Phishing mail marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:26
Mijn vader is onlangs slachtoffer geworden van een phishing mail die zich voordeed als marktplaats. Hij heeft zijn marktplaatsaccount en wachtwoord ingevuld (dit wachtwoord gebruikt hij gelukkig alleen bij marktplaats, nergens anders). Hij kan zijn wachtwoord echter op marktplaats niet veranderen, omdat hij geen toegang heeft tot dat mailadres. Dat komt omdat het een @tiscali.nl mailadres is, en omdat hij overgestapt is van provider, bestaat dat mail adres in feite niet meer. Hij kan dus niet in de inbox van dat mailadres komen, en dat is wel nodig als je je wachtwoord wilt veranderen.

Moet hij het account verwijderen? Of hoeft hij zich geen zorgen te maken.

Verder heb ik zelf naar de phishing mail gekeken, en de afzender is wel '' automatisch@marktplaats.nl ''. Dit is een adres dat de echte marktplaats ook gebruikt. (Hier zie je dat ze dat dat adres van hen is: http://help.marktplaats.n...p-e-mail-naar-marktplaats)

Dus dat vind ik nog heel vreemd. Kunnen phishers zich ook echt voordoen als dat adres? Ik dacht dat dat niet kan, dat er vaak dan een afwijking is in het maildres, zoals automatisch@makrtplaats.nl (k en r omgedraaid).

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

MsG

Forumzwerver

Heb je de headers van het mailtje? Dan kunnen we wat meer zien.

Het is namelijk extreem eenvoudig om een mailtje te doen laten lijken op bijv. info@tweakers.net

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kort door de bocht: iedereen kan ieder afzendadres gebruiken. Alleen komen replies niet bij jou aan als je barrack [op] wittehuis.gov zou gebruiken, maar aan de overkant van de plas ;)

Kan je/hij niet zelf of via de servicedesk het mailadres aanpassen? En laat je vader honderd keer op het schoolbord schrijven nooit op links te klikken en dan gegevens in te typen ;) Altijd zelf naar een site navigeren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Werkt hetzelfde als een echte envelop, je kan elke afzender opschrijven die je wil.

Er zijn mechanismes waarbij de afzender gecontroleerd kan worden e.g. spf dkim
Maar dan moet het echte domein die wel (goed) ingesteld hebben en de ontvangende partij die controleren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Fish schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:16:
Werkt hetzelfde als een echte envelop, je kan elke afzender opschrijven die je wil.

Er zijn mechanismes waarbij de afzender gecontroleerd kan worden e.g. spf dkim
Maar dan moet het echte domein die wel (goed) ingesteld hebben en de ontvangende partij die controleren
Ik heb bij gmail weleens de waarschuwing gehad dat de afzender niet overeen kwam met daadwerkelijke verzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is meer iets voor BV, al mist ik wel eigen inzet bij de TS.

Het bellen van Marktplaats lijkt me een eerste vereiste, ipv af te wachten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1