Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gepaste router gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Sancortg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 10:45
Dag allemaal

Tot op vandaag gebruik ik op kot/kamer de volgende router van TP-link: TL-WA801ND (http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-WA801ND), ik huurde deze 'een soort van'. (Via een provider voor internet voor koten betaalde ik maandelijks voor toegang tot internet. Ik kreeg dan van hun de toegang (50 GB) en ik mocht bovenstaande router gebruiken (met waarborg van 50 euro)).

Nu twijfel ik om deze router terug te sturen, waarborg op te strijken en zelf 1'tje te kopen. Alleen weet ik eerst niet of dit wel een goed idee is, want in principe gebruik ik deze router 'gratis'. Ik ben gewoon bang dat op een bepaald moment de waarborg wordt ingetrokken, aangezien ik geen maandelijkse betaling maak voor internet. En ten tweede weet ik echt niet veel van routers.

Ik heb wat gezocht, mezelf geïnformeerd en kwam voor mijn eisen (goede snelheid in een kamer van 30m^2) uit bij de TL-WR841N (http://nl.tp-link.com/products/details/?categoryid=&model=TL-WR841N). Enkel las ik bij de reviews op Tweakers dat deze geen 5 GHz ondersteunde (wat kieskeurig.nl toch aanraadde). Hij kost ook maar een kleine 20 euro bij Wehkamp, met verzending.

Iemand klein advies?

Groeten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis. Routers zijn netwerkapparaten, worden in Netwerken besproken.

Move OH -> NT

2) Inhoudelijk:
De TL-WA801ND is helemaal geen router maar een access point. Waarom ben je dan op zoek naar een router :? Waarschijnlijk doe je er beter aan een AP te kopen. De WA801ND is voor aanzienlijk minder dan EUR 50 te krijgen, maar of het de beste keuze is hangt helemaal af van je eisen (die je niet vertelt...).

Je hebt het namelijk over 5GHz, en dat doet de WA801ND evenmin...

Oslik blyat! Oslik!

• Sancortg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 10:45
Duizend maal excuses, was niet met opzet of uit luiheid.

En zoals ik zei, ik ben echt niet mee met deze hardware, vervolgens zijn mijn eisen ook vrij pover uitgelegd. Zoals ik eerder zei goede snelheid van internet 'overal' in de kamer met oppervlakte 30 m^2. Ikzelf gebruik internet nu enkel voor streamen van films en downloaden van dingen (niet al te groot). Gamen, etc. doe ik dus niet hier.

Over die 5 GHz, ik papegaaide gewoon de man van Kieskeurig na, die zei dat dit een meerwaarde was aan een router.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

5GHz is een hogere frequentieband met meer bandbreedte dan 2.4GHz. Voordeel is dat hogere snelheden haalbaar zijn en minder risico is op interferentie. Nadeel is dat het slechter door obstakels (muren en vloeren) heen gaat. In een kot van 30m^2 (luxe, mijn eerste kot in Leuven was 9m^2...) is 5GHz zeker aan te bevelen aangezien de koten eromheen waarschijnlijk allemaal 2.4GHz gebruiken waardoor 2.4GHz minder gaat presteren of op piekmomenten zelfs onbruikbaar wordt.

Ik denk dat een dualband (2.4GHz + 5GHz) AP aan te bevelen valt.

Nu, jammere is dat AP's nauwelijks aangeboden worden in het consumentenbereik, terwijl ze veel breder inzetbaar zijn dan routers. Gelukkig zijn routers nagenoeg altijd als AP in te zetten:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Ik zou als ik jou was met een dergelijk budget vooral kijken naar een (2e handse?) TP-Link WDR-3600: goedkoop, eenvoudig en toch performant in beide banden.

Oslik blyat! Oslik!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Sancortg schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:49:
Dag allemaal

Nu twijfel ik om deze router terug te sturen, waarborg op te strijken en zelf 1'tje te kopen. Alleen weet ik eerst niet of dit wel een goed idee is, want in principe gebruik ik deze router 'gratis'. Ik ben gewoon bang dat op een bepaald moment de waarborg wordt ingetrokken, aangezien ik geen maandelijkse betaling maak voor internet. En ten tweede weet ik echt niet veel van routers.
Gewoon niet doen dus, en de huidige blijven gebruiken.
Waarom een dure router kopen terwijl deze gratis versie goed functioneerd.

https://www.facebook.com/hausbrandeck