Probleem X41 geluid / Kopotte Fan Controller

Pagina: 1
Acties:

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo mede tweakers,

Gister was het zover na maanden voorbereiding en erg zorgvuldig uitzoekwerk ben ik mijn eerste PC gaan bouwen. Bij de bouw heb ik maar 10 keer bijna een hartaanval gekregen. Ik ben zelfs (dan wel niet erg hard) met mijn schroevendraaier uitgeschoten op mijn moederboord 8)7 :F (hier zijn verder geen problemen mee gekomen later). Ook post'e het systeem eerst niet aangezien de cpu power kabel er gedeeltelijk uit was gevallen ( ik dus met het idee dat mijn mobo kapot was :/ )

De onderdelen die ik gebruikt heb zijn als volgt:

#Product
1Intel Core i5-4690K Boxed
1MSI Z97S SLI Krait Edition
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
1Fractal Design Define R5 Zwart Window
1NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Wit
1NZXT Kraken X41
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8
1Corsair RM750i
1Samsung 850 EVO 500GB

Nu heb ik een aantal dan wel niet heel erge problemen.

Het meest vervelende vind ik dat mijn water koeling set NZXT kraken X41 een ratelend geluid maakt wanneer deze aanstaat.

Voorbeeld van het geluid is te vinden in dit filmpje: YouTube: NZXT Kraken X61: Faulty pump - grinding / rattling noise.....

Het begon volgens mij pas toen ik de NZXT Cam software had geïnstalleerd, alleen dit kan ik niet met zekerheid zeggen aangezien op het moment te tv aan stond en pas later het geluid begon op te vallen.

Het geratel wordt minder als ik in de NZXT Cam software de performance van stil naar Hoog zet, maar het geratel is nog steeds hoorbaar & de fan die slaat natuurlijk ook op hol.

Mijn setup was als volgt:

Usb connector Kabel van X41 naar JUSB1 header op mijn moederboord.
3 pins pomp connector kabel van de X41 naar CPU Fan 1 header op mijn moederboord.

4 Pins X41 Fan die tegen de radiator zit connect ik naar de X41 zijn fan aansluiting (weet de naam hiervan niet) Dus foto ter verduidelijking:

Fan Aansluiting X41

Nu heb ik zelf al aardig wat gezocht op internet alleen helaas met weinig resultaat. Veel wordt aangeraden om via de BIOS de fan header waarop de pomp is geïnstalleerd op 100% te zetten naar 12 volt en dan via Cam de pomp te regelen. Ik weet niet zeker of ik dit juist heb gedaan (voor mijn idee wel en kan ook geen alternatief vinden). Ik ben vanuit de Bios naar Hardware Monitor gegaan en daar heb ik gekozen voor "All full speed". Is hierbij ook de voltage dus maximaal gezet?

Foto's ter verduidelijking:

De Bios

Krait Bios

Hardware Monitor

Hardware Monitor

Het tweede wat aangeraden werd was het aansluiten van de pomp kabel op een andere plaats dan de CPU fan. Nu had ik met mijn domme hoofd bedacht om hem te gaan aansluiten op de fan controller van de case. (Deze ondersteunt maximaal 15volt voor alle drie de fans las ik later). Toen ik de pc opstarten nadat ik dat dus had gedaan was het geratel er in eerste instantie wel maar nadat ik mijn case fans naar het hoogste niveau zetten gebeurde er twee dingen; het geratel ging weg :D maar er kwam ook rook uit de voorkant van mijn pc ;w. Ik dus als een bezetene mijn pc uitgezet. Uiteindelijk blijkt dat ik de Fan controller van de case heb gemolesteerd door dit grapje... (Gelukkig is er op internet een nieuwe te koop voor 7 euro & ben ik toch van plan de Grid+ 2 te gaan gebruiken.)

Later heb ik door gekregen dat met bovenstaande tip werd bedoelt om je pomp kabel direct aan te sluiten op je PSU doormiddel van een molex naar 3 pins connector ( die ik tevens niet bezit). Dom dom dom...

Als laatste las ik als oplossing om de USB van de X41 die er normaal is om de pomp snelheden te regelen los te koppelen. Hierdoor was het bijna opgelost, los van de feiten dat ik nu de pomp niet meer kan regelen en volgens mij nu gewoon constant voluit draait, en het rgb ledje op de X41 het niet meer doet. Wat ik toch wel een leuke gimmick vindt. Om de fan niet constant op max te laten draaien die achter de radiator zit heb ik deze losgekoppeld van de X41 en gekoppeld aan de system fan 2 van mijn moederboord, welke ik op zijn beurt nu weer regel met de Bios. Nu is er ook nog steeds een soort veel minder irritant constant elektronisch toontje die vanuit de pomp komt.

Nu heb ik hiervan nog paar foto's gemaakt ter verduidelijking:

Cpu Fan 3 Connector

Nog niet gekoppelde USB 3 Connector

X41 Pomp Connector naar CPU Fan 1

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik wellicht verkeerd doe, of er een oplossing voor is & of ik de pomp via de Bios wel echt 12 volt heb gegeven.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Veel dank,

Rienk