http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958
Het grote verschil tussen een gewone nVidia chip en een Quadro versie zit 'em in de mogelijkheid om grafische toepassingen zoals bijv. AutoCAD, Pro/ENGINEER, 3dsMax, Maya (enzovoorts enzovoorts) direct gebruik te laten maken van de hardware T&L en hardware rendering. (en geintjes als line antialiassing)
Dat kan een niet-quadro niet (op uitzondering van het modden van een nVidia kaart op basis van het referentie ontwerp, dan kan je 'em omtoveren tot Quadro.)
Oh, en er is ietsjes verschil in kloksnelheid mogelijk tussen Quadro en non-Quadro versies.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Nou, anders gezegd, ik krijg zo'n bak :Op dinsdag 19 juni 2001 15:32 schreef JumpStart het volgende:
De grote vraag: WAT wil je er mee doen ??
Het grote verschil tussen een gewone nVidia chip en een Quadro versie zit 'em in de mogelijkheid om grafische toepassingen zoals bijv. AutoCAD, Pro/ENGINEER, 3dsMax, Maya (enzovoorts enzovoorts) direct gebruik te laten maken van de hardware T&L en hardware rendering. (en geintjes als line antialiassing)
Dat kan een niet-quadro niet (op uitzondering van het modden van een nVidia kaart op basis van het referentie ontwerp, dan kan je 'em omtoveren tot Quadro.)
Oh, en er is ietsjes verschil in kloksnelheid mogelijk tussen Quadro en non-Quadro versies.
Processor Intel Pentium III 1-GHz
Cache Memory 256-KB L2
Memory 256 MB 712-MHz ECC RDRAM
Optical Drive 48X Max CD-ROM Drive
Hard Drive 18.2-GB Ultra3 (Ultra 160) SCSI 10,000 rpm
Controller Ultra3 (Ultra 160) SCSI
Graphics NVIDIA Quadro2 Pro 225339-B21 64Meg
Audio AC97 with Compaq Premier· Sound
Kan ik hier een beetje vatsoenlijk q3 op spelen>?
Ik heb een PIII1000@1155 met een o/c Geforce GTS en het gaat prima.
Ik geloof dat de clock van een quadro ongeveer op het niveau van een Geforce2Pro licht. En hij heeft nog een aantal extra functies waar je in games niet veel aan zal hebben.
Gebruik wel de 12.41 detonators (of 12.60) dan loopt alles perfect.
Verwijderd
Dat slaat dus echt nergens op. De mensen kunnen idd hun geForce2 MX modden zodat hij wordt GEZIEN als een Quadro, maar het is nog lang niet de performance van een quadro. Het is gewoon om wat mee te patsen je hebt er werkelijk niks aan.Op dinsdag 19 juni 2001 15:35 schreef GambitRS het volgende:
Een Quadro is toch gewoon een normale GF met een weerstandje of twee op een andere plaats en waar ze dan honderden guldens meer voor vragen? Afzetters gewoonWel slim bedacht, gewoon GF2s opkopen en als Quadro's verkopen.
Voor het eerste moet je een Quadro2 Pro kopen, voor het laatste een Geforce3.
De Quadro2 Pro kan ook aardig mee gegamed worden hoor, maar de Geforce3 is 1.5x zo snel in games en ik gok de helft goedkoper.
Geef mij maar een Warsteiner.
Verwijderd
GF3 dus zoals iedereen hier zegt.Kan ik hier een beetje vatsoenlijk q3 op spelen>?
Die is goedkoper, en sneller in spellen.
Verwijderd
Je LULT uit je nekOp dinsdag 19 juni 2001 19:39 schreef iefje het volgende:
[..]
Dat slaat dus echt nergens op. De mensen kunnen idd hun geForce2 MX modden zodat hij wordt GEZIEN als een Quadro, maar het is nog lang niet de performance van een quadro. Het is gewoon om wat mee te patsen je hebt er werkelijk niks aan.
bij zo'n gemodde gf kun je de gecrackte elsa-quadro-drivers gebruiken, enne, heb het zelf ook geprobeerd, dus ontken maar niet...
Verwijderd
Maar dan KUN je NIET de Quadro performance hebben. de Quadro2 is heel anders in elkaar gezet.Op dinsdag 19 juni 2001 20:39 schreef debiel-in-inrichting het volgende:
[..]
Je LULT uit je nek
bij zo'n gemodde gf kun je de gecrackte elsa-quadro-drivers gebruiken, enne, heb het zelf ook geprobeerd, dus ontken maar niet...
En dan nu het echte verhaal:
Een MX kun je naar een Synergy modden, een soort lichte Quadro2.(evt. ook naar een Quadro2 maar dat slaat dus nergens op)
Een Geforce2 kun je naar een Quadro2 modden.
Je moet de goede biossen en drivers erop zetten en je chip en geheugen redelijk kunnen overklokken.
Er is nul komma niks verschil tussen een Geforce en een Quadro chip, alleen een verschil in snelheid (betere yield).De extra features worden door he bios en de drivers unlocked.
De Geforce2 PRO en Ultra kaarten zijn het best om te modden omdat die al op hogere snelheid lopen.
En mocht het dan nog niet lukken kan de default snelheid van RAM en CHIP in het Quadro2 bios wat omlaag geschroeft worden.
ik heb nu dus de Quadro 2 Pro in me bak zitten met 64 meg.
nu kan ik 3d Max en Quake doen,
en in de eerste instantie had ik een Geforce 1 256 SDR, dus dat verschilt nogal...
Het werkt iig als een TIET
Verwijderd
uit alles tests bleek dat als je een geforce 1 DDR had dat de Quadro 1 DDR stukken sneller was vooral in 32 bit.
En tja modden heeft weinig zin vind ik wat de quadro zo duur maakt is zn ramdac LEES:100hz@2048x1440 !!!
dit berijk je niet op een normale gf en dit is ook 1 van de redenen waarom is zo duur is.
ik denk dat de quadro 2 pro net iets onder het niveau van de gf3 ligt maar boven een
GF 2gts of pro of ultra.
Maar er zit ook nog verschil tussen de verschillende quadro based kaarten zo is de elsa een beetje standaard maar heb je ook de SGI versies die nog beter zijn. die koop je alleen niet los
*kritzie wacht nog ff op de Quadro 3 DCC deze kaart RoXoRt
oh btw als je naar benchies wil kijken moet je eens naar de normale quadro zoeken kun je het verschil zien tussen quadro een GF1DDR
Bij het maken van een quadro modificatie op een GF en het flashen van een quadro bios gaat het kaartje dan ook met quadro core/memspeeds draaien. Ook zullen de hidden features in de GF2-chipsets actief worden (quadro2 chip=gewoon een GTS/pro/ultra chip)
Sommige kaarten kunnen dit aan. gf's met traag geheugen zullen na deze modificatie underclocked moeten worden omdat ze anders raar gaan doen.
Verwijderd
BULL zijn programmeerbaar maar hebben toch hun max slimmerd. die van de quadro heeft een hele dure waar dat veel hoger ligtOp woensdag 20 juni 2001 12:47 schreef Kirpeknots het volgende:
Dit slaat geen hout. Nvidia ramdacs zijn programeerbaar.
Bij het maken van een quadro modificatie op een GF en het flashen van een quadro bios gaat het kaartje dan ook met quadro core/memspeeds draaien. Ook zullen de hidden features in de GF2-chipsets actief worden (quadro2 chip=gewoon een GTS/pro/ultra chip)
Sommige kaarten kunnen dit aan. gf's met traag geheugen zullen na deze modificatie underclocked moeten worden omdat ze anders raar gaan doen.
Verwijderd
idd, het is gewoon onmogelijk dat je met een geforce iets snellers krijgt dan een echte quadro.Op woensdag 20 juni 2001 13:11 schreef kRiTz_C het volgende:
BULL zijn programmeerbaar maar hebben toch hun max slimmerd. die van de quadro heeft een hele dure waar dat veel hoger ligt
Een omschrijving van het mod-je-Geforce2-tot-Quadro2 verhaal.
Geef mij maar een Warsteiner.
Guttegut... Feitjes:Op woensdag 20 juni 2001 14:08 schreef Knakker het volgende:
Ik heb een 43 cm zwartwit TV (4:3) maar als ik een weerstandje om soldeer wordt het een 82 cm breedbeeld 100 Hz full color.
Een omschrijving van het mod-je-Geforce2-tot-Quadro2 verhaal.
1) ELSA videokaarten gebruiken het nVidia referentie ontwerp (tenminste, de meeste dan!) Dus Quadro kaarten gebruiken OOK nVidia's referentie ontwerp.
2) Er is géén verschil IN ONTWERP tussen een nVidia Quadro chip en een GeForce chip. Quadro chips zijn alleen op iets hogere snelheden getest en goedgekeurd.
3) Het vershil tussen Quadro kaarten en GeForce kaarten zit 'em in de functionaliteit die de BIOS beschikbaar maakt.
Lees deze maar: nVidia Geforce2 GTS omsolderen tot Quadro2
Waarin onder andere ge-quoot wordt:
Zie ook: Compleet overzicht ombouw GeForce(2) naar Quadro(2)"Er was al eens sprake van de de mogelijkheid om van een GeForce SDR middels een BIOS-hack een Quadro te maken. Onlangs werd er op een 'wazige' Chinese site ook een soldeertruc verkondigd die dit zou bewerkstelligen, zowel voor SDR als DDR Geforce kaarten. Dezelfde Chinese site laat inmiddels ook zien hoe van een Geforce GTS een 'Quadro 2' gemaakt kan worden. Wederom door het verplaatsen van slechts twee SMD weerstandjes.
Of direct:Turn your GeForce256/ 2 GTS/ 2 MX into a Quadro/ 2 Pro/ 2 MXR
Essentials of GeForce/GeForce2 to Quadro/Quadro2 Modification (Second Edition)
Zolang je GeForce kaart eentje is volgens het referentie ontwerp, kan je 'em Quadro functionaliteit geven.
nVidia GeForce 256 SDR/DDR ---> Quadro
nVidia GeForce 2 GTS ---> Quadro2
nVidia GeForce 2 MX ---> Quadro2 MXR
En zeer waarschijnlijk ook binnenkort:
nVidia GeForce 3 ---> Quadro DCC
Wat de RAMDAC aankan is dan weer een ander verhaal, maar dat is dan ook geen functie van de nVidia chip, maar van externe chips. (Daarom zitten er op goedkope GeForce kaarten minder goede ramdacs.)
[Edit: vreemd, URLs van t-net willen niet goed weergegeven worden]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
Dat heb ik ook niet gezegd alleen op de quadro kaarten van Elsa,SGI etc zit gewoon een veeel beter ramdac waar je gewoon meer voor betaalt je modt dus in feite meer de chip niet de kaart!Op woensdag 20 juni 2001 14:40 schreef JumpStart het volgende:
[..]
Guttegut... Feitjes:
1) ELSA videokaarten gebruiken het nVidia referentie ontwerp (tenminste, de meeste dan!) Dus Quadro kaarten gebruiken OOK nVidia's referentie ontwerp.
2) Er is géén verschil IN ONTWERP tussen een nVidia Quadro chip en een GeForce chip. Quadro chips zijn alleen op iets hogere snelheden getest en goedgekeurd.
3) Het vershil tussen Quadro kaarten en GeForce kaarten zit 'em in de functionaliteit die de BIOS beschikbaar maakt.
Lees deze maar: nVidia Geforce2 GTS omsolderen tot Quadro2
Waarin onder andere ge-quoot wordt:
[..]
Zie ook: Compleet overzicht ombouw GeForce(2) naar Quadro(2)
Of direct:Turn your GeForce256/ 2 GTS/ 2 MX into a Quadro/ 2 Pro/ 2 MXR
Essentials of GeForce/GeForce2 to Quadro/Quadro2 Modification (Second Edition)
Zolang je GeForce kaart eentje is volgens het referentie ontwerp, kan je 'em Quadro functionaliteit geven.
nVidia GeForce 256 SDR/DDR ---> Quadro
En zeer waarschijnlijk ook binnenkort:
Wat de RAMDAC aankan is dan weer een ander verhaal, maar dat is dan ook geen functie van de nVidia chip, maar van externe chips. (Daarom zitten er op goedkope GeForce kaarten minder goede ramdacs.)
[Edit: vreemd, URLs van t-net willen niet goed weergegeven worden]
Ik zou eerlijk gezegd het er wel voor over hebben om als ik een 22inch monitor had een quadro te kopen vanwege zn ramdac.
kRiTz_C,Op woensdag 20 juni 2001 15:01 schreef kRiTz_C het volgende:
... Ik zou eerlijk gezegd het er wel voor over hebben om als ik een 22inch monitor had een quadro te kopen vanwege zn ramdac.
* JumpStart ergerde zich aan knakker, die suggereerde dat het hele ombouw verhaal lulkoek zou zijn... Dat is het niet.
Ombouwen van een referentiekaartje geeft je in ieder geval de functionaliteit van een Quadro, en niet per se de (beeld)kwaliteit. Waarschijnlijk niet zelfs, jou verhaal over RAMDAC kan heel goed kloppen.
Ik werk zelf regelmatig met Pro/ENGINEER, en dan is (in mijn geval) een Elsa Synergy III (Quadro 2 MXR, dus op basis van een GeForce 2 MX) erg op prijs te stellen.
/me heeft een 22" monitorOp woensdag 20 juni 2001 15:01 schreef kRiTz_C het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd alleen op de quadro kaarten van Elsa,SGI etc zit gewoon een veeel beter ramdac waar je gewoon meer voor betaalt je modt dus in feite meer de chip niet de kaart!
Ik zou eerlijk gezegd het er wel voor over hebben om als ik een 22inch monitor had een quadro te kopen vanwege zn ramdac.
ALs je een standaard QuadroII neemt
En een GF2ULTRA met de quadroII mod en bios.
Dan loopt de core op dezelfde snelheid
Dan loopt het mem op dezelfde snelheid
Dan heeft de GPU processor dezelfde snelheid
Een QuadroII zal waarschijnlijk wel verder te o/c zijn. Maar zelfs daar zet ik mijn vraagtekens bij. Een Gainward golden sample 500 bijvoorbeeld is namenlijk gemaakt om te overclocken. En heeft sneller mem dan een quadro.
Met de eerste golden sample (400) was Nvidia dan ook helmaal niet blij. (Zie tomshardware)
Het ding is te vergelijken (waar het games betreft) met een 64 MB GeForce 2 GTS Pro (DDR SDRAM op 200 MHz) terwijl de core draait op de snelheid van 250 MHz (gelijk aan een GeForce 2 Ultra). Dus is het antwoord JA, je kan zeker fatsoenlijk Quake 3 Arena spelen.Op dinsdag 19 juni 2001 15:35 schreef jooers het volgende:
... Graphics NVIDIA Quadro2 Pro 225339-B21 64Meg
...
Kan ik hier een beetje vatsoenlijk q3 op spelen>?
(Off topic: er is een nieuwe Point Release uit voor Q3A, met veel verbeteringen, dus eerst even downloaden.)
Extra snelheid in games kun je vergeten 9hoewel er mensen zijn die beweren dat anti aliasing sneller is)
Verwijderd
dan zal de ramdac ook wel hetzelfde zijn
en ik heb zelf al een gf1ddr -> quadro 1 ddr gemod en dat werkte best
en van die AA, de quadro kan realtime een bepaalde aa doen die de gf nie kan
Een GTS omgezet naar Quadro is even snel als een gewone quadro... ze draaien immers op dezelfde snelheid, ok het is geen originele quadro, maar thats it.
Know your facts, then come and complain...
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Verwijderd
die ramdac is echt heeeeel anders ... daar betaal je toch ook veel voor
Lees eerst eens de tech specs. voor je jezelf over dit soort dingen uitlaat.
*Kritz_C ergert zich aan de koppigheid van de "ontwetenden"*
Verwijderd
wat heeft een ramdac met 2d of met 3d snelheid te maken
greetz
Check je specs!Op woensdag 20 juni 2001 20:54 schreef kRiTz_C het volgende:
jezus wat zijn jullie koppig.
die ramdac is echt heeeeel anders ... daar betaal je toch ook veel voordenk je dat ze je zwaar aan het lichten waren ofzo?
Lees eerst eens de tech specs. voor je jezelf over dit soort dingen uitlaat.
*Kritz_C ergert zich aan de koppigheid van de "ontwetenden"*
Elsa Gloria III
Processor: Quadro Pro II
Ramdac: 350 Mhz
Geheugen: 64 MB 4.0 ns DDR SDRAM
Gainward Cardexpert geforce2 ultra 500 golden sample
Processor: Geforce2ultra
Ramdac: 350 Mhz!!!!!!
Geheugen: 64 MB 4.0 ns DDR SDRAM
Maakt in dit geval NIET OVERCLOCKED geen reet uit. Als je bij die Gainward de 2 weerstandjes omzet heb je ZONDER BIOS-HACK al dezefde specs!!!
Prijs in Pricewatch
Elsa Gloria III hfl 1.999,- (Venema klopt niet)
Gainward 500 hfl 999,-
Dat scheelt dus 1000 piek voor een kaart met dezelfde specs geheugen met dezelfde snelheid ramdac met 2 weerstandjes anders!!!! Want ook de gloria is gewoon een reference kaart.
Dit heeft me een kwartier gekost om uit te zoeken dus nu niet meer eigenwijs zijn hé.
Verwijderd
2048 x 1536 - 85 Hz
1920 x 1200 - 113Hz
1920 x 1080 - 125Hz
1792 x 1120 - 129Hz
1600 x 1280 - 127Hz
1600 x 1200 - 135Hz
1600 x 1000 - 162Hz
1536 x 960 - 176Hz
1280 x 1024 - 198Hz
1152 x 864 - 200Hz
OEI, dat verschilt toch wel wat met een GeForce3 he??
http://www.elsa.com/international/europe/produkte/grafikkarten/gloria3.htm
hahaha net alsof je boven de 100Hz nog merkt dat die hoger staatOp woensdag 20 juni 2001 22:00 schreef iefje het volgende:
Gloria III:
2048 x 1536 - 85 Hz
1920 x 1200 - 113Hz
1920 x 1080 - 125Hz
1792 x 1120 - 129Hz
1600 x 1280 - 127Hz
1600 x 1200 - 135Hz
1600 x 1000 - 162Hz
1536 x 960 - 176Hz
1280 x 1024 - 198Hz
1152 x 864 - 200Hz
| I've got permission to color outside the lines |
http://www.gainward.de/products/ultra500.htmlOp woensdag 20 juni 2001 22:00 schreef iefje het volgende:
Gloria III:
2048 x 1536 - 85 Hz
1920 x 1200 - 113Hz
1920 x 1080 - 125Hz
1792 x 1120 - 129Hz
1600 x 1280 - 127Hz
1600 x 1200 - 135Hz
1600 x 1000 - 162Hz
1536 x 960 - 176Hz
1280 x 1024 - 198Hz
1152 x 864 - 200Hz
Niets vreemds. De Gainward Cardexpert 500 draait ze ook. En dat is een Geforce 2. (Zie URL)
Verwijderd
Het zijn allebij referencedesign kaarten met evensnel geheugen en een evensnelle ramdac. en tot 800X600 draait de Gainward 240 t.o.v. de 200 van de Elsa.
Verwijderd
Eindelijk iemand die het ziet!Op woensdag 20 juni 2001 22:30 schreef Alain het volgende:
Die Gainward haalt alleen dezelfde Hz'en in 256 kleuren. Bij de hoogste resoluties haalt ie het niet eens met 256 kleuren...
kirpeknots! lees die specs nou toch beter! snelheid van Ramdac is maar een detail! je weet blijkbaar niet genoeg van de technische ascpecten van het ramdac af om hierover te kunnen oordelen vind ik.
ik heb hier zelf een quadro1 een echte van SGI en die kan heel wat meer dan een gemodde geforce 2gts van een vriend van mij ik heb het toch met eigen ogen gezien!
Wist je overigens dat een GloriaIII geclocked is als: 250/200 (core/Mem)
En de Gainward standaard geclocked is als: 250/460 (core/mem) en hier getest is met 280/530!!!!
Dit is trouwens dezelfde core/mem spec als een Elsa Gladiac ultra
Zoek de verschillen
Elsa Gloria III:

Gainward Cardexpert 500 Ultra

Elsa Gladiac Ultra

Mijn samenvatting:
De Gloria heeft wel een mooie copperplate op de processor als ik het zo bekijk.
Ja. De Gainward heeft een TV-out kaart er op. Maar is verder qua layout niet anders.
De Gladiac mist een chip en je ziet de copperbanen gaan naar de digitale monitoruitgang die hij mist. Dus ik ga er vanuit dat die chip daar ook voor dient.
De Ramdac loopt op dezelfde frequentie. Het geheugen is van het zelfde ns type. En de Gainward is op zowel de core als het mem veel hoger getacked.
De Gloria kan schermen met een hogere beeldverversingsfrequentie aansturen bij veel kleuren onder een hoge resolutie en heeft extra opengl functies. De Gainward heeft bij lagere resoluties weer een hogere beeldverversingsgraad dan de Gloria.
Volgens mij krijg je die functie bij die andere boards ook als je ze flashed met de Gloria bios en de 2 weerstanden omsoldeerd. Je bent dan wel je TV-out kwijt en je hogere core/memory frequentie. Dus zonder overclocken zal je dan minder gaan presteren in bijvoorbeeld games. Gelukkig is er powerstrip of de megleverde experttool die dit probleem op zal heffen.
Mede doordat de core/mem van een Gainward of Gladiac Ultra veel hoger zijn betwijfel ik of daar minder goede componenten voor gebruikt zijn. De boardlayout is in iedergeval identiek en is gewoon een Nvidia reference ontwerp zonder toeters of bellen.
Tja. Het is in deze thread voor mij duidelijk geworden. Ik zou geen hfl1000,- extra uitgeven voor een Gloria III. Dan zou ik liever een Philips 107P20 17" diamondtron en 2X 128MB PC133 SDRAM (Mushkin) + Thermaltake geheugen coolingkits erbij nemen.
Ja... en ik weet dat het lullig is als je voor veel geld een quadro hebt gekocht.
Je kijkt wel naar de hogere beeldvereversingsgraad onder hoge frequenties. (En die is boven de 85Hz toch al netjes) Maar je wist niet het enorme verschil in kloksnelheid van de core en memory
Volgens mij heb ik de specs wel aardig op een rijtje.
En nu moet ik heel erg hard lachen om dit stukje tekst.
ROFLMAOkirpeknots! lees die specs nou toch beter! snelheid van Ramdac is maar een detail! je weet blijkbaar niet genoeg van de technische ascpecten van het ramdac af om hierover te kunnen oordelen vind ik
Ik denk dat de componenten van zo'n Gainward misschien wel beter gekozen zijn. En dat Elsa een aardige prijs voor de bijgeleverde software zijn de mooie marketing stratigie vraagt.
Verwijderd
Het feit dat de core chip en de gebruikte memory reepjes van lagere kwaliteit (in snelheid) zijn tov de Ultra, betekent IMHO toch echt niet dat dingen als beeldfilters en andere chips op die Gloria hetzelfde zijn.Mede doordat de core/mem van een Gainward of Gladiac Ultra veel hoger zijn betwijfel ik of daar minder goede componenten voor gebruikt zijn. De boardlayout is in iedergeval identiek en is gewoon een Nvidia reference ontwerp zonder toeters of bellen.
Het feit dat het Nvidia reference ontwerp is gebruikt zegt daar ook nix over, want dat zegt alleen maar wat over de plaatsing van de chips, niet over de kwaliteit ervan.
De Ramdac is ook niet het enige wat meetelt voor een goed 2D beeld. Zo hebben veel GeForcen een brak 2D beeld, maar sommige ook niet. Allemaal afhankelijk van de chips die de fabrikant van de kaart gebruikt. En laat Elsa nou degene zijn die om zijn hoge 2D kwaliteit bekend staat.....
Bovendien lijkt het me sterk dat Nvidia en Elsa samen zoveel samenwerken en moeite doen voor een ietswat aangepaste GF II. Dan zouden ze net zo goed een gemodde GF II op de markt kunnen brengen, voor een iets hogere als normale prijs. Dat zou veel beter verkopen en veel meer winst opbrengen.
Quote van Tomshardware:
You certainly remember the review of Gainward's brand new 3D card with the GeForce 2 GTS chip. This new card was able to beat every 3D card out there by using 5 ns DDR memory, clocked up to 472 MHz. While many of you are waiting for the release of this graphics card NVIDIA seems rather unhappy. Here's the skinny:
The board that was submitted to you is running at frequencies well beyond those supported by NVIDIA for the GeForce2 GTS. Further, we have not sanctioned this design or qualified the memories they are using. It appears that they have submitted a board with memory engineering samples. We doubt that these boards will be shipping in any quantity whatsoever, if at all.
That does obviously not sound very good and I wonder if Gainward has already destroyed the new relationship with NVIDIA before it really began. I am sure that I will receive a statement from Gainward about this issue soon too.
En dat was nog voor de 5ns variant op basis van een o/c GTS. Niet eens over de Ultra met 4ns chips!
Verwijderd
de componenten (onder andere ramdac ) op een quadro zijn anders! ik heb er zelf toch 1 en ik ben toch niet blind.Op donderdag 21 juni 2001 02:04 schreef Kirpeknots het volgende:
Of......Misschien is Gainward wel een boefje. Die veel te leuke kaarten voor te weinig geld maakt.
Quote van Tomshardware:
You certainly remember the review of Gainward's brand new 3D card with the GeForce 2 GTS chip. This new card was able to beat every 3D card out there by using 5 ns DDR memory, clocked up to 472 MHz. While many of you are waiting for the release of this graphics card NVIDIA seems rather unhappy. Here's the skinny:
The board that was submitted to you is running at frequencies well beyond those supported by NVIDIA for the GeForce2 GTS. Further, we have not sanctioned this design or qualified the memories they are using. It appears that they have submitted a board with memory engineering samples. We doubt that these boards will be shipping in any quantity whatsoever, if at all.
That does obviously not sound very good and I wonder if Gainward has already destroyed the new relationship with NVIDIA before it really began. I am sure that I will receive a statement from Gainward about this issue soon too.
[afbeelding]
En dat was nog voor de 5ns variant op basis van een o/c GTS. Niet eens over de Ultra met 4ns chips!
mod eerst zelf maar eens een gf en kijk dan maar of je op resoluties boven 1980x1440 nog 85hz haalt op 16 bit.
niet dus.
en ten tweede waarom heb je het over elsa als we het over quadro's hebben? das de goedkoopste quadro die je vergelijkt me de duurste gf. neem een SGI NV7 Quadro bijvoorbeeld mee in je vergelijking.
Mijn Philips 107Sx doet 1024X768@85hz en 1280@1024@60hz

Ik denk niet dat ik dit kan testen want dan heb ik een 22" Iiyama vision pro 510 scherm van hfl 2039,- nodig.
(Ik vind dit overigens erg weinig geld voor zo'n mooi scherm!!!!)
En de "duurste geforce2" kost nog altijd minder dan de helft van de "goedkoopste quadro". Er zijn wel duurdere geforces dan deze Gainward. Maar deze heeft gewoon de mooiste specs. Qua snelheid. Met een nog duurdere Quadro heeft al helemaal geen zin. (Qua portomoneevergelijk) Want dan heb ik in plaats van die philips 107P20 Wel die 22" Iiyama erbij.
Verwijderd
leuke monitor maar ik verwacht nog even een goed onderbouwd weerwoord van je. of geef jeje gewonnen?Op donderdag 21 juni 2001 02:31 schreef Kirpeknots het volgende:
Uhhh. Mag ik vragen wat voor scherm jij hebt?
Mijn Philips 107Sx doet 1024X768@85hz en 1280@1024@60hz
[afbeelding]
Ik denk niet dat ik dit kan testen want dan heb ik een 22" Iiyama vision pro 510 scherm van hfl 2039,- nodig.
(Ik vind dit overigens erg weinig geld voor zo'n mooi scherm!!!!)
ik heb een philips 109p20, philips 107p20 en een ouwe SGI bak.. de 109p20 is overigens van mn pa.
Ik zou dan graag wat typen en merken van componenten willen horen. Dan kunnen we die vergelijken met iemand die zo'n 500 GoldenSample heeft.
Ik heb zelf een 333. Mischien heeft die ook wel dezelfde dac's en filters.
Tevens kunnen we dan ff uitzoeken of die kostprijs van die, eventueel andere, chipjes inderdaad in verhouding tot die hfl 1000,- extra staat.
Ik denk niet dat je dat wil weten.
Qua hardware ontwerp hebben ze niet veel moeite gedaan door gewoon het reference design te nemen. Dus daar zit het verschil sowieso niet in.
Damn!! Mooi scherm heb jij!!! Die wil ik!!! Zo'n XSD met 1024X768@109hz!! Hoe bevalt hij?
Verwijderd
Scherm bevalt prima vond m mooier dan de trintron's en de diamond van iiyama ..die p serie van philips is echt machtig mooi. Rustig beeld,geweldige kleurweergave. nee ik hoef geen ander meer; dikke aanrader.Op donderdag 21 juni 2001 02:47 schreef Kirpeknots het volgende:
Ik vind juist julie weerwoord slapjes.
Ik zou dan graag wat typen en merken van componenten willen horen. Dan kunnen we die vergelijken met iemand die zo'n 500 GoldenSample heeft.
Ik heb zelf een 333. Mischien heeft die ook wel dezelfde dac's en filters.
Tevens kunnen we dan ff uitzoeken of die kostprijs van die, eventueel andere, chipjes inderdaad in verhouding tot die hfl 1000,- extra staat.
Ik denk niet dat je dat wil weten.
Qua hardware ontwerp hebben ze niet veel moeite gedaan door gewoon het reference design te nemen. Dus daar zit het verschil sowieso niet in.
Damn!! Mooi scherm heb jij!!! Die wil ik!!! Zo'n XSD met 1024X768@109hz!! Hoe bevalt hij?
de kosten van zo'n quadro zitten m natuurlijk ook in het feit van speciale drivers en een kleine produktieoplage maar nonetheless weet ik dat er andere componenten opzitten omdat ik zelf ook een quadro heb en ik genoeg Gf's heb gezien (assemblatie gedaan.)
ook weet ik gewoon zeker dat een gf nooit zo'n mooi beeld kan geven..
dit is natuurlijk lastig voor jouw om te vergelijken dat snap ik maar geloof me ik heb de verschillen gezien op mooie monitoren (mn eigen
Maar ik zou zo zeggen neem eens een kijkje bij SGI die maken naar mijn mening de beste Quadro kaarten.
Dat lijkt me wel heeeel sterk.
De oplage van Elsa valt trouwens wel mee. De Gloria gebrukt zo te zien gewoon hetzelfde boardje. Maar is iets anders bestukt. En misschien produceren sommige producenten wel samen. Een vriend van mij heeft een Abit Siluro GTS en je kan het verschil tussen de zijne en de mijne niet zien. Zelfs de kleur van het board is identiek.
Verwijderd
lijkt me sterk maar de beeldkwaliteit van een quadro is gewoon vele malen mooier dat komt door duurdere afregeling en een beter kwaliteit ramdac! zoals ik de hele tijd dus al zeg.Op donderdag 21 juni 2001 02:58 schreef Kirpeknots het volgende:
Ik las trouwens op een paar modificatie sites dat sommige gebruikers opmerkten dat na de modificatie de beeldqualiteit vooruit is gegaan!?!
Dat lijkt me wel heeeel sterk.
die componenten van die kwaliteti zijn gewoon op geen enkele GF aanwezig dus hoe kan je een GF dan 100% naar een quadro klonen?? wat jij de hele tijd zegt.
onmogelijk dus. maar je mag je weerwoord weer geven
moet trouwens wel zeggen dat de quadro 2 wat beroert is in 16bit 3d.
De GPU van een grafische kaart is er voor gemaakt om alleen grafisch te rekenen en daar is hij dan ook logischerwijs heel goed in. Vroeger ging alles nog software-matig, op een gegeven moment kwamen er 3D-kaarten en deze namen langzamerhand steeds meer taken van de CPU over. Nu even on-topic:
De GPU van een gewone GTS2 (Pro/Ultra) wordt enkel en alleen voor 3D (effecten) geactiveerd door spellen. Een programma als bv 3D-Studio activeert de GPU van een 3D-kaart niet om effecten uit te rekenen, nee hij gebruikt alleen de CPU('s). Bij een Quadro (of andere professionele kaarten) is dit anders, daarbij wordt de GPU wel voor deze taken geactiveerd. Hierbij is dus het verschil tussen de Quadro en een gewone G-Force verklaart. Nu denk ik, dat het dus wel mogelijk is om dmv 2 weerstandjes en een andere BIOS de GPU te activeren voor bv 3D-Studio. En er dus behalve hogere kwaliteits onderdelen op een Quadro er verder geen verschil meer is met een gemodde G-Force.
Conclusie: een gemodde G-Force is even snel als een Quadro, maar de beeldkwaliteit zal (voornamelijk op hoge resoluties) wat lager zijn.
Overigens lijkt mij dat wanneer de RAMDAC op beide kaarten dezelfde frequentie heeft (bv dus die 350mhz) ze ook dezelfde refresh-rate bij dezelfde resolutie moeten weergeven. Hier is geloof ik ook (vrij eenvoudige) berekening voor, iets van hoogte x breedte x beelddiepte in bytes / iets wat ik niet weet.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
groot gedeelte van wat je zegt klopt je kunt m bijna klonen zaosl ik de hele tijd al zeg maar niet helemaal! hehe 350mhz ramdac zegt niks hoorOp donderdag 21 juni 2001 03:01 schreef universal creations het volgende:
Hersenkronkel van mij:
De GPU van een grafische kaart is er voor gemaakt om alleen grafisch te rekenen en daar is hij dan ook logischerwijs heel goed in. Vroeger ging alles nog software-matig, op een gegeven moment kwamen er 3D-kaarten en deze namen langzamerhand steeds meer taken van de CPU over. Nu even on-topic:
De GPU van een gewone GTS2 (Pro/Ultra) wordt enkel en alleen voor 3D (effecten) geactiveerd door spellen. Een programma als bv 3D-Studio activeert de GPU van een 3D-kaart niet om effecten uit te rekenen, nee hij gebruikt alleen de CPU('s). Bij een Quadro (of andere professionele kaarten) is dit anders, daarbij wordt de GPU wel voor deze taken geactiveerd. Hierbij is dus het verschil tussen de Quadro en een gewone G-Force verklaart. Nu denk ik, dat het dus wel mogelijk is om dmv 2 weerstandjes en een andere BIOS de GPU te activeren voor bv 3D-Studio. En er dus behalve hogere kwaliteits onderdelen op een Quadro er verder geen verschil meer is met een gemodde G-Force.
Conclusie: een gemodde G-Force is even snel als een Quadro, maar de beeldkwaliteit zal (voornamelijk op hoge resoluties) wat lager zijn.
Overigens lijkt mij dat wanneer de RAMDAC op beide kaarten dezelfde frequentie heeft (bv dus die 350mhz) ze ook dezelfde refresh-rate bij dezelfde resolutie moeten weergeven. Hier is geloof ik ook (vrij eenvoudige) berekening voor, iets van hoogte x breedte x beelddiepte in bytes / iets wat ik niet weet.
mn voodoo heeft ook een 350 mhz ramdac en die doet maar net 60 hz op 1600x1200
Ik denk dat de specs ook wel redelijk in de bios van de kaart gegoten worden. Ze zijn namenlijk te overrulen met software tweak utilities. Net zoals een BMW750 ook 250 gaat terwijl het ding misschien wel 300 kan. (niet verstandig)
Er is wel een bereking voor maar ik mis een factor, zal wel iets met bandbreedte te maken hebben (die volgens mij bij een gewone G-force hetzelfde is als van Quadro).hehe 350mhz ramdac zegt niks hoor
mn voodoo heeft ook een 350 mhz ramdac en die doet maar net 60 hz op 1600x1200
Ik ga morgen weer verder. Moet er om 7:00u weer uit om te werken.
Maar die zijn bij een GTS 2 Ultra 500 en een Quadro 2 Pro hetzelfde, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.Op donderdag 21 juni 2001 03:09 schreef Kirpeknots het volgende:
Zou het iets met corespeed/memspeed/DACfrequentie te maken hebben? Dat zijn de enige 3 variabelen volgens mij.
Nee de geheugenfrequentie en de corefrequentie liggen bij de 500 veel hoger dan bij de quadro.
Dus dat kan het ook niet zijn.
Het moet een matrix zijn in de bios waarin de toleranties zitten. Kan haast niet anders.
Slaap zacht.
Verwijderd
omdat die resoluties niet belangrijk zijn wwarvoor de quadro is.Op donderdag 21 juni 2001 03:08 schreef Kirpeknots het volgende:
Waarom zouden ze de quadro dan eigenlijk een 40hz lagere refresh geven bij lagere resoluties. Daar snap ik dan weer helemaal niks van.
Ik denk dat de specs ook wel redelijk in de bios van de kaart gegoten worden. Ze zijn namenlijk te overrulen met software tweak utilities. Net zoals een BMW750 ook 250 gaat terwijl het ding misschien wel 300 kan. (niet verstandig)
en korten is heeeel wat makkelijker en vooral mogelijker dan overrulen hoor
1- De Elsa laat hogere refreshrates toe bij hoge resoluties.
2- De Elsa kost meer dan twee keer zoveel.
3- De Elsa ziet er, volgens één van julie beter uit heeft hij ervaren.
Issue 2 slaat natuurlijk nergens op. 1 zou een bios issue kunnen zijn (GTS gecapped) en tegen 3 valt natuurlijk niets te zeggen.
Ik heb zelf het volgende getest:
Elsa Gloria II Quadro 64mb(origineel)
Elsa Gladiac MX - Quadro MXR 32mb (gemod)
Elsa Geforce 2 Ultra - Quadro 2 pro 64mb(gemod)
Alle drie de kaarten heb ik professioneel gebruikt met o.a. 3DMAX, Open Inventor, Autocad.
Even zonder de theorie, gewoon de look&feel:
-Alle 3 de kaarten geven de zelfde beeldkwaliteit in 2D. (iiyama 22" - 1600x1200 - 85hz)
- 3D games(1024 tm 1280)draaien hetzelfde als de GeForce kaarten. De MX heeft als enige bottleneck 32mb waardoor je soms naar 16bit terug moet.
- Bij Professionele apps to 50000 polygonen zit er bijna geen verschil tussen de Quadro en de Quadro MXR (enkel geheugen kan beperking zijn).
- De Quadro 2 pro is overall natuurlijk het bruutste!
Zoals jullie zien heb ik na mijn $$$ Quadro alleen nog maar gemod. Met goeie soldeer equipment is het hooguit tien minuten werk!
Als je ook maar iets met prof. 3D doet is het een absolute aanrader. Als je enkel gamed/windowzed maakt het niet uit.
My 2$ cents.
Verwijderd
Je leest verkeerd ik heb geen ELSA kaart maar een SGI !Op donderdag 21 juni 2001 09:10 schreef Kirpeknots het volgende:
Dus kort samengevat worden er 3 argumenten waarom een Elsa Gloria III qualitatief beter zou zijn.
1- De Elsa laat hogere refreshrates toe bij hoge resoluties.
2- De Elsa kost meer dan twee keer zoveel.
3- De Elsa ziet er, volgens één van julie beter uit heeft hij ervaren.
Issue 2 slaat natuurlijk nergens op. 1 zou een bios issue kunnen zijn (GTS gecapped) en tegen 3 valt natuurlijk niets te zeggen.
Dan plaats ik foto's van mijn componenten en dan zoeken we ff de spec's erbij. (Ik heb maar een 333 en geen golden sample 500).
Dan zijn alle vragen uit de lucht.
maargoed, ik heb hem nu draaien, en ik krijg 6840 Marks, in 3dmark 2000. op windows ME
en dan heb ik nog totaal niets gedaan aan het overclocken, of tunen van de shit...
en dan nog iets, ik draaide onder DirectX 7.1, en met een heeele oude detonator driver.
ik ben nu 3dMark 2001 aan het downen, en dan ga ik hem testen op dx8, en nieuwe detonator drivers, en tevens ga ik hem overclocken...
Ik laat het nog wel weten.
3dMark 2001 --> 3900 Marks
Verwijderd
Zooo, koppig zijn is ook een kust !Op donderdag 21 juni 2001 16:21 schreef iefje het volgende:
Maar je zult nooit de performance van de Quadro krijgen, want een GeForce3 is een andere chip.
Let op Ief, iedere GeForce chip is er in een gewone smaak, en door middel van een andere BIOS is iedere GeForce chip 'om te toveren' tot een Quadro variant:
Het enige verschil is dus dat een Quadro videokaart door middel van de BIOS extra functies beschikbaar heeft, die ook al op een GeForce [256/2GTS/2MX/3] chip zit. Alleen laten ze die functies op een non-quadro chip UIT staan.nVidia GeForce 256 SDR/DDR ---> Quadro
Denk je nou werkelijk dat nVidia een complete produktielijn gaat opzetten appart voor Quadro chips ? Natuurlijk niet, nVidia is niet gek. Het is veel eenvoudiger om één soort chip te bakken en door middel van de videokaart BIOS verschil aan te brengen. En dat is exact wat ze doen.
Ik heb zonet mij Gainward Cardexpert Geforce2GTS 333 omgekat naar een Quadro. Hoe?
Eerst de bios van een GloriaIII geflashed. Ik heb een speciale versie gedownload met de core op 230 en het geheugen op 380. Ik wil er immers niet op achteruit.
Vervolgens heb ik voor 49,- een fijn soldeerapparaat gekocht en R121 naar R122 verplaatst en R123 naar R124 verplaatst.(Die zitten op de GeforceII kaart net boven je TV insteekkaart)
Ik zal vanavond even kijken of ik qua spec's nu sneller ben geworden t.o.v. mijn GF2GTS in 3dMark2001. Ik had al een aardige score, vond ik zelf maar ben erg benieuwd.
Nu ik toch bezig was heb ik een Dell Geforce2MX geflashed naar een Elsa Synergy III en vervolgens dezelfde weerstanden omgesoldeerd. Werkt perfec. hij wordt alleen een beetje warm dus ik heb een 80486 heatsink met een pentiumcooler op de core gemonteerd. Loopt als een zonnetje. Dit past ook veel beter bij het 21" Dell Triniton P1110 scherm (Sony) scherm wat er op is. Nu ben ik de Autocad drivers van Elsa er op aan het zetten. De Elsa detonators (12.41) staan er al op.
Da's nog niet zo slecht. Ik heb mijn GTS nu ook gemodificeerd naar een SGi VR7 het mem op 410 en de core op 235.Op donderdag 21 juni 2001 15:28 schreef jooers het volgende:
Nou, da's ook de moeite waard zeg...
3dMark 2001 --> 3900 Marks
Met de Elsa 12.41 detonators kom ik op 3582
http://gamershq.madonion.com/compare2k1.shtml?1123073
Ga nu even met 12.90 proberen.
Verwijderd
Tegenwoordig zitten RAMDAC's in de GPU.Op woensdag 20 juni 2001 15:01 schreef kRiTz_C het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd alleen op de quadro kaarten van Elsa,SGI etc zit gewoon een veeel beter ramdac waar je gewoon meer voor betaalt je modt dus in feite meer de chip niet de kaart!
De laatste grafische kaart met een extern RAMDAC is geloof ik de Matrox Millenium II.
Nu kan ik mij voorstellen dat voor de GPU's op een Quadro strakkere spec's gelden en dus beter zijn.
Wil je een betere beeldkwaliteit, stel ik voor dat je het filter van je GeForce sloopt.
Deze begint bij +/- 70 Mhz ( en dat is al heel snel) je uitgangssignaal naar de kloten te helpen.
Daar heb ik sterk mijn twijfels bij; op mijn Matrox G400 zit het RAMDAC écht los op de kaart, en niet in de grafische chip.Op vrijdag 24 augustus 2001 12:12 schreef Dissaster het volgende:
[..]
Tegenwoordig zitten RAMDAC's in de GPU.
De laatste grafische kaart met een extern RAMDAC is geloof ik de Matrox Millenium II.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.