Voordeur (cilinder)slot te openen met telefoon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik ben niet helemaal zeker of dit de juiste plek is voor deze vraag, zo niet, verwijs me graag naar de juiste plek... :)

Binnenkort gaan we een nieuw huis bewonen en we willen dan de sloten vervangen. Echter, in plaats van 'ouderwetse' sloten met sleutels vroeg ik me af of dat niet handiger kon. Ik zag op internet al wel dat je sloten hebt die je met keypads kunt openen, maar ik vind het wel fijn dat je in ieder geval een fysiek object bij je moet hebben. Hier heb ik al wel een aantal voorbeelden van gevonden (waaronder oplossingen waarbij je alleen het cilinderslot hoeft te vervangen), maar nog niets dat geactiveerd kan worden door je smartphone (NFC bijv).

Bestaat zoiets en zo ja, zijn er goede (veiligheids)redenen om zoiets niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
Nemef ENTR, ik geloof dat er al een topic over loopt, maar ik kan me niet meer vor de geest hale of daar al gebruikerservaringen instaan. Op facebook kan je de pagina liken om meer nieuws te ontvangen. Mocht je het aanschaffen, schrijf eens een review ;-). Ben ook geinteresseerd :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Nice, thanks. Zal over een paar maanden een review posten ;)

Die smart-lock van invited zou ik trouwens niet doen mocht iemand dit lezen. Die is namelijk 'maar' SKG2 en heb je dus in 45 seconden open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 09:43
Je zou ook een 'ouderwetse' elektrische slotplaat, kunnen aansturen middels nfc o.i.d. Dan kan je de gewone cilinders laten zitten..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Greencap schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:49:

Die smart-lock van invited zou ik trouwens niet doen mocht iemand dit lezen. Die is namelijk 'maar' SKG2 en heb je dus in 45 seconden open...
Wat nog altijd 40 seconden langer is dan het raam intikken en aan de klink draaien.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. maar mensen staren zich nogals eens blind op een slot, zonder aan de rest van het huis of hun eigen gewoontes te denken.

(wij plaatsen sleutelkluizen als werk (skg2/3 afhankelijk van montage))
Hoevaak ik al discussies met klanten heb gehad dat ze dat kluisje maar onveilig noemen, terwijl ik zo 5 manieren kan zien om het huis veel sneller binnen te komen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Greencap;
SKG2 is wat tegenwoordig meer en deel standaard geleverd wordt.
SKG2 is prima om de simpele boefje tegen te houden, willen ze binnenkomen, dan komen ze toch wel binnen.
SKG2 is alleen binnenkant en het buitenschild(bij ons SKG3 met kerntrek) blijft gewoon zitten en is meest afschrikwekkende.
SKG2 is in veel gevallen zwaarder dan de voordeur waar het slot in zit.
SKG2 is in veel gevallen zwaarder dan het bovenlichtje/raam of achterdeur die vergeten is.

Ik zou eerder bang zijn voor een bug/hack in zo'n smart lock waarbij jouw voordeur zonder braakschade te openen is en je verzekeraar een hele(!) lange(!) neus(!) trekt en niets(!) uitkeert.....

Bij ons komt er geen smartlock in :)
Laat de boefjes straks maar van deur tot deur gaan en met smartphones voordeuren openen en laat ze ons huis maar voorbij lopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 02-10-2015 16:11 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Freemann schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:06:
Ik zou eerder bang zijn voor een bug/hack in zo'n smart lock waarbij jouw voordeur zonder braakschade te openen is en je verzekeraar een hele(!) lange(!) neus(!) trekt en niets(!) uitkeert.....
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, vandaar mijn vraag over ervaringen.

Overigens valt een raam intikken met dubbelglas toch wel wat meer op dan snel ff een cilinderslot trekken... :) Ze hebben bij mijn broer (met gehard glas) een aantal minuten met een tegel tegen het raam staan gooien voordat ze het opgaven.

Het gaat er mij eigenlijk vooral om dat:
- Het niet -te- gemakkelijk gaat. Er moet op z'n minst wat lawaai gemaakt worden zodat de buren het wellicht horen
- Het voldoet aan de verzekeringseisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Greencap;
Verzekeringseisen zijn leuk, maar als een lenig manneke via een bovenraampje naar binnen klimt door een vergeten raam....
Je voordeur voldoet dan aan de eisen en ze komen zonder lawaai binnen.

Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel.

Het is beter om af te schrikken;
- Kerntrekbeveiliging
- Goede voordeur
- Goed slot
- Als donker, dan licht bij voordeur aan
- Eventueel een (dummy) camera
- Zorg dat je voordeur van de straat te zien is (dus geen grote bomen, schuttingen, etc plaatsen)

Dat alles zal ervoor zorgen dat de simpele boefjes jouw voordeur voorbij lopen.

Smartlocks in het algemeen; ik begin er niet aan.
Dit vooral omdat verzekeraars bij "geen braakschade" simpelweg niet uitkeren.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Keyless entry? Zeg maar wat elke moderne auto heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 08:16
En zo heb ik twee zware (500kg/stuk) magneten in mijn voordeur zitten die aangestuurd worden door een simpel lezertje aan de voorzijde.

De cilinder zit er nog steeds in en gebruik ik als nachtslot. Ik heb er een stapel accu's op zitten waarmee ik minimaal het weekend mee kan doorkomen maar je weet maar nooit.

En niets mooier dan het geluid van die twee magneten die aantrekken als ik de deur dicht doe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Freemann schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:19:
@Greencap;
Verzekeringseisen zijn leuk, maar als een lenig manneke via een bovenraampje naar binnen klimt door een vergeten raam....
Je voordeur voldoet dan aan de eisen en ze komen zonder lawaai binnen.

Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel.

Het is beter om af te schrikken;
- Kerntrekbeveiliging
- Goede voordeur
- Goed slot
- Als donker, dan licht bij voordeur aan
- Eventueel een (dummy) camera
- Zorg dat je voordeur van de straat te zien is (dus geen grote bomen, schuttingen, etc plaatsen)

Dat alles zal ervoor zorgen dat de simpele boefjes jouw voordeur voorbij lopen.

Smartlocks in het algemeen; ik begin er niet aan.
Dit vooral omdat verzekeraars bij "geen braakschade" simpelweg niet uitkeren.
Ik geef je gelijk, maar dat pleit toch niet tegen een smartlock? Aan de buitenkant zie je namelijk niet (altijd) dat er een smartlock achter zit. Al die afschrik methoden die je noemt gelden voor zo'n smartlock.

Je kan natuurlijk net zo goed je sleutel kwijt raken of onder een steen leggen waardoor er geen braakschade is.
RemcoDelft schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:21:
Keyless entry? Zeg maar wat elke moderne auto heeft?
Yep, precies. Is toch super handig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grappig is dat Keyless entry letterlijk sleutelloze toegang betreft, echter in de praktijk bij auto's is er wel degelijk een sleutel.
Wikipedia: Remote keyless system
The term remote keyless system (RKS), also called keyless entry or remote central locking, refers to a lock that uses an electronic remote control as a key which is activated by a handheld device or automatically by proximity
Voor je woning gebruik je Keyless entry waarbij je toegang regelt via een touchpad of ander device.
Bij een irisscan ben je in principe zelf de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Greencap schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:22:
[...]

Ik geef je gelijk, maar dat pleit toch niet tegen een smartlock? Aan de buitenkant zie je namelijk niet (altijd) dat er een smartlock achter zit.
Hoe werkt zo'n smartlock? Dat zendt een signaal uit OF het is bereid een signaal te ontvangen.
Wat als boefje 1 uit jouw buurt ziet dat jij zo je voordeur opent zonder sleutel?

Heb geen idee of er al methodes bestaan om NFC achtige lezers te detecteren, maar kan mij zo voorstellen dat het wel simpel mogelijk is. Houd een antenne met chip bij jouw voordeur en luister ondertussen over de signalen over en weer gaan. Als dat zo is; Dan zit er een smartlock achter de deur.

Ook hebben smartlock multiple fail points, want veel van die dingen werken via Domotica.
Wat als jouw domotica device gehacked wordt?

Veel domotica devices hebben een Coordinaat in het device zitten. Dit om bijv. zon posities te bepalen om lichten aan/uit te doen. Als zo'n controller gehacked wordt, dan kunnen ze het slot bedienen EN weten ze waar het slot zit.
Je kan natuurlijk net zo goed je sleutel kwijt raken of onder een steen leggen waardoor er geen braakschade is.
[...]
Sleutel onder een steen? Waarom zou ik dat doen? Wij hebben anonieme sleutels bij hele goede familie liggen. Dat kost een uurtje lopen, maar is wel zo handig en veilig.
Yep, precies. Is toch super handig? :)
Het is zeker super handig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
http://www.berkx.nl/pin-key.html kwam ik laatst een keer tegen.

Kan dus met zo'n klein sleuteltje geopend worden,
maar ook met een pincode (zelf draaien).

Sloten kunnen ook gekoppeld worden zodat je bv de 2e deur binnen x-seconden moet openen anders totale lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Tsja, het is geencrypt met AES. Zo eenvoudig is dat niet om te hacken. Er is natuurlijk ook al wel een flink aantal jaren ervaring met dit soort technologieën, dus op zich heb ik daar wel wat vertrouwen in.

Ik zou banger zijn dat iemand mijn keypadcode zou zien dan dat ze zo'n systeem weten te hacken. Verder is het natuurlijk je eigen keuze om wel/niet te koppelen aan Domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Freemann schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:29:
[...]

Hoe werkt zo'n smartlock? Dat zendt een signaal uit OF het is bereid een signaal te ontvangen.
Wat als boefje 1 uit jouw buurt ziet dat jij zo je voordeur opent zonder sleutel?

Heb geen idee of er al methodes bestaan om NFC achtige lezers te detecteren, maar kan mij zo voorstellen dat het wel simpel mogelijk is. Houd een antenne met chip bij jouw voordeur en luister ondertussen over de signalen over en weer gaan. Als dat zo is; Dan zit er een smartlock achter de deur.

Ook hebben smartlock multiple fail points, want veel van die dingen werken via Domotica.
Wat als jouw domotica device gehacked wordt?

Veel domotica devices hebben een Coordinaat in het device zitten. Dit om bijv. zon posities te bepalen om lichten aan/uit te doen. Als zo'n controller gehacked wordt, dan kunnen ze het slot bedienen EN weten ze waar het slot zit.
Dit izjn echter allemaal zaken waarbij het mij extreem onwaarschijnlijk lijkt dat de gemiddelde inbreker zich ermee bezig gaat houden. Bij hele wijken eerst langs gaan om te kijken of er een NFC slot op zit, en dan uitvogelen wat voor eentje het is, om vervolgens het IP adres uit te vinden en hopen dat je op de domotica controller kan inbreken? En dat om je TV te stelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Niet voor de TV, maar voor dat superkekke smartlock en die domotica controller natuurlijk! ;)

Maar ff serieus, er zullen vast inbrekers zijn of komen die gaan scannen naar smartlocks. Dat zag je bij auto's ook. Hier hebben we echter van geleerd en dit is nu (hopelijk) een stuk veiliger en niet zo gemakkelijk te hacken. Hoe lang zijn er wel al niet elektrische garagedeuren die vervolgens een ingang hebben tot de woning?

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat smartlocks niet de toekomst zijn en ik denk dat (zoals Freemann ook al aangaf) dat er veel zwakkere schakels zijn in je beveiliging dan een eventueel te hacken communicatieprotocol van een smartlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Greencap schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:32:
Tsja, het is geencrypt met AES. Zo eenvoudig is dat niet om te hacken. Er is natuurlijk ook al wel een flink aantal jaren ervaring met dit soort technologieën, dus op zich heb ik daar wel wat vertrouwen in.
Bij security is het altijd zoeken naar de zwakste schakel en je noemt hier alleen de sterkste schakel.
Laat je niet afleiden door mooie afkortingen als het om security gaat, zie bv de Ashley Madison Bcrypt vs. MD5 case.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
AutisticPinguin schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:21:
En zo heb ik twee zware (500kg/stuk) magneten in mijn voordeur zitten die aangestuurd worden door een simpel lezertje aan de voorzijde.
[...]
En niets mooier dan het geluid van die twee magneten die aantrekken als ik de deur dicht doe. :)
En wat als daar een (kinder)vinger tussen zit? Dit is dan helemaal kapot! Lijkt me niet de meest veilige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ben ik met je eens hoor. Ik heb hier vanuit mijn werk als software architect ook wel wat ervaring mee. Zonder alle ins en outs te kennen van het protocol kan je hier ook niet zo veel over zeggen.

Wat je wel weet is:

1. Als het al lek zou zijn, dan zou er waarschijnlijk een best knappe kop voor nodig zijn om dit te kraken. Dit zal waarschijnlijk pas gebeuren indien zo'n systeem echt heel populair wordt, want anders is dit niet interessant genoeg voor die knappe kop. Als het echter weer zo populair is dat het interessant wordt om te kraken, dan wordt zo'n zwakte ook vaak weer vrij snel bekend gemaakt, waardoor het weer vrij gemakkelijk te patchen of te vervangen is.

2. Er zijn al jaaaaaaaaaaaaaaaaren elektrische garage deuren waar best vaak een (niet afgesloten) deur naar de woning achter zit. Nu heb ik hier geen cijfers van, maar ik heb zo het vermoeden dat het aantal inbraken via deze weg nog wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Sissors schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:05:
[...]

Dit izjn echter allemaal zaken waarbij het mij extreem onwaarschijnlijk lijkt dat de gemiddelde inbreker zich ermee bezig gaat houden. Bij hele wijken eerst langs gaan om te kijken of er een NFC slot op zit, en dan uitvogelen wat voor eentje het is, om vervolgens het IP adres uit te vinden en hopen dat je op de domotica controller kan inbreken? En dat om je TV te stelen?
Zo heb ik hem niet bedoeld.
Ik bedoel dat al die opties een mogelijkheid geven om binnen te komen.

Dmv een domotica controller kun je binnen komen. Je omzeilt op die manier alle beveiligingen, want via een App kun je met een druk op de knop de deur openen.
Veel controllers zijn voorzien van wifi dus inbreken op de controller direct is mogelijk. Maar ook op afstand wordt dat mogelijk, als Vera gehacked wordt, dan is zo te zie dat iemand een dikke tv heeft staan(App op vera voor die tv) etc etc. Ook kunnen die hackers zien waar die tv staat en middels smartlock zijn ze zo binnen.

NFC/bluetooth/zwave het zijn allemaal radio signalen en als boefje 1 jou zonder sleutel binnen ziet gaan en er is een hack app, dan is hij zo binnen.

Het is allemaal "als" dit en dat, maar de toekomst is snel dichtbij en hackers worden steeds slimmer.

Misschien dat de "even Apeldoorn bellen" reclame een leuk voorbeeld is ;)

Over een paar jaar is de auto die vandaag geleverd wordt, met 2 muisklikken mee te nemen.
Wil je dat je met huis? Wil je dat risico nemen als je kinderen boven liggen te slapen?

Smartlocks zijn zo sterk als de zwakste schakel..... En bij Smartlocks zijn er een heleboel potentiële zwakke schakels.

Mechanische sloten kunnen simpel worden getest, maar bij Smartlocks weet je niet wat de toekomst brengt. Nou ja, je weet dat processoren sneller worden, technieken beter worden en bugs worden uiteindelijk ontdekt, etc.

Het smartlock van vandaag is (gechargeerd) morgen te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
Greencap schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:35:

2. Er zijn al jaaaaaaaaaaaaaaaaren elektrische garage deuren waar best vaak een (niet afgesloten) deur naar de woning achter zit. Nu heb ik hier geen cijfers van, maar ik heb zo het vermoeden dat het aantal inbraken via deze weg nog wel mee valt.
Hoe werkt dat eigenlijk? Stuurt die zender gewoon een code en de deur gaat open? Oftewel, neem de code op en je kunt de fietsen in de garage zo ophalen, of werkt dat toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Volgens mij werken de meeste met tijdelijke codes. Je kan zo'n code dus onderscheppen en hergebruiken, maar alleen voor een paar seconden. De codes zijn alleen te genereren indien je de sleutel een het algoritme kent. Het is hetzelfde principe als TAN codes bij internetbankieren.

Dit is dus veel primitiever en onveiliger dan die smartlocks, maar schijnbaar veilig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik ken mensen met een Hörmann garagedeur van 20 jaar oud. Bij deze deur zit een best geavanceerde afstandsbediening. De afstandbediening heeft iets van 10 dipswitches en daarmee is een "unieke" code in te stellen. Er is dus keuze uit 100 codes en daarbij zal de unit idd gebruik maken van rollende codes afgestemd op de dipswitches.

Waar het mij om gaat;
Wat vandaag digitaal veilig lijkt, kan morgen door een ernstig lek totaal onveilig zijn.
Noem bijv. TrueCrypt wat begin jaren '00 tot 2-3 jaar geleden het meest geavanceerde stukje cryptografie op de consumenten markt was. Die software is vorige week "onveilig en lek" verklaard, want er is een mega lek ontdekt.

Wil jij TrueCrypt nu nog gebruiken om jouw persoonlijke zaken veilig te stellen?

Spiegel dat naar een Smartlock;
Als het smartlock vandaag veilig is, wil jij dat lock nog hebben als morgen blijkt dat "boefje 1"/jouw boze buurman/vriendelijke buurjongen/boze ex-vriend(in) zo met een smartphone je deur zo binnen kan lopen?

Ik zou dat risico niet met mijn gezinnetje nemen en gok dat de WAF hier best hoog kan zijn, maar dat deze naar -100 gaat als blijkt dat iemand zo de deur in is gelopen.

Volgens mij moet je niet met de veiligheid van jezelf en je gezin willen spelen.

Maar uiteindelijk is het een ieder zijn eigen keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52
Ik denk dat een beetje boefje eerder een cilinderslot openmaakt dat een smartlock.
Bedenk dat er wereldkampioenschappen sloten openen zonder sleutel zijn..... http://www.vice.com/nl/re...e-hobby-onder-hackers-371

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Klopt dat zijn wereldkampioenschappen en daarmee laat het ook zien dat het lastig is om een slot zonder schade/herrie netjes open te krijgen.

In de toekomst kan het mogelijk zijn dat iemand met een telefoon met speciaal gemaakte app naar een voordeur loopt, 10seconden wachten en plop deur open :)

Die kennis/ervaring van de App zit "verborgen op een zolder" en "boefje 1" kan het via via verkrijgen. Ondanks dat "boefje 1" maar 1,5 hersencel heeft en mogelijk een stukje chromosoom mist, kan hij zonder kennis/ervaring een deur open maken.
Maar uiteindelijk is het een ieder zijn eigen keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greencap schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:49:

Hi Greencap,

Het klopt inderdaad dat wij gebruik maken van een SKG 2* cilinder. Echter wanneer je de Invited gaat combineren met een SKG 3* buitenbeslag, is de gehele situatie SKG 3* goedgekeurd.

Mochten er verder nog onduidelijkheden zijn, horen wij die graag.

Met vriendelijke groet,

Team Invited

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:58:
[...]

Hi Greencap,

Het klopt inderdaad dat wij gebruik maken van een SKG 2* cilinder. Echter wanneer je de Invited gaat combineren met een SKG 3* buitenbeslag, is de gehele situatie SKG 3* goedgekeurd.

Mochten er verder nog onduidelijkheden zijn, horen wij die graag.

Met vriendelijke groet,

Team Invited
Is het ook mogelijk om van binnen/buiten af de NFC cq andere draadloze techniek uit te schakelen?

Pagina: 1