ik vind dit een zeer interessant vraagstuk.
Heb zelf niks met juridische dingen, maar toch even mijn duit-in-zakje:
Volgensmij gaat 'garantie' in dit geval over het impliciete recht van jou als consument om een goed werkend product te kijgen volgens specificaties - of je geld terug. Het expliciet toegekende garantie aanbod laat ik even voor wat het is.
Dus om garantie te kunnen claimen zal eerst moeten blijken
1. dat het product niet goed werkt of
2. niet volgens specificatie is
*en*:
A het is daarbij ook van belang wat een consument redelijkerwijs mag verwachten
B het is daarbij ook van belang wat een consument redelijkerwijs zelf zou moeten doen om zich over de typische werking van zo'n product te informeren. Dit omdat 'algemeen bekende' kenmerken impliciet onderdeel kunnen worden van de verkoopovereenkomst.
Dus. Eerst punt 1. Werkt het niet goed? Ik zou in eerste instantie eigenlijk zeggen van dat het wèl goed werkt. 'niet bruikbaar in de praktijk' is misschien niet een heel hard punt. Want: elk apparaat bevat gewoon software-fouten - en de praktische bruikbaarheid heeft in de praktijk dus iets van doen met de kans dat een software fout voor jou voor problemen zorgt. Immers: een snel gefixte bug brengt je niet in de problemen omdat er nauwelijks hacks in omloop zijn. Aan de anderen kant: al die malware perikelen laten toch ook zien dat een beetje redelijk bruikbbaar apparaat gewoon gepatched moet worden. Blijkbaar kan zoiets met de tijd veranderen. Voor PC's is dat nu vrij evident met al de cryptolocker rommel, dat treft ook consumenten. Voor telefoons begint dat nu net zou ik zeggen. Dan zou je misschien kunnen zeggen dat het eigenlijk niet goed (meer) werkt.
En dan punt 2. Wat betreft de specificatie. Wat mag je verwachten? Ik denk in ieder geval wat op de doos staat. En wat de reclame je doet geloven. Dus ook dat het gros van de apps het gewoon doet. Wat in de voorwaarden staat over beveiliging doet niet echt ter zake - want die voorwaarden heb je waarschijnlijk niet kunnen lezen voordat je tot aankoop over ging. Bovendien kan je je als bedrijf niet zomaar van alles afmaken door iets in de kleine lettertjes te zetten. Die telefoon moet uiteindelijk wel aan gaan als je power knop hanteerd bijvoorbeeld - kan je niet omheen. Dan komt ook nog eens de gemiddelde levensduur om de hoek kijken. En wat dan redelijk is zal open zijn voor discussie, omdat het juist lijkt alsof de gemiddelde levensduur van het appraat ernstig beperkt word juist puur *omdat* er geen updates geleverd worden.
De vraag is dan ook echt eerst wat er uit punt 1 komt: *als* het zo is dat een telefoon functionalitieit verliest doordat er geen updates zijn lijkt het me duidelijk dat de fabrikant die ook voor de gemiddelde levensduur zou moeten leveren.
Dus A: mag je eigenlijk verwachten dat een fabrikant functionele verbeteringen leverd gedurende de levensduur van het apparaat? Ik denk het niet. Want dat zijn nieuwe features die niet bij aankoop afgesproken zijn. Daarentegen, als je als verkoper iemand een telefoon aansmeerd met android 2.0 dan vind ik ook dat je als verkoper de verplichting hebt te melden dat de meeste apps het niet zullen doen - én dat het ding niet meer veilig is. En dus, als zo'n functionele verbetering samen hangt met redelijkerwijs noodzakelijke beveiligings-patches heb je wel een punt denk ik. Die beveiligingsupdate mag mijnsinziens in een online-tijdperk met internet bankieren/crypto locker changtage/verzin-eens-iets etc gewoon niet ontbreken.
Dan nog B: wat mag je van een consument verwachten? Ik denk bijna helemaal niks. Volgensmij mag je de software niet zomaar los zien van het apparaat - want zonder dat werkt het niet en gezien de geslotenheid van het platform (geen root) is het ook duidelijk dat het niet de bedoeling van de fabrikant is dat je daarin zelf voorziet. Je bent min of meer aan de goden overgeleverd wat betreft de updates - en hoewel frequente updates wel een verkoopargument zouden kunnen zijn is dat aan de andere kant ook weer niet echt relevant als je die toch al als redelijkwijs noodzakelijk voor een goed functioneren hebt bestempeld. Ik denk ook niet dat het redelijk is om te verwachtten dat de consument online de exacte voorwaarden opzoekt. Je zou kunnen vermoeden dat als je zoiets online besteld dat je dat dan wel zou kunnen doen - maar voor elk ander stukje electronica bij de electronicaboer gaat dat niet eens op.
Tl,dr:
Ik ben geneigd te zeggen dat een fabrikant voor de gemiddelde levensduur verplicht is te zorgen voor updates die maken dat de meeste apps gewoon werken en dat het veilig is omdat je als consument een goed werkend product mag verwachten. Enige vraag is dus hoever die verwachting nu *precies* mag gaan en ook wat een redelijke levensduur van een telefoon is. Maar wat motorola daar zelf van vind kan me aan m'n deriere oxideren: *als* die updates een essentieel onderdeel zijn van het product dan kan je dat niet in voorwaarden afdekken (net zo min als dat je als fabrikant beweerd dat een auto op z'n niet hoeft kunnen rijden) - en daarnaast moet je een redelijke kans gehad hebben om de voorwaarden te lezen en te begrijpen.
edit: ik zie net dat de vraag van de TS meer ging over de beloft van de fabrikant dat het juist voor updates zou zorgen. Zoals gezegd, ik denk dat zo'n belofte wèl een verkoopargument zou kunnen zijn - maar ik heb sterk het gevoel dat ook zonder die belofte er updates zouden moeten komen , *of* het het feit dat die niet gaan komen moet bij verkoop expliciet duidelijk gemaakt worden.
[
Voor 3% gewijzigd door
GemengdeDrop op 04-10-2015 00:16
]