clean install windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_zoet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-08 08:06
hallo

ik heb de volgende vraag: ik heb op dit moment in mijn computer een ssd van 120gb + 1 tb hdd. Op mijn ssd staat alleen windows 8.1 en de rest van al mijn data (programma's, bestanden, games, etc.). Nu wil ik upgraden naar windows 10 en dit wil ik doen met een clean install omdat als ik upgrade ik waarschijnlijk niet heel veel gb overhoud op mijn sdd.

maar waar ik bang voor ben is dat zodra ik mijn ssd formateer, mijn programma's en games op mijn hdd corrupt raken omdat ze zit met de program files(x86) map.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen? clean install en hopen dat het goed gaat of zowel mijn ssd als hdd formateren en dan installeren

alvast bedankt

Pascal

ps: sorry als dit topic op het verkeerde plek staat kon geen duidelijke plek hiervoor vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 22:17
Zijn aardig wat topics al over te vinden op dit forum.
[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen

Je zal eerst een upgrade moeten uitvoeren om de "free upgrade" van Windows 10 te claimen, na activatie kan je een clean install doen omdat MS een ID van je computer heeft voor de heractivatie.

Edit: bovenstaande is blijkbaar al achterhaald.

Barkrukhenkie in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"

[ Voor 32% gewijzigd door mhoogendam op 02-10-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik denk eerder dat je geen zorgen hoeft te maken.
Je hebt namelijk een paar keuzes

1e optie
Gewoon clean install doen en alles maar dan ook alles opnieuw installeren
Kost veel tijd (wat is veel) maar gegarandeerd dat je pc als een trein loopt.

2e optie
Grotere SSD kopen en dan optie 1 doen.
Ben je meteen voorbereid op de toekomst

3e optie
Gewoon upgraden en dan de old windows map verwijderen scheelt je aardig wat ruimte
Je moet hem eerst claimen wil je een clean install doen. Dus eerst upgraden en dan pas schone installatie.

Je programma's worden bij een clean install corrupt (alhoewel ik dit niet zeker weet, ik heb paar keer een clean install gedaan en telkens deden het aantal spellen gewoon en werden ze opgenomen in het start-menu (zelf een verwijzing gemaakt))
Het is maar wat je wilt

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47
Als je upgrade blijft je oude windows 8.1 er op staan zij het dat die op een "zijspoor"geparkeerd staat, deze directory kun je verwijderen als je toch niet terug wilt. Dan zou je weer ongeveer evenveel diskruimte vrij moeten hebben.

Bij de PCs die ik heb geupgrade vanuit de oude windows (dus niet booten van een Windows 10 DVD of USB stick, maar misschien dat toch werkt het wel als je "upgrade" kiest) en dan heb ik 3 opties:
- Alles behouden
- Alleen programma's behouden (userdata gaat weg)
- Clean install (programma's + userdata weg)

Dus upgrade en gelijk clean install: dat kan in één keer maar je disk zal wel vol raken aangezien de Win 8.1 erop blijft staan (maar die kun je later verwijderen). :P