter van nikon mount naar T-mount nodig, die zijn onder andere hier te vinden: http://www.edmundoptics.c...r-for-camera-bodies/1460/.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
@Osiris: de foto's die hierboven staan zijn allen met een lichtmicroscoop gemaakt, dus dat zou zeker mogelijk moeten zijn met een standaardmicroscoop en DSLR. Dat er gebruik is gemaakt van kleuringen die bepaalde ervaring en techniek vereisen is een tweede ;).

Ik zou misschien ook even op Marktplaats kijken. Microscopen hebben (net als cameralenzen) een vrij lange levensduur. En net zoals bij camera's zijn de lenzen belangrijker dan de 'body'.

Overigens ga je dergelijke plaatjes met een vergroting van 1000x wel voor elkaar krijgen. Het moeilijkste is het maken van de preparaten. Ik heb zelf Biologie gestudeerd en veel met een microscoop gewerkt, maar om zulke plaatjes te krijgen zul je flink wat moeten oefenen :).

[ Voor 23% gewijzigd door RobbieB op 04-10-2015 19:42 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:38:
@Osiris: de foto's die hierboven staan zijn allen met een lichtmicroscoop gemaakt, dus dat zou zeker mogelijk moeten zijn met een standaardmicroscoop en DSLR. Dat er gebruik is gemaakt van kleuringen die bepaalde ervaring en techniek vereisen is een tweede ;).
't Is maar wat je een standaardmicroscoop noemt..

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 15:32
@RobbieB
Zoals je aangeeft zijn ze allemaal gemaakt met een optical microscope of wel een licht microscoop:
The optical microscope, often referred to as light microscope, is a type of microscope which uses visible light and a system of lenses to magnify images of small samples. Optical microscopes are the oldest design of microscope and were possibly invented in their present compound form in the 17th century.
Echter doordat het een "standaard" licht microscoop is wil dat niet zeggen dat ze allemaal het zelfde zijn. Zie ook de link van @osiris die refereerde naar een imunfluorusentie microscoop en dat is ook een "licht microscoop" maar zeker geen standaard microscoop.

Als ik zo even snel kijk naar de beelden dan moet je niet al te veel verwachten van een normale licht microscoop als je voor deze beeld kwaliteit wilt gaan. Dit daar het er bij sommige beelden sterk op lijkt dat er gebruik is gemaakt van een Differential interference contrast (DIC) microscoop. Vooral deze microscopen kosten nogal wat geld en worden vrijwel altijd gebruikt voor dit soort bovenstaande beelden.

@RobbieB er is gebruik gemaakt in dit geval van een optische kleuring door middel van de juiste belichtingen / technieken met de juiste bijbehorende microscoop.
Nu zag ik dat de meeste microscopen met een trinoculaire kop de mogelijkheid hebben om een camera op te monteren door middel van een adapter/ring. De mogelijkheid om er een camera op te monteren is echt van belang voor mij.
Vergeet hierbij niet dat als je enkel een T-mount ring gebruikt dat je er nog lang niet bent, vaak heb je nog een foto lens nodig die het beeld bijvoorbeeld 2.5x vergroot en door middel van de afstand door bijvoorbeeld een balg de juiste register afstand m.b.t. de sensor kunt bepalen.

Wil je zowel door het oculair willen kijken als beeld willen hebben op jou camera dan heb je een "beam splitter nodig" waardoor je dus effectief 50/50 licht breekt en je dus minder licht krijgt op je sensor. Wat dus niet is aan te raden daar de beeld kwaliteit daar door dus ook minder wordt omdat je langere sluitertijden moet hebben (wat soms niet mogelijk is door bewegende organismen onder de microscoop)
Wensen qua beeld:
- Haarscherpe beelden
- Zoveel mogelijk kleur
Willen we uiteraard allemaal, echter zal dit niet makkelijk zijn ook al gebruik je Planapochromaat lenzen. Het is gewoon zo dat een DSLR gewoon niet 100% gemaakt is om goed uitgelijnd te zijn met je camera sensor van een DSLR. Hoe goedkoper hoe meer moeite het je gaat kosten om wat je ziet met je ogen ook daadwerkelijk terug te zien op beeld.

Zo kan ik nog wel een paar uur door gaan. Kortom, het kan maar je zult je erg moeten verdiepen in de wereld van de microscoop, veel moeten uitproberen, flinke duit met geld mee moeten inbrengen wil je echt beelden willen maken zoals bijvoorbeeld foto / screengrab 2. DIC en 1250X vergroting is eerder 10.000+ euro.

En als je een Fasecontrast microscoop koopt dan zou je ook zonder de contrastfase plaatjes te gebruiken een Biologische microscoop hebben.

Zelf doe ik veel met de microscoop, echter eigenlijk niks / weinig met plantaardige en dierlijke cellen.

Compleet andere techniek (donkerveld) maar dit is wat ik er uit krijg als ik film met een Canon 5D MKIII.

Foto's die ik maak zijn hier terug te vinden:
https://medium.com/micrograph-stories

[ Voor 26% gewijzigd door Macsylver op 04-10-2015 20:17 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:38:

Ik zou misschien ook even op Marktplaats kijken. Microscopen hebben (net als cameralenzen) een vrij lange levensduur. En net zoals bij camera's zijn de lenzen belangrijker dan de 'body'.

Overigens ga je dergelijke plaatjes met een vergroting van 1000x wel voor elkaar krijgen. Het moeilijkste is het maken van de preparaten. Ik heb zelf Biologie gestudeerd en veel met een microscoop gewerkt, maar om zulke plaatjes te krijgen zul je flink wat moeten oefenen :).
Goede tip om tweedehands te zoeken, ik zie er jammer genoeg momenteel geen op marktplaats staan waar een camera op gemonteerd kan worden.
Macsylver schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:59:
@RobbieB
Zoals je aangeeft zijn ze allemaal gemaakt met een optical microscope of wel een licht microscoop:

[...]

Echter doordat het een "standaard" licht microscoop is wil dat niet zeggen dat ze allemaal het zelfde zijn. Zie ook de link van @osiris die refereerde naar een imunfluorusentie microscoop en dat is ook een "licht microscoop" maar zeker geen standaard microscoop.

Als ik zo even snel kijk naar de beelden dan moet je niet al te veel verwachten van een normale licht microscoop als je voor deze beeld kwaliteit wilt gaan. Dit daar het er bij sommige beelden sterk op lijkt dat er gebruik is gemaakt van een Differential interference contrast (DIC) microscoop. Vooral deze microscopen kosten nogal wat geld en worden vrijwel altijd gebruikt voor dit soort bovenstaande beelden.
Duidelijk, dat zijn microscopen die buiten mijn bereik liggen. Eigenlijk zijn de normale licht microscopen en is zelfs een fase contrast microscoop niet haalbaar. Wat voor beeldkwaliteit kan ik verwachten bij een normale licht microscoop?
@RobbieB er is gebruik gemaakt in dit geval van een optische kleuring door middel van de juiste belichtingen / technieken met de juiste bijbehorende microscoop.

[...]

Vergeet hierbij niet dat als je enkel een T-mount ring gebruikt dat je er nog lang niet bent, vaak heb je nog een foto lens nodig die het beeld bijvoorbeeld 2.5x vergroot en door middel van de afstand door bijvoorbeeld een balg de juiste register afstand m.b.t. de sensor kunt bepalen.

Wil je zowel door het oculair willen kijken als beeld willen hebben op jou camera dan heb je een "beam splitter nodig" waardoor je dus effectief 50/50 licht breekt en je dus minder licht krijgt op je sensor. Wat dus niet is aan te raden daar de beeld kwaliteit daar door dus ook minder wordt omdat je langere sluitertijden moet hebben (wat soms niet mogelijk is door bewegende organismen onder de microscoop)
Dit wist ik nog niet, top info!
Willen we uiteraard allemaal, echter zal dit niet makkelijk zijn ook al gebruik je Planapochromaat lenzen. Het is gewoon zo dat een DSLR gewoon niet 100% gemaakt is om goed uitgelijnd te zijn met je camera sensor van een DSLR. Hoe goedkoper hoe meer moeite het je gaat kosten om wat je ziet met je ogen ook daadwerkelijk terug te zien op beeld.

Zo kan ik nog wel een paar uur door gaan. Kortom, het kan maar je zult je erg moeten verdiepen in de wereld van de microscoop, veel moeten uitproberen, flinke duit met geld mee moeten inbrengen wil je echt beelden willen maken zoals bijvoorbeeld foto / screengrab 2. DIC en 1250X vergroting is eerder 10.000+ euro.

En als je een Fasecontrast microscoop koopt dan zou je ook zonder de contrastfase plaatjes te gebruiken een Biologische microscoop hebben.
Wat is volgens jou, als kenner, mogelijk voor mij als beginner met een microscoop van zo'n 500 a 1000 euro en een dslr als ik veel oefen en lees over hoe het werkt? Ik ben namelijk bereid om mijn ideeën bij te stellen naar het reële.

Ik ben ook al op zoek gegaan naar bedrijven die dit soort materiaal uitleent, maar ik denk dat ik daar niet in zal slagen.
Zelf doe ik veel met de microscoop, echter eigenlijk niks / weinig met plantaardige en dierlijke cellen.
[video]
Compleet andere techniek (donkerveld) maar dit is wat ik er uit krijg als ik film met een Canon 5D MKIII.

Foto's die ik maak zijn hier terug te vinden:
https://medium.com/micrograph-stories
Hele mooie gave foto's! Die serie met de tranen ben ik al eens tegengekomen! Het is duidelijk dat je een professional bent!

[ Voor 11% gewijzigd door darkdesign op 05-10-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouton
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-03-2020
Je zou hier eens kunnen kijken: http://www.microscopen-sp...tegorie/doorvallend-licht

Ze zitten in Zaandam, je kunt gewoon langsgaan met je camera en laptop en verschillende modellen proberen. Ze hebben ook allerlei adapters.

Ze hebben nieuwe Euromex modellen. Geen geweldig merk, maar binnen je budget en misschien goed genoeg. Er zijn ook tweedehands Olympus BH-2's met trinoculair. Die zijn misschien iets te duur, maar wel van goede kwaliteit.

Het is erg moeilijk om mooie preparaten van één cel dik te maken. Met een gewone lichtmicroscoop moet je ook wel flink oefenen met kleurtincturen wil je er wat moois uitkrijgen. Of misschien spelen met donkerveldbelichting. http://www.microscopemaster.com/dark-field-microscope.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 15:32
Onlangs nog uitgekomen in je keuze voor een microscoop, of er mee verder gegaan?

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Als dit een nieuw topic vereist dan is dit te verplaatsen uiteraard.

Ik ben op zoek naar een microscoop voor mijn zoontje. En ik wil er zelf ook een beetje van genieten.
Kwaliteit kost geld, net als kleine kinderen. Soms kost de combinatie kwaliteit + kinderen + zwaartekracht wat extra geld. Desalniettemin wil ik niet met een microscoop van plastic aankomen.

De zoektocht naar hoe een ontdekkingsreis naar de microkosmos leerzaam en leuk kan verlopen is begonnen.
Wordt het opzicht of doorzicht?
Monoculair of binoculair?
Rechte of schuine kruistafel?
Achromatische lenzen kritisch of niet?
Spiegel of lamp... etc etc..

Ik kwam uit bij deze selectie:
Mooie combi van opzicht en doorzicht.
Geen plastic en geen USB camera.
Redelijk budgetvriendelijk.

Het ziet er degelijk uit. De volgende stap gaat serieus knaken kosten.
Dit blijft rond de 100EU hangen. 125 met Smartphone adapter.
Heeft iemand van jullie ervaring met een of meer van deze?

https://nl.levenhuk.com/p...nhuk-2l-plus-oranje/#more
https://bresser-online.nl...ten-Microscoop-met-koffer
https://bresser-online.nl...pset-40x-1024x-met-koffer

Het verschil tussen de laatste twee (op de vergrotingsfactor na) is me niet geheel duidelijk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Misschien heb ik geen recht van spreken maar:
binoculair is het "nieuwe" kijken, steeds meer middelbare scholen en universiteiten gaan hierop over, dus jong geleerd is oud gedaan.
Ik zou zelf met lamp werken, 2 redenen: 1) je gaat microscoop minder verplaatsen (je hebt stroom nodig) dus minder snel kapot. 2) hij werkt ook bij minder licht + je kan lichtsterkte varrieren (ja, normaal gebruik je daarvoor het diafragma, maar soms wil je juist diafragma bijna dicht en licht vol aan of andersom).

Ga eens naar een middelbare school, en vraag of ze een "oude" microscoop hebben.
Vaak hebben ze er wel, waarvan dan de snoer oid kapot is, en die kan je goedkoop overkopen.
Dit zijn STEVIGE dingen (gemaakt voor lln ... dusja .... ) die tegen stootje kunnen. Verwacht er echter niet van dat je hier een nobelprijs mee wint.

Puntje van kritiek op deze dingen: degene die eruit gaan zijn v aak monoculair.

edit: je andere vragen
- ik heb enkel met rechte kruistafel gewerkt (middelbare + biomedische wetenschappen) kan hier dus niets over zeggen.
- En ja, ik zou achromatische lenzen gebruiken (veel goedkoper, en is "de standaard" tot je naar levende cellen wilt kijken en hier foto's van wilt nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 21-11-2019 21:40 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
Zou je dan niet beter na zo iets kijken? https://www.labmakelaar.c...noculaire-microscoop/6668

Weet niet of zij ook aan particulieren leveren overigens.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
Kijk vooral ook tweedehands. Er zijn vaak best leuke deals te vinden, en een snelle Googletocht kan je wel vertellen of wat je hebt gevonden ook een beetje leuk is :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
Dank voor de snelle reacties.
Mooie input voor "best value for money"

Ik heb inderdaad ook even op marktplaats rondgekeken.
Wel heel wat robuuste apparaten gezien,veel Euromex, overigens weinig binoculair.
Waarschijnlijk ook met de door 99ruud99 genoemde overgang. Bij de nieuwe Binoculaire microscopen zie ik veel opzicht types. De doorlicht types hebben wel een heel onvriendelijk effect op de prijs.
Met toch een budgetgrens in gedachten moet ik de Binoculair even laten varen.
Ook heel veel "nagenoeg nieuwe" aanbieding. Ik hoop dat er hier wat langer dan twee dagen doorheen gekeken wordt...

Die site van de labmakelaar is een goede link. Ook weer een mooi merk gevonden:
Breukhoven, mooi instapmodel met standaard
opzicht/doorzicht met belichting
metalen behuizing
achromatische objectieven
rechte kruistafel
https://www.breukhoven.nl/default/75938.html.

Ik zal morgen eens bellen met Bresser en Levenhuk aangaande de achromatische objectieven.
Ik laat het antwoord uiteraard ook hier achter.

Ik vermoed dat ik er trouwens meer mee ga spelen dan die kleine :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nitrohoss op 22-11-2019 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Leuk (geresusciteerd) topic. Dat binoculair "het nieuwe kijken" is, geldt i.m.o. alleen in die zin dat het makkelijker is: ooit (1970) werd mij geleerd dat je met één oog door het oculair moest kijken terwijl je je andere oog gebruikte om al kijkend te schetsen wat je zag. Is mij nooit goed gelukt, trouwens.

De Bresser en de Breukhoven lijken elkaar niet veel te ontlopen - paar tientjes verschil, pre van de Breukhoven lijkt mij het diafragma op de (verstelbare) condensor en het verende 40x-objectief. Beide missen in de getoonde versie de kruistafel, maar die paar tientjes zou ik er zeker bij optellen (Bresser hier). De Breukhoven-versie met kruistafel heeft ook nog een 100 x olie-immersieobjectief, wat hem m.i. tot een aantrekkelijker optie maakt.

Op marktplaats vind je in dezelfde prijsklasse ook het een en ander aan oude Olympus-microspcopen met ongeveer hetzelfde uitrustingsniveau. Zwaarder, optisch (misschien?) wat beter, robuuster, minder slimme toeters en bellen (LED-verlichting, opzicht-lampje).

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrohoss
Kleine update: via marktplaats een Bresser Biolux NV gevonden voor een leuke prijs.
Net een klasse hoger dan de CA of SEL, en met een setje voorbereide preparaten.
De achromatische lenzen zitten er helaas niet bij. Die beginnen in de meer serieuze klasse.
Toch goede vergroting en beeld. Kan de individuele cellen goed zien. De zoom naar wat er in de cellen gebeurt ligt echter net buiten bereik (Max 16x40). Maar voor het verkennen van een beetje biologie is dit een prima startmicroscoop. Als het een echte hobby wordt kunnen we opnieuw kijken :)

Dank voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Gefeliciteerd met je aankoop, lijkt me een prima start. Benieuwd naar de resultaten, misschien mag je ze showen in het macro-topic (ook al is het micro) ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1