Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
Hoi tweakers,
Mijn batterij van mij macbook pro 13" medio 2012 faalt. Is er enige manier waardoor ik mijn batterij misschien kan resetten?

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Nu al? Werk je hele dagen aan de stroom ofzo? Dat is slecht voor een accu.

Herkalibreren kan door hem helemaal op te laden, leeg te laten lopen en weer op te laden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:04:
Nu al? Werk je hele dagen aan de stroom ofzo? Dat is slecht voor een accu.

Herkalibreren kan door hem helemaal op te laden, leeg te laten lopen en weer op te laden.
Ik ga sinds mijn aankoop van 100% naar de low battery waarschuwing en dan laad ik hem weer op tot honderd
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OPWmtzx.png

[ Voor 52% gewijzigd door exeliser op 02-10-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

Yikes. Zeker meer dan twee jaar geleden gekocht? Ik zou er even mee naar Apple gaan. Ik ken zat mensen met 2009 unibody plastic macbooks met amper slijtage op de accu.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
Ik heb hem in juli 2012 gekocht met 1000+ cycles wat ik eigenlijk wel idioot veel vind maar ik gebruik hem wel veel. Wat is trouwens de beste manier om je mac op te laden? hoeveel cycles per week/ maand en 0-100 of 50-100

[ Voor 31% gewijzigd door exeliser op 02-10-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Ligt aan de technologie van de batterij.
Maar volgens mij is het bij de meeste accu's het beste om 20/80 aan te houden.
Dat wil zeggen rond 20% weer asn de stroom en dan tot de 80% opladen.
Hoe vaker je het doet, hoe sneller de batterij ook zal slijten.

In principe is het niet erg om altijd aan het stopcontact te zitten, dan wordt je batterij namelijk ontzien.
Wel is het handig om (minstens) 1x per week de batterij leeg te laten lopen en op te laden zodat deze niet lui wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 21:36
Je kan bij de apple store's een afspraak maken om een nieuwe er in te laten zetten voor ~ 140 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
DGonlag2 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:26:
Ligt aan de technologie van de batterij.
Maar volgens mij is het bij de meeste accu's het beste om 20/80 aan te houden.
Dat wil zeggen rond 20% weer asn de stroom en dan tot de 80% opladen.
Hoe vaker je het doet, hoe sneller de batterij ook zal slijten.

In principe is het niet erg om altijd aan het stopcontact te zitten, dan wordt je batterij namelijk ontzien.
Wel is het handig om (minstens) 1x per week de batterij leeg te laten lopen en op te laden zodat deze niet lui wordt.
Dus erin laten zitten zo vaak als mogelijk en 1x per week keer tot 20% leeg laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
justahuman schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:47:
Je kan bij de apple store's een afspraak maken om een nieuwe er in te laten zetten voor ~ 140 euro.
Is er ook een mogelijkheid om een batterij erin te zetten met een hogere capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
exeliser schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:50:
[...]

Dus erin laten zitten zo vaak als mogelijk en 1x per week keer tot 20% leeg laten lopen?
Waarom nou weer zo vaak mogelijk? Gewoon je laptop aan de netstroom houden wanneer kan, en wanneer je een accu nodig hebt dat gewoon gebruiken?
Die accu's tegenwoordig gaan allemaal stuk aan laadcycli, en wat DGonlag2 zegt klopt ook wel, hoe dieper je ontlaad, hoe slechter in principe. Als jij 1000 laadcycli hebt gehad en constant naar zo laag mogelijk gaat dan is dat wel ongeveer de verwachte levensduur van je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
Sleepkever schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:55:
[...]

Waarom nou weer zo vaak mogelijk? Gewoon je laptop aan de netstroom houden wanneer kan, en wanneer je een accu nodig hebt dat gewoon gebruiken?
Die accu's tegenwoordig gaan allemaal stuk aan laadcycli, en wat DGonlag2 zegt klopt ook wel, hoe dieper je ontlaad, hoe slechter in principe. Als jij 1000 laadcycli hebt gehad en constant naar zo laag mogelijk gaat dan is dat wel ongeveer de verwachte levensduur van je accu.
Het probleem zit hem erin dat ik mijn laptop veel meeneem naar school en daar heb ik niet altijd de beschikking over een stopcontact dat is ook de reden dat ik zoveel cycles maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 22:35
Het is ook niet bepaald handig dat iedereen wat anders zegt. Er zijn mensen die beweren dat je batterij snel kapot gaat als je hem constant verbindt met de netstroom. Anderen zeggen dan weer dat je juist zo weinig mogelijk cycles moet maken en dus aan de stroom moet leggen wanneer dat maar kan.

Lekker onduidelijk dus :N

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
exeliser schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:09:
[...]

Ik ga sinds mijn aankoop van 100% naar de low battery waarschuwing en dan laad ik hem weer op tot honderd
[afbeelding]
Dit is het domste wat je kunt doen, hier slijt je batterij ontzettend hard van. Eigenlijk moet je hem waar je kunt aan de adapter gebruiken en niet onder 30% laten zakken. (Kan af en toe, maar zeker niet elke keer tot low battery (2%) wachten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
Lothiriel schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:03:
Het is ook niet bepaald handig dat iedereen wat anders zegt. Er zijn mensen die beweren dat je batterij snel kapot gaat als je hem constant verbindt met de netstroom. Anderen zeggen dan weer dat je juist zo weinig mogelijk cycles moet maken en dus aan de stroom moet leggen wanneer dat maar kan.

Lekker onduidelijk dus :N
Dat is inderdaad precies ook mijn punt. Toen ik mijn laptop kocht zei de medewerker van de Amac dat ik hem steeds van helemaal vol naar bijna helemaal leeg moet laten lopen. En nu hoor ik hele andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser

exeliser

Schaatsen & Reizen

Topicstarter
Whatson schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:06:
[...]

Dit is het domste wat je kunt doen, hier slijt je batterij ontzettend hard van. Eigenlijk moet je hem waar je kunt aan de adapter gebruiken en niet onder 30% laten zakken. (Kan af en toe, maar zeker niet elke keer tot low battery (2%) wachten.)
Was dit dan weer zo'n trucje van mijn APR zodat ik binnen een paar jaar weer terug zou komen voor een vervangende batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Dat is inderdaad een beetje onduidelijk ja.
Komt door de verschillende batterij technologieën.

Tegenwoordig is het meeste Li-ion als ik me noet vergis, daarbij is de 20/80 methode volgens mij het beste (en laadcycli laag houden).
Maar vroeger had je ook nog Ni-Po, waarbij het volgens mij beter was om de batterij volledig leeg te laten lopen en volledig op te laden.
Vandaar de verwarring.
exeliser schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:11:
[...]

Was dit dan weer zo'n trucje van mijn APR zodat ik binnen een paar jaar weer terug zou komen voor een vervangende batterij?
Denk het niet, waarschijnlijk gewoon ontwetendheid.
Als je op een site als Tweakers al verschillende antwoorden tegenkomt, laat staan dat de 'gewone' mens het dan nog weet.
Maarja, aan de andere kant verwacht je wel een zeker kennis van zo'n store medewerker.

[ Voor 39% gewijzigd door Goudstalen op 03-10-2015 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
exeliser schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:11:
[...]

Zoals hierboven al gezegd, onwetendheid. Meestal zeggen ze maar wat.

Na 1000 cycli garandeert apple nog 80% capaciteit bij de Retina MBP weet niet hoe dit zit bij de fat MBP.

Ik zit nu na 1 jaar op 173 cycli en batterij heeft nog 91% (5806/6330mAh) over. (Schommelt tussen 89-99% vanaf aankoop maar is nooit 100% geweest (of zelfs meer dan 100% zoals sommige hebben :) )

Belangrijkste is gewoon zo min mogelijk laadcycli te maken door vaker aan de adapter te gebruiken, minimaal eens per maand tot 20% ontladen, en bij langere tijd niet gebruiken de batterij voor 50% opladen voordat je hem weglegt.

Als het groene lampje aangaat op je magsafe adapter dan is de macbook gestopt met laden van de accu en werkt hij op netspanning ipv de accu. (Is niet helemaal zo als je checked met coconutbattery zal hij op ongeveer 95% zitten ipv de door OSX aangegeven 100%, hij blijft toch nog een tijdje doorladen), maar als het groene lampje aan is en je verwijderd de adapter en stopt hem daarna terug, dan gaat hij pas weer laden na X%).

[ Voor 37% gewijzigd door Whatson op 03-10-2015 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Laatst online: 30-08 19:45
Dat komt omdat accu technologie best wel veranderd is de afgelopen 20 jaar en sommige mensen niet doorhebben dat de ene accu technologie niet de andere is.

Tegenwoordig is alles wat je aan oplaadbaar spul hebt lithium-poly of lithium-ion. Vroeger had je allemaal nikkel gebaseerde accu's en daar zijn veel van dat soort dingen wel van op toepassing.

Nikkel gebaseerde troep had last van geheugen effect, hoe dieper en voller je die dingen laad, hoe beter ze "onthielden" wat voor capaciteit ze hadden. Lithium heeft daar totaal geen last van en slijt zelfs enorm hard van diep ontladen. Maar ook hier zijn ze vaak tegen beveiligd door apparatuur vooraf uit te schakelen zodat je niet heel diep kan. Sommige dingen zoals een Tesla gaan daar heel ver in en zeggen eigenlijk rond 20% capaciteit al dat ze leeg zijn, puur om meer levensduur eruit te kunnen halen. (vandaar dat je met een tesla op 0% accu ook prima nog een tijdje rond kan blijven rijden).

Dat in de oplader laten zitten slecht is voor je accu is ook een mythe. Alle electronica heeft tegenwoordig laadcircuits die netjes de opladen onderbreken als de accu op 100% is. Wat ze daarna doen weet ik eigenlijk niet precies, druppel laden of constant weer beginnen als hij op 98% is, maar over laden doen ze sowieso niet. En je accu op 100% houden is ook niet dermate slecht dat dit problemen op levert op de lange termijn.

En teveel opladen is ook niet slecht, je kan beter 3x 20% opladen dan 1x 100% zeg maar. Die 1000 laadcycli kan je ongeveer opgebruiken in 5000 keer 20% opladen of 1000 keer 100% opladen. Al is dat ook weer niet helemaal waar, warmte is ook een factor waardoor de accu slechter kan worden, en hoe voller hoe warmer een accu word bij laden. Lege accu's zijn slecht voor de interne structuur waarbij er ook capaciteit verloren gaat, etc.

Accu's zijn nou eenmaal gewoon een verbruiksitem. Gewoon netjes opladen wanneer mogelijk en gebruiken wanneer het gemakkelijk is of niet kan. En als hij op is, is helaas vervangen een vaak dure maar goeie mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Laadcycli is hier het toverwoord. Hoe minder laadcycli hoe beter.
Los daarvan: ontladen tot er 70-75% capaciteit over is (dus 25% verbruikt) en dan weer opladen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat op deze manier je accu het langste mee gaat.
Link heb ik hier ergens in mn archief.

Verder:
Er zijn 3 vijanden voor een accu:
* Warmte.
* Overspanning.
* Te hoge ontlaadstroom (accu wordt sneller leeggetrokken dan de ideale ontlaadstroom).

Punt 2 en 3 heeft Apple afgezekerd. Punt 1 moet je mede in de gaten houden.

p.s. dit gaat ook op voor de iPhone.

zie hier de mijne
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/igxg1z.png

[ Voor 9% gewijzigd door king_dude op 04-10-2015 11:05 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Pagina: 1