Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Powerpivotvraag rapportage per kwartaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik werk voor een organistie in het sociale domein. Hiervoor registeren we in ons systeem per casus o.a. de start- en einddatum van de hulpverlening.

Ik heb nu met Powerpivot in Excel 2010 verbinding met de database en wil bepaalde gegevens hieruit inzichtelijk maken via powerpivot en draaigrafieken.

De tabel heeft (in zijn meest simpele vorm) 3 kolommen:
1. casus_id
2. casus_startdate
3. casus_enddate

Deze wil ik vertalen zodat ik per kwartaal het aantal gestarte en afgesloten casussen inzichtelijk kan maken. Ik loop hier echter in vast. Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Ik heb voor de duidelijkheid hier een excelbestand toegevoegd met in het tabblad 'casus' de tabel die ik uitlees en in tabblad 'diagram' het diagram dat ik wil maken.

Als iemand me op weg kan helpen.. graag!!

Grt Jasper

PS. Het voorbeeld is gemaakt in Excel 2016, omdat ik deze lokaal draai :)

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:52

Saffie_time

Why use this? 42!

Waar loop je mee vast?
Wat is het probleem?

Wellicht is het duidelijk te maken met screenshots?

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zomaar een bestandje gaan downloaden dus probeer het iets inzichtelijker te maken want het klinkt niet als iets dat niet kan lukken in Excel.
(Heb je boven alle kolommen een koptekst staan is 1 van de dingen die wel eens vergeten worden waardoor draaitabellen niet werken, als voorbeeld)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deze wil ik vertalen zodat ik per kwartaal het aantal gestarte en afgesloten casussen inzichtelijk kan maken. Ik loop hier echter in vast. Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Is het correct om aan te nemen dat je geen idee hebt hoe je tijd/datum moet afronden/optellen/aftrekken en daardoor het niet voor elkaar krijgt om geaggregeerde hoeveelheid cases per periode te laten weergeven?

Dit is toch in de puurste vorm: een diagram maken op basis van een eenheid (tijd) en dit groeperen per termijn (week / kwartaal / whatever)? Lijkt me niet het allerlastigste alleen je voorbeeld ziet er nogal brak uit met alleen een datum.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 05-10-2015 12:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga proberen mijn vraag duidelijk te stellen :)

Ik heb een tabel:

casus_idcasus_startdatecasus_einddate
101-01-2015
201-01-201501-02-2015
301-04-201501-05-2015

En ik wil naar deze tabel toe.

kwartaalgestartafgesloten
121
211

Hoe kan ik dat doen binnen Excel / Powerpivot 2010?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

Jasper

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 16:13
=AFRONDEN.BOVEN(MAAND(CEL MET DATUM)/3;1)

[ Voor 15% gewijzigd door baexem op 06-10-2015 16:47 ]

...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:29:

Hoe kan ik dat doen binnen Excel / Powerpivot 2010?
Wat heb je al gemaakt en waar klopt de weergave / optelling / whatever niet? Laat ik het anders formuleren; GoT is niet bedoeld voor "wie maakt dit ff voor me?" maar meer "wie maakt dit ff voor me af?".

Maar omdat er soms tientallen wegen naar Rome leiden, is het het handigst als je ons even vertelt hoe ver je al bent, wat er wel werkt, wat er niet werkt, of je foutmeldingen krijgt (bij een bepaalde formule), welke URLs (zoals die van Microsoft) wel een aanknopingspunt hebben gegeven maar waar je net niet helemaal uitkomt etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Max,

Ik heb al enige video´s gekeken over Powerpivot, maar ik kom er niet achter hoe ik dus bovenstaande tabel (zoals deze in de database staat) kan omvormen naar de tweede tabel.

Ik is dus niet iets dat niet werkt, of een foutmelding o.i.d. Ik heb geen enkel aanknopingspunt waar ik moet beginnen. Ik heb dus eigenlijk helemaal geen aanknopingspunten om de tabel in de database te vertalen met de gewenste tabel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Pasklaar antwoord zou fijn zijn :), maar als jullie me op weg kunnen helpen... graag!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je dit niet beter gewoon met SQL doen?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Nee. Het maakt geen drol uit of je dit nou in Excel zelf doet of op SQL niveau voor dit specifieke geval. Het kan echter handig zijn om wat breder te gaan kijken dan alleen dit overzicht zelf. Als je dan tot de conclusie komt dat je dit vaker nodig gaat hebben dan kon het nog wel eens handiger zijn om een aantal zaken op SQL niveau vast te leggen en wellicht dit als view/function/stored procedure in de database te zetten.

In dit geval zul je de datums om moeten gaan rekenen naar jaren en kwartalen (als dat van een fiscaal jaar is dan is dit voor ieder bedrijf weer anders) en dat kan zowel in Excel als in SQL. Pak dan degene die je voorkeur heeft/waar je het makkelijk in kunt doen (reken daar ook even bij of je hier makkelijk hulp bij kunt krijgen van bijv. een collega).

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het omrekenen van een datum naar kwartaal is niet het grootste probleem. Dat doet excel met een draaitabelletje (groeperen) helemaal gratis voor je. Het probleem zit erin dat je met de gegeven brontabel geen draaitabel kunt maken die het gewenste resultaat geeft.

Wat je nodig hebt heeft deze vorm:
casus_idcasus_eventcasus_eventdate
1gestart01-01-2015
2gestart01-02-2015
2beeindigd01-05-2015
3gestart01-03-2015
3beeindigd01-07-2015

Daarna is het appeltje-eitje, maar dat zal wellicht inderdaad enige aanpassing in de connectie met de database vereisen. :)

Als je perse moet werken met het gegeven tabelformat is het meest eenvoudige om met de hand de begin- en einddatum van de te rapporteren tijdvakken intikken en dan met aantallen.als() / countifs() te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 07-10-2015 21:19 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1