Toon posts:

Rare schroef in HP laptop verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil in een HP laptop een HD vervangen door een SSD. In de optische drive bay van dit ding zitten twee rare schroeven die ik met geen mogelijkheid losgedraaid krijg, en ik heb toch heel wat schroevedraaiers geprobeerd. Ook mijn buurman, die beroepsmatig electronica repareert, weet er geen raad mee.

Na wat Googlen lijken deze schroeven volgens HP "broadhead screws" te heten. Maar veel meer kan ik er niet over vinden.

Weet een van jullie met wat voor schroevedraaier je deze schroeven los kunt draaien? Heel veel dank alvast!

[Voor 10% gewijzigd door BamSlam_ op 03-10-2015 15:39]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 23:23

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoe groot is ie?
En heb je al met horlogemakerschroevendraaiers geprobeerd?
Ik gebruik een combinatie met waterpomptang en schroevendraaier.
Een griptang is beter dan waterpomptang
De tang is de arm, hoe langer je arm hoe minder kracht het kost om te draaien.

Sommige schroevendraaiers hebben een 6 hoekig stalen ring onder handvat, Daar gebruik je een moersleutel als arm

[Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 03-10-2015 15:45]

Trein?

• BamSlam_
  • Niet online
Ik denk iets van 6mm doorsnee. Het schroefgaatje zelf hooguit 1,5mm. Horlogemakerschroevendraaiers boden geen soelaas. Ik zal het eens met tang en schroevendraaier proberen.

• BamSlam_
  • Niet online
Dank je wel, die ga ik dan maar aanschaffen!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:44

Croga

The Unreasonable Man

BamSlam_ schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:14:
Dank je wel, die ga ik dan maar aanschaffen!
Dat is dus gewoon een 1mm kruiskop. Hetzelfde wat in die horlogemaker sets zit.....

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Croga schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:17:
[...]

Dat is dus gewoon een 1mm kruiskop. Hetzelfde wat in die horlogemaker sets zit.....
Nee een Philips is niet hetzelfde als een kruiskop.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

pacificocean schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:18:
Nee een Philips is niet hetzelfde als een kruiskop.
"Philipshead" is de amerikaanse benaming voor kruiskop.... Is exact hetzelfde.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Croga schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:19:
[...]

"Philipshead" is de amerikaanse benaming voor kruiskop.... Is exact hetzelfde.
Je hebt gelijk. Ik was in de war met een pozidriv.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Overigens, aan de foto te zien is het schroefgat al behoorlijk beschadigt. Er zit een redelijke kans in dat je dit niet meer met een schroevendraaier goed gaat krijgen. Beste optie is dan een druppel secondelijm, kleine kruiskop er in, wachten tot het uitgehard is en dan er uit schroeven.

• BamSlam_
  • Niet online
Mensen, het is gelukt! De schroefgaten waren inderdaad aan gort door de vruchteloze pogingen met allerlei schroevedraaiers. Uiteindelijk bood de boormachine uitkomst. Bij het uitboren van de schroefgaatjes kwamen de schroeven uiteindelijk "vanzelf" los. Voor de rest ging het daarna gesmeerd: behuizing verder openwrikken, HD eruit, SSD erin. Vrouwlief is nu superblij met een laptop die vlot werkt. Dank jullie wel allemaal voor jullie hulp! :)

[Voor 12% gewijzigd door BamSlam_ op 03-10-2015 17:51]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beetje mosterd na de maaltijd, het is immers gelukt. Maar voor eventueel nog eens zoiets zou dit misschien
van nut kunnen zijn, vandaar toch dit bericht.. Gezien de beschrijving "rare schroeven", waren dit geen torx schroeven? Dit model schroef zit meestal in de behuizing van harde schijven. Voor een afbeelding zie bijvoorbeeld http://www.schroevenkopen...a&extra=A_torx_schroeven_. Zelf meer dan eens een passend bitje in de elektrische schroevendraaier gebruikt voor het slopen en vernietigen van afgedankte oude harde schijven om te voorkomen dat iemand hem op de stort vindt en er met de inhoud er van aan de haal gaat.

• BamSlam_
  • Niet online
Nee, het waren geen torx schroeven, maar gewoon Philips kruiskop, zoals Binbero aangaf. Alleen waren de schroefgaatjes helemaal rot door de verschillende pogingen om ze los te draaien en daarom was uitboren de enige oplossing.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Blijft altijd grappig om te zien dat we in NL de Phillips schroef altijd steevast verkeerd spellen ;) (dit topic 5x)
1 L is de bekende elektronica producent uit Eindhoven, de schroeven spel je met 2 L'en, genaamd naar de Amerikaanse 'uitvinder'.
(bron: Wikipedia: Henry F. Phillips )

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Madshark schreef op donderdag 05 november 2015 @ 03:16:
Blijft altijd grappig om te zien dat we in NL de Phillips schroef altijd steevast verkeerd spellen ;) (dit topic 5x)
1 L is de bekende elektronica producent uit Eindhoven, de schroeven spel je met 2 L'en, genaamd naar de Amerikaanse 'uitvinder'.
(bron: Wikipedia: Henry F. Phillips )
Geen idee waarom je dit na één maand nog moet kicken, maar quote de wiki dan wel goed.
John Thompson was de uitvinder van die kruiskop, Phillips kocht alleen zijn ontwerp en verbeterde hem iets, dus niks 'uitvinder'.
En btw 'altijd steevast' is dubbelop om nog bij taalfouten te blijven.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MB113 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 03:46:
[...]

Geen idee waarom je dit na één maand nog moet kicken, maar quote de wiki dan wel goed.
John Thompson was de uitvinder van die kruiskop, Phillips kocht alleen zijn ontwerp en verbeterde hem iets, dus niks 'uitvinder'.
En btw 'altijd steevast' is dubbelop om nog bij taalfouten te blijven.
Geen idee waarom jij moet zeiken dat ik een topic van een maand omhoog kick.
Reden van 'uitvinder' is inderdaad vanwege een discussie wie nu de daadwerkelijke uitvinder geweest is, Phillips, Thompson, en nog iemand waar ik even niet op de naam kan komen. Al heel lang niet meer actueel, was ooit gedoe over.
Discussie over taalfouten is niet in mijn nachtdienst besteed, ook niet in dit topic lijkt mij.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee