Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 19:29
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig met het ombouwen van onze woonkamer plafondlamp met G4 halogeen lampen naar LED.

De lamp heeft orgineel 16x G4 halogeen 20W 12V lampjes. Samen dus goed voor een verbruik van 320 watt, best aardig voor een plafond lampje.

Om de halogeen lampjes te vervangen heb ik G4 led lampjes besteld:
- 180 Lumen
- Warm White (2700-3500K)
- Dimmable
- Rated Power: 3w; Real Power: 1.25w

Gezamelijk dus ~48 watt, een stuk acceptabeler :).

Om het spul te laten werken denk ik dat ook de transformator in de lamp moet worden vervangen. Deze heeft nu een output van: "11.5Vac 100 - 350W eff 30,A". (meer info). In eerste instantie heb ik 1 lampje vervangen, daarna werkte alles nog prima, echter nadat ik alle lampjes heb verwisseld komt er alleen nog maar een flauw gedimmed licht uit de led lampjes. Tevens gaan de lampjes soms helemaal niet aan als je de schakelaar omzet. Mijn vermoeden is dat dit komt door het minimum vermogen van de transformator.

Om het verhaal nog wat lastiger te maken zit er ook een (halogeen?) dimmer als schakelaar in de muur, om te testen of die het probleem veroorzaakt heb ik deze al ertussen uit gehaald, maar dat maakt geen verschil. De dimmer is een Busch & Jaeger 2247U dimmer (pdf specs) met de volgende specs:
- Minimumbelasting: 20VA
- Nominale spanning: 230 V AC ±10 %, 50 Hz
- Nominaal vermogen: 500 W / VA

Mijn vraag is eigenlijk: welke transformator zou in deze setup goed werken, en is het verstandig om de dimmer te blijven gebruiken? Als ik het goed begrijp, Led's dimmen gaat het beste met het aanpassen van de PWM frequentie (sneller/langzamer knipperen), niet het vermogen, maar ze lijken dimbaar te zijn als ik er maar 1 of 2 gebruik in combinatie met 14 gewone halogeen lampjes?

Alvast bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Ik heb net dit weekend mijn IKEA lamp van 6x20W halogeen omgezet naar 6x1W LED (G4 lampjes van de Gamma). Geeft minder licht, maar dat was ook ingecalculeerd, de lamp stond altijd in gedimde modus. Vind je 320W halogeen niet een beetje veel?

Met het verwijderen van de laatste halogeen hield de voeding het zoals verwacht voor gezien, 6W belasting was duidelijk te weinig voor de 150W voeding, hij knipperde en brande soms een beetje en hij piepte sterk. Ik heb de 12V voeding van mijn oude router er in geklust en nu werkt het prima. Het was de lamp met touch-dimming en dat is uiteraard nu ook verdwenen, dat vond ik wel fancy maar in de praktijk eigenlijk alleen maar irritant. De LEDs hebben zelf waarschijnlijk wel constant current elektronica, dus vermoedelijk voldoet elke 12V voeding die sterk genoeg is. Gewoon iets zoeken in een webshop wat je goed weg kunt werken? Ik heb zelf deze achter een spiegel om LED strip aan te sturen (is voor jou niet sterk genoeg, moest voor mij plat en watervast zijn):

http://ledworld.nl/led-trafo-20w-12vdc-1-67a-ip67-cv.html

Wat betreft dimmers ben ik vergeten hou dat zat, maar je normale dimmer werkt normaliter volgens mij niet. Ledworld heeft talloze dimmers, net als tig andere shops en ze hebben er ook info over:

http://ledworld.nl/blog/dimmen-van-led/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Tip voor een goedkope inbouw dimmer vanaf 5 watt led is ikea. € 9,95. Nadeel is alleen de lelijke witte kleur (polar white i.p.v. 9001). Ik had zelf het voordeel het binnenwerk in al mijn bestaande dimmers paste. Voor zowel 12v via tronic trafo als normaal.
Andere optie die ook prima werkt en budget vriendelijk is een kaku dimmer.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 04-10-2015 20:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
robhuls schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:20:
Vind je 320W halogeen niet een beetje veel?
Eeh, ja... Maar zo is de lamp nou eenmaal...

Deze is het:
Afbeeldingslocatie: http://i1272.photobucket.com/albums/y389/d-net/Tweakers/IMG_6816_zpshhuzw3t4.jpg
robhuls schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:20:
Wat betreft dimmers ben ik vergeten hou dat zat, maar je normale dimmer werkt normaliter volgens mij niet. Ledworld heeft talloze dimmers, net als tig andere shops en ze hebben er ook info over:

http://ledworld.nl/blog/dimmen-van-led/
Erg verhelderend, bedankt! Heb er een van OSRAM op die site gevonden met een vermogen 70 watt, andere sites hebben hem echter als halogeen staan... Besteld, we gaan het zien. Voordeel van die trafo is dat die ook fase-aansnijding ondersteund, het type wat mijn dimmer ook is...

@DukeBox heb je die dimmer lang geleden gekocht? Ik kan hem zo 123 niet op de IKEA site vinden? Misschien alleen in de winkel te krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door Daanoz op 05-10-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Daanoz schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:10:
@DukeBox heb je die dimmer lang geleden gekocht? Ik kan hem zo 123 niet op de IKEA site vinden?
Hij heet 'dimma' (niet de snoer dimmer) maar kom hem ook niet tegen op de site. Heb ze 1,5 jaar geleden gekocht (amsterdam) en 2 weken geleden ook nog een (haarlem). Waarschijnlijk alleen in de winkel.
Zal vanavond wel ff een fototje schieten.
edit: Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/108826_17503172_1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 05-10-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55

Tarin

Just plain weird.

Die dimmer gaat uit het assortiment, maar ik zag er twee weken geleden nog een lading liggen in Barendrecht. Artikelnr. 201.319.34.

Ik heb er ook nog een liggen die hopelijk werkt, want ik heb 4 11-watt E27-lampen die ik graag wil dimmen.
Anders zou ik graag een 'slimme' dimmer willen met geheugenfunctie, maar wat ik tot nu toe aan reviews en info heb gevonden is het lastig een goeie combinatie (die niet zoemt) van lampen en dimmer te vinden, en voordat ik meerdere tientallen euro's tegen dit projectje aangooi...

[ Voor 39% gewijzigd door Tarin op 05-10-2015 14:24 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Tarin schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:22:
Die dimmer gaat uit het assortiment..
Volgens de afdelings manager komt hij straks alleen zonder opbouw frame aangezien bijna niemand die gebruikt. Mogelijk wel een ander artikel nummer maar niet een andere dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

DukeBox schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Volgens de afdelings manager komt hij straks alleen zonder opbouw frame aangezien bijna niemand die gebruikt. Mogelijk wel een ander artikel nummer maar niet een andere dimmer.
Ah, dan hoop ik alleen nog dat dit dezelfde is als die, die ik een paar jaar geleden gekocht heb ;). Hier in Duitlsand is hij al zeker een half jaar niet meer op de site te vinden in ieder geval, maar omdat elektronica hier anders behandeld wordt (eigenlijk moeten dit soort klusjes door een gecertificeerd persoon gedaan worden) kan dat daarmee samenhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Tarin schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:27:
[...]

Ah, dan hoop ik alleen nog dat dit dezelfde is als die, die ik een paar jaar geleden gekocht heb ;). Hier in Duitlsand is hij al zeker een half jaar niet meer op de site te vinden in ieder geval, maar omdat elektronica hier anders behandeld wordt (eigenlijk moeten dit soort klusjes door een gecertificeerd persoon gedaan worden) kan dat daarmee samenhangen.
Heel veel (met name uit de verlichting tak) is niet te vinden op de website en ook andersom.
Zo hebben ze 3 GX53 inbouw spots op de site, 1 ervan is maar verkrijgbaar in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 19:28
Ik heb vorige week bij mijn plafond lamp met 7x20W G4 lampjes ze vervangen door 7xLED (1.5W van de Action, 80 Lumen). Op de verpakking staat dat ze niet dimbaar zijn.
Ik heb ook een Busch & Jaeger 2247U dimmer in de muur. Ik heb de trafo niet vervangen en alles werkt gewoon (al zie een een lichte knippering als ik de dimmer laag zet.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/29zwzd1.jpg

So far, so good zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Prutsky schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:44:
(1.5W van de Action, 80 Lumen). Op de verpakking staat dat ze niet dimbaar zijn.
De reden dat er vaak op staat dat ze niet dimbaar zijn is dat er geen dimmers zijn die 1,5W kunnen dimmen.
Zet je er meerdere parallel dan kan dat vaak wel. Met 10,5W (7x1.5W) is dat overigens nog steeds net aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
Hmm, dat is goed nieuws... Met 16x 3watt zou het dus best wel eens kunnen werken...

@prutsky heb je nog iets getweaked aan de minimale dim waarde van de dimmer (de potentiometer in de rechter bovenhoek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 19:28
Daanoz schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 17:29:
Hmm, dat is goed nieuws... Met 16x 3watt zou het dus best wel eens kunnen werken...

@prutsky heb je nog iets getweaked aan de minimale dim waarde van de dimmer (de potentiometer in de rechter bovenhoek)?
Ja, die heb ik inderdaad moeten aanpassen. Het "dimbereik" van halogeen was groter dan van LED. Ik heb deze nu zo ingesteld dat dit beter is afgestemd op LED. Op de laagste stand branden ze niet meer zo constant, maar dat stoort mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

DukeBox schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:28:
[...]

Heel veel (met name uit de verlichting tak) is niet te vinden op de website en ook andersom.
Zo hebben ze 3 GX53 inbouw spots op de site, 1 ervan is maar verkrijgbaar in de winkel.
De dimmer die ik had liggen was inderdaad 201.319.34, dimt vanaf 20 watt. Met 4 (dimbare) 11W LED-lampen, ook van Ikea, werkt het prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Tarin schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:29:
De dimmer die ik had liggen was inderdaad 201.319.34, dimt vanaf 20 watt. Met 4 (dimbare) 11W LED-lampen, ook van Ikea, werkt het prima :).
Ze gebruiken ze zelf ook voor de demo opstelling. Vanaf 7 Watt werkt het al is het dim niveau wel beperkt. Een kaku dimmer werkt dan wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Het bereik is inderdaad niet superbreed, maar voor een tientje is het een prima apparaat. Beter dan altijd 0% of 100% licht in ieder geval :).

Pagina: 1