Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen investeren of niet door onzekerheid saldering

Pagina: 1
Acties:

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 21:46
Ik ben aan het overwegen of ik ga investeren in zonnepanelen in mijn nieuw aangekochte woning. De zonnepaneel installatie kan ik mee financieren in mijn hypotheek met 3.1% rente (Hier gaat nog wel de belasting aftrek van af).

Ik heb daar een groot plat dak waar ik ze op kan plaatsen. Ik gebruik momenteel ongeveer 2500kw per jaar in mijn appartement. In het nieuwe huis zal dit hoger liggen. En eventueel kan ik (nu nog) kiezen voor elektrische boilers en elektrisch koken ipv gas.

Nu zie ik dat het onzeker is hoe de saldering regel na 2020 eruit komt te zien. Als ik kies voor zonnepanelen, dan staan ze na de verbouwing energie op te wekken, ofwel na juni 2016. Dan heb ik nog dikke 3 jaar garantie op salderen en daarna wellicht niet meer.

Ik twijfel daarom of ik het wel moet doen, of dat ik beter kan wachten tot dat er ooit eens duidelijkheid komt.

Het gene wat ik wel kan doen, is er voor zorgen dat zoveel mogelijk stroom overdag gebruikt wordt ( vaatwasser, wasmachine, droger). Maar er is en blijft energie nodig voor de avond.

Ps er is al een nieuwe digitale meter in het huis. Dus geen ferris meter helaas meer.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Als je geld 'over' hebt -> doen.

Moet je geld lenen om dit project te kunnen financieren -> niet doen. Dan kan je beter je hypotheek gaan aflossen.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Kort antwoord: gewoon doen!

Langer antwoord. Staar je niet blind op terugverdientijd (wat is de terugverdientijd van je auto? Van je fiets? Of helemaal toepasselijk van je huis? )

De huidige salderingsregeling is mooi meegenomen. De salderingsregelling zal gaan wijzigen maa mijn veerwachting is dat die net heel erg gaat afwijken van wat op dit moment is. Het te vergoeden bedrag zal wellicht wat lager worden.
Op dit moment maak je een rendement van ongeveer 15% op je geinvesteerde bedrag met zonnepanelen (dus bruto zonder je investering terug te betalen). Je zonnepanelen blijven ook nog geld waard. Snel gerekend kost een kwh opgewek met zonnepanelen over een periode van 25 jaar ongeveer 7 tot 8 eurocent. De uiteindelijke vergoeding in 2020 zal daar vast boven gaan liggen. Plus dat je de stroom die je gelijk gebruikt natuurlijk meer geld waard is...

Als je er geld voor moet gaan lenen, dan is het verhaal natuurlijk iets anders, maar maak het rekeningsommetje eens over een periode van 10 -12 jaar en zet de kWh vergoeding eens op 11 a 12 cent. Kijk dan eens waar je op uit komt.

Persoonlijke noot: De investering in zonnepanelen is de beste investering die ooit heb gedaan. Nadat ik de panelen had betaald, miste ik het geld eigenlijk niet meer, het overmaken deed pijn maar dat was het dan ook. De lagere energienota is leuk, maar daar wen je aan, maar het bekijken van de dagelijkse grafiekjes? Onbetaalbaar!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Juist nu wel doen ivm de gunstige salderingregeling
Daarna is er batterij opslag, wat nu al in volle ontwikkeling is en zul je in de slechtere maanden wel stroom uit het net moeten betrekken.

Je zal dan weer moeten investeren, maar met 5 jaar kun je makkelijk de zonnepaneel installatie er al uit hebben.

Hier 2 1/2 jaar geleden panelen gekocht met een lening. Die lening is allang weer afbetaald en de gasaansluiting is inmiddels ook verdwenen uit mijn huis. Elke maand geef ik het geld voor energie dus niet meer uit aan de energiemaatschappij. Volgende stap: hypotheek aflossen

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2015 10:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Batterijen zie ik nou niet als oplossing. Wel voor het financiële aspect mocht salderen voorbij gaan, maar niet als oplossing die goed voor het milieu is. Wat bij mij thuis opgewekt wordt overdag gaat echt niet verloren als ik niet thuis ben. Op mijn werk verbruik ik meer als thuis. En laten daar nu net een mooi net tussen zitten waarover die stroom getransporteerd kan worden. Wat we nodig hebben is een eerlijke vergoeding voor duurzaam opgewekte energie, een goed afgestemd Europees en wereldwijd net dat aanbod en vraag kan vereffenen, energiecentrales met een goed regelbereik en technieken die vraag en aanbod af kunnen stemmen (prijzen die fluctueren met het energie-aanbod zodat een wasmachine kan gaan draaien als de zon schijnt/wind blaast). Volgens mij komen we dan een heel eind. Bedenk eens hoeveel accu's we nodig gaan hebben om alleen Nederland een uurtje van energie te voorzien.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

In plaats van je zonnepanelen via je hypotheek te financieren is een duurzaamheidslening via je gemeente waarschijnlijk een betere optie https://www.svn.nl/produc...ing/Paginas/WatIsHet.aspx

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 20:56

ATS

Die regeling heeft helaas lang niet elke gemeente.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

noo schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:38:
In plaats van je zonnepanelen via je hypotheek te financieren is een duurzaamheidslening via je gemeente waarschijnlijk een betere optie https://www.svn.nl/produc...ing/Paginas/WatIsHet.aspx
Als dat beschikbaar is idd een betere. Ook al is de rente van een hypotheek nu erg laag, veel lager dan de duurzaamheidslening zal hij niet worden.

Ik heb het ook gedaan, en betaal 0.5% rente. Waarvan ook nog een deel aftrekbaar is. Dus eigenlijk netto 0,3% ofzo. Gezien de inflatie hoger is, ben je eigenlijk dom om het niet te doen.

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 21:46
noo schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:38:
Onze gemeente (Amsterdam) heeft geen duurzaamheid lening zie ik. Wel iets anders, maar daar is rente 1%. Denk dat belasting aftrek ook mogelijk is, dus dat is wel een mooie rente. Bedankt voor het vermelden :-).
GioStyle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:24:
Als je geld 'over' hebt -> doen.

Moet je geld lenen om dit project te kunnen financieren -> niet doen. Dan kan je beter je hypotheek gaan aflossen.
Ik begrijp wat je bedoelt omtrent lenen van geld voor dit soort producten. Maar ik wil het juist lenen, ook al heb ik het op de bank staan. Dit komt omdat de huidige hypotheek rente zo laag ligt, dat ik aan het kijken ben hoe je hiervan het beste gebruik van kan maken. Als zonnepanelen een rendement halen van 10% inclusief afschrijving en ik betaal 2.5% netto rente, dan sluit ik met liefde een lening af ervoor.

Voor mijn huidige spaargeld heb ik een andere bestemming waar rendement ca 12 procent is. En behalve een hypotheek kom ik niet via een andere weg aan *goedkoop* geld dus ik ben spaarzaam op mijn eigen geld.
BB-One schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:31:. De lagere energienota is leuk, maar daar wen je aan, maar het bekijken van de dagelijkse grafiekjes? Onbetaalbaar!
Dat is precies wat ik nu ook al zo leuk vind :-). Ik heb hier twee panelen staan, en bijna dagelijks kijk ik hoe het ervoor staat. Ook al levert het niet veel op (400wp panelen), het is zooo leuk dat het kan :-)

Misschien moet ik in de nieuwe woning meer overstappen op elektrische apparaten en minder gas gestookt. Maar volgens mij is gas momenteel enorm voordelig voor warm water.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Bedankt voor de tip van de Duurzaamheidslening Noo en Nicap!
Dat komt mooi van pas, straks met inrichten van ons nieuwe huis zou het wat meer lucht geven als we de zonnepanelen via een lening zouden aanschaffen?
Pagina: 1