Clean install W10 Edu op Laptop + USB + 2 SSD's + MBR + Grub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:37
Na 4 Windows 10 installaties en een tiental uren spenderen aan troubleshooting en proberen moet ik toch maar de hulp inschakelen van de medetweakers. :+

Oorspronkelijke situatie:
Samsung laptop waar oorspronkelijk een HDD + mini/Msata(?) SSD (16GB) in zaten, als zijnde hybrid HDD. Deze HDD vervangen door een SSD (120GB). SSD16 was voorzien van Ubuntu, SSD120 was voorzien van Windows 7.
Na problemen met W7 de overstap naar W10 gemaakt. Het betreft de Education versie vanwege de levenslange licentie als student. De versie kan dus niet gecreeerd worden met de Media Creation Tool van MS, dus een losse (legitieme) ISO gedownload en m.b.v. Rufus een bootable USB stick gemaakt.

Linux had ik niet meer nodig, dus ik heb aanvankelijk beide SSD's gewist. Windows 10 installeerde prima op SSD120, echter tijdens een reboot (zonder USB stick) was er een probleem met Grub.
Na wissen van beide schijven met diskpart (cmd window via USB stick) opnieuw W10 geinstalleerd. Zelfde probleem van niet booten zonder USB stick blijft, maar nu een CBR fout.

Uiteindelijke situatie:
Blijkt dat de 'door systeem gereserveerde partitie' van 500MB niet op SSD120, maar op SSD16 geinstalleerd is.

Om deze reden denk ik dat Windows deze 'boot' partitie niet kan vinden, en dus niet wil booten (zonder USB stick).

Derhalve Linux Mint geinstalleerd op SSD16 om deze schijf te blokkeren als schrijfbaar voor Windows. Maar nu krijg ik tijdens selecteren van de Windows installatieschijf de melding dat het niet mogelijk is een nieuwe systeempartitie te maken of bestaande systeempartitie te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ihWTPqht.jpg

Ik heb allerlei combinaties geprobeerd van partities, wel/niet gealloceerd, wel/niet primair, aparte partitie van 500MB gemaakt, disk cleans met diskpart, disk cleans met Linux Live CD, etc. Windows wil domweg niet fatsoenlijk installeren.

Iemand die een uitweg weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
SSD16 even eruithalen tijdens install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Theodor schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:02:
SSD16 even eruithalen tijdens install.
Die algemene oplossing was ik inderdaad al tegengekomen. Probleem is dat dit niet gaat.

1. De SSD16 is een chip op het moederbord (https://www.ifixit.com/Gu...+Ultrabook+NP530U3B/23322), overigens is deze (Sandisk) SSD ook niet zichtbaar in het BIOS.

2. Ik zit in het buitenland, zonder mijn schroevendraaiersets. :+

Om de een of andere reden wil Windows perse de bootloader installeren op SSD16, denkende dat dit de primaire schijf is. Probleem is dat het BIOS niet kan booten van deze schijf, aangezien deze oorspronkelijk bedoeld is als 'ExpressCache' om de originele HDD wat sneller te laten lijken.

De typische /fixboot, /fixmbr en /rebuildbcd bieden geen uitkomst.

EDIT
Zojuist http://forum.notebookrevi...with-expresscache.701927/ gevolgd. Zoals gezegd, allebei de schijven gewist, en de eerste schijf (SSD120) voorzien van een 500MB partitie (letter F) en een tweede grote partitie (letter C).
Windows geinstalleerd op C, die dus inderdaad de 'systeem gereserveerde ruimte' op SSD16 heeft gezet. M.b.v. "bcdboot c:\windows /s f:" boot Windows nu gewoon door.

Enige waar ik nu mee zit is een boel partities waarvan ik niet weet welke ik wel/niet kan behouden. En blijkbaar is de 500MB partitie hernoemd van F naar D?
Het liefst zou ik de SSD16 compleet wissen en gebruiken als tijdelijke opslag (web cache, downloads, page file, etc), maar de 500MB partitie daarop staat nog steeds aangemerkt als 'Door systeem gereserveerd'.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VrFcf3cm.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door geekeep op 04-10-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 14:55
Installeer je toevallig vanaf een USB3.0 stick? Had exact hetzelfde probleem, USB2 gebruikt en 't was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Llewy schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:41:
Installeer je toevallig vanaf een USB3.0 stick? Had exact hetzelfde probleem, USB2 gebruikt en 't was opgelost.
Nope. USB2 sticky, zowel USB3 als USB2 slots geprobeerd.

Windows is nu geïnstalleerd dmv het overzetten van de boot partitie mbv 'bcdboot' van SSD16 naar SSD120. Probleem is nu alleen dat ik niet weet welke partities ik veilig kan verwijderen, zie vorige post. Normaal gesproken is het systeem gereserveerde deel ook verborgen, vandaar. Is er een manier om achter te komen welke partitie actief gebruikt wordt?