Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Momenteel heb ik een Synology 213j met twee 2x 3TB WD Red schijven in mirror, deze loopt al enkele weken aardig vol (98%). Dus is de nood, en verleiding, groot om een nieuw systeem aan te schaffen.

Gebruik nu:
  • De Synology wordt nu hoofdzakelijk als mediaserver gebruikt.
Gebruik later:
  • Plex :delen naar vrienden en familie, video bestanden 1080p +-10 - 16GB, uitschuivers 30GB
  • Backups
  • Mailserver: klinkt leuk, hoeft niet
  • Bittorrent
  • In de toekomst misschien usenet
  • FreeNas
  • ZFS ?

Hardware
Ik heb nog een 6jaar oud gaming systeem liggen waarvan misschien nog onderdelen van pas kunnen komen.
* Behouden
  • Antec 1200*
  • P6T SE Asus*
  • Core I7 920
  • 6GB Ram 1600hz
  • GTX 275 Asus
  • 1 x HDD 1TB*
  • 1 x HDD 640GB
  • 1 x SDD Vertex 3 120GB (OS)*
  • 750W PSU Be Quiet
  • DVD Brander
  • Scythe Mugen 2 koeler*
Dit is de opstelling die ik zou willen bekomen
  • Antec 1200: Grote kast*
  • P6T SE: 1366 socket, dus xeon compatibel. 6 SATA aansluitingen, wel maar SATA-300. Ook maar een Realtek NIC, NO-ECC*
  • Xeon X5650: tweedehands refurbished, 7598 Passmark score dus zo'n 3-5 streams, pak zuiniger als I7 920
  • Corsair Vengeance 12 GB DDR3-1600 Tri-Kit CMZ12GX3M3A1600C9: Veronderstellend dat ik ZFS gebruik is er veel ram nodig. Regel 1GB Ram - 1TB storage. 15TB storage = 12 GB of 24GB Ram?
  • 3x3TB WD Red Nieuw
  • 2x3TB WD Red van Syno*
  • be quiet! Straight Power 10 400W : Normaal maar 360W verbruik onder full load, dus genoeg?
  • Scythe Mugen 2 koeler*
  • 1 x SDD Vertex 3 120GB:Als L2ARC?*

Software
FreeNas is goed gedocumenteerd dus zal ik daarvoor gaan.

Als opslagtechnologe zou ik voor ZFS willen gaan, RAIDZ2?

Het is dus grotendeels een hardwarematige vraag. Ik was tot een weekje geleden een totale newbie op het vlak van servers, dus heb je opmerkingen of tips, alsjeblief, laat maar horen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Regel 1GB Ram - 1TB storage. 15TB storage = 12 GB of 24GB Ram?
Nee, dat is voor bedrijfsmatige omgevingen. 8 GB is voor thuis meestal zat en ook voor jou. Zeker als je de machine alleen als file server gaat gebruiken.

Ik ben wel bang dat je oude game server qua hardware een energie slurper wordt/blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
Q schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:39:
[...]

Nee, dat is voor bedrijfsmatige omgevingen. 8 GB is voor thuis meestal zat en ook voor jou. Zeker als je de machine alleen als file server gaat gebruiken.

Ik ben wel bang dat je oude game server qua hardware een energie slurper wordt/blijft...
Bedankt voor de reactie! Ok dan hou ik het nog bij 12gb. Over het stroomverbruik, qua hardware van de oude rig blijft enkel het moederbord en de kast over. Dus dat zou toch nog moeten meevallen? Of bedoel je de xeon?

Ik heb de psu calculator nog eens overgedaan en ben overgestapt naar een seasonic G 360. Aan de tests te zien een zeer efficiënt ding. Wel een paar extra adapters moeten kopen voor de sata aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou zelf voor een ASRock C2550D4I moederbord gaan op het moment dat mijn budget het toestaat. Deze ondersteund ECC geheugen en heeft twee netwerkkaarten en 12 SATA poorten _/-\o_

Ik heb nu een oud dual core systeempje met 3.4GB ram en een losse netwerkkaart, vga kaart en LSI SAS controller met 6 x 2TB disken. In totaal goed voor 100 watt |:(

Ik hoop zelf te kunnen besparen met een los ASRock bord omdat hier VGA/LAN/SATA al op het moederbord zitten. Het probleem is de eenmalige aanschaf voor dat budget kan ik voorlopig nog wel even stroom gebruik slikken. 8)

https://forums.freenas.or...i-with-freenas-9-2.18098/

[ Voor 60% gewijzigd door raymonvdm op 26-10-2015 22:35 ]