Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 700324

Topicstarter
Hallo allen,

Mijn vriendin is voor haar werk een auto nodig.
Er staat niks over in haar contract.

Nu is de auto die ze heeft, helemaal op. En niet meer veilig te noemen.

Nu moet er dus een nieuwe automobiel komen.
Het bedrijf vertikt alleen om danwel een compensatie of een auto van de zaak te geven.

Er zijn wel auto's van de zaak maar alleen voor de mensen die er al zo lang werken.

Wat zijn de mogelijkheden, en kan ze hierin eisen stellen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet,,

Armando

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 700324 op 02-10-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54
Hallo Armando,

Heeft ze deze auto nodig om op het werk te komen, of naar klanten te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In beide gevallen is ze een auto nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Da's geen antwoord op de vraag.

Het is aan de werknemer op op zijn werk te kunnen komen. Hoeft de werkgever weinig voor te doen / regelen.
Als het vanaf kantoor naar klanten is, dan zal er toch wel een auto op kantoor voor aanwezig zijn?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, vanaf kantoor is er ook geen auto beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heel simpel, werkgever MOET de gereden km's voor het werk compenseren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat is ook het probleem niet, maar we weten allemaal dat 0.19 p/km net de brandstof dekt.
Er moet een "nieuwe" auto gekocht worden. Moet het bedrijf hierin compenseren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ah het is haar eigen auto, dat was niet duidelijk. Nee daar hoeven ze niet in te compenseren, ze geven een kilometervergoeding.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:32

FCC

Als het contract daar niets over zegt lijkt mij dat het op je vriendin aankomt. Jammer maar helaas.

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damic schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:29:
In .BE misschien (geen idee). In NL is een evt reiskostenvergoeding een secundaire arbeidsvoorwaarde wordt daarmee en in het contract, personeelshandboek of CAO opgenomen. Staat daar niks in, dan heb je dus nergens recht op.

En idd, 19ct/km dekt nauwelijks, zelfs met een diesel. Meer vergoeden mag overigens prima, maar dan wordt het bedrag boven de 19 cent belast. Van bijv 35 ct/km hou je dan netto ca 27 ct over.

Verder nogmaals de vraag of het alleen woon-werkverkeer betreft, danwel je vriendin ook (vaak) naar klanten moet. In het eerste geval: dan zou heel NL wel graag een auto van de zaak hebben ;) In het laatste geval moet je meestal al sterk aan kunnen tonen dat het aantal verwachtte km's aan een bepaalde norm voldoet. Dat kan zomaar meer dan 30k per jaar zijn. En als dat zou was geweest dan had je dat wel geweten vermoed ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 700324 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:31:
dat is ook het probleem niet, maar we weten allemaal dat 0.19 p/km net de brandstof dekt.
Heb je een first-world problem? Een Outlander Hybrid met caravan erachter (900kg) loopt 1 op 6. Met de huidige benzineprijzen moet je er dan op toeleggen. Een lege XC60T6 loopt bij normaal verkeer 1 op 9 en mijn Evo X loopt bij normaal verkeer 1 op 10.5. Liter Euro95 kost je bij een merk-pomp 1.50 dus een snelle rekensom leert dat jouw auto dus beter/zuiniger moet zijn dan 1 op 7.8. Daarnaast vergeet je blijkbaar dat het mogelijk is voor werkgevers om een belaste vergoeding aan de werknemer uit te keren van minstens 20ct/km tot desnoods 200Euro/km. Dat dit niet in het contract staat (of niet vermeld in de topicstart), is niet ons probleem maar dat van jouw vriendin.
Er moet een "nieuwe" auto gekocht worden. Moet het bedrijf hierin compenseren of niet?
Domme opmerking/vraag: tot gisteren ging jouw vriendin met het OV naar de zaak en per maandag moet er een nieuwe auto zijn? Of zag je al langer aankomen dat de auto vervangen moest gaan worden? Of is het de bedoeling dat ze per maandag ipv 30km dagelijks misschien wel 300km dagelijks moet gaan rijden? Of ben ik nu weer te kort door de bocht en heeft jouw vriendin een promotie aanvaard zonder zich in te lezen in de vernieuwde verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken?

Het komt op mij allemaal over als paniek paniek terwijl de oorzaak/gevolg waarschijnlijk ligt in de (on-)voorbereiding op de functie-omschrijving.
FCC-gast schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:33:
Als het contract daar niets over zegt lijkt mij dat het op je vriendin aankomt. Jammer maar helaas.
Tenzij er in het contract staat vermeld dat de werknemer "representatief" moet zijn voor het werk. Of als je ook onderweg telefonische overleggen moet voeren. Dus als je bijvoorbeeld een duurbetaalde register-accountant bent, zal de baas kunnen verlangen (en dus moeten voorzien) in bijvoorbeeld een Audi A4 en geen Citroen C1. En daarbij dan ook een goede carkit leveren eventueel incl sim-kaart op naam van de zaak.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst
MAX3400 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:49:

Dat dit niet in het contract staat (of niet vermeld in de topicstart), is niet ons probleem maar dat van jouw vriendin.
Ik maak er ook niet jullie probleem van, ik stel slechts een vraag.

Mijn vriendin ging niet met het OV.
En nee we zagen het niet eerder aankomen. Afgelopen week vielen haar wat dingen op, en hebben we even een check laten doen. De kosten zijn het niet meer waard.

Dus:
- Geen nieuwe contracten
- Geen promoties
- Geen paniek paniek.

Alleen een simpele vraag.

Trouwens 1 tip voor jou MAX3400

Neem voortaan een sapje, in plaats van een fles azijn. Zou je sieren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 700324 op 02-10-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

*knip wannabemodgedrag*
Alleen een simpele vraag.
Ik zie nog steeds geen vraag; er is blijkbaar in het contract en haar werkzaamheden niets veranderd. En ze gebruikt al langer dan 1 dag de prive-auto voor zakelijke bezoeken. Dan weet je dat daar geld aan opgaat (blijkbaar uit eigen zak) en dat je dus rekening moet houden met defecten, afschrijvingen, reparaties uit eigen zak. Hetzelfde geldt voor mij; ik rij een rally-wagen omdat ik het mooi & leuk vind. Kost alleen al aan bandjes 2.5K/jaar. Hoor je me ook niet over ondanks dat ik "maar" 19ct/km krijg en 35K tot 40K per jaar rij en er elke 8000km een beurt nodig is.

Oplossing wist je dus eigenlijk al: auto is dusdanig defect/kapot/dood aan het gaan dat er van de (gezamenlijke) bankrekening thuis dus een nieuwe/gebruikte moet worden gekocht.

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 02-10-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 17:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kortom, de zakelijke km's die ze rijdt worden al gecompenseerd door de werkgever.
Nee, waarom zou een werkgever voor jullie privé-auto moeten gaan betalen? Zakelijke km's worden vergoed, en daarmee houdt het op.

Als 19 cent per km voor jullie niet kostendekkend is, moet je vriendin gaat kijken of ze niet goedkoper kan gaan rijden. Maar dat is eigenlijk een compleet andere discussie...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Question Mark schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:12:

Nee, waarom zou een werkgever voor jullie privé-auto moeten gaan betalen? Zakelijke km's worden vergoed, en daarmee houdt het op.
Een prive-auto is niet perse noodzakelijk, maar het lijkt mij niet vreemd dat als een werknemer naar klanten toe moet en/of veel onderweg is en dus gewoon een auto nodig heeft om haar werkzaamheden uit te voeren dat dit door de werkgever gefaciliteerd word, het zij met een poolauto, leaseauto of OV abo.

Als er niets over is afgesproken dan kan de werkgever je niet dwingen. Het is weliswaar slecht voor de relatie, maar ik zou als test gewoon met het OV naar kantoor gaan en dan het OV pakken naar klanten waarbij je de baas verteld dat de auto stuk is en je geen geld hebt voor een nieuwe. Je werkt immers om geld te verdienen, niet om geld te geven aan de baas.

Ik vrees echter dat haar contract dan niet verlengt gaat worden of dat ze op een andere manier van haar af proberen te komen, maar voor zo'n baas wil je toch al niet werken.

Overigens is 19ct per km voor niet woon-werk verkeer helemaal niet zo ruim, dat dekt tegenwoordig lang niet altijd de brandstof, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, parkeren, renteverlies en verzekeringen per kilometer. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe zuinig je rijd hoe ver je eroverheen gaat, maar kostendekkend rijden voor 19c/km is niet meer van deze tijd. Als ik voor mijn auto alleen al brandstof, verzekering en wegenbelasting neem dan kom ik op ~21c/km, met de rest erbij kom ik naar de 35ct/km en ik rijd niet heel onzuinig (~1 op 15 met benzine).

[ Voor 8% gewijzigd door Kees op 02-10-2015 20:45 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kees schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:38:
[...]

Een prive-auto is niet perse noodzakelijk, maar het lijkt mij niet vreemd dat als een werknemer naar klanten toe moet en/of veel onderweg is dat dit door de werkgever gefaciliteerd word, het zij met een poolauto, leaseauto of OV abo.
Ik mis de context in dit verhaal nog even. Er is de TS letterlijk gevraagd of ze onder werktijd nu ook naar klanten moet, of dat het enkel woon/werk verkeer is. Die vraag heeft de TS nog niet beantwoord. Alleen dat ze dan in beide gevallen een auto nodig heeft, of beide gevallen voorkomen laat hij onbeantwoord.

Dat 19 cent/km niet ruim is weet ik, maar dat is een beetje een andere discussie.

Het lijkt er nu op dat:
  • De vriendin van TS ergens werkt
  • Ze gebruikt een auto om daar te komen, en krijgt daar 19 cent per km voor
  • Die auto is nu op, en er moet een nieuwe komen
  • De TS en vriendin vinden dat compensatie op zijn plek is. Hetzij via een leaseauto, of via een andere manier.
  • De werkgever weigert dit
TS vraagt nu om mogelijkheden, en of er eisen gesteld kunnen worden. Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig... Nee.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Question Mark schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:50:
[...]
  • De vriendin van TS ergens werkt
  • Ze gebruikt een auto om daar te komen, en krijgt daar 19 cent per km voor
  • Die auto is nu op, en er moet een nieuwe komen
  • De TS en vriendin vinden dat compensatie op zijn plek is. Hetzij via een leaseauto, of via een andere manier.
  • De werkgever weigert dit
TS vraagt nu om mogelijkheden, en of er eisen gesteld kunnen worden. Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig... Nee.
Dat klopt helemaal, zij kunnen van de werkgever niet eisen dat hij een grotere vergoeding geeft voor een auto (wat overigens meteen als loon aangemerkt en belast word). Maar de werkgever kan ook niet eisen dat zij met haar eigen auto naar werk komt en met haar eigen auto naar klanten toe gaat.

Het is dus de vraag in hoeverre het gebrek aan een auto haar belemmert in haar werkzaamheden. Met het OV+vouwfiets is overal wel te komen, dus naar haar werk kan ze gewoon gaan. Als ze tijdens werktijd vervoer nodig heeft dan moet de werkgever dat faciliteren, het zij met een pool auto (die weer op kantoor blijft) of een leaseauto of een vergoeding voor het OV of een vergoeding voor het gebruik van een prive auto (die dus uit elkaar is gevallen)

[ Voor 3% gewijzigd door Kees op 02-10-2015 20:59 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het ligt aan het werk, in de thuiszorg ofzo moet je ook naar klanten maar meestal krijg je dan een bedrag per kilometer. Zit je in de IT of ben je een accountant dan krijg je wel soms een auto.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Bottomline is dat in de kilometervergoeding ook de vaste kosten van de auto zitten. Dit is een klassiek geval waarbij die vergoeding te laag is. Maar onderhandelen doe je voor je een contract tekent.

Het zou me overigens niet verbazen als ergens in het arbeidscontract zelfs staat dat werknemer zelf moet voorzien in een auto. Part of the job soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:03
Ik heb wel vaker meegemaakt (zelf of in directe omgeving gezien) dat verlangd werd om de eigen auto te gebruiken maar dan gold altijd wel dat kilometers vóór de werkgever (dus naar klanten of werklocaties verder weg dan de afstand huis-werkgever) tegen een hogere kilometervergoeding werden gereden dan de woon-werk kilometers.

Bij mijn partner' vorige werkgever hebben ze het destijds wel geflikt om aanvankelijk 35 ct per km te betalen voor zakelijke kilometers (niet woon werk dus), maar daar later op terug te komen en slechts een vergoeding op basis van ov te betalen (terwijl ov gelet op de werktijden helemaal niet mogelijk was of gelet op afstanden/overstappen irreëel). Dat heeft mijn partner toen geweigerd, want dat kwam in feite neer op een loonsverlaging. Consequentie was natuurlijk dat hij geen contractverlenging kreeg, maar dat namen we maar op de koop toe (mijn inkomen was er ook nog; niet lang erna vond mijn partner trouwens veel leuker werk waar hij ook veel meer gewaardeerd wordt).

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 02-10-2015 21:25 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Eigen auto, eigen keuze of en tegen welke voorwaarden deze aan de werkgever beschikbaar gesteld wordt.

Vindt de werkgever dat ze een auto nodig heeft voor het werk dan stelt hij er maar een beschikbaar.

Zo eenvoudig is het, alleen gaan veel werkgevers ervan uit dat ze kunnen eisen dat je zelf maar middelen beschikbaar stelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ankona op 02-10-2015 21:30 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 21:49
Woon-werkverkeer is simpel, dat is eigen verantwoordelijkheid en een kwestie van de juiste CAO/ goed onderhandelen bij aanvang contract wat voor vergoeding je krijgt.

Voor zakelijke kilometers, van werk naar klant, is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06
Hoi Armando,

Voor woon-werk verkeer dien je zelf een manier uit te vogelen om op je werk te komen,

Echter, als er adressen bezocht moeten worden voor de opdrachtgever, dan dient de opdrachtgever voor deugdelijk vervoer / fatsoenlijke compensatie te zorgen.

Als de werkgever geen optie kan aanbieden om te reizen met bedrijfsvoertuigen dan word jou vriendin dus door de werkgever belemmert haar beroep uit te voeren.

Immers kan en mag het bedrijf geen beroep doen op persoonlijke middelen, die dingen zijn persoonlijk van aard... Tenzij het bedrijf je daar ruimschoots voor vergoed waardoor het voor jou interessant word.

En anders is het misschien binnenkort toch eens tijd dat je vriendin eens met haar werkgever om tafel gaat
Als zij vaker de deur uit mag bij de baas, dan mag daar best een bedrijfsauto oid tegenover staan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shure-fan schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:59:
Echter, als er adressen bezocht moeten worden voor de opdrachtgever, dan dient de opdrachtgever voor deugdelijk vervoer / fatsoenlijke compensatie te zorgen.
Alleen heeft TS nog steeds de vraag niet beantwoord of er ook dienstreizen met de privé-auto gemaakt moeten worden, of dat het alleen om woon-werk verkeer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57
Ik vind dat hier wel heel makkelijk gezegd wordt dat je het er maar mee moet doen en niet moet zeuren. Inderdaad geldt dit voor woon-werk verkeer, dat is helemaal aan jezelf.

Uit het verhaal lijk ik echter op te maken dat er ook naar klanten gereden wordt (zakelijke kilometers) en daarvoor is het toch echt aan je werkgever om vervoer te regelen. Dus ofwel een huurauto/poolauto/leaseauto ofwel een dusdanige vergoeding dat jij het geen probleem vind je eigen auto te gebruiken.

Bij mij is het als volgt geregeld:
  • Woon werk verkeer €0,19/km vergoed (onbelast)
  • Zakelijke kilometers €0,38/km vergoed (19ct onbelast, netto bij 42% dus €0,30/km)
Voorkeur heeft in principe altijd om van een huurauto gebruik te maken. Ik rijd alleen veel liever met mijn eigen auto en de vergoeding is kostendekkend dus pak ik altijd mijn eigen auto. Als ik maar €0,19/km zou krijgen zou ik dat dus niet doen, dan wordt het dus gewoon een huurauto. Ik rijd sinds kort ca. 10k km per jaar zakelijk naast de 10k woon-werk verkeer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 28-05 10:56
volgens mij zijn er geen plichten voor het bedrijf maar is dit een geval van samenloop van omstandigheden.
Tot afgelopen week was er eigenlijk geen probleem. Er was een auto (al toont die nu enkele gebreken waarvan het niet rendabel is deze te laten repareren).

Je zou de werkgever kunnen vragen of er een poolauto beschikbaar kan komen omdat je niet met je eigen auto wil rijden. Of je moet genoegen nemen met de huidige regeling.
Denk je vriendin juist eerder een punt had moeten maken van de situatie op haar werk.
Als duidelijk is dat ze regelmatig naar klanten gaat en je accepteert eerst nog dat rijden met je privé auto geen probleem is dan zal haar werkgever dat beeld nu nog steeds hebben. Vragen voor een compensatie voor een te vervangen voertuig is niet aan de werkgever. Daar sta je helaas alleen voor....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:43

ptjuh

New day, same old shit

maar de vraag staat nog steeds open.

Moet zij nu wel of niet vaak voor haar werkgever kilometers maken en klant bezoeken doen?

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 700324 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:13:
Hallo allen,

Mijn vriendin is voor haar werk een auto nodig.
Er staat niks over in haar contract.

Nu is de auto die ze heeft, helemaal op. En niet meer veilig te noemen.

Nu moet er dus een nieuwe automobiel komen.
Het bedrijf vertikt alleen om danwel een compensatie of een auto van de zaak te geven.

Er zijn wel auto's van de zaak maar alleen voor de mensen die er al zo lang werken.

Wat zijn de mogelijkheden, en kan ze hierin eisen stellen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet,,

Armando
De vraag blijft, heeft ze de auto nodig om op haar werk te komen of heeft ze de auto nodig om van het kantoor naar de klant te rijden?
In het eerste geval heeft je vriendin helaas dikke vette pech... Je bent zelf verantwoordelijk om op het kantoor te komen. Werkgever heeft hier geen verplichting in jegens jouw vriendin.

Is het nodig om van het kantoor naar een klant te gaan, dan is het afhankelijk van wat er binnen het bedrijf van toepassing is. Dit kan zijn dat er een kilometervergoeding wordt uitbetaald (minimaal 0,19 euro / km, maar kan hoger zijn. Dit is aan de werkgever, je hebt helaas geen recht op bijv standaard 0,32 euro / km). Een andere optie is dat de werkgever vervoer regelt (dit kan een lease auto, bedrijfsauto die eind van de dag weer bij kantoor moet staan of een OV kaart).

Kijk eens wat er in haar personeelsgids oid staat. Bij ons staat er in dat de werkgever verwacht dat het personeel mobiel is en (indien eigen vervoer wordt gebruikt) dat hier een kleine vergoeding / km tegenover staat.
Indien niet mobiel, krijg je een ov vergoeding om op locatie te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BastaRhymez schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:31:
[...]
Is het nodig om van het kantoor naar een klant te gaan, dan is het afhankelijk van wat er binnen het bedrijf van toepassing is. Dit kan zijn dat er een kilometervergoeding wordt uitbetaald (minimaal 0,19 euro / km, maar kan hoger zijn. Dit is aan de werkgever, je hebt helaas geen recht op bijv standaard 0,32 euro / km). Een andere optie is dat de werkgever vervoer regelt (dit kan een lease auto, bedrijfsauto die eind van de dag weer bij kantoor moet staan of een OV kaart).

Kijk eens wat er in haar personeelsgids oid staat. Bij ons staat er in dat de werkgever verwacht dat het personeel mobiel is en (indien eigen vervoer wordt gebruikt) dat hier een kleine vergoeding / km tegenover staat.
Dit ben ik dus echt totaal niet met je eens, het is jouw auto dus jij bepaalt onder welke voorwaarden je die wel of niet zakelijk gebruikt.

Dat het weigeren een verstoorde relatie op kan leveren en je daarom wellicht akkoord gaat ook bij een lagere vergoeding is ook logisch. Als het maar om incidenteel gebruik gaat is dat ook helemaal niet zo erg. Alsnog zou het de werkgever sieren een fatsoenlijke vergoeding te geven, hij moet dankbaar zijn dat jij de flexibiliteit biedt om gebruik te maken van je eigen auto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
1. Reiskosten voor woonwerkverkeer is een werkgever niet verplicht te geven.
2. Het zou als werkgever zijnde wel zo netjes zijn om kosten die werknemens maken voor zakelijke kilometers voor klantenbezoek te compenseren. Al moet je je afvragen of je structureel privé-middelen moet gaan gebruiken voor zakelijke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
BastaRhymez schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

De vraag blijft, heeft ze de auto nodig om op haar werk te komen of heeft ze de auto nodig om van het kantoor naar de klant te rijden?
In het eerste geval heeft je vriendin helaas dikke vette pech... Je bent zelf verantwoordelijk om op het kantoor te komen. Werkgever heeft hier geen verplichting in jegens jouw vriendin.
Eens
Eens, maar niet zonder voorwaarde. Dat de vergoeding niet onderhandelbaar is geeft de werkgever immers nog niet het recht over de prive auto van de werknemer te beschikken.
Pak de fiets en ga lekker betaald fietsen onder werktijd.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien tijd om klanten te bezoeken met het openbaar vervoeren onder werktijd. Dan zal de werkgever wel snel overstag gaan en auto beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

*knip flame*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
assje schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:51:
[...]

Dit ben ik dus echt totaal niet met je eens, het is jouw auto dus jij bepaalt onder welke voorwaarden je die wel of niet zakelijk gebruikt.

Dat het weigeren een verstoorde relatie op kan leveren en je daarom wellicht akkoord gaat ook bij een lagere vergoeding is ook logisch. Als het maar om incidenteel gebruik gaat is dat ook helemaal niet zo erg. Alsnog zou het de werkgever sieren een fatsoenlijke vergoeding te geven, hij moet dankbaar zijn dat jij de flexibiliteit biedt om gebruik te maken van je eigen auto.
Het is mede afhankelijk welke regeling er van toepassing is binnen een bedrijf.
De personeelsgids (indien aanwezg) krijg je bij je contract en staat (in mijn geval) daar ook benoemd.
Kwestie van de regelingen doorlezen en weten wat er in staat.

Verder ben ik het met je eens, dat het inderdaad "gek" is om eigen middelen in te zetten (tegen een slechte vergoeding, want als je er geld mee verdient hoor je er bijna niemand over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TS is hier sinds vrijdag al niet meer geweest en heeft ook nog geen antwoord gegeven op de vragen die gesteld werden.
Zonder dat lijkt me verdr discussieren niet echt Invol.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Typisch gevalletje van geen gelijk krijgen en nooit meer terug komen ;)

Vriendin is blijkbaar akkoord gegaan met een bepaalde afspraak. Voor de werkgever is er niks verandert, een kapotte privé-auto is niet zijn probleem. Als de compensatie niet kostendekkend was voor zulke problemen had je het simpelweg niet moeten accepteren, of dit nou om woon-werk verkeer of zakelijke km's gaat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Smitovic schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:40:
...Voor de werkgever is er niks verandert, een kapotte privé-auto is niet zijn probleem...
Ik kan als uitzondering in mijn bedrijf dit alleen maar bevestigen. Zo goed als iedereen rijdt lease; ik rij prive sinds een aantal jaar na mijn lease-auto te hebben ingeleverd. Niet alleen levert dit extra administratie voor mezelf op (elke kilometer bijhouden en declareren) maar ook kan het voorkomen dat een declaratie niet altijd op dezelfde dag wordt betaald.

Ook in mijn autoverzekering heb ik hier rekening mee moeten houden; zo heb ik dus sowieso vervangend vervoer en een snelle hulpdienst. Maar als ik mijn auto een dag naar de garage moet brengen, moet ik vaak voor 2 dagen een leen-auto huren; mijn werktijden laten niet toe 's ochtends de brengen en 's middags te halen.

En de afschrijving, onderhoud, aanschaf etc. etc. etc. zijn allemaal voor mezelf.

Mijn werkgever heeft al meerdere malen aangeboden leaseauto A of B voor me in te zetten. En ik snap dat ze een bepaald verwachtingspatroon hebben omtrent mijn aanwezigheid met prive/eigen vervoer. Maar zolang ik er aan kan voldoen, is het voor de werkgever totaaaal niet interessant of mijn auto eigenlijk 41ct/km kost of 2.41Euro/km. De enige die het interessant vindt is mijn bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MAX3400 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:51:
[...]

Ik kan als uitzondering in mijn bedrijf dit alleen maar bevestigen. Zo goed als iedereen rijdt lease; ik rij prive sinds een aantal jaar na mijn lease-auto te hebben ingeleverd. Niet alleen levert dit extra administratie voor mezelf op (elke kilometer bijhouden en declareren) maar ook kan het voorkomen dat een declaratie niet altijd op dezelfde dag wordt betaald.

Ook in mijn autoverzekering heb ik hier rekening mee moeten houden; zo heb ik dus sowieso vervangend vervoer en een snelle hulpdienst. Maar als ik mijn auto een dag naar de garage moet brengen, moet ik vaak voor 2 dagen een leen-auto huren; mijn werktijden laten niet toe 's ochtends de brengen en 's middags te halen.

En de afschrijving, onderhoud, aanschaf etc. etc. etc. zijn allemaal voor mezelf.

Mijn werkgever heeft al meerdere malen aangeboden leaseauto A of B voor me in te zetten. En ik snap dat ze een bepaald verwachtingspatroon hebben omtrent mijn aanwezigheid met prive/eigen vervoer. Maar zolang ik er aan kan voldoen, is het voor de werkgever totaaaal niet interessant of mijn auto eigenlijk 41ct/km kost of 2.41Euro/km. De enige die het interessant vindt is mijn bankrekening.
Cruciaal detail in jouw verhaal is dat je werkgever voorzieningen heeft aangeboden en jij hier zelf een keuze in hebt gemaakt.
Ik zit in precies dezelfde situatie. In mijn functie is het normaal een leaseauto te hebben en ik word geacht overal in de Benelux te kunnen werken. (in de praktijk valt dat wel mee, anders was ik al lang weg geweest). Toch kies IK ervoor mijn leasebudget bruto, deels netto uit te laten keren en met mijn prive auto te rijden. (veel meer keuze vrijheid en niet perse duurder)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ankona schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Cruciaal detail in jouw verhaal is dat je werkgever voorzieningen heeft aangeboden en jij hier zelf een keuze in hebt gemaakt.
Dat weet ik; ik probeer alleen te duiden dat als een contract niet verandert en de werkzaamheden al langer dan 1 dag bekend waren, dat de inzet van prive-middelen niet "ineens" compensatie-technisch opgeeist kan worden bij degene die uitoefening van het contract verwacht (de werkgever).

Persoonlijk rij ik met veel plezier prive ondanks de ietwat hogere kosten; weinig lease-maatschappijen/werkgeer die een Evo X durven aan te schaffen. Autorijden is ook een hobby van me; dan maar zelf liever wat bijleggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

Ik vind dit altijd interessante discussies, ik heb zelf een vergelijkbare vraag gesteld recentelijk.
Het komt er veelal op neer dat men het maar moet accepteren om privé vervoer voor zakelijke doeleinden te gebruiken. En met accepteren doel ik dan op de (te) lage vergoeding die daar tegenover staat.

Wie verplicht jou om met je privé auto zakelijke kilometers te maken? Niemand kan dat verplichten. Als dit in een arbeidsovereenkomst staat dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je daar mee instemt mits daar geen goede vergoeding tegenover staat.

En wat is dan een goede vergoeding? De één kan uit met 19 ct/km en de ander heeft aan de ~25-30 ct/km netto nog niet genoeg.

Hoe je echter op je werk komt (woon-werk) is geheel aan jezelf. Je werkgever kan verlangen dat je op bepaalde tijdstippen aan het werk gaat en openbaar vervoer kan daar niet altijd in voorzien. Als je tot de conclusie komt dat vervoer met de Auto/Motor/Fiets daarvoor beter geschikt is dan is dat geheel aan jezelf. Je kunt overeenkomen dat je een woon-werk vergoeding krijgt en je gaat dan onder het genot van een kop koffie nog even je arbeidsovereenkomst napluizen met een excelletje of je daarmee uit komt.

Als je werkgever echter vraagt of je buiten de standplaats (het bedrijf) wilt werken lijkt me daar op geen enkele logische wijze een legitieme reden voor te zijn om die kilometers met je eigen privé vervoer te moeten doen.
Er kunnen echter wel redenen zijn voor jezelf om deze zakelijk-zakelijk kilometers te maken:
  • De kilometervergoeding is 'winstgevend', en je levert er dus niet op in
  • Je reist liever met je eigen auto om welke reden dan ook (moet je niet klagen om de (lage) vergoeding)
Meer kan ik er zo even niet verzinnen.
Als je er echter op achteruit zou gaan lijkt het me niet verstandig om zakelijk-zakelijk kilometers met eigen vervoer te doen.

De reden dat men het wel doet is naar mijn idee meer omdat ze de baas tevreden willen houden, als je echter nee zegt gaat de werkverhouding er niet op voorruit.
Je krijgt wellicht niet meer de leukere klussen buiten de deur omdat het voor de werkgever te duur is om vervoer te regelen. En als je een tijdelijk contract hebt dan kun je er de donder op zeggen dat ze iemand gaan zoeken die iets minder de hakken in het zand steekt en wel de kilometers maakt zonder daar over te zeuren.

Een goede werkgever heeft voor dat soort gevallen echter voorzieningen. Die bied de optie OV, heeft een leen-. huur- of poolauto beschikbaar of geeft een degelijke vergoeding. Die maakt op het verkooptarief dan misschien minder winst maar dat is een probleem voor de werkgever. Deze moet dan maar een duurder tarief overeenkomen met de klant of een post op nemen voor vervoerskosten.

In onze organisatie krijgen we hier regelmatig mee te maken, maar mij maken ze niet meer wijs dat ik maar met eigen vervoer zakelijke kilometers moet maken.
Waar trek je dan de grens? 1 dag per week moet nog kunnen, maar weken achter elkaar dan moeten ze toch iets anders regelen. Kost de baas meer geld maar dat is niet mijn probleem.

Want want is erger? Jij 100 euro per maand inleveren om op locatie te kunnen werken of de baas ~€0,63 euro per uur boven op het tarief om jouw die kosten te kunnen vergoeden?
Als de klant jouw expertise nodig heeft dan kunnen die extra kosten er heus wel van af.
En anders moet het standaard tarief maar omhoog om dergelijke kosten op te kunnen vangen.

Een mooie vergelijking vind ik zelf dat als je door hoge vaste lasten (luxe leven) ongeveer 500 euro per maand over hebt om van te leven (eten/drinken/vrije besteding) en je moet ineens 200 km extra per dag reizen en staat daardoor 3x per week aan de pomp ipv 1x per week heb je per week ~€75-€100 extra directe kosten. Vervolgens red jij het einde van de maand niet omdat je voor je werkgever extra kosten moet maken.
Die krijg je aan het einde van de maand vast wel vergoed, maar je loopt dan wel een maand achter.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Je gaat hier voorbij aan het punt dat er al een bepaalde situatie was. Bij het bespreken van de arbeidsvoorwaarden ben ik het er absoluut mee eens dat je kan verlangen dat zakelijke kilometers vergoed worden. Ga je daar echter niet over in discussie en krijg je contractueel een (lage) vergoeding, dan is dat je eigen keuze geweest, of dat nou is om de werkgever tevreden te houden of niet.
Op het moment dat je ervoor kiest om alles met je eigen auto te doen (zie het verhaal van MAX3400) dan zijn ook reparaties aan je auto voor eigen kosten. Daaronder valt dus ook het vervangen van een auto die total-loss is. Kan je die kosten niet dragen of vind je het niet redelijk om dat te moeten doen had je die voorwaarden niet moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

BLN

Misschien kan je vertellen wat voor baan het over gaat. Dat plaatst veel in perspectief.

Maar duidelijk is wel dat de werkgever er geen geld voor over heeft om werknemers met een auto naar de zaak te krijgen, of een voertuig beschikbaar te stellen aan de buitendienst. Tenzij ze er al langer werken. Dan vraag ik me af hoe lang dat dan moet zijn, met andere woorden hoe wordt dat verschil gemaakt.

Maar goed, ik vind eigenlijk dat de topic starter te weinig info geeft om een goed beeld van de situatie te geven, en dus nuttige meningen. Op deze manier lijkt het vooral een " ik wil graag van veel mensen horen dat mijn vriendin recht heeft op die vergoeding "

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BLN schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 01:58:
Maar duidelijk is wel dat de werkgever er geen geld voor over heeft om werknemers met een auto naar de zaak te krijgen, of een voertuig beschikbaar te stellen aan de buitendienst.
Onjuist, voor woon-werk verkeer wordt een km-vergoeding betaald. Of er onder werktijd dienstreizen gemaakt moeten worden is nog steeds niet beantwoord door TS.
Tenzij ze er al langer werken. Dan vraag ik me af hoe lang dat dan moet zijn, met andere woorden hoe wordt dat verschil gemaakt.
Het kan best zijn dat die mensen nog onder een oude/betere regeling vallen. Het is niet heel erg ongewoon dat er vanwege historie verschillende regelingen bestaan binnen een wat grotere organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

BLN

Precies, en over die organisatie is nog niks duidelijk.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Belangrijk punt in deze discussie (voor het bedrijf dan) is dat de werkgever in principe aansprakelijk is voor schade die tijdens zakelijke ritten gemaakt wordt (ook als hij zelf zegt dat niet te zijn).

Het is discutabel en of het stand houdt uiteindelijk hangt voornamelijk of van hoeveel moeite de werkgever heeft gedaan om alternatieven te bieden.

Mijn werkgever zegt duidelijk dat het in principe niet de bedoeling is dat er met een privé auto gereden wordt en biedt de mogelijkheid voor een huurauto. Ook vermeldt dat de kilometervergoeding all-in is inclusief all-risk verzekering etc.

Mijn auto kost all-in €0,24-€0,28 afhankelijk van hoeveel kilometers ik maak. De netto vergoeding van €0,30 is dus voldoende en ik rijd liever met mijn eigen auto (inclusief spotify)

Als jouw werkgever duidelijk van jouw verwacht dat jij je eigen auto gebruikt is hij hoogstwaarschijnlijk aansprakelijk voor schade die je tijdens zakelijke kilometers maakt (ook aan je eigen auto!). Dit is iets waar veel werkgevers zich niet van bewust zijn vermoed ik.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 07-10-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:40
Question Mark schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:50:
[...]
Onjuist, voor woon-werk verkeer wordt een km-vergoeding betaald. Of er onder werktijd dienstreizen gemaakt moeten worden is nog steeds niet beantwoord door TS.
Waarom lijkt iedereen van mening te zijn dat die vraag nog niet is beantwoord?
Anoniem: 700324 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:21:
In beide gevallen is ze een auto nodig.
Dit lijkt mij toch vrij duidelijk. Ok, er komt een klein beetje interpertatie bij kijken, maar de kans dat TS hiermee aan wil geven dat zijn vriendin geen dienstreizen maakt, maar dat ze in het hypotthetische geval dat dit wel zo zou zijn er wel een auto voor nodig zou hebben, lijkt me zeer klein.

De vraag is overigens wel al meerdere keren beantwoord:
Woon-werk: Jouw probleem
Dienstreizen: Werkgever's probleem (aangezien er niets over opgenomen is in de AV)

[ Voor 9% gewijzigd door twilightschild op 07-10-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Als zijn partner idd op regelmatige basis klanten moet bezoeken en geen leaseauto krijgt kun je toch gewoon in normaal overleg met je baas bespreken wat er mogelijk is? Dus bijv. dat ze op de dagen dat je klanten bezoekt een huurauto laten komen of dat ze een poolauto voor die partner beschikbaar houden.

Ook ik krijg uit het verhaal dat het ze vooral om het privé gebruik (aanschaf) is te doen want anders zou je toch al veel eerder aan de bel trekken omdat het volledig los staat van de auto die nu aan vervanging toe is? Want hadden ze deze vraag ook als de auto nog gewoon in orde was?

Daarom zou het fijn zijn als de beste man nog eens reageert in dit topic en wat meer informatie geeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 07-10-2015 13:23 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Begrijp niet wat het probleem is, iemand met een lease auto van de zaak word gekort via loon. Jouw vriendin niet en word geacht zelf een auto te regelen of ander vervoermiddel.

Aan jou de keus om 500 euro uit te geven of 50 000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

twilightschild schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:28:
[...]

Waarom lijkt iedereen van mening te zijn dat die vraag nog niet is beantwoord?

[...]

Dit lijkt mij toch vrij duidelijk. Ok, er komt een klein beetje interpertatie bij kijken,
Vanwege het feit dát er een klein stukje interpretatie bij nodig is. Later wordt er dus een vraag gesteld óf het ook daadwerkelijk dienstreizen betreft, en die vraag wordt door TS niet beantwoord. Dan krijg je dus inderdaad dat er getwijfeld gaat worden.

En als we toch aan het interpreteren gaan:
Ik interpreteer bovenstaande dan maar dat er een regeling is: de vriendin van TS 19 cent per km krijgt voor dienstreizen. De werkgever compenseert dat dus al.

Dat die 19 cent per km wellicht niet kostendekkend is, is een tweede. Het punt is gewoon dat er al een afspraak gemaakt is over hoeveel de werkgever vergoed voor dienstreizen.

Vanuit die optiek heeft TS (of zijn vriendin) vrij weinig te eisen. Wel kunnen ze op tafel gaan om te praten over mogelijkheden, eisen is echter kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Zoals al meerdere keren is aangegeven: Woon-werkverkeer is de verantwoording van de werknemer. Hoe dit wordt opgelost maakt niet uit (ik neem hieronder mijn geval als voorbeeld).
Werk-Werk verkeer is de verantwoordelijkheid van de werkgever. Wanneer je vriendin ivm financien geen auto heeft dan zal de werkgever moeten voorzien of een andere oplossing moeten verzinnen.

Mijn voorbeeld:
Ik heb een periode gehad waar ik wel een rijbewijs had maar geen financien voor een auto. Woon-werk verkeer deed ik op eigen kosten (Fiets of OV). Soms moest ik op bezoek naar klanten of andere vestigingen. Dit was oorspronkelijk niet in mijn contract opgenomen en er waren ook geen afspraken over kilometers. Omdat ik zelf geen vervoer had werd er een voertuig van de werkgever beschikbaar gestelt. Soms waren dit auto's welke met dit doel bij het bedrijf waren, maar soms op drukke momenten waren dit ook lease-auto's van collega's of zelfs de auto van de baas.

Wel is het belangrijk dat je niet prive voertuigen van je collega's gebruikt. Dit kan namelijk problemen opleveren met verzekeringen in het geval van calimiteiten. Zorg dat hierover duidelijke afspraken (zwart op wit) zijn voordat je dit soort voorstellen van je werkgever accepteerd.

Moraal van het verhaal: Zorg zelf voor woonwerk, de rest hangt af van (de instelling van) je werkgever. Je kan nooit verplicht worden om een (nieuwe) auto te kopen of uberhaubt een auto te bezitten wanneer hierover niets op is genomen in je arbeidsovereenkomst. (e.g. je mag na het aanvangen van je arbeidscontract gewoon je enige auto verkopen mocht je gewoon op je werk kunnen komen).

Of de vergoeding voor zakelijke kilometers voldoende is of niet staat buiten deze vraag/discussie. Dit is een afweging welke je maakt wanneer je die voorwaarden accepteerd. Aangezien daar niets in is veranderd staat dit ook niet ter discussie. (e.g. je werkgever gaat je niet 150,- per kilometer betalen omdat jij graag in een WRC wilt rijden naar je klanten, het verschil van 149,81 per km betaal je zelf maar).

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03
kid1988 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 05:36:
Werk-Werk verkeer is de verantwoordelijkheid van de werkgever. Wanneer je vriendin ivm financien geen auto heeft dan zal de werkgever moeten voorzien of een andere oplossing moeten verzinnen.
Waar staat dit, en wat kunnen de oplossingen dan zijn? Want met het OV gaan is ook een oplossing natuurlijk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Lijkt me niet iets wat zwart op wit staat maar wel iets wat je met redelijkheid met elkaar moet kunnen bespreken. Als je af en toe naar een klant moet waar je met OV 2 uur over doet terwijl het met de auto 45 min is, dan lijkt het me redelijk dat de baas een auto beschikbaar stelt. Op welke manier dan ook.

Is het een rechtstreekse verbinding en prima te doen qua tijd/afstand, dan kan een NS abonnement natuurlijk ook kunnen. Hoe dan ook vind ik dat je als werkgever en werknemer hierover op een normale manier met elkaar kan spreken. Als dat niet het geval is kun je je beter afvragen of je wel op de juiste plek zit...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Deveon schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:08:
Misschien tijd om klanten te bezoeken met het openbaar vervoeren onder werktijd. Dan zal de werkgever wel snel overstag gaan en auto beschikbaar stellen.
Klinkt leuk. De praktijk is echter zo dat de werkgever op zoek gaat naar een nieuwe werknemer die wel zelf een auto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

BFmango schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:20:
[...]

Klinkt leuk. De praktijk is echter zo dat de werkgever op zoek gaat naar een nieuwe werknemer die wel zelf een auto heeft. minder mondig is.
Tja, je kan hoog/laag springen; op het moment dat je mij zou vragen om een contract/baan te accepteren waar een (mogelijk onbekend) aantal kilometers moet worden afgelegd met eigen auto, is mijn allereerste vraag "wat schuift dat?".

Ja, het topic is wat schuin begonnen en de mogelijke vraagstelling om een (gedeelte van de) aanschaf van een nieuwe auto op de werkgever te verhalen, lijkt me vrij onmogelijk. Maar daarentegen is de auto zo ongeveer de grootste melkkoe in Nederland en elke meter die je ermee rijdt, kost je geld uit eigen zak.

Dan was het handig geweest, door elke persoon die met een eigen auto voor werk gaat/moet rijden, om dus hier afspraken over te maken of in goed overleg afspraken te herzien of te onderhandelen. Klakkeloos zeggen "is goed, we zien wel wanneer mijn auto op is", is natuurlijk ook geen manier.

Nu is het misschien 200km/maand extra rijden en volgend jaar, door een toenemend klantenbestand, 900km/maand extra rijden. Nou, met een beetje auto en modaal salaris, mag je er wel een krantenwijk bij nemen om uberhaupt nog geld op de bank te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56

Typhone

Who Dares Wins

Werk - Werk KM's en schade hangen er ook vanaf wat er gebeurt. Ongeluk niet-eigen schuld komt bij de werkgever terecht. Kapotte versnellingsbak of in de soep gelopen motor komen nooit voor kosten van de werkgever. Belangrijkste tip: beter onderhandelen als een auto zo vaak nodig is voor werkzaamheden en je privé geen geld hebt om een auto te onderhouden dan wel een nieuwe aan te schaffen die wel voldoet aan de standaarden die jullie stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:00
Controleer bij het gebruik van eigen auto voor werkverkeer (klantenbezoek etc.) ook de voorwaarden van je verzekering.

Ik moest bijvoorbeeld aangeven of de auto voornamelijk privé of zakelijk gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

Juancho schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:20:
Lijkt me niet iets wat zwart op wit staat maar wel iets wat je met redelijkheid met elkaar moet kunnen bespreken. Als je af en toe naar een klant moet waar je met OV 2 uur over doet terwijl het met de auto 45 min is, dan lijkt het me redelijk dat de baas een auto beschikbaar stelt. Op welke manier dan ook.

Is het een rechtstreekse verbinding en prima te doen qua tijd/afstand, dan kan een NS abonnement natuurlijk ook kunnen. Hoe dan ook vind ik dat je als werkgever en werknemer hierover op een normale manier met elkaar kan spreken. Als dat niet het geval is kun je je beter afvragen of je wel op de juiste plek zit...
Onder aan de streep komt het altijd uit op een discussie of je er geld aan over houd of dat het geld kost en of je dit accepteert of niet.

Zo las ik een aantal post terug nog iets over dat iemand een bewuste keuze maakt om privé te rijden (met administratie en kosten die daar bij komen kijken) terwijl een leaseauto is aangeboden.
Daarna is het 'ik laat mijn leasebudget uitbetalen en daar rij ik privé mee'.

Leuk dat soort nobele acties, maar jullie werkgever is heel coulant met een vergoeding (een leaseauto en leasebudget).

De werkgevers waar het altijd mis gaat zeggen dat je maar tevreden moet zijn met een paar centen/km en anders kun je maar oprotten, hoe rooskleurig een dergelijke stelling ook wordt geformuleerd.
Het dikgedrukte wat ik aanhaal is goed werkgeverschap, maar dit soort topics zijn niet nodig als alle werkgevers zou zouden handelen.

En dan komt het altijd weer neer op reacties als 'Dan moet je wellicht maar zelf naar een nieuwe baan zoeken als het je niet bevalt'.

Maar dat zijn ook weer van die 'kort door de bocht' reacties waar je niks mee kan. Je kan het prima naar je zin hebben bij je werkgever maar er op geen mogelijkheid uit komen op het vlak van reiskosten vergoeding (geld of middelen).

Een werkgever verschuilt zich maar achter het regeltje 'bedrijfsmatig hebben we bepaald dat je een X ct/km vergoeding krijgt en daar moet je het mee doen' en vervolgens moet jij hetzelfde werk verrichten op een externe locatie waar je dan onder aan de streep geld voor moet meebrengen om er te komen (of dat nou 10 euro of 500 euro per maand is) en de werkgever er wellicht tegen een hoger tarief dan normaal (want op de offerte staan wel reiskosten á 50 ct/km ofzo) lekker op verdienen.

Het is wachten totdat iemand de moeite neemt om naar de rechter te stappen zodat er een stok komt om mee te slaan naar de werkgevers toe...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

een werkgever kan jou niet verplichten om met je eigen auto naar klanten te rijden als dit niet afgesproken is in je contract. Als de functie dat verwacht zal hier ook afspraken over gemaakt zijn.

Want wat doe je anders als werknemer met fiets of ov komt? Zolang het contract niet voorziet in duidelijke afspraken over zakelijk gebruik van de prive auto is dat een probleem voor de werkgever.

Als werknemer naar een klant moet en er is geen auto aanwezig dan is dat een probleem van de werkgever deze dient te zorgen voor de middelen.

Overigens 1 grote waarschuwing. Stap je in je prive auto voor een zakelijke rit en er is geen zakelijke auto beschikbaar dan is ALLE schade voor de werkgever zolang je aan het werk bent. Veel werkgevers vergeten dit en wuifen het af op je eigen WA verzekering. Echter ben jezelf vaak niet verzekerd als je een zakelijke rit maakt dit wordt in veel verzekering polissen afgedekt. Dat de werkgever geen passende verzekering wilt afsluiten is geheel het risico van de werkgever.
Pagina: 1