Ik vind dit altijd interessante discussies, ik heb zelf een vergelijkbare vraag gesteld recentelijk.
Het komt er veelal op neer dat men het maar moet accepteren om privé vervoer voor zakelijke doeleinden te gebruiken. En met accepteren doel ik dan op de (te) lage vergoeding die daar tegenover staat.
Wie verplicht jou om met je privé auto zakelijke kilometers te maken? Niemand kan dat verplichten. Als dit in een arbeidsovereenkomst staat dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je daar mee instemt mits daar geen goede vergoeding tegenover staat.
En wat is dan een goede vergoeding? De één kan uit met 19 ct/km en de ander heeft aan de ~25-30 ct/km netto nog niet genoeg.
Hoe je echter op je werk komt (woon-werk) is geheel aan jezelf. Je werkgever kan verlangen dat je op bepaalde tijdstippen aan het werk gaat en openbaar vervoer kan daar niet altijd in voorzien. Als je tot de conclusie komt dat vervoer met de Auto/Motor/Fiets daarvoor beter geschikt is dan is dat geheel aan jezelf. Je kunt overeenkomen dat je een woon-werk vergoeding krijgt en je gaat dan onder het genot van een kop koffie nog even je arbeidsovereenkomst napluizen met een excelletje of je daarmee uit komt.
Als je werkgever echter vraagt of je buiten de standplaats (het bedrijf) wilt werken lijkt me daar op geen enkele logische wijze een legitieme reden voor te zijn om die kilometers met je eigen privé vervoer te
moeten doen.
Er kunnen echter wel redenen zijn voor jezelf om deze zakelijk-zakelijk kilometers te maken:
- De kilometervergoeding is 'winstgevend', en je levert er dus niet op in
- Je reist liever met je eigen auto om welke reden dan ook (moet je niet klagen om de (lage) vergoeding)
Meer kan ik er zo even niet verzinnen.
Als je er echter op achteruit zou gaan lijkt het me niet verstandig om zakelijk-zakelijk kilometers met eigen vervoer te doen.
De reden dat men het wel doet is naar mijn idee meer omdat ze de baas tevreden willen houden, als je echter nee zegt gaat de werkverhouding er niet op voorruit.
Je krijgt wellicht niet meer de leukere klussen buiten de deur omdat het voor de werkgever te duur is om vervoer te regelen. En als je een tijdelijk contract hebt dan kun je er de donder op zeggen dat ze iemand gaan zoeken die iets minder de hakken in het zand steekt en wel de kilometers maakt zonder daar over te zeuren.
Een goede werkgever heeft voor dat soort gevallen echter voorzieningen. Die bied de optie OV, heeft een leen-. huur- of poolauto beschikbaar of geeft een degelijke vergoeding. Die maakt op het verkooptarief dan misschien minder winst maar dat is een probleem voor de werkgever. Deze moet dan maar een duurder tarief overeenkomen met de klant of een post op nemen voor vervoerskosten.
In onze organisatie krijgen we hier regelmatig mee te maken, maar mij maken ze niet meer wijs dat ik maar met eigen vervoer zakelijke kilometers moet maken.
Waar trek je dan de grens? 1 dag per week moet nog kunnen, maar weken achter elkaar dan moeten ze toch iets anders regelen. Kost de baas meer geld maar dat is niet mijn probleem.
Want want is erger? Jij 100 euro per maand inleveren om op locatie te kunnen werken of de baas ~€0,63 euro per uur boven op het tarief om jouw die kosten te kunnen vergoeden?
Als de klant jouw expertise nodig heeft dan kunnen die extra kosten er heus wel van af.
En anders moet het standaard tarief maar omhoog om dergelijke kosten op te kunnen vangen.
Een mooie vergelijking vind ik zelf dat als je door hoge vaste lasten (luxe leven) ongeveer 500 euro per maand over hebt om van te leven (eten/drinken/vrije besteding) en je moet ineens 200 km extra per dag reizen en staat daardoor 3x per week aan de pomp ipv 1x per week heb je per week ~€75-€100 extra directe kosten. Vervolgens red jij het einde van de maand niet omdat je voor je werkgever extra kosten moet maken.
Die krijg je aan het einde van de maand vast wel vergoed, maar je loopt dan wel een maand achter.