Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 21:29
Ik ben bezig een fotoboek te maken van wat modellen die ik het afgelopen jaar op de foto heb gezet. Ik ben een beginner en zit met wat vragen. Ik denk dat ik twee vierkante 30x30 cm bladzijden naast elkaar maak van mat fotopapier, dat plat ligt in het midden (CeWe drukkerij).

Ik heb wat foto's van een model gemaakt waarbij ze op haar hand leunt.
Wat is van de volgende 3 foto's de houding die doorgaans het mooist of meest natuurlijk gevonden wordt? Foto's wat geblurred ivm privacy. Het model kijkt recht in de camera.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cySgTuqwff0LPnTsakBIrTj3/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s5gYWMiFCgTwUZ3V1zjBmPWJ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MNX4Ipj163o3IbhWkG7iW9T6/thumb.jpg

Dan heb ik nog een foto van hetzelfde model, maar bij deze foto lijkt het me leuk deze over twee bladzijden te spreiden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/evGjPtLDtQ6h71cjfmr6uz1L/thumb.jpg
Doordat het dus een breed boek wordt moet er bij die laatste foto aan de boven- en of onderkant wat af. Een stijl die ik nog weleens terug zie komen is dat er aan de bovenkant van het hoofd het haar er af wordt gesneden. Om meer diepte te creëren en omdat er boven het hoofd toch niets interessants te zien is. Wat raden jullie aan?

Tot slot nog een zwart-witfoto die ik over twee bladzijden wil spreiden. De foto zoals je hem hier ziet is een beetje ingezoomd, een deel van de jas en het haar komt op de naad van de bladzijden. Zoom ik verder in dan wordt het gezicht natuurlijk duidelijker, maar komt de naad van de bladzijden door het gezicht te lopen. Zoom ik verder uit, dan loopt de naad van de bladzijden door de achtergrond, dus niet door het model of de kleding en haar, maar dan houd ik links een wit stuk over, waar dus gewoon geen foto zit. Wat ook kan is van de bovenkant een stuk van het haar afknippen, of van de onderkant, en inzoomen zodat de bladzijden weer volledig gevuld zijn met rechts model en links achtergrond. Ik wil bij deze foto het liefst de linkerkant er wel bijhouden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vN6N7DZZ0hlu9PrSu4Bt4JH3/thumb.jpg

Graag jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bedenk wel dat een foto over 2 pagina's mogelijks erg gaat tegenvallen gezien haar gezicht netjes in twee wordt gehakt. Geen enkele printshop geeft een 100% garantie af op de perfecte positionering/snijvlakken van het papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Schop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Ik zou de z/w foto sowieso anders croppen, zodat je meer ruimte aan de rechterkant hebt dan aan de linkerkant. Geen idee hoeveel resolutie je dan nog overhoudt, maar dan is het probleem met de naad ook redelijk weg.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
En dan op één bladzijde houden neem ik aan. Ik denk dan aan de linkerbladzijde. Of bedoel je dat de naad door de achtergrond kan lopen, wat minder stoort?

[ Voor 13% gewijzigd door Dancing_Animal op 07-10-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
2 pagina's met de naad net rechts van haar gezicht. Maar goed, je moet dan wel flink croppen en ik heb niet uitgemeten hoe dat uitkomt met die naad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Met wat inzoomen en de foto naar links schuiven krijg ik rechts op de bladzijde alleen achtergrond en dan grenst links daaraan haar haar en haar gezicht. Schuif ik de foto wat meer naar links, dan vallen een paar haren aan de linkerkant net buiten de bladzijde en dat vind ik dan weer niet mooi. Als ik de bladzijde in vier verticale stroken zou verdelen valt haar gezicht in de tweede strook. Net geen ideale verdeling als je uitgaat van de regel van derden. Ik ben bijna geneigd de rechterbladzijde wit te laten omdat bijna niets past bij het mooie beeld aan de linkerkant.
Of ik moet minder inzoomen, waardoor er niet net een paar haren afvallen, maar een wat groter stuk, doordat ik meer naar links kan schuiven... keuzes :p

Is er trouwens nog een bepaalde regel voor dat als het model naar rechts gedraaid staat dat je deze dan op de linkerbladzijde zet of andersom? Links staat deze foto inderdaad beter. Stel dat ik er nog een foto naast zet, dan vind ik het weer raar als die naar links kijkt, net of de twee foto's dan niet naast elkaar horen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dancing_Animal op 07-10-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan wissel je die 2 foto's om, zodat ze van elkaar wegkijken...
Er zijn tig regels, maar ik vind het mooier als iemand/iets naar de vrije ruimte kijkt/beweegt. Een witpagina naast een foto vind ik niet mooi, maar ieder zo zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Nog iemand die tips kan geven over de drie foto's met de handen? De eerste foto heb ik laten afvallen omdat ik de schouder aan de linkerkant van de foto te hoog vind en de houding wat minder mooi vind.
De derde vind ik qua blik beter, ogen recht vooruit in plaats van een beetje schuin kijken (dat zien jullie bijna niet), maar ik twijfel over de handen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-11-2015 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Met die blur er in kan je er niks van zeggen, 2 en 3 heeft ze haar hand vreemd dat leidt mij af, maar komt ook door de blur omdat je niet getrokken wordt door de ogen.

schouder viel me in 1 in eerst instantie niet op tot jij het zei.
Pagina: 1