Toon posts:

Videokaart stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen mijn pc opgestart zonder problemen. Na een uurtje werken ben ik er even achteruit gegaan en toen ik terug kwam was het beeld zwart. Hoort zo dacht ik, aangezien na 10 minuutjes de slaapstand aanspringt. Echter kreeg ik geen beeld meer na het bewegen van de muis. Reset was de enige optie. De pc start normaal op, ik krijg alle Bios en windows laadschermen te zien, echter wanneer het Windows muziekje speelt en de Videokaart wakker wordt (ik hoor de GPU fan starten) springt het beeld op zwart met "no signal". Veilige modus werkt ook, als ik de videokaart verwijder uit apparaatbeheer start de pc normaal op zonder veilige modus. Na het opstarten gaat windows op zoek naar de drivers voor de kaart, en zodra deze geinstalleerd zijn en de pc opnieuw is opgestart is het weer hetzelfde probleem.

Ik ben zelf geen hardware expert maar dit doet mij toch sterk vermoeden dat de videokaart de geest gegeven heeft, of zie ik iets over het hoofd? Tis overigens ook al een oud beestje (8800gtx).

Alvast dank voor reacties.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Grote kans dat inderdaad je videokaart kapot is, 't is eigenlijk een wonder dat die 8800 het zo lang heeft volgehouden (de serie is erg berucht dat ze massaal kapot gingen net na 2,5 a 3 jaar).

Zie je ook rare tekens/verkleuringen bij het opstarten (tijdens de POST/BIOS)? Dat is namelijk ook iets wat vaak gebeurt als je videokaart kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat niet, de BIOS schermen etc zien er normaal uit. Maar worden die niet gewoon uitgevoerd door de onboard videochip? Zodra windows gestart is en er overgeschakeld wordt naar de videokaart krijg ik "no signal". De videokaarts fans gaan wel draaien maar dat zegt denk ik weinig.

Kan er overigens prima mee leven dat ie stuk is, aangezien hij zijn tijd meer dan uitgezeten heeft. Wil het echter wel zeker weten, niet dat ik dadelijk met een nieuwe kaart dezelfde problemen zou hebben.

Overigens, zodra ik mn windows opstart met videokaart drivers (en ik dus geen beeld heb) wordt de kaart direct super warm, dat kan volgens mij ook niet goed zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2015 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een update die me eigenlijk alleen maar meer in de war brengt. Mijn pc werkt momenteel, als ik kijk bij mn beeldscherm adapter dan draait ie op VGAsave. Van wat ik op internet kan vinden betekend dit dat de drivers van de videokaart niet werken of laden.

Is het misschien toch een driver probleem, want ik heb mn specs nagekeken en ik heb geen onboard gpu. Waarom draait mn pc dan toch zonder veilige modus (en zonder video drivers)? Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog eenmaal posten. Het probleem is dan toch opgelost en bleek een driver issue te zijn. Via een programmaatje al mn drivers volledig verwijderd, het automatisch drivers installeren via windows uitgeschakeld en daarna handmatig drivers geinstalleerd.

Kan die ouwe 8800gtx toch nog eventjes door ratelen.