if-up.local startup probleem

Pagina: 1
Acties:

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:36
Ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen, maar ik zal een poging wagen. :)
Ik draai dus een logbot in BitchX die gestart word onder de user "swestland" met het commando
code:
1
/usr/local/bin/BitchX -B -b Loggert kechara.sorcery.net

Om dit door de root gebruiker te laten starten als swestland gebruik ik dit commando
code:
1
su --command="/usr/local/bin/BitchX -B -b Loggert kechara.sorcery.net" swestland

Als ik dit zelf in tiep gaat het allemaal goed.

Maar ik wil dus als mijn verbinding verbroken word (van het internet) dan word er opnieuw verbinding gemaakt en het script ip-up.local aan geroepen. Hier staat het volgende in:
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh
/etc/ppp/up.php4
/app/scripts/pmfirewall/pmfirewall restart
killall BitchX
sleep 10
su --command="/usr/local/bin/BitchX -B -b Loggert kechara.sorcery.net" swestland

Alles werkt totdat su aangeroepen word want er word geen nieuwe sessie gestart, ook niet zonder sleep command. Maar als ik dit script zelf start als root werkt het wel.

* ChiLLeR snapt er niets meer van :?
ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen

>> Signature?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

probeer het eens met;
code:
1
2
su - user -c 'commando' 
of anders `commando`

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

Het scriptje blijft draaien om dat het wacht op de beindiding van die su. Mik er een & achter, en dan verdwijnt het proces in de achtergrond. Ik weet niet helemaal of dit de bedoeling is, want waarschijnlijk zie je nu wel steeds die BitchX in je terminal. Nu gaat die BitchX over je terminal schrijven terwijl je als root nog steeds je prompt over hebt, dus als je die output ervan naar een andere terminal laat gaan, is misschien beter :?
su --command="blaat" <user> &>/dev/tty10 &
zoiets? als het goed is heb je dan onder alt-F11 je BitchX zitten, en je script gaat ook nog es helemaal door tot het eind :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• ChiLLeR
BX hoort door de optie -B(background) van zelf naar de achtergrond te gaan. Maar het probleem is dus dat BX helemaal niet gestart word. Terwijl de andere dingen die erin staan wel gestart worden.

edit:

Het geen wat imdos geeft, werkt ook niet.

>> Signature?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

laat BitchX dan niet toevallig een of andere pid file achter of een of ander bestand zodat hij niet wil starten :?

Of ligt het echt aan de syntax van su!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• ChiLLeR
Lijkt me sterk want je kan meerdere sessie's draaien van BitchX, alleen niet onder de zelfde nickname. Maar voordat BX gestart word doe ik ook killall BitchX zodat er geen BX meer draait. Aan de syntax van su kan het ook niet liggen want als ik dat intiep als root dan werkt het wel gewoon :?

>> Signature?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

killall BitchX is wel radicaal btw;
ik heb ooit eens een script gemaakt en die klapte na die killall uit het script!
Dus probeer eens een echo na die sleep 10 en kijk of ie dus wel verder loopt!

Anders kan je nl. met
code:
1
kill -? `pidof BitchX`

ook je BitchX killen en opnieuw starten

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

hmms .. ja .. dit is echt maf ..
net ff zelf scriptje gemaakt met
code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
killall BitchX
sleep 1
su --command="BitchX -B -b sjonny irc.xs4all.nl" sjonny

en dan met ./test.sh gestart (2x) en dat ging gewoon goed. Geen idee wat er bij jou mis is ...
Roep je dat scriptje zelf aan of doet je systeem dit voor je? Als het systeem dit voor je doet moet je ff opletten of het wel als root wordt afgetrapt..
misschien ook doodeind als oplossing aangezien je firewall script ook nog gerunt wordt.
just .. :? you got me

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• ChiLLeR
hij gaat nog wel door naar de sleep 10.
Dus daar licht het niet aan.

>> Signature?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

vreemd; vanuit bijv. crontab start BitchX wel maar hij spawned niet naar de background lijkt het want er blijft geen proces over
code:
1
2
3
4
5
6
7
Subject: cron: $HOME/test.sh

BitchX: no process killed
BitchX - Based on EPIC Software Labs epic ircII (1998).
Version (BitchX-1.0c17) -- Date (19990221).
Process [24500]
detached from . To re-attach type scr-bx

en in test.sh met en zonder & teken maar toch blijft die BitchX niet lopen!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ah, misschien dat ik em heb ;)
Probeer eens van su /bin/su te maken...dat script zal wel een volledig pad nodig hebben - een script heeft vaak een andere $PATH draaien dan je hoopt.
Aan de andere kant, je zou toch verwachten dat ie dan er uit springt met een 'command not found'-error...weet et niet zeker. Misschien kun je het gewoon eens proberen?

* odysseus is zelf ondertussen iptables aan het leren: heeft zichzelf ondertussen al verschillende keren opgesloten door per ongeluk alles dicht te zetten...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ChiLLeR
goed idee odyseus, ga ik proberen

>> Signature?

• ChiLLeR
precies wat imdos zegt er blijft geen process achter. Ik denk dat ik het probleem heb. BX moet een een terminal attachen om naar de background te gaan, en op het moment dat dat script uitgevoerd word dan is er geen terminal waar hij aan kan attachen.

Is er geen manier om een terminal te faken oid?

>> Signature?

Verwijderd

als je hem in een screen start?

screen /commandoblabla

en dan eventueel een ctrl a d derachter smijten om hem te detatchen?

hoe je dat inbouwd weet ik niet btw :D

• ChiLLeR
Werkt niet, screen heeft ook een terminal nodig om er 1 te maken :(

>> Signature?

Pagina: 1