Werkwijze stroomverbruiker te vinden in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 37.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
De accu van een auto loopt leeg in een paar dagen. Er is dus ergens iets wat stroom gebruikt. Vraag is wat is nu dat iets?
Ik kan het de garage laten uitzoeken maar dat wordt dan een rekening van uren maal tarief. Dus ik heb bedacht dat ik zelf naar de dader op zoek ga.
Via internet het volgende gevonden:
- auto uitschakelen
- min pool loshalen
- multimeter tussen min pool en de afgehaalde kabel
- kijken of er stroom loopt zo ja, zekeringen er 1 voor 1 uithalen en kijken wanneer er geen stroom meer loopt, dan is de laatste de "groep" waar de dader in zit.

Lijkt mij een beetje vreemde manier van werken, is het niet handiger om gewoon bij elke zekering te meten of daar stroom loopt? Hoef je niet de kabel los te halen en hoef je niet de zekeringen er uit te halen.
(of zie ik nu iets over het hoofd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, inderdaad. Is soms wel lastiger om per zekering te meten (zekering moet er wel uit; je gaat Ampères meten). Hangt af van de bereikbaarheid van de zekeringen. Al eens gekeken of het lampje in de kofferdeksel uitgaat?

[ Voor 14% gewijzigd door OgWok op 02-10-2015 16:51 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Leeglopen hoeft niet per se door verbruik te komen... de accu kan ook 'dood' of bijna 'dood' zijn. Dit is overigens te controleren; zelf kun je dat enigszins doen met behulp van een goede multimeter, of de dealer kan dit sneller met specifieke apparatuur.

En over het meten van waar de verbruiker zit: er is natuurlijk een reden om te meten aan de min pool van de accu en niet aan de plus pool. Bij de min pool zit je aan het 'eind' van de stroomkring terwijl je bij de zekeringen aan het begin zit. Meet je dus bij de zekeringen zelf, meet je alleen het stukje van plus pool naar de zekeringen, terwijl je juist geinteresseerd bent in het stuk daarna.

edit:
Ik leg het misschien niet goed uit, maar het gaat erom dat je als je bij de zekeringen meet je zelf een gesloten stroomkring maakt, terwijl je dat bij de min pool metend (en dus de zekeringen er helemaal uit haalt) niet doet. Op die laatste manier zie je waar lekstroom zit, op de eerste manier is het logisch dat je stroomverbruik gaat meten.

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 02-10-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:00
Dat kan volgens mij ook, je moet dan wel alle zekeringen controleren om zeker te weten dat je het probleem hebt gevonden.

Je kan natuurlijk bij de bekende veroorzakers beginnen:
  • Telefoonlader in aansteker
  • Autoradio
  • Centrale deurvergrendeling
  • Alarm
  • Startonderbreker
Houd er ook rekening mee dat er meerdere zekeringkasten in de auto kunnen zitten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
OgWok schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:49:
Ja, inderdaad. Is soms wel lastiger om per zekering te meten (zekering moet er wel uit; je gaat Ampères meten). Hangt af van de bereikbaarheid van de zekeringen. Al eens gekeken of het lampje in de kofferdeksel uitgaat?
Ja die is gecontroleerd en lampje gaat uit.

Dank voor de reacties, Het is dus 'beter' om de aangegeven werkwijze te volgen. Heb ik morgen wat te doen...

[ Voor 13% gewijzigd door BB-One op 02-10-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

BB-One schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:44:
Lijkt mij een beetje vreemde manier van werken, is het niet handiger om gewoon bij elke zekering te meten of daar stroom loopt? Hoef je niet de kabel los te halen en hoef je niet de zekeringen er uit te halen.
Kan allebei
De clue is dat je om stroom te meten over een zekering, je moet gaan prutsten om de meetpennen tussen de polen van de zekeringhouder te zetten, En die zitten vaak niet op de meest toegankelijke plek.

Met bovenstaande methode hoef je maar 1 keer je meter aan te sluiten, en kun je daarna gewoon zekeringen trekken :)

De laatste keer dat ik met zon probleem geholpen had was het trouwens de radio die continu 1.3A oid trok

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 02-10-2015 17:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Wat voor auto heb je?
Bij BMW duurt het 16 minuten na afsluiten vd auto voordat de laatste systemen uit/standby gaan.
De kofferklep moet dan ook gesloten zijn en blijven.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Juup schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:05:
Wat voor auto heb je?
Bij BMW duurt het 16 minuten na afsluiten vd auto voordat de laatste systemen uit/standby gaan.
De kofferklep moet dan ook gesloten zijn en blijven.
Fiat punto evo.
Duiken zo onder de motorkap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Toevallig pas wat veranderd? Radio? Zekering vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 20:48
BB-One schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:44:
De accu van een auto loopt leeg in een paar dagen. Er is dus ergens iets wat stroom gebruikt. Vraag is wat is nu dat iets?
Ik kan het de garage laten uitzoeken maar dat wordt dan een rekening van uren maal tarief. Dus ik heb bedacht dat ik zelf naar de dader op zoek ga.
Via internet het volgende gevonden:
- auto uitschakelen
- min pool loshalen
- multimeter tussen min pool en de afgehaalde kabel
- kijken of er stroom loopt zo ja, zekeringen er 1 voor 1 uithalen en kijken wanneer er geen stroom meer loopt, dan is de laatste de "groep" waar de dader in zit.

De beschreven methode lijkt me de makkelijkste. Als je begint bij de eerder genoemde "risico groepen" heb je de veroorzaker van de lekstroom waarschijnlijk snel te pakken.

Direct meten bij de zekering kan ook (wel eerst de zekering eruit halen voor het meten). Ik begrijp wel dat dat niet wordt aangeraden want het is makkelijk om hierbij kortsluiting te maken als je niet precies weet wat je aan het doen bent. In dat geval zal de rekening van de garage flink hoger uitvallen :P..

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
De schuldige gevonden! Na een half uur zoeken hoe ik bij de zekeringen kon komen zonder het dashboard compleet te vernielen ;) had ik hem al gelijk te pakken: De radio/carkit, bij de Fiat punto is dat het blue&me gebeuren.

Het continue strooom verbruik is ongeveer 0,23 A. Begint met 0,5 A en zakt na een minuut af naar 0,23. Nu hebben we de laatste tijd al veel gezeur gehad met blue&me, namelijk dat de stuurwielbediening niet meer werkte, telefoon geen verbinding kan/kon maken via bluetooth, dus was ook wel te verwachten.

Klopt mijn rekensom? Accucapaciteit is 63Ah, dat betekent dat de accu helemaal leeg is na 273 uur. (63/0,23) (even er van uitgaande dat de accu helemaal vol zit als ik de auto uitzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

OgWok

U.N.C.L.E.

0,23 (230 mA) vind ik niet schokkend. Simpel gezegd: zou het 10,5 dag duren voor de accu leeg is. Hoe oud is de accu? Radio/carkit enige verbruiker? Wat is de laadspanning (in Volts, gemeten aan de + en - pool van de accu) als de motor loopt en bv. met de koplampen aan (en bv. bij 1500 toeren)?

[ Voor 8% gewijzigd door OgWok op 04-10-2015 10:48 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Met hierboven:

Je accu is defect, of je dynamo is niet meer goed.Of je radio is verkeerd aangesloten (kan ik me eigenlijk niet voorstellen).

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit past beter in Vervoer. Even een tikje AZ -> VV

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
OgWok schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:46:
0,23 (230 mA) vind ik niet schokkend. Simpel gezegd: zou het 10,5 dag duren voor de accu leeg is.(...)
Lijkt mij wel. Je gaat 2 weken op vakantie, wil bij terugkomst in Nederland weer wegrijden van de parkeerplaats van Schiphol, en dat gaat niet.

Als dit door de radio komt, is de radio stuk. Zo simpel is dat ;)

Edit: check wel even of dit verbruik ook meer dan bijv. een uur lang zo is. Het kan zijn dat de radio na uitschakelen van de auto nog een tijdje op standy blijft staan, om op die manier weer snel ingeschakeld te kunnen worden. Want ja, radio's moeten tegenwoordig opstarten, dit duurt even :)

[ Voor 25% gewijzigd door Kuhlie op 04-10-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
230 mA is echt veel te veel. Wok je gaat ervanuit dat de auto pas niet meer start bij 0% en ook ga je ervanuit dat de accu na elke rit volledig is opgeladen. Dit is beide niet het geval. Nu zal de accu ook niet de nieuwste meer zijn dus dat helpt ook niet mee. Ook is 63Ah bij een bepaalde stroom gemeten en zal de capaciteit misschien nog wat lager liggen bij 0.25A. De maximale stroom met alle deuren dicht na 2 uurtjes zou ik niet boven de 30-50mA willen zien. Ik had bij een lekstroom van 150mA dat de accu plat was na 3 dagen dus dat je er last van hebt zou wel kunnen kloppen. Hoeveel is de stroom bij afgekoppelde blue&me? Je meet wel met de auto (een tijdje) op slot? (Kijk even door het raam naar de MM).

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 04-10-2015 14:14 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:24

_Apache_

For life.

Stroom verbruikers geven vaak ook warmte af. Dus even met de blote handjes een rondje om en in de auto doen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222094

_Apache_ schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:54:
Stroom verbruikers geven vaak ook warmte af. Dus even met de blote handjes een rondje om en in de auto doen.
het is vaak:
- radio
- carkit
- alarm

dat ga je niet voelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:24

_Apache_

For life.

Anoniem: 222094 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:08:
[...]

het is vaak:
- radio
- carkit
- alarm

dat ga je niet voelen ;)
Ah, bij mij was het een lampje bij de binnenspiegel. De hele auto was onder gesneeuwd, maar op een dak een klein waterig plasje. Vandaar. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:10

Bommes

Capo del formaggio

Als de accu spanning onder de 10.5 volt is gezakt kan starten al een probleem worden.
En vergeet niet dat je een auto accu sloopt als je deze meer dan 50% leeg trekt.
Normale lood zuur accu's kunnen daar niet tegen, de loodplaten kunnen dan krom trekken met kans op interne kortsluiting waardoor 1 of meerdere cellen niet meer werken.

Dus als de accu al een paar keer echt leeg is gestart is de kans groot dat die nu defect is of toch zeker de winter niet meer overleeft.

In mijn camper zit het alarm en radio op de huishoudaccu's aangesloten. Dit zijn 2 extra accu's naast de normale start accu.
Bij uitgeschakelde motor zo'n deze elektrisch van elkaar losgekoppeld zodat er altijd nog gestart kan worden.
Lang verhaal kort, alarm en radio trekken in het geval van de camper samen een rest stroom van 0.2Amp.
Capaciteit is 2 accu's van 100Amp/u ook die gaan leeg als de camper en paar weekjes stil staat.
Ook met zo weinig lekstroom en veel accu capaciteit.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271462

Hallo ,
Ik heb een mondeo 2007 .
Heb ook stroomverlies , kan iemand tegen vergoeding mijn auto ook eens na kijken wat er scheelt ?
Ps : om de 3maanden is mijn batterij volledig leeg .
Heb een nieuwe batterij gestoken , radio verwisseld , lampje gaat uit van koffer.
WEET GEEN RAAD !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 1271462 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:55:
Hallo ,
Ik heb een mondeo 2007 .
Heb ook stroomverlies , kan iemand tegen vergoeding mijn auto ook eens na kijken wat er scheelt ?
Heb een nieuwe batterij gestoken , radio verwisseld , lampje gaat uit van koffer.
WEET GEEN RAAD !
Dat kan ja. Waar je naar op zoek bent heet een autogarage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271462

Een naald in een hooiberg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Heb je een multimeter en geduld?
Meet de stroom door de accu als de auto in "slaapstand" staat en trek dan elke zekering er 1 oor 1 uit.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Anoniem: 1271462 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:55:
Hallo ,
Ik heb een mondeo 2007 .
WEET GEEN RAAD !
momentje, ik pak even mn spullen, bij elkaar, en kom er ONMIDDELIJK AAN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Wou net vertrekken, is mijn accu toch leeg zeker.
Dus eerst zelf maar eens terug mobiel geraken.

Kom je mee de auto in gang duwen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic kicken om hem te kapen is niet de bedoeling op Tweakers. Tevens is VV niet bedoeld voor Vraag&Aanbod advertenties.

Hier gaat in ieder geval een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.